Visa fullständig version : Gädda som står djupt
Vad jag har förstått som börjar gäddan gå ner lite djupare nu.
Tänkte ifall ni hade några tips till en som inte har ekolod?
Vissa grynnor är markerade och ibland ser man bränningar som breder ut sig i fina gömställen under vattnet.
Men inte alls lika lätt utan ekolod.
Djupbranterna är kluriga, djuphålor och dylikt är lurigt.
Henrik_L
2003-05-29, 23:59
när jag kommer till en sjö så siktar jag på uddarna :) 10-20 meter utanför ungefär. fast skärgården är ju annorlunda....
Originally posted by Henrik_L
när jag kommer till en sjö så siktar jag på uddarna :) 10-20 meter utanför ungefär. fast skärgården är ju annorlunda....
Det låter ju ganska vettigt. Klart det kan skilja lite, det brukar vara betydligt mer växtligheter runt uddar i skärgården, men är det några speciella tecken du letar efter?
Gäddorna står forfarande på grunt vatten (1-3 meter). Vattentemperaturen i skärgårdsvikarna ligger på mellan 11-15 grader vilket är inom deras trivseltemeperatur.
Originally posted by ljohan
Vad jag har förstått som börjar gäddan gå ner lite djupare nu.
Tänkte ifall ni hade några tips till en som inte har ekolod?
Vissa grynnor är markerade och ibland ser man bränningar som breder ut sig i fina gömställen under vattnet.
Men inte alls lika lätt utan ekolod.
Djupbranterna är kluriga, djuphålor och dylikt är lurigt.
Som du säger är det inte lätt utan ekolod. En variant är ju att loda manuellt. Är det lite vind kan man ju lägga i och sen dra upp samtidgt som man glider lite och sen sänka ner igen. En annan varint är att dunka ner en shadjigg och känna sig fram. Har man rätt feeling i utrustningen kan man även känna botten med en sakta spunnen sjunkzalt tex. så får man försöka göra sig en bild tillsammans med sjökortet. Tisdkrävande som sagt.
//K