handdator

Visa fullständig version : Hur gör ni ?

Dalton
2006-12-20, 08:53
När ni trollar hur många använder sin vanliga motor
alternativt hur många använder en hjälpmotor.
Hur många hk på ordinarie respektive trollingmotor?
kan också va bra o få veta längden på båten
en stilla undran

walleyebuster
2006-12-20, 09:21
Funkar bra med den vanliga motorn. Om det går för fort, tex vid medvind slänger jag i ett drivankare (strut) som bromsar farten. Funkar kanon!

Alessandro
2006-12-20, 09:30
Ett drivankare i fören eller akter´n? Är det inte lättare att ha två i fören, blir inte båten kursstabilare då?

joj
2006-12-20, 09:38
Jag kör ju med min Yamaha F100, jag kommer även att ha en Honda 8 hk 4-t på båten som reservoch kanske även använda den som trollingmotor ibland för att spara lite soppa men då måste jag fixa till paralellstaget först.

Är den stora motorn en 4-takts motor så funkar det kanonbra att köra med den men om det är en 2-takt så behövs det en liten motor oxå, dombästa är väl Yamahas FT modeller som har större växelhus och propeller en den vanliga för att kunna driva fram en stor segelbåt med bra fart och styrförmåga.

Calex
2006-12-20, 10:58
Jag trollar oxå med stora motorn (F75) samt drivankare när det behövs. Funderar dock på att hänga på en liten motor för säkerhets skull.
Man blir rätt utlämmnad om man bara har en motor, som stannar.
Peppar peppar ta i trä har aldrig hänt, men utifall om.

joj
2006-12-20, 11:01
Jag trollar oxå med stora motorn (F75) samt drivankare när det behövs. Funderar dock på att hänga på en liten motor för säkerhets skull.
Man blir rätt utlämmnad om man bara har en motor, som stannar.
Peppar peppar ta i trä har aldrig hänt, men utifall om.
Jag råkade ut för att min impeller gick sönder på en annan båt och då hade jag gärna haft en lite snurra istället för att bogseras hem efter polarens tvåtaktare :skaka:

KG?
2006-12-20, 11:14
Jag trollar med en 4 hkr fyrtakts Yamaha. Min båt är 5.40 och väger 900 kilo. Kör med ett drivankare på var sida av båten för att kunna hålla lite högre varv på fyrtaktarn. Styr med stora motorn utan några extra stag eller så, det funkar förvånansvärt bra om det inte blåser alltför mycket.

Calex
2006-12-20, 12:04
Vi var ute på Vänern och fiskade igår. Hög sjö och inga andra båtar inom synhåll på hela dagen. Då behöver man ingen större fantasi för att inse härvan det skulle bli vid ett totalstopp i maskin.

bastard
2006-12-20, 12:10
Man sänker hastigheten en aning om man höjer upp motorn så att kraften inte riktas rakt bakåt utan snett uppåt istället. Styrförmågan blir naturligtvis lidande men det brukar inte vara något större problem.

Flodebanan
2006-12-20, 17:20
Vi var ute på Vänern och fiskade igår. Hög sjö och inga andra båtar inom synhåll på hela dagen. Då behöver man ingen större fantasi för att inse härvan det skulle bli vid ett totalstopp i maskin.

Har man tur hinner "sjöräddningen" ut, men det är ju inte som vanligt att det finns i mindre sjöar :)

Flodebanan
2006-12-20, 17:22
Ett drivankare i fören eller akter´n? Är det inte lättare att ha två i fören, blir inte båten kursstabilare då?

Är väl snarare tvärtom, att man skall ha drivankarna rätt långt bak.

Har ifall trollat Gös i låga farter med en 6m båt och en motor på 115. Dubbla drivankare bara så var det inga problem.

Enkvist
2006-12-20, 17:51
Jag har en selco 5,40 ht och som trolling motor har jag en mariner 5 hk och det går mycket bra. enkvist

Tumlaren
2006-12-20, 21:12
Jag kör med 5 Hp motor vid trolling, har en 5 m båt. Behövs inga drivankare kan köra så sakta som under 1 knop om det behövs med denna motor, men max hastighet är bara ca 4-5 knop beroende på vinden. Jag har behövt använda lillmotorn en gång då bensinpumpen la av på den stora motorn ca 8 distans ut och det blåste, inte kul alls då det det var motvind(svårt att styra).
Tumlaren

jojon80
2006-12-20, 21:25
När ni trollar hur många använder sin vanliga motor
alternativt hur många använder en hjälpmotor.
Hur många hk på ordinarie respektive trollingmotor?
kan också va bra o få veta längden på båten
en stilla undran

har förut kört med yamaha 2-takt på min förra båt, drog 20-30L för en hel dags fiske + att man fick sitta i blårök. Ont i huvet och illamående när man kom i land, men visst med en mindre propeller gick den bra att trolla med, gick bra på tomgång, men rök, vibrationer och bränsleförbrukning gjorde att man tröttnade rätt snabbt.

På min nuvarnade 5.60 ht båt har jag en honda50 fyrtakt. Drar oftast under 10L på en hel dags fiske, ingen besvärande rök och går tyst och vibrationsfritt. Mycket nöjd med denna!

wolfman
2006-12-25, 11:17
Ju mer jag hör ju säkrare blir jag på att det är fyrtaktare som gäller!!
Dock tror jag att varenda båt skulle ha en reservmotor.
Är lite förvånad över att det används så små motorer som 4 hk.
Är båten över 5m samt har några personer ombord+lite blåst
går det verkligen att ta sej fram då????

joj
2006-12-25, 11:23
Ju mer jag hör ju säkrare blir jag på att det är fyrtaktare som gäller!!
Dock tror jag att varenda båt skulle ha en reservmotor.
Är lite förvånad över att det används så små motorer som 4 hk.
Är båten över 5m samt har några personer ombord+lite blåst
går det verkligen att ta sej fram då????
På din båt är det nog minst 8 hk trollingmotor som gäller, speciellt eftersom det alltid blåser här nere...

Enkvist
2006-12-25, 13:14
När jag har varit och trollat på hornavan med tre man och min selco 5,40 och det blåst ca8-10 m/s så har det funkat med en mariner 5 hk. den går att köra från 1 till 5,3 knop.det krävs inte så stor motor för att driva båten. Har en 85 evinrude som transport motor men den har jag ej prövat på min båt än, hade en 50 hk mercury men den var för liten, hoppas den nya för mig skall bli bra. enkvist

mcb
2006-12-25, 14:07
Jag kör en Ryds 480ST med en 4hk långriggad Yamaha 2 takt med ett fartregister mellan 0,7 och 7 knop utan bromshjälp eller liknande.
Kan även köra med stora motorn en Yamaha 30hk 3 cylindrig 2 takt, men man får varva ur den en gång i timmen ungefär.....

Lärlingen
2007-01-13, 23:22
Har en ryds 530 gt med en 75:a 4T.
Det är inte några som helst problem att trolla men den, som sagt det finns ju drivankare att ta till när det går för fort!
Det där med reservmotor/trollingmotor är ju ingen dum idé..
Om nu mot all förmodan motorn skulle lägga av så är det ju inte så kul.!