handdator

Visa fullständig version : Flugspö för Gäddfiske

BGU
2006-07-03, 13:11
Hej

Har funderingar på att skaffa ett nytt flugspö för gäddfiske.
jag har kollat på RST Impuls AFTM7-8 samt Vision 3Zone SWS 9'8" klass 8

Är det någon som har testa dessa spön och kan komma med synpunkter hur de är att fiska med, eller rekomendera något annat spö i klass 8.

Björn Gunnarsson

Victor
2006-07-03, 14:11
Har ingen större erfarenhet av RST men det lilla jag provat RST´s grejor så är jag mycket nöjd men ska alltså inte uttala mig för långtgående om det spöet.

Kolla in på www.edgeflyfishing.com, renodlat flugfiskeforum där du säkert har ett par personer som provat båda spöna mer ingående.

Vision har ju annars ett starkt produksortiment även om deras spön inte riktigt har tilltalat mig, än.

ps
2006-07-03, 14:58
Har bara torrkastat Vision på land men jag gillade det, passar min kaststil bra. Åk till din lokala handlare och testa grejorna om du kan, underlättar köp.

B3 Jonas
2006-07-03, 15:02
vision spöt blir mycket bättre, rst impulse håller inte samma kvalitet. Ett vision GT four klass 8 är annars ett kanon spö.

The Loomis Man
2006-07-03, 17:42
Kolla G.Loomis Crosscurrent... både den dyra GLX varrianten och "snik" varrianten är otroliga spön.

Till gäddrunk skulle jag själv nog välja snik Crosscurrent 9´ #9!

natito
2006-07-03, 20:50
Kolla G.Loomis Crosscurrent... både den dyra GLX varrianten och "snik" varrianten är otroliga spön.

Till gäddrunk skulle jag själv nog välja snik Crosscurrent 9´ #9!

Vad menar du med "snik"?

maswod
2006-10-14, 18:12
Jag säger bara Guideline LPXe RS klass 7 eller 8 superskönt spå och förbanat snyckt, funkar även utmärkt till hafsöringsfiske och mindre lax om man skulle villja köra det med, och jag skulle kört en gudeline bullet lina till detta,..........

danbanan
2006-10-14, 21:12
kanske kan vara på sin plats att varna för att välja en för vek klass till gäddflugeriet. Det är förvisso inga större problem att vispa ut en gäddfluga med ett klass 8 spö, men fiskar man på platser där det finns grövre fisk sitter man säkrare med klasser runt 9-10. Med ett klass 8 har man helt enkelt absolut ingenting att sätta emot en större gädda, och ännu mindre kan man styra den bort från otrevligheter inne i buskagen. Själv har jag ingen större erfarenhet av stora gäddor på flugspöet då jag är ganska ny på det, men enligt vänner som kännt sötman förhåller det sig så. En gädda på 3-4kg kan vara nog sport på ett klass 8 spö, tänk speciellt på detta om du tänkt dig returnera de större fiskarna. En allt för utdragen kamp resulterar oftare än man tror i mjölksyraförgiftning. Detta leder i sin tur till en oundviklig död för gäddan, även om den självmant simmar iväg.

The Loomis Man
2006-10-15, 00:05
Vad menar du med "snik"?

billigare spö utan GLX graphit som är byggt med GL3 graphit. Därför inte sagt att det är dåligt, vare sig klingan, detaljerna eller komponenter. Faktuom är att dem är ofta väldigt mycket bättre än asienpinnar byggda av samma graphit.

The Loomis Man
2006-10-15, 00:06
Med ett klass 8 har man helt enkelt absolut ingenting att sätta emot en större gädda, och ännu mindre kan man styra den bort från otrevligheter inne i buskagen.

Sicket skitsnack! :fingers:

The Loomis Man
2006-10-15, 00:07
enda anledningen till att välja en högre linklass på spöt är att kunna kasta och hantera dem stora flugorna, inget annat.

natito
2006-10-15, 02:12
Vet du om Glommis Cross Current CFR 9.9 #8 är ett bra spö till gäddflugfiske?
Jag har hört att det är ett snabbt spö... men är det styvt som en påk?.... är det bra känsla i det när man drillar fisk?

heikinheimo
2006-10-15, 07:08
Sicket skitsnack! :fingers:

Holler med 100% enda oraken man vill ha spon over klass 8 ar att underlatta kastet av stora flugor och att kunna kasta i vind. Det finns ju soklart spon i klass 8 med ingen "backbone" som en GL2 jag hadde. Men lite battre spo som Gt Four, Crosscurent och min egen favorit Heli-ply har nog vad det behovs. Om ett flug spo ar "fast" menar man att det kanns "fast" i kastet vet inte hur smo gaddor man ska fo for att fo ett klass 8 kannas "fast" med en fisk :cool2: Fiskar sjalv oftast med en klass 10 extra fast endo shit kul med fisken. Det ultimala Gadd flug spot som finns for stunden ar sakert Heli-ply 7,7 klass 9 "backcountry special eller liknande".

Ps. Du vill ha ett snabbt spo om du tar klass 8

heikinheimo
2006-10-15, 07:11
Jag har hört att det är ett snabbt spö... men är det styvt som en påk?.... är det bra känsla i det när man drillar fisk?

Just det med flug spo har du nog ingen contakt till gaddan i samma klass med en med kast utrustnig (med spunnen lina). Kanns som man har super ultra strech line po rullen.

G@
2006-10-15, 08:17
SÄger bara:
VIsion GT 4 klass 9
kanonspö med skön känsla vid drillning, samt bra ryggrad för att klara av tunga linor och dess flugor =)

hermelin
2006-10-15, 12:47
Tänk också på att inte ta ett spö med enbart toppaktion, det riskerar att gå av om du fiskar från båt eller flytring om gäddan drar under båten/flyringen. Hel eller halvaktion klarar sådana böjar av spöt som det blir då mycket bättre.

The Loomis Man
2006-10-15, 13:13

har inte testat 9,9:an men väl 9´ #8 och det är skitrevligt att drilla fisk på, även snipor. Har nog med liftingpower. Men akta dig för förstora krokar/flugor (går ju att göra stora lättkastade flugor med mindre krokar)! Tycker dessutom att 9,9´ är för långt för mitt gäddfiske (båt och vadning i skärgård/kustmiljö). en 9´ eller 9,5´ är perfekt.

pasi75
2006-10-15, 15:13
Ni som kan styra era gäddor hur ni vill men en #8 borde komma hit till gäddorna i norrland :)
Jag kör med ett guideline Rs #8 9fot och ett guideline #10 8.2 fot !!
Jag älskar RS spöet, grymt lätt och en kastkanon. Funderar på att köpa #9 Rs då det endast väger 2g mer än åttan och kan bryta gurkorna lite bättre :)

ps: spöade polarn mange igår som körde Jerk med 6-2 ! Gäddorna var riktigt seega och använde mig av Guidelines DDC connect sjunksystem med sjunkspets 4/5.
Kunde då låta fluga sakta tas hem över botten på 4-5 meters djup, vilket var avgörande :)

mvh !

heikinheimo
2006-10-15, 20:36
Ni som kan styra era gäddor hur ni vill men en #8 borde komma hit till gäddorna i norrland :)
Jag kör med ett guideline Rs #8 9fot och ett guideline #10 8.2 fot !!
Jag älskar RS spöet, grymt lätt och en kastkanon. Funderar på att köpa #9 Rs då det endast väger 2g mer än åttan och kan bryta gurkorna lite bättre :)

ps: spöade polarn mange igår som körde Jerk med 6-2 ! Gäddorna var riktigt seega och använde mig av Guidelines DDC connect sjunksystem med sjunkspets 4/5.
Kunde då låta fluga sakta tas hem över botten på 4-5 meters djup, vilket var avgörande :)

mvh !

Horu prova ett Scott Heli-Ply eller S3S i klass 8 ha non ta i endan av linan och satt press po med dessa spon for du riktikgt bra lyft kraft med. Sjalv kor jag ockso en Gt four dock saltvater modellen 9f #10 fast, rekomenderar. O sjalv kor ja inget annat en sjunk linor annat behovs det inte en 1 eller 2 sjunk och en 4 sjunk, av linorna so Big Mama ar helt "ok" men om du vill ha en grym kanon so ska du kopa 3M Striped Bass i 4 sjunk enda linan jag testat som inte trasslat alls! 4 sjunk for intermediaten har inte spunnen mono core som preventerar trassel.

danbanan
2006-10-16, 01:35
enda anledningen till att välja en högre linklass på spöt är att kunna kasta och hantera dem stora flugorna, inget annat.

Ok. Som ovan och relativt nybörjare har jag säkert fel. Men sätt dig och jämför ditt klass 8 spö med en normal "gäddpåk" på 10´ typ upp till 60g. Kom sen igen o säg att kampen inte blir mer utdragen på ett flugspö i klass 8? Missförstå mig inte nu, jag försöker inte verka dryg eller så, jag är själv relativt ny på gäddfluga, det är bara vad folk sagt till mig som fått större fisk på klass8 och min egen slutsats av att sitta o klämma på mina spinngrejjer för gädda jmfr med mitt 3zone SW klass8 spö.

JEZ
2006-10-16, 09:21
Just nu är ju loopspöna ganska prisvärda (50% på ordinariepris).
Har själv en 9,3' #9 som dänger det mesta som man kan tänkas använda för gäddflugfiske. För 1750:- är det ett jäkligt bra spö.
Men det finns ju massa andra fina spön Loomisar, Guideline LpxeRs...

Tight lines!
/Jez

kungg
2006-10-16, 11:03
Tänk också på att inte ta ett spö med enbart toppaktion, det riskerar att gå av om du fiskar från båt eller flytring om gäddan drar under båten/flyringen. Hel eller halvaktion klarar sådana böjar av spöt som det blir då mycket bättre.

Vill du ha ett spö med känsla och helaktion så finns det bara ett som jag vet som verkligen står upp för det och det är BROMANoDELLS Beta 7-8. Lite långsammare men sååååå mycket mer känsla!! Klockrent att jaga gädda med...

n0rell
2006-10-16, 12:54
Om man inte har någon köpt backing-lina. kan man ta något tillfälligt då?

heikinheimo
2006-10-16, 17:15
Jo du kan satta spunnen lina eller mono som backing ingen skilnad riktigt. Och sen ett fel manniskorna oftast gor med att drilla gadda med flug spo ar att man inte satter till rackligt med press po fisken. Med ett longt flug spo som man holler i rakt i endan so kan det kannas som att man satter mycket press po fisken fast sanningen ar nogot helt annat.

Calle786
2006-10-16, 18:30
Annars säljer ju loop ut sina spön billigt nu, ett Blueline Salt kanske skulle vara nåt för dej?