Visa fullständig version : Snälla ge mig råd om en rulle!!
J.Ausmark
2006-06-25, 16:55
Jag har flugfiskat ett tag men är lååångt från rutinerad i flugfiskets djungel.
Hade en Vision rulle som gick sönder idag. Måste köpa en ny men vill inte ha en likadan. Betalar gärna, men inte mer än 1500-2000kr. Vad skall jag kolla på. Funderar på en Danielsson och även på vision. Vet bara inte vilka som står för den kvalite dom utlovar. Alla säger har ju samma argument... tex..Bästa rullarna och mest prisvärda. Kikade på broman, loop och diverse andra. Är broman rullarna en ok rulle för mig som fiskar mindra öring och lax som är över och lite under 50 cm? Jag skiter i märket men vill ju ha en som inte är gjord av skräp.. Har ett klass 6 spö. Mvh Jocke
Köp en Loop flugrulle sen är det klart.
J.Ausmark
2006-06-25, 19:10
E de så enkelt? någon speciel modell? Vad tror du bromans rullar?
Hejsan!
Jag skulle satsa på en Danielsson. Som jag fattat det så är det i princip samma kvalitet fast ett lägre pris.
Hls Nelson
J.Ausmark
2006-06-25, 19:29
Ok. Tack för tipset. Får ta och kika lite på dom igen då. Priset var tilltalande på broman rullarna men man kanske får lite mer kvalite på danielsson rullarna. Eller vad tror du?
Danielsson gjorde förr LOOP-rullarna. De lever fortfrande gott på det rennoméet som Danielsons hantverk skapade.
Idag säljer Danielssons sina rullar under eget namn. Danielssons är altså originalet. Om jag fiskade fluga och hade råd med rullen vore Danielsson mitt första val.
J.Ausmark
2006-06-25, 19:54
Har jag råd är ju frågan? He he. Nja. Men jag får väll ta mig råd till det. Tack för tipset.
loop= Danielsson
det är samma rullar fast det är en mellanhand mindre. därav ett lägre pris..
J.Ausmark
2006-06-25, 20:29
Det var dagens sanning. Känns om jag bestämt mig för en danielsson. Nu är det så att jag undrar över en sak till. Om jag väljer en rulle som är en klass för kraftig mot det jag skall ha. Är det lika illa som att välja en som är en klass för liten. Jag är ute efter en rulle till mitt wf 9 fot klass 6 enhands. Om någon vet och orkar så vore ett tips på en av Danielssons rullar väldigt uppskattat. Lite osäkerpå modellval. Jag fiskar bara i åar och mindre sjöar. Mest efter havsöring och lax som går upp i ån där jag bor. Stort tack till er som tagit er tid att svara.
Flodebanan
2006-06-25, 21:26
loop= Danielsson
Har inte Loop nya rullar nu och Danielsson säljer f.d. Looprullar under namnet Daneilsson.
loop= Danielsson
Loop != Danielsson. Danielsson har slutat tillverka Looprullarna, Loops rullar tillverkas i ett östasiatiskt land sen ett halvt till ett år. Danielsson säljer sina rullar under eget namn nu. :ordning:
:btt3: Jag skulle nog kolla på Visions GT-rulle, har tafsat lite på dem och de känns otroligt fina. Annars skulle en Fenwick Iron eller Nighthawk vara ett alternativ som kostar lite mindre = mer pengar att köpa flugor och linor för. :)
köp en okuma för 250 spänn, räcker gott, så kan du köpa ett nått annat för dom andra pengarna"!
Det var dagens sanning. Känns om jag bestämt mig för en danielsson. Nu är det så att jag undrar över en sak till. Om jag väljer en rulle som är en klass för kraftig mot det jag skall ha. Är det lika illa som att välja en som är en klass för liten. Jag är ute efter en rulle till mitt wf 9 fot klass 6 enhands. Om någon vet och orkar så vore ett tips på en av Danielssons rullar väldigt uppskattat. Lite osäkerpå modellval. Jag fiskar bara i åar och mindre sjöar. Mest efter havsöring och lax som går upp i ån där jag bor. Stort tack till er som tagit er tid att svara.
Jag skulle satsa på en Danielsson LW 4seven då jag tror att 2five blir något för liten om du inte använder väldigt tunn backing och jag tror att du skulle uppleva 6nine som för stor. (Jag har själv en 6nine och den rymmer drygt 250 meter gelspun backing + WF9 lina.)
Hade en Vision rulle som gick sönder idag. Måste köpa en ny men vill inte ha en likadan. Betalar gärna, men inte mer än 1500-2000kr. Vad skall jag kolla på. Funderar på en Danielsson och även på vision. Vet bara inte vilka som står för den kvalite dom utlovar. Alla säger har ju samma argument... tex..Bästa rullarna och mest prisvärda. Kikade på broman, loop och diverse andra. Är broman rullarna en ok rulle för mig som fiskar mindra öring och lax som är över och lite under 50 cm? Jag skiter i märket men vill ju ha en som inte är gjord av skräp.. Har ett klass 6 spö. Mvh Jocke
jag har en broman exklusive och är supernöjd med den.mycket prisvärd.
mvh leffe
Giganticsalmon
2006-09-08, 20:28
Vilket BS om Danielsson och Loop. :bootyshak Själv har jag fångat blanklax på nära 20 pannor på en rulle som kostade strax över 500:-. Men det är klart, har man mer pengar än man behöver och inget att spendera dom på så....
salachtin
2006-09-08, 20:33
Doh, köp något billigt skit.
Den är ju ändå bara till för att förvara lina. :wasntme-s
drag-ANN
2007-08-18, 02:34
har en danielsson 4 seven..en drömmrulle men med 70 meter backing och en 32 meters fluglina blir det för fullt på spolen
drag-ANN
2007-08-18, 02:34
en wf6 alltså
DrMussla
2007-08-18, 11:51
Kan rekomendera FW 4seven jag med, dock en loop som jag har men som sagt identiska. En kanonrulle är det och bromsen är jättemjuk och fin. förmodligen håller den hela livet med så då tycker jag 2180 spänn är rätt så okej.
Föresten köpte en Polarvargen rulle till tjejen för typ 600 eller 800 som verkade jävla fin med, bra broms dock irreterande knarr som jag måste fixa bort.
Föresten köpte en Polarvargen rulle till tjejen för typ 600 eller 800 som verkade jävla fin med, bra broms dock irreterande knarr som jag måste fixa bort.
Det är ju knarren som är grejjen - såå härligt när fisken rusar! ;)
Allvarligt; har bara hört gott om Danielsson och de jag testat har känts bra. Sen är det ju svensk kvalité!
Fullifan
2007-08-31, 18:09
Finns ju ett komplett kit på Hi-sport för en femhundring.....
fast är man prylbög så är man
Köp en Loop flugrulle sen är det klart.
Varför inte köpa Danielsson till mindre pengar?
FW eller Orginal, sjukt fina rullar.
Ambassadeur5000
2007-08-31, 23:30
Jag skulle köpt en Danielsson Original - Jävla skön rulle. Dock ingen vanlig broms.
Men how cares? man bromsar med fingret ändå:)
:fiska1:
DrMussla
2007-09-01, 00:16
Vilket BS om Danielsson och Loop. Själv har jag fångat blanklax på nära 20 pannor på en rulle som kostade strax över 500:-. Men det är klart, har man mer pengar än man behöver och inget att spendera dom på så....
Får man fråga var du tagit lax på nära 20 pannor ;) Nu blev jag sugen det är inte så vanligt det inte. Sen må det vara BS om Danielsson och Loop men du kan inte förneka att rullen förmodligen håller livet ut.
Guideline
2007-10-03, 00:29
Hej.
Danielsson Lv6nine, du har ett klass 6 spö och bör då han en wf7 lina.
Och köper du en sån så behöver du nog aldrig mer köpa en ny, köp fler spolar om du köper nya spön eller om du vill ha olika linor.
fiskenez
2007-11-02, 09:38
Vision-Koma= Nice rulle med bra broms!
lätt danielsson! fw rullen som jag har är helt fantastisk. ett rent ekologiskt plus är ju att dem görs i sverige så köper du närproducerade varor så får du lite miljö för pengarna åxå vilket inte är dumt! du vet dessutom att de som gjort den åxå fått skälig lön vilket brukar generera kvalite. alltså danielsson= mycket för pengarna
Att sitta vid lägerelden med ett GLX och en LW i midsommarnatten efter avslutad fight med en av våra "bruna" är en upplevelse och ett minne att föra vidare till kommande generationer..........
Danielsson, made in Sweden.
Kanske någon skrivit redan iofs sök på flugsajterna du hittar något beggat garanterat personligen är jag tveksam till Loop (Danielssson) original den med de tre rullarna innuti spolen överarbetad konstruktion kräver försiktighet och service för att funka bra sköter man detta är den säkert utmärkt iofs.
Finns många alt. Danielsson är bra utan tvekan se till att du får en med klick när fisken rusar halva nöjet annars en bra tjuvfiskerulle lycka till:sun:
Flodström
2007-12-14, 21:54
Köper du en Danielsson typ LW 6/9 (Light Weight 6-nine) så blir du inte besviken, det kan jag lova dig. Skall själv skaffa mig en sådan till mitt 13 fots, klass-7 tvåhandsspö (T&T).
Rullen rymmer ca 200m 20 lb´s backing och en WF 7 (flyt) eller WF 8 (sjunk).
Kanonbroms för tunna tafsar. Lätt rulle med hög finish och inte minst, hög kvalitet. Har fiskat ca 8 år med en 4seven, aldrig haft några problem med den (allt fjällfiske + allt havsöringsfiske i Norge). Dessutom, en svensk rulle som du lätt får servad av de flesta flugfiskebutiker eller hos Danielssons.
Tycker du den är för stor (men det kan behövas) så väljer du en 4-seven i stället. Rymmer då bara ca 100m 20 lb´s backing + WF 6 flyt/7 sjunk om det kan vara till någon hjälp (blir dessutom en ypperlig fjällfiskerulle).
mvh
Kolla på rullarna hos flugor.se. Ja va nere och fingrade på dom nu och det är FINA grejjer det.
Muskytracker
2007-12-16, 21:50
Agree with KA!
Annars är Danielssons rullar grymma och jag är stormförtjust i min Vision XLA!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.