handdator

Visa fullständig version : skillnad?

ohlstedt
2007-01-04, 09:26
Hur stor skillnad är det på en 2hp och en 4hp motor?
skulle en 2hp gå i samma takt som man ror med ex en 3meters båt?

Alessandro
2007-01-04, 09:30
Antalet hästkrafter är inte allt heller, stor skillnad på 2- och 4-takts maskiner.

ohlstedt
2007-01-04, 09:39
men om man räknar i ekonomi att köpa så e det en viss skillnad på hästkrafter=)
men kan man gämföra en 2hp med ex MINN KOTA Endura 30?

Rospigg
2007-01-04, 11:32
Det som jag upplevt som största skillnad mellan dessa och som gjort att jag inte vill ha 2 hk igen är avsaknaden av friläge det finns oftast ingen möjlighet att ha motorn igång utan att båten åker iväg vilket i mina ögon är ett skit (ursäkta ordvalet) men även med en sån liten snurra på en så liten båt så kan det gå väldigt illa när motorn ställer sig tvärs med båten vid start och aktern sticker iväg åt ena sidan och Du själv far åt andra hållet och i värsta fall landar Du isjön (jag blev hängandes i knävecken över relingen när detta hände mig :devil1:

Så mitt absoluta råd är välj en 4 hk med F-N-B så får Du ett mycket säkrare båtliv och säkerhet kan inte mätas i pengar!!

Vill Du ändå ha en 2hk.a så försök hitta en som har iaf F-N hittar Du ingen sån så skippa det.

Du kan inte jämföra Endura 30 med en 2 hk!!

Old Firehand
2007-01-04, 12:09
men om man räknar i ekonomi att köpa så e det en viss skillnad på hästkrafter=)
men kan man gämföra en 2hp med ex MINN KOTA Endura 30?

Hej Ohlstedt; Som mångårig representant för MINN KOTA brukar jag emellanåt dragstyrkemässigt jämföra 1 hk (hästkraft) hos en bensinmotor med ungefär 10 kiloponds dragkraft hos en elektrisk utombordsmotor. Det skulle teoretiskt innebära att en Endura 30 som har 13,6 kiloponds dragkraft vid läge 5 motsvarar närmare 1,5 hkr hos en bensinare. En MINN KOTA Endura 50 som har 22,7 kiloponds dragkraft vid läge 5 kan man säga vara något starkare än en vanlig 2 hkr bensinutombordsmotor. Riktigt sant är det ju inte, eftersom en hästkraft är 736 watt och en Endura 30 förbrukar 30 amper vid 12 volt, vilket rent effektmässigt är 360 watt (30 x 12 = 360).
Go for the Big Ones! :fisk: :fisk:
Old Firehand