handdator

Visa fullständig version : Målning-krokning? Vilket ordning?

MårtenSv
2006-03-17, 17:44
I vilken ordning gör ni allt?

Jag tänker på om ni epoxar fast skruvöglor med detsamma draget är färdigt. Eller om ni grundmålar och lackar och sånt först innan ni blandar till epoxyn.

Kan inte riktigt bestämma mig hur jag ska göra. Lutar åt att epoxa fast skruvöglorna innan jag börjar måla.

Tacksam för idéer om hur ni gör.

Mvh. Mårten.

kenta_85
2006-03-17, 17:51
Gör inga beten själv, men känns ju som smartast att först epoxa fast öglor och sånt och när det torkat börja måla och sist lacka!

zpk
2006-03-17, 20:58
Jag brukar skruva fast öglorna förre grundmålningen. Det blir snyggast resultat (och förhoppningsvis mest hållbart). Färg och sånt som kommer på öglorna kan man ta bort innan lackningen.

MårtenSv
2006-03-17, 21:58
Ja, det blir nog bäst så.
Jag har precis skruvat i ett par öglor med epoxy på. Köpte epoxy på biltema. Den var helt vitkladdig. Inte som vanlig epoxy utan mer ett spackel.
Använder ni sådan kladdspackelepoxy?
Fan inte helt lätt att kladda rätt. Bara det håller så. Träet som jag sätter skruvöglorna i är MDF, så jag undrar om det fungerar bra. Ska utvärdera dessa mdf-vobblers efter ett par fiskar så får vi se om det fungerar. Jag vet att MDF inte är att rekommendera att göra vobblers av, så den diskussionen kan vi ha en annan gång när jag testat det färdiga resultatet.

/ M.