handdator

Visa fullständig version : karp taffsar

Jimmiee
2006-10-08, 02:04
tjenare !

jag undrar vilket taffsmatrial ni kör med??

är bara lite nyfiken vad ni fiskar med och vad ni tycker.

själv fiskar jag med kordas arma-kord,ESP sinklink och FC 0,38.

kordas arma-kord är sjukt fin,tunn och blir riktigt fina taffsar av men kostar en del :)

ESP sinklink funkar bra men absolut inte lika imponerande som kordas.

FC behöver man inte ens skriva om :)

ha en trevlig dag :cheers:

Lazinko
2006-10-08, 03:11
Gillar Kordas tunnare FC på 10 LB....

Köpte en 10lbare till flode, men han tyckte den var tjock.. (till färnefisket iallafall)

N-R-G
2006-10-08, 11:16
Kör med Krystons Snake-Bite Gold 25lb funkar klockrent....

Flodebanan
2006-10-08, 11:17
Måste ju liva upp stämningen lite granna ;)

<*(((><| säger:
hur tjock e din Kordatafs nura?
<*(((><| säger:
10lbs = ??
dan@hotbrev.com säger:
jag vet inte. står inte
<*(((><| säger:
har du inag linor att jämnföra med?
dan@hotbrev.com säger:
mjo iofs.
dan@hotbrev.com säger:
brb
dan@hotbrev.com säger:
nästan halva tjockleken av 20lbn

Flodebanan
2006-10-08, 11:19
Gillar Kordas tunnare FC på 10 LB....

Köpte en 10lbare till flode, men han tyckte den var tjock.. (till färnefisket iallafall)

Faktiskt fått lite andvändning för den under lite flötmete efter Karp. Det fungerade riktigt bra.

Jimmy; Tänk på att det finns MÅNGA olika sorters FC och att det garanterat skiljer väldigt mycket både i pris och kvalite på dessa.

Sg
2006-10-08, 11:32
Jag har knappt fiskat något efter karp så det lär väl inte visa något, men jag kör Fox Sinklink 25 pund (tror jag)

Jimmiee
2006-10-08, 11:49
Faktiskt fått lite andvändning för den under lite flötmete efter Karp. Det fungerade riktigt bra.

Jimmy; Tänk på att det finns MÅNGA olika sorters FC och att det garanterat skiljer väldigt mycket både i pris och kvalite på dessa.

självklart fins de MÅNGA som du säger och i olika kavlite.

gärna fler svar :)

Askungen
2006-10-08, 12:37
Jag använder super-mantis till pop-ups och FC till bottenbeten

Jimmiee
2006-10-08, 17:24
inga mer som vill skriva vad de kör med?

LuDDan
2006-10-08, 17:53
Kordas IQ 25 lb kör jag en del med , då bara bottenbeten. Tycker den är riktigt bra.

Kiwi
2006-10-08, 19:23
Kordas IQ 25 lb kör jag en del med , då bara bottenbeten. Tycker den är riktigt bra.

Damn right! IQ 25lb med en 6ans longshank krokar perfekt! Jag tappade MASSOR med fisk innan jag började förstå mig på det där med olika tafsar och så.

Föresten, Jimmie. Hemsk upplevelse det där men jag måste fråga. Var tog han på dig? Karpen alltså. Vare sig det är människor eller djur är det hemskt när dom taffsar sådär...

Ryckarn
2006-10-08, 20:20
Hehe Kiwi ;)

Jimmiee
2006-10-08, 20:41
Damn right! IQ 25lb med en 6ans longshank krokar perfekt! Jag tappade MASSOR med fisk innan jag började förstå mig på det där med olika tafsar och så.

Föresten, Jimmie. Hemsk upplevelse det där men jag måste fråga. Var tog han på dig? Karpen alltså. Vare sig det är människor eller djur är det hemskt när dom taffsar sådär...

får väll ta och införskaffa kordas IQ.
köpt kordas 300kr matrial och de är värkligen super fint!

jaja kiwi :D

Kiwi
2006-10-08, 20:52
Kom bara ihåg att det inte är någon bra ide´att köra longshankkrok där fisken kan gå fast. Sätter du för hög press med longshank så river du sönder käften. Ett misstag man bara gör en gång... :ordning:

Jimmiee
2006-10-08, 21:02
Kom bara ihåg att det inte är någon bra ide´att köra longshankkrok där fisken kan gå fast. Sätter du för hög press med longshank så river du sönder käften. Ett misstag man bara gör en gång... :ordning:

japp du har sagt de tidigare :ordning:

har inte fått fisk på dom krokarna annars kör jag gamakatsus 6or och dom funkar perfa och krokar bra som attan.

:cheers:

Jan O
2006-10-08, 21:08
... Broman FC 0,38 men jag får inga karpar...;)

Jimmiee
2006-10-08, 21:14

hehe de kommer ska du se!
kan vara segt i början men visa har tur att plcoka fina karpar direk :)

Kiwi
2006-10-08, 21:44

Fiska i Mörtsjön! Du lär dig massor när du fiskar där. Massor med trevligt, duktigt folk som hjälper dig och svårt fiske som får dig att utvecklas. Sen att de duktiga fiskarna omkring dig kommer ta fisk kommer tända suget ännu mer:)

MangeM
2006-10-08, 22:30
ESP Strip-teaze med en Korda widegap krok sen lite genomskinlig krympslang blir bra till de flesta beteskombinationerna. Strippen kamoflerar sig i vattnet, rätt coolt, och brukar användas till bottenbeten med en anti-eject rig också.

Fox Rigidity fc till stiff rigs, och samma fc till combi riggar med SUXIX silky soft på en Kamasan B775.

SharperCarper
2006-10-10, 01:50
ESP Strip-teaze med en Korda widegap krok sen lite genomskinlig krympslang blir bra till de flesta beteskombinationerna. Strippen kamoflerar sig i vattnet, rätt coolt, och brukar användas till bottenbeten med en anti-eject rig också.

Fox Rigidity fc till stiff rigs, och samma fc till combi riggar med SUXIX silky soft på en Kamasan B775.

Combi-rig... mmmm :love: :drunk:

grindpalm
2006-10-10, 11:36
Kör mest combi-riggar på Pro Logic FC 0.39 och Fox snare 20 lb, biltemas krympslang och Owner Carp aya krok strl 2-4.

För pop-ups gör jag bara combi-länken längre och poppar från skarven...

Jimmiee
2006-10-12, 23:56
Kör mest combi-riggar på Pro Logic FC 0.39 och Fox snare 20 lb, biltemas krympslang och Owner Carp aya krok strl 2-4.

För pop-ups gör jag bara combi-länken längre och poppar från skarven...

okej de värkar fint! :cheers:

Jan O
2006-10-13, 11:03
Fiska i Mörtsjön! Du lär dig massor när du fiskar där. Massor med trevligt, duktigt folk som hjälper dig och svårt fiske som får dig att utvecklas. Sen att de duktiga fiskarna omkring dig kommer ta fisk kommer tända suget ännu mer:)
Ja precis, har haft väldigt bra pratstunder med folket kring sjön. Bara att nöta å ta till sig vänliga tips.

Sg
2006-10-13, 11:10
SÅg nu att jag hade skrivit fel, det var tydligen ESP sinklink, och inte fox 25 punds jag hade.

limnos
2006-10-13, 11:35
Läser jag ordet widegap igen så börjar jag skrika! En wide gape hook är en krok med ett stort gap, en wide gap hook är möjligen en trasig krok.

Använde sufix olika material med skal på förut, men har nästan helt gått tillbaks till mjukt tafsmaterial (E.S.P sinklink). Har observerat riggar i kanten i sjöar, och tycker bara att styva material ser bra ut på släta hårda bottnar (hård lera och sand) - och det fiskar jag väldigt sällan på. Iofs nappar det ungefär lika sällan för mig oavsett tafsmaterial. :) Jag har säkert 10 olika i fox-boxen, men använder ytterst sällan något annat än ovan nämnda.

Linålen
2006-10-13, 12:25
Det låter som kinesiska alltihopa. Kommer att tänka på ett tv-program som heter IT-akuten.

Runman
2006-10-13, 15:28
Korda Hybrid, Kryston
Super Nova eller Korda IQ, beroende på situation och bete.

Många fastnar direkt i materialfällan när det gäller karpfiske. Material är roliga leksaker, men det är alltid, alltid placering och presentation därefter som fäller avgörandet IMHO

Lazinko
2006-10-17, 17:46
Måste ju liva upp stämningen lite granna ;)

<*(((><| säger:
hur tjock e din Kordatafs nura?
<*(((><| säger:
10lbs = ??
dan@hotbrev.com säger:
jag vet inte. står inte
<*(((><| säger:
har du inag linor att jämnföra med?
dan@hotbrev.com säger:
mjo iofs.
dan@hotbrev.com säger:
brb
dan@hotbrev.com säger:
nästan halva tjockleken av 20lbn

Men det där var nog sent på natten? :kung1:

Jimmiee
2006-10-17, 17:53
Läser jag ordet widegap igen så börjar jag skrika! En wide gape hook är en krok med ett stort gap, en wide gap hook är möjligen en trasig krok.

Använde sufix olika material med skal på förut, men har nästan helt gått tillbaks till mjukt tafsmaterial (E.S.P sinklink). Har observerat riggar i kanten i sjöar, och tycker bara att styva material ser bra ut på släta hårda bottnar (hård lera och sand) - och det fiskar jag väldigt sällan på. Iofs nappar det ungefär lika sällan för mig oavsett tafsmaterial. :) Jag har säkert 10 olika i fox-boxen, men använder ytterst sällan något annat än ovan nämnda.

så du gillar inte dom krokarna :)

hehe jag har ju sett att du tagit många fina karpar så du ska inte säga något :D

tackar för svaren! :cheers:

Robert Jaglén
2007-01-03, 22:58
Intressant tråd. lyfter den!

Andreas Ramsby
2007-01-04, 00:33
Det är jättekul med alla olika tafsmaterial men personligen tycker jag att det skall hållas så simpelt som möjligt. Vilket mjukt material som helst är det som jag tycker är bäst, liknande Merlin och Silkworm. Används stela material skall det vara skalat sista cm vid kroken. Användning av nylon ger bara sämre krokning. Testa bara att dra tafsen i handen så får man svart på vitt. Det som också har bland det största betydelsen är hårlängden, den är absolut avgörande för krokningen. Och jag personligen tycker att en kort tafs ca 15cm krokar bättre. En ren tafs med 15 lb merlin, 4 krok med endast några cm silikonslang vid lekandet för att få styrning och förhindra trassel är det som räcker.

FIskarn.
2007-01-04, 01:05
Har tänkt börja med karpfiske i sommar. Era tafsar, har ni dom på hela rullen eller bara längst ut? Skulle vara kul att veta. Hade tänkt ha flätlina på rullen och någon annan bra tafs längst ut. Ska quivermeta

CalleX
2007-01-04, 01:14
Har tänkt börja med karpfiske i sommar. Era tafsar, har ni dom på hela rullen eller bara längst ut? Skulle vara kul att veta. Hade tänkt ha flätlina på rullen och någon annan bra tafs längst ut. Ska quivermeta

Den här diskussionen rör främst boltfiske - ska du quivermeta så är tafsen lite annorlunda

limnos
2007-01-04, 14:41
All form av bottenmete med relativt tungt bly är ändå bolt-mete så det går att använda samma tafsar...

Robert Jaglén
2007-01-04, 22:35
lånar tråden lite snabbt....jag hade tänk och köpa Kord Hybrid och undrar...är dom slitstarka..tex, tål dem hårda båttnar osv. lite mer tuffare täreng. och skär den lätt av näckross-bälten? sedan en annan fråga..är ett FC matrila det bättre valat när man fiskar karp? efter som dem är genomskinliga?

CalleX
2007-01-04, 22:38
All form av bottenmete med relativt tungt bly är ändå bolt-mete så det går att använda samma tafsar...

Ok - för mig är de lite olika då - när jag kör quivermete med glidande eller paternoster så kör jag ca 50cm 0.12 - 0.18 medan jag kör 10-20cm 0.50 nylon stiff rig när jag boltmetar (men jag är nybörjare...fångar dock fisk på det)

Sen fattar jag inte riktigt vad du menar med att allt tungt bottenmete är boltmete - jag har aldrig fått en fisk på tex feeder mete utan att göra mothugg...

Ludvig
2007-01-05, 00:46
Har blivit rekommenderad Nash Trigga Link, ska bli spännande att se hur den känns. Bör väl dumpa ner i brevlådan kommande vecka :)

grindpalm
2007-01-05, 09:27
lånar tråden lite snabbt....jag hade tänk och köpa Kord Hybrid och undrar...är dom slitstarka..tex, tål dem hårda båttnar osv. lite mer tuffare täreng. och skär den lätt av näckross-bälten? sedan en annan fråga..är ett FC matrila det bättre valat när man fiskar karp? efter som dem ofta är genomskinliga?

Jepp, Korda Hybrid är slitstark och bra, trasslar lite dessutom. Eftersom den har en yttre coating så är den slitstark, men skär inte speciellt effektivt genom näckrosor.

FC-material är bra till tafsar eftersom det har lägre brytningsindex för ljus och därför blir svårare att se i vatten.

Använd dock aldrig en figure-8 loop till dessa material. Använde det senast i spanien och då fick jag tafsbrott efter tafsbrott. När jag kom hem frågade jag en kompis, som då sa att han läst detta tidigare, och att framför allt FC inte klarar den knuten. Men knyter man till lekande som vanligt är det inga problem.

limnos
2007-01-05, 09:53
"Sen fattar jag inte riktigt vad du menar med att allt tungt bottenmete är boltmete - jag har aldrig fått en fisk på tex feeder mete utan att göra mothugg..."

Det jag menar är att det inte går att fiska motståndslöst vid bottenmete - det du ser som ett rejält hugg är när fisken fastnat lite grand i kroken och ditt mothugg säkrar bara krokfästet. Personligen tycker jag de flesta fiskar fastnar även utan mothugg, om man nu sitter och dricker te eller har koncentrationen från indikatorn av någon annan anledning. Frilina eller väldigt lätt flötmete är (troligen) det enda fiske där mothugget kommer innan fisken anar oråd.

Angående FC så kan man ju fundera hur man bedriver sitt fiske innan man investerar i det. Om karparnas aktivitetsperioder oftast är i gryning/skymning/natt så går det lika bra med något annat. Om man fiskar över mjuk botten så går det också lika bra med något annat, eftersom tafsen snabbt försvinner ned i bottengeggan.

grindpalm
2007-01-05, 10:02
Men käre limnos, att feedermeta med paternoster kan väl ändå inte sägas vara bolt-fiske? Ok, att det alltid finns ett motstånd mellan bete och rulle, men det definierar väl inte fisket som bolt-fiske?
Bolt-fiske kan väl istället sägas vara ett fiske som bedrivs på det sätt att man förlitar sig på att motståndet (oftast sänket men kanske även en hårt ställd broms) ska fästa kroken i käften, och inte mothugget.

Men säg emot om du orkar :)

limnos
2007-01-05, 11:16
Munhuggas har jag som hobby. :)

Bolt-fiske behöver ju inte direkt förlita sig på tacklet för att driva in kroken - det är väl snarare att de känner ett motstånd och flyr i panik. Varpå kroken fastnar lätt (eller inte, med lite otur) tills man gör det riktiga mothugget. Det händer ju nästan jämt vid ålfiske t.ex. när ålen rusar iväg (vilket vissa tror är ålens normala beteende). Även när man fiskar efter andra fiskar som hugger försiktigare, t.ex. mört, så brukar man inte kroka förrän de fastnat lätt och försöker simma iväg (och skak-toppen bugar sig jämt och fint). En mört som suger i sig ett bete ger bara en lätt skakning i toppen - vilket nästan är lönlöst att kroka på. Hur fiskarnas "riktiga" hugg ser ut kan man studera med ett litet flöte och supertunn lina och små krokar. De flesta fiskar nappar så försiktigt att man troligen inte skulle upptäcka det på ett bottenmete med skak-topp. Det finns självklart undantag, som t.ex. färna - som gärna tar betet girigt och simmar iväg i hög fart på en gång (oavsett om det finns krok eller inte i matbiten).

Flodebanan
2007-01-05, 11:52

Tafs - Mellan huvudlinan och kroken
Huvudlina - Mellan tafsen och spolknuten/backing/underlina.

CalleX
2007-01-07, 19:21
mört, så brukar man inte kroka förrän de fastnat lätt och försöker simma iväg (och skak-toppen bugar sig jämt och fint). En mört som suger i sig ett bete ger bara en lätt skakning i toppen - vilket nästan är lönlöst att kroka på.

Det är väl det jag har störst erfarenhet av - jag satt och råade mig med att titta på hur spötoppen böjde sig lite grann gång på gång tills det slutade efter en stund...btet var borta. Nästa gång satt jag och tittade n stund på samma sätt men då tröttnade jag (eller - kunde inte hålla mig längre) varpå jag krokade en fin mört. detta är min helt dominerande erfarenhet - några få gånger har en mört gett en fin kraftig böj när det bara är att lyfta spöet men det är undantagen. Kan ju vara att jag har haft för grova tackel el. dyl naturligtvis...

Rassie
2007-01-07, 20:32
Det är väl det jag har störst erfarenhet av - jag satt och råade mig med att titta på hur spötoppen böjde sig lite grann gång på gång tills det slutade efter en stund...btet var borta. Nästa gång satt jag och tittade n stund på samma sätt men då tröttnade jag (eller - kunde inte hålla mig längre) varpå jag krokade en fin mört. detta är min helt dominerande erfarenhet - några få gånger har en mört gett en fin kraftig böj när det bara är att lyfta spöet men det är undantagen. Kan ju vara att jag har haft för grova tackel el. dyl naturligtvis...

Kanske inte hör till ämnet ,, men vad jag har upplevt är att dom lite större mörtarna tar betet försiktigare,, men jag har ändå lyckts kroka dom även om quivertippen rört sig väldigt lite. Kan även berott på att vattentemperaturen har varit relativt låg...

Ricki
2007-01-08, 14:21
kört mycket på hybrid hemma i sverige men kommer att gå över till mjukare material nu iår men även köra på enkla stiff på lite hårdare bottnar...

Joe
2007-02-09, 23:44
intressant med att det är "dokumenterat" att figure 8 knuten inte funkar för FC har tappat fisk som dragit av FC 20 lbs.gillar stiff med Drig fast det är inte kul när man inte har ngt förtroende för tafsen. har testat maxima brun nylontafs, vet att den används i england. verkar stark, styv och brun är oxå kammo, sen kostar den inte så mycket.Annars blir det amnesia och sufix cammo skin. Kan rekommendera owner aya!

Lazinko
2007-02-10, 05:26
flurocarbbon är riktigt nice till bottenbetena som jag diskar med i de flesata vattena

kasankin
2007-03-03, 17:06
Kör med 40-45mm vanlig lina, går lika bra me de :fiska1:

Gutbucket
2007-03-04, 13:31
Armaled Kick-Back eller Scandinavia braid. :)

jason_91
2007-03-06, 14:42
XLNT florcarbon 0.30, mycket bra tafsmaterial ; )

Mattiz
2007-03-06, 16:23
Esp Strip Teaze eller Sufix Silky Soft tillsammans med ESP Raptor T6 eller Kordas Longshank har funkat fint.

Tight-Lines
2007-08-10, 16:22
Jag kör med Korda IQ Xtra Soft 20lb, Korda Hybrid 15lb Gravel och ESP StripTease. Många haft problem med knotless knot på FC tafsar, på "inturned" kroköglor, skiten går av.Funkar kanon med palomar knut vid öglan å "figure of 8" för snabb-klipp. Sen kör jag med Korda Longshank X å wide gape, size 4/6, å
Fox Arma Point SSC till pop-ups.

Red Fatty
2007-08-10, 17:34
Jag kör med Korda IQ Xtra Soft 20lb, Korda Hybrid 15lb Gravel och ESP StripTease. Många haft problem med knotless knot på FC tafsar, på "inturned" kroköglor, skiten går av.Funkar kanon med palomar knut vid öglan å "figure of 8" för snabb-klipp. Sen kör jag med Korda Longshank X å wide gape, size 4/6, å
Fox Arma Point SSC till pop-ups.

Aldrig haft problem med FC och vinklade kroköglor. Kan det kanske vara en del måndagsexemplar bland krokarna?

Danneee88
2007-09-05, 18:04
Sufix Heavy herculine, hur bra som helst, stryktålig tycker jag.
Esp striptease, har vell funkat helt ok.
Sen har ja kört olia typer av floucarbon, korda, sufix m.m

Jerker.J
2007-09-05, 19:43
Korda IQ! Fint som snus serru!

Rassie
2007-09-06, 23:30
Själv så kör jag Pro Logics 25lbs flättaffs, har än så länge fungerat klockrent!

grindpalm
2007-09-07, 00:29
Har de senaste fiskena använt Korda Hybrid 20 lb.

Riktigt simpla riggar, har inte missat ett enda run :)

dandark
2007-09-07, 07:53
jag tycker att prologics reptilian har funkat kanon, särskilt till d-riggar..

taipan är enligt mig skit, har inte fått varken sutare eller karp på den.

fc är inte dummt, har bara provat prologics än så länge iofs.

kryston silkworm är en ligt mig det bästa material till sutarfisket även om den har en tendens att trassla lite...
ett tips är att kolla in ebay.co.uk är finns lite tafsmaterial o sånt till ganska bra priser(det väger inte mycket så frakten blir inte så dyr heller)

nästa inköp blir korda iq extrasoft eller någon med coating...

M@da
2007-11-01, 20:37
prologic Reptilian 15Lbs till pop-ups o Viper 15Lbs till bottenbeten har funkat prima....

Red Fatty
2007-11-01, 20:42
Har de senaste fiskena använt Korda Hybrid 20 lb.

Riktigt simpla riggar, har inte missat ett enda run :)

Hybriden är riktigt fin, med de sista tre-fyra centimetrarna avskalade kan det inte gå fel. :fisk:

Sir Fish-a-lot
2007-11-02, 00:25
Kan någon säga mig varför tafsmaterialen som listats är så förbannat dyra? (Då snackar jag främst om de flätade)

Jag har i och för sig inte metat så mycket karp. Först nu har jag alla grejer och jag har ej haft tid att meta just karp...

Dock har jag tafsar som jag gjort av en huvudlina till just karpmete! Styvare än de mjukaste tafsmaterialen men den sjunker som en sten. Har fått andra arter än karp på de tafsarna.

Produkten heter Pro Line Sinking Braid (Extra Heavy) i dimensionen: 0,25 mm 13,5 kg.

Lite info:

The Extra Heavy sinking braid is one of the few real sinking lines on the market. Because of the unique production process the line sinks like a brick and will lay flat on the bottom. The line has a core of dyneema fibres and an outer of Kevlar. It also is Teflon coated, this ensures the line is 2 to 3 times more durable than all the other fishing lines on the market.