Visa fullständig version : Gäddvaga då?
David Ståhlman
2003-04-05, 12:52
Finns gäddvaga (=för vägning) på Sportfiskeboden i Täby. Kan man använda Gäddvagan som avkrokningsmatta?
Hur menar du nu?
Menar du nåt att lägga gäddan i för vägning så funkar en IKEA-kasse utmärkt. Om man inte vill slänga ut ett par hundra förstås.
//K
David Ståhlman
2003-04-08, 16:50
Originally posted by cico
Hur menar du nu?
Menar du nåt att lägga gäddan i för vägning så funkar en IKEA-kasse utmärkt. Om man inte vill slänga ut ett par hundra förstås.
//K
Precis, så att gäddan " ligger " när man väger den så den inte skadas invertes
David Lunquist änvder ju en IKEA-kasse, så det funkar nog bra :)
El Crapone
2003-04-08, 19:23
Haha.. jasså det gör han =/
Jo, då borde det ju fungera väldigt bra..
Erik Hoffmann
2003-04-08, 19:54
Det finns en vagkasse dar fisken ligger horisontellt nar den vags. Kostar 400 kronor och saljs av FOX. Har sjalv bestallt en sadan vagkasse via Sportfiskeboden infor kommande sasong.
Svinga lugnt!
Erik Hoffmann
2003-04-08, 20:01
Eftersom jag ar en mycket pryltokig fiskare sa har jag aven bestallt en aterhamtningssack. Om fighten varar for lange sa far fisken aterhamta sig i denna kammare som kan liknas vid ett keepnet.
Svinga lugnt!
David Ståhlman
2003-04-09, 11:57
Pryltokig! Det är ju BRA att du är försiktig med gäddorna så du åstadkommer så lite skada som möjligt. Så fort jag får möjlighet ska jag oxå införskaffa "prylar", men man kan ju inte skaffa allt på en gång.:hungrig:
Erik; Är kassen du beställt längre än en vanlig IKEA-kasse eller fyller de samma funktion?
Den där återhämtningssäcken. Ska du ha den för att kunna fiska vidare medan fisken återhämtar sig eller vad är syftet med den?
//K
Originally posted by cico
Erik; Är kassen du beställt längre än en vanlig IKEA-kasse eller fyller de samma funktion?
Den där återhämtningssäcken. Ska du ha den för att kunna fiska vidare medan fisken återhämtar sig eller vad är syftet med den?
//K
Så det är alla fiskare som snor dem där IKEA kassarna! hehe lol :D
Erik Hoffmann
2003-04-11, 11:00
Cico
Kassen, liknar mer en bar av mjukt PVC, ar drygt 1.5 m lang med tva handtag som du haller i eller faster vagen i. Tanken med denna kostruktion ar att fisken ska vagas i horisontell postion, inte ligga inrullad som en orm i pasen. Insidan ar bekladd av ett material som ska vara skonsamt mot fiskens slemlager. Aterhamtnings "keepnetet"ska anvandas vid tva tillfallen, 1. efter lang drillning, vilket jag forsoker undvika genom att anvanda kraftiga redskap. Fisken far da ligga i "keepnetet" tills den ser pigg ut, borjar visa tecken pa aktivitet. 2. Vid fotograferingstillfallen far fisken vara i keepnetet medan jag plockar fram kameran.
Svinga lugnt!
Tack för svaren
Verkar vettigt att förvara den medan kameran ska tas fram om det är en tidskrävande process.
Själv kör jag som sagt vidare med IKEA-kassen då fisken inte böjer sig nämnvärt. Får väl tänka om när fiskarna blir för stora för kassen antar jag men de klarar ju en 11:a iaf.
Däremot skulle jag ha svårt att kroka av en stor gädda utan assistans då jag brukar hålla fisken med gälgrepp och understöd med den andra armen medan polarn lossar krokarna. Är tveksam till avkrokningsmatta då jag är säker på att fisken skulle sprattla iväg (även om man "sitter" på den) och förvärra sin situation.
Några idéer om det?
//K