handdator

Visa fullständig version : skarpsill & löja

Giganticsalmon
2006-10-03, 21:05
Är det någon som vet hur man kan få tag på skarpsill eller löja i Blekinge med omnejd? Ska till sjöarna i höst och har inte lyckats få ihop nog med betesfisk. Nors är också OK.

NJC
2006-10-03, 23:24
Kontakta någon av yrkesfiskarna i hamnen och fråga om du kan få beställa av dom - det brukar funka!

Giganticsalmon
2006-10-03, 23:28
Finns bara svartfiskare i hamnen där jag bor. Ingen trålar numer. Har försökt ringa till rökerier för tips utan resultat.

TAMTAM
2006-10-04, 05:09
Ohlssons fiske i Tibro bara ett par mil från Kborg

snickarn
2006-10-05, 17:27
jag har vacumpackad mört ca 7cm 10 st och paketer med 10 cm fisk
om intresse finns så kan jag ju kanske fixa det
löja kan jag tyvärr inte fixa använder själv mörten till vinter mete

Giganticsalmon
2006-10-05, 18:44
Tackar för erbjudandet men mört är lite för högryggiga för att det ska funka riktigt bra att trimma in gången. Jag har provat när det av misstag åkt med en mört. Blir rena pro-pulse propeller;-)

snickarn
2006-10-05, 19:00
Tackar för erbjudandet men mört är lite för högryggiga för att det ska funka riktigt bra att trimma in gången. Jag har provat när det av misstag åkt med en mört. Blir rena pro-pulse propeller;-)
ja du så rätt
sånt ska man akta sig för :-)

snickarn
2006-10-05, 19:06
Är det någon som vet hur man kan få tag på skarpsill eller löja i Blekinge med omnejd? Ska till sjöarna i höst och har inte lyckats få ihop nog med betesfisk. Nors är också OK.
kom precis på att jan ljunggren simmrishamns trolling brukar sälja fryst i hamnen i simmris på vintern

http://www.simrishamnstrolling.se/

kan ju alltid ringa o höra

Giganticsalmon
2006-10-05, 20:50
Å fasen, det ska jag kolla upp. Tackar för tipset.

Flodebanan
2006-10-05, 20:58
Ohlssons fiske i Tibro bara ett par mil från Kborg

Finns massor

Tror det finns:

"Special" Siklöjor från Finland vakumpackade

Vakumpackade benlöjor

Påsfrysta benlöjor (billigast)

Vissa e skitknussliga med att det SKALL vara siklöja, men eftersom benlöjorna sitter bättre och är 1milj gånger lättare att få ta på fiskar nästan alla med dessa idag.

För att kolla dagsläget (det tar i förådet då en guide beställer några tusen)
050413518

Giganticsalmon
2006-10-05, 21:00
Benlöjorna fiskar precis lika bra om inte bättre än siklöjorna. Ofta så är siklöjorna nätade med följden att dom inte har ett fjäll. Skarpsill & Nors funkar också.

Pikeless
2006-10-05, 22:32
Testa Nogersunds hamn, södra delen vid 18-20 tiden på kvällen mån-tors. Trålarna från Listerlandet brukar lossa sill där då, och du bör nog kunna få köpa ett el två...ton! ;-) De har sorteringsmaskin & is där oxå, så de bör inte va några problem att får rätt storlek som passar och säkra transporten hem...

:)

Giganticsalmon
2006-10-05, 22:35
Testa Nogersunds hamn, södra delen vid 18-20 tiden på kvällen mån-tors. Trålarna från Listerlandet brukar lossa sill där då, och du bör nog kunna få köpa ett el två...ton! ;-) De har sorteringsmaskin & is där oxå, så de bör inte va några problem att får rätt storlek som passar och säkra transporten hem...

:)

Tackar, ska prova det.

Giganticsalmon
2006-10-13, 20:15
Jag ringde till Nordkvist fiskexport och dom fixade en 30kg:s låda med utsorterad sill. Jag kunde använda ung. hälften. Resten var krossad fisk eller "vanlig"sill". Men det spelar ingen roll, priset var bara 3:-/kilo.

Skarpsillen kommer att funka kanon för trolling.