handdator

Visa fullständig version : Gädd-Fisket i Furusund just nu ?

Bergman
2003-04-23, 23:19
Vad är det som gäller där just nu ? Nån som har koll ?

Grunda vassvikar eller är det djupare som gäller ? Vilka färger på betena ?

Stizo
2003-04-24, 17:16
Vassvikar fungerar nog bra... Testa Super Shad Rap i FT färgen eller den som liknar en mört...

Kolla bara hur många gäddor det har fångats med super shad rap i år på fisketoppen... Sturgeons 10 klubbare och Limes 8 kg var fångade med Super shad rap...

Emil H
2003-04-24, 18:00
Ja, det draget är det bästa jag någonsin har använt. Det har en bra gång och är lagom stor etc.

Foppa
2003-04-24, 18:10
VAr inte sturgeons tagen med bomber 17A ? jag tycker att SSR har för stor flytkraft nu, man måste veva den så snabbt... Zalt är helt klart bättre!

NEO
2003-04-24, 18:23
Jag håller med Foppa.

Sturgeon
2003-04-24, 18:25
De flesta av Gäddorna är på Bomber 17a, dock är de två största plockade med Super Shad Rap.

SSR:en är i färgen Firetiger och helt omoddad, håller med om att den är väldigt flytkraftig, men Gäddorna tar gärna på något som vickar i ytan, även om ryggen tidvis är ovan ytan. I varmare vatten kan man ju hålla betydligt högre fart på betet, vilket gör det möjligt att pressar ner vobbler ett par meter.

Bombern är förtyngd med skruvar så att den är svagt flytande för säkerhets skull, färgen är LEF 9.

Måste jag välja så håller jag Bombern något före Super Shad Rap, gäller älven alltså.

I det flesta andra vatten har jag haft större framgång med Zalt, mellan/stor (gul-svart eller papegoja).

Vid trolling har "Nisse" sin givna plats.

Foppa
2003-04-24, 19:14
Originally posted by Sturgeon
även om ryggen tidvis är ovan ytan.

Tidvis? mest hela tiden måste man ha den i ytan såhär års... Men jag har märkt att om man på sommaren tar hem den med dragningar på och precis under ytan i lite grundare vatten är den grymt bra!

Hippo
2003-04-24, 21:21
Sturgeon, testa nya Zam:en så slipper du att förtynga!! Den påminner inte så lite om en Bomber 16A och finns ju i suspend o sink-variant. Körde med flytisen i helgen o den var klockren (tack Åsis!)

Sturgeon
2003-04-25, 00:00
Originally posted by Hippo
Sturgeon, testa nya Zam:en så slipper du att förtynga!! Den påminner inte så lite om en Bomber 16A och finns ju i suspend o sink-variant. Körde med flytisen i helgen o den var klockren (tack Åsis!)

Bara jag får tag på en, så blir det nog köpa av.
Hade gärna fått vara något större, typ 19-20 cm eller som just Bomber 17A i storlek.

Hur är gången i vattnet? Vill ha en långsam och stel gång i detta fall, inte den rullande gången som vanliga Zalt, skall även avvika något från 16A i rörelsemönstret (helst).

cico
2003-04-25, 02:26
Originally posted by Bergman
Vilka färger på betena ?

Det är fluo som gäller fortfarande för min del. När det blir varmare och strömmingen går till skiftar jag till blå/silver och dyl.

//K

Hippo
2003-04-25, 11:55
Sturgeon, flyt-Zammen är rätt lik 16A i gången och inte som en Zalt. Väntar hem en suspendvariant, enligt vad jag hört skall den skilja sig en hel del gångmässigt. Verkar som att finishen blivit klart bättre på de nya Zalt/Zam-modellerna. Har under våren kört hårt med en Zalt i den "nya" gäddfärgen och den har behållt sin färg på ett föredömligt sätt, till skillnad från vissa av de äldre som ligger barskrapade i lådan.

David Ståhlman
2003-04-25, 12:28
Originally posted by lime
Ja, det draget är det bästa jag någonsin har använt. Det har en bra gång och är lagom stor etc. Kan du ge oss en bild på din fantastiska vobbler?

David Ståhlman
2003-04-25, 12:31
Sturgeon, testa nya Zam:en så slipper du att förtynga!! Den påminner inte så lite om en Bomber 16A och finns ju i suspend o sink-variant. Körde med flytisen i helgen o den var klockren (tack Åsis!) Jag har länge undrat hur Zamen ser ut, har du nån bild?????

David Ståhlman
2003-04-25, 12:43
juste, det gick snabbt med bilderna!

Dr Müller
2003-04-25, 19:32
Originally posted by Sturgeon
Bara jag får tag på en, så blir det nog köpa av.
Hade gärna fått vara något större, typ 19-20 cm eller som just Bomber 17A i storlek.

Hur är gången i vattnet? Vill ha en långsam och stel gång i detta fall, inte den rullande gången som vanliga Zalt, skall även avvika något från 16A i rörelsemönstret (helst).

Ja men det låter som en flyt Fatso. Det enda den gör är att "belly flasha". Obs! Går att köra på vanligt spö. Stora Tomicen är en bra ytwobbler oxå! Mann's super strecht -1 är även den väldigt bra. En som jag tror skulle vara mycket bra på riktig slowtrolling, ytligt är Hi-fins Giant Scamper. Bifogar bild:

Åsunden
2003-04-25, 21:56
Sturgeon, flyt-Zammen är rätt lik 16A i gången och inte som en Zalt. Väntar hem en suspendvariant, enligt vad jag hört skall den skilja sig en hel del gångmässigt. Verkar som att finishen blivit klart bättre på de nya Zalt/Zam-modellerna. Har under våren kört hårt med en Zalt i den "nya" gäddfärgen och den har behållt sin färg på ett föredömligt sätt, till skillnad från vissa av de äldre som ligger barskrapade i lådan.

Tjena Hippo! "Alla" ser fram emot en liten rapport på hur suspendvarianten ter sig innan vi andra "suckers" går åstad och investerar!!!

Sturgeon: Det är bara att krypa till korset och bege sig till Stjärnås för att utöka din vobblersamling!

Sturgeon
2003-04-25, 23:05
Originally posted by Åsunden
Tjena Hippo! "Alla" ser fram emot en liten rapport på hur suspendvarianten ter sig innan vi andra "suckers" går åstad och investerar!!!

Sturgeon: Det är bara att krypa till korset och bege sig till Stjärnås för att utöka din vobblersamling!

Skulle inte tro det, har inget desperat behov av en Zam, har ju trots allt fler vobblers än jag behöver.

Tycker inte om Stjärnås, end of discussion.

rapala
2003-04-26, 03:19
Scamper ser lite ut som jerkbaitet Suick Thriller tycker jag..verkar ball!