Visa fullständig version : Tillbehör för en nybörjare på feeder
ny_specimen_fiskare
2006-07-09, 01:34
Vilka grejor o linor ska man satsa på? Jag antar att ett gäng feeders, någon slags mäsk + tillbehör, bra krokar o ngn lina som inte rasslar i spööglorna vore bra, eller? Vad har ni för tips för att komma igång med metet :cheers:
Spöet tar upp till 70g och de tre topparna är från 1 till 2oz
Här finns mycke tips o trix....
http://www.metesidan.se
ny_specimen_fiskare
2006-07-09, 13:17
en fråga: om man vet att det finns enstaka braxen och mört mm på plats - räcker det då med en öppen feeder för att locka lite brax eller kommer alla arter och stjäl kroken?
vilket sätt är bra att locka brax på mao?
en till :rolleyes: : vad är det för nylonlina 'som gäller' så att säga? har kört med flätlina innan men det låter ju jättemycket i ringarna på feederspöt
en fråga: om man vet att det finns enstaka braxen och mört mm på plats - räcker det då med en öppen feeder för att locka lite brax eller kommer alla arter och stjäl kroken?
vilket sätt är bra att locka brax på mao?
en till :rolleyes: : vad är det för nylonlina 'som gäller' så att säga? har kört med flätlina innan men det låter ju jättemycket i ringarna på feederspöt
Finns hur mycket bra monolinor som helst, bara att hitta en favorit :) Sök på forumet också.
ny_specimen_fiskare
2006-07-09, 13:59
Finns hur mycket bra monolinor som helst, bara att hitta en favorit :) Sök på forumet också.
Jo det finns ju så mycket och jag har ingen koll på nylon längre:) Jag vill minnas att jag köpte en rulle XL Strong om jag inte minns fel men den känns lite väl elastisk. Du har inte några andra som du kan säga rakt upp och ner som jag kan kolla upp?
metesidan hade tyvärr ingenting om vilka linor man ska titta på nämligen...
Sufix XL Strong, Stroft GTM eller Daiwa Sensor. Lina är en ganska personlig sak, vissa vill ha mer elastisk och tvärtom.
Flodebanan
2006-07-09, 17:44
Vilka grejor o linor ska man satsa på? Jag antar att ett gäng feeders, någon slags mäsk + tillbehör, bra krokar o ngn lina som inte rasslar i spööglorna vore bra, eller? Vad har ni för tips för att komma igång med metet :cheers:
Ett långt och stabilt håvskaft med en tillhörande "mjuk" håv är ngt man bör införskaffa sig direkt. Sedan om det inte redan finns "måste" du köpa dig ett vågnät och en/flera riktigt bra våg/ar. Måttbandet har alltid en plats i väskan, likaså kameran.
Darts har stabila håvskaft i alu som är teleskopiska för ca. 130kr, runt 1.80 tror jag.
Sedan har dom glasfiber-skaft som är 3.80 långa, kostar inte många kr heller.
Darts har även dem Waterline vågnät som även dom kostar runt 100kr.
När det gäller vågarna finns det en del att välja på, men en Super Samsom Salter för 170kr är ett beprövat kort.
Darts är lätt att hitta eftersom många svenska butiker köper från dem. Sedan finns det givetvis andra likvärdiga märken till samma priser hos t.ex. Fiskekompaniet och Popuptackle.
ny_specimen_fiskare
2006-07-09, 17:51
Ett långt och stabilt håvskaft med en tillhörande "mjuk" håv är ngt man bör införskaffa sig direkt. Sedan om det inte redan finns "måste" du köpa dig ett vågnät och en/flera riktigt bra våg/ar. Måttbandet har alltid en plats i väskan, likaså kameran.
Darts har stabila håvskaft i alu som är teleskopiska för ca. 130kr, runt 1.80 tror jag.
Sedan har dom glasfiber-skaft som är 3.80 långa, kostar inte många kr heller.
Darts har även dem Waterline vågnät som även dom kostar runt 100kr.
När det gäller vågarna finns det en del att välja på, men en Super Samsom Salter för 170kr är ett beprövat kort.
Darts är lätt att hitta eftersom många svenska butiker köper från dem. Sedan finns det givetvis andra likvärdiga märken till samma priser hos t.ex. Fiskekompaniet och Popuptackle.
Jo där har du rätt. Super samson våg har jag redan och eftersom jag inte fiskat typ brax o dyl innan så har jag ingen bra håv för detta fiske (kör ju med lipgrip till gädda o tummar abborre et c). Måttband ska jag sno ett och digitalkameran är alltid med:)
Eftersom man kör med C&R så ofta som man kan så blir det många avkrokningar i vattnet alt. på ytan. Men men, när man väl börjar dra upp hyffsade fiskar med feederspöet så kanske man borde ta upp dem(för en "fotosecchon" som buster sa i gäddfeber :asflabb2: ) och skryta lite här sedan;)
Vet du någon bra alround håv för 'mete-fiskar' som inte är så dyr samt går att beställa över nätet?
Flodebanan
2006-07-09, 18:31
Jo där har du rätt. Super samson våg har jag redan och eftersom jag inte fiskat typ brax o dyl innan så har jag ingen bra håv för detta fiske (kör ju med lipgrip till gädda o tummar abborre et c). Måttband ska jag sno ett och digitalkameran är alltid med:)
Eftersom man kör med C&R så ofta som man kan så blir det många avkrokningar i vattnet alt. på ytan. Men men, när man väl börjar dra upp hyffsade fiskar med feederspöet så kanske man borde ta upp dem(för en "fotosecchon" som buster sa i gäddfeber :asflabb2: ) och skryta lite här sedan;)
Vet du någon bra alround håv för 'mete-fiskar' som inte är så dyr samt går att beställa över nätet?
Jag använder ett Darts håvnät atm som fungerar OK. Kostar väl runt 150kr och går att beställa från alla butiker som har Darts. Skaftet till den kostar lika mkt. Kolla min förra post.
En peang är också guld värd. Gärna Rapalan med linbitar-funktionen och sköna handtag.
Braid är bra om det inte nappar allt för bra eller om du behöver kasta långt ut. Det finns massor av bra braids. Filstars Power-X & diverse JVS använder jag mest själv. Annars använder jag Filstar specimenlina (brun sjunkande). Maxima är bra men dyr.
Feeders är bra :=) Det finns massor. Själv föredrar jag öppna feeders och ett mäsk som är matigt och spricker upp snannt. Det viktiga är att man har mycket mat (majs, mask, pellets, maggots) i feedern. Särskillt när braxen/sutaren kommit in och börjat äta. Annars drar de iväg tämligen snabbt. Jag använder nästan bara mäsket för att plugga igen feedern. Tycker TopMix Basic (billigt) och TopMix Xtasy bream fungerar bra. Det finns massor andra märken som är bra.
Krok: det viktiga är att kroken är anpassad efter betet. Generellt: stora beten ger större krok med stor vid böj. Och tvärt om. Sensei, kamatsu, tubertini, gamakatsu... name it. Det finns många fina.
Kör alltid med linan i klippet när jag feederfiskar. Då landar man på samma längd (åtminstone) vid varje kast. Viktigt.
Spöhållarens placering är A o O. Själv har jag alltid en box eller en plattform där jag kan fästa en teleskopisk feederarm som går att vinkla och vrida åt alla håll. Har man inte en sådan är det bra att skaffa sig en lång grov bankstick.
Hoppas att du får nytta av tipsen....
Minst 0.20 nylon lina om man ska använda klippet på spolen, bromsa in linana innan den når klippet och lägg spöt åt sidan så att spöet absorberar kraften.
Minst 0.20 nylon lina om man ska använda klippet på spolen, bromsa in linana innan den når klippet och lägg spöt åt sidan så att spöet absorberar kraften.
:catfight: Håller med om att man får vara försiktigare med nylon än med braid. Men 0,20... Njae. Det beror ifos på tyngd på feeder, spö och om hur du kastar. Men jag har kört nylon bra mycket tunnare än så men faktiskt aldrig lika tjockt. Å andra sidan fiskar jag mest tävlingar och där är förutsättningarna lite annorlunda.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.