Visa fullständig version : öringflugor
någon som vet några riktigt bra öringflugor? skulle behöva lite tips eftersom jag ska binda lite öringflugor till sommaren. bindbeskrivning är ett +
Var ska du fiska, bäck, å, älv, sjö, kust, fjäll?
Det beror lite på när/var/hur du tänkt fiska. Finns wolly worm, wolly bugger, ullsock... sök på nätet, där hittar du massor med flugor. Om du vet var du ska fiska så gå dit o fråga de som fiskar där vad de kör med för flugor.
jag har en uppsättning av wollybugger och dom andra vanliga öringflugorna.. men jag vill ha någon annorlunda mindre känd fluga som kanske kan bli min favorit
ska fiska i ammarnäs, vindelälven
maryland
2003-04-11, 19:58
En av de bästa siterna.
http://www.xpress.se/~kstb0037/
Återkommer med några lokala flugor som du efterfrågade.
Här kommer en annan bra länk:
http://home.swipnet.se/ml-sportfiske/wermlandia/index.html
Jag har handlat här och det var bra flugor. Bra folk att ha att göra med. Hyffsade priser.
maryland
2003-04-12, 23:09
Måste slå ett slag för "Flugbindarbibeln".
Lennart Bergqvists "Flugbindning på mitt sätt".
Oumbärlig insomnings- och semesterlitteratur. :headbang:
Bengtsson79
2003-05-02, 08:27
Då jag var i vindelälven så fick jag hyffsat på stora svarta nattsländor nattetid då :P
tack! är nämligne eventuellt på väg til ammarnäs och eftersom det är vid vinderlälven så var det ett perket svar=)
Bengtsson79
2003-05-02, 14:01
Vilken tid ska du dit ? Och testa Tjulån som rinner genom "centrum" ;D så himla fin å asså och brukar vara bra med matfisk där rolig med enhands ;D
blir i slutet på juli eller början på augusti hade vi tänkt. fast det kan bli något annat ställe också
lillgustaf
2003-05-02, 18:22
jag tycker som maryland "Flugbindning på mitt sätt" bästa flugbindnings boken
dopnymfen e ganska het den har guldhuvud jite hare oich virkad kropp
ja använder hare och de e både billigare och bättre
jasså... visste jag inte. du kan inte hålla på att ändra mitt mönster. men okej jag ska ge dej original bind beskrivningen
Krok strl: 12
Bindtråd: svart
Huvud: guldskalle 3.5mm
kropp: Virkad ca halva kroklängden. brunt och beige antrongarn.
brunt på undersidan
Framkropp: spunnen ekorre.
jag lovar den är hur bra som hellst
mycket märkligt vi hade inte guldskallar när du kom på den
jodu. vi köpte dom på mässan! dopnymfen ska ha guldskalle för att vara en äkta dopnymf
Så om man bor i göteborg, var är det bäst och närmast att ta sig ut och flugfiska? lär mig och binder flugor för fullt..
flugfiska kan man göra överallt. men vad är du ute efter för fisk?
lillgustaf
2003-06-23, 12:00
montana nymf tycker jag är bra för öringen men jag har ingen beskriving av den men det går att få fram
ja kan rekommendera www.abborresjon.com eller kullsjön i lerum/fredrik
Öringen tar nog tamefan på allt skulle jag tro
truttakungen
2003-09-04, 10:13
Vindelälven och stor öring föreslår jag 10 cm tubflugor med vit undervinge och grå övervinge.....Sikimitationer dvs.
Black martinez kan vara en bra idé att ha med sig.. Men den har du väl redan antar jag?