Visa fullständig version : Vad kan det vara för fel på motorn
Hej alla sportfiskare.
Har lånat en båt över helgen och det hade ju vart kul om man hade kunnat fiska med den. Broblemet jag har hafft är att den dör när man börjar gasa med den. det är som att den inte får soppa har kollat bensin slangen till motorn och där kommer det soppa. är det nån som har nån aning om vad det kan vara? Det är en jonnson 9,9h
Flodebanan
2006-10-08, 10:34
Hej alla sportfiskare.
Har lånat en båt över helgen och det hade ju vart kul om man hade kunnat fiska med den. Broblemet jag har hafft är att den dör när man börjar gasa med den. det är som att den inte får soppa har kollat bensin slangen till motorn och där kommer det soppa. är det nån som har nån aning om vad det kan vara? Det är en jonnson 9,9h
Öppnat "luftningen" på tanken ?
Öppnat "luftningen" på tanken ?
Kom oxå på det efter en stund men det var tyvär inte det heller
Kan det vara så att något munstycke i förgasaren är igensatt?
huvudmunstycket typ?
Kan det vara så att något munstycke i förgasaren är igensatt?
huvudmunstycket typ?
Skulle ju kunna vara så . är det nått man skulle kunna fixa själv? har aldrig skruvat med en båt motor
team char
2006-10-08, 12:32
Kolla så att inte choken är på lite.
Hej alla sportfiskare.
Vi har haft ett liknande problem med vår tohatsu 4hk som vi lämnat in på service. Men eftersom jag inte är speciellt insatt i båtmotorer så ville jag inte skruva på något eftersom garanti finns kvar..
Men skulle tro att det rör sig om blandningen mellan luft och bensinen..
får den för mycket luft dör den på direkten. Detta brukar även gälla soppan..
då den börjar bluddra innan den dör.
vad jag har för mig så brukar luftskruven kontrolera blandningen vid 1/4-3/4 gasådrag och huvudmunstycket 4/4 altså vid fullt pådrag.
Eftersom du skriver att den börjar dö då du börjag gasa så är det antagligen luftskruven du ska justera..
Eller finns det fera skruvar än bara tomgång och luft (soppan går på huvudmunstycket om jag inte missminner mig)
Kolla så att inte choken är på lite.
Var ute idag och kollade lite och det konstiga är att om du choka den på tomgång dör den nästan direkt men om man kasa och choka den bara en liten stund så kan man gasa och den går en 10 sec sen är det samma igen. jag fundera på om det är så att den fårför lite soppa när man gasa och när man då choka den så kommer det soppa och sen tar soppan slut igen och då håller den på att dö. Men det är konstigt att bara man släpper gasen så tör den oftast inte
Kolla att det inte är vatten i bensinen inte ovanligt om tanken stått utomhus har hänt mej.
PojkenMedKepsen
2006-10-08, 20:43
För mycket eller för lite soppa. Kolla huvudmunstycket och luftfiltret så inget av dom är ingensatt. Rengör allt.
Kom problemet helt plötsligt?
Låter som det är choken :/
tror mer på för mycket än för lite om den startar hela tiden. om det är för lite och den startar borde den väl gå med mer gas?
Eller det pinsamma, stopp i avgasröret ;) Men chansar på choken...
Har du testat att pumpa på bränsleslangens blåsa samtidigt som du gasar? Har väl hänt mer än en gång att det läcker i ngn skarv eller att en av backventilerna har fastnat.
Numera det första jag kollar om motorn krånglar.
//Stefan
Kolla att det inte är vatten i bensinen inte ovanligt om tanken stått utomhus har hänt mej.
Har provat att byta bensin
Det vanliga felet är skit i förgasaren. Skitig och gammal bensin som tas fram på vårkanten. Dagens bensin är bara till för att lagra ett par månader. Och då inte i nått uthus. Där det blir ännu värre med kondens som extra påföljd.
Dagens bensin blir som sirap när den får stå i trycktanken för länge. Ett annat aber är när båtmotorn tas in för säsongen att man inte kört tomt i förgasaren. Gammal bensin ligger då kvar och tjocknar fast i munstyckena i förgasaren.
Att skruva ned förgasaren och med amatörfingar tro att det bara är att skruva ut dessa pyttemunstycken. Och utan att skada förgasaren är inget för en lekman. Många motorer har just blivit dyra motorer i slutändan. När hemmameckarn slår till.
Börja med att ta komprov. Värdet får inte skilja mer än 10 PSI mellan cylindrarna.
Är värdet också lågt som 4 eller 5. Är motorn rätt nerkörd.
Kolla också blåsan om den blir mjuk när du kör. Då är det bränslepumpen som är paj. Ett mycket vanligt fel på Evinrude (Johnson). Pumpen kostar runt 600 kr.
Bigfisher
2006-10-09, 19:20
Har en lika dan, mina problem när den inte vill starta är oftast:
1. Glömmt "död mans grepp" ;)
2. Min motor måste man dra ut choken och dra tills den nästan tänds, sedan dra in choken och dra igång igen så funkar den
3. Den kan vara kall så man måste dra några drag och sedan låta den puttra utan växeln i tills den är varm
lägger till: kolla tändstiften !
Det vanliga felet är skit i förgasaren. Skitig och gammal bensin som tas fram på vårkanten. Dagens bensin är bara till för att lagra ett par månader. Och då inte i nått uthus. Där det blir ännu värre med kondens som extra påföljd.
Dagens bensin blir som sirap när den får stå i trycktanken för länge. Ett annat aber är när båtmotorn tas in för säsongen att man inte kört tomt i förgasaren. Gammal bensin ligger då kvar och tjocknar fast i munstyckena i förgasaren.
Att skruva ned förgasaren och med amatörfingar tro att det bara är att skruva ut dessa pyttemunstycken. Och utan att skada förgasaren är inget för en lekman. Många motorer har just blivit dyra motorer i slutändan. När hemmameckarn slår till.
Börja med att ta komprov. Värdet får inte skilja mer än 10 PSI mellan cylindrarna.
Är värdet också lågt som 4 eller 5. Är motorn rätt nerkörd.
Kolla också blåsan om den blir mjuk när du kör. Då är det bränslepumpen som är paj. Ett mycket vanligt fel på Evinrude (Johnson). Pumpen kostar runt 600 kr.
Det var skit i förgasaren. Men dom har tagit upp båten så det blir inget mer fiske med den i år.
Tack för alla svar. ville säga vad felet var med. Det var skit i förgasaren
Bra att det var ett "billigt" fel.
Du kanske ska kolla efter lite sprängskisser på "din" förgasare och plocka isär den i vinter så kan du nästa gång den strular.
Jag har inte läst allt ovan men ett extra tändstift kan ju vara bra att ha med ifall det blir problem, förra årets stift duger säkert. (vi får se om murphys lag slår in nu eftersom jag inte har nåt extrastift till min motor).
Elanen, borde inte soppan vara bättre mot kondens nu när det är metanol i den?