Visa fullständig version : Tvärstag.
Abelsson
2007-02-19, 05:42
Tjena..
Tvärstag mellan huvudmotor och trollingmotor!? (så man även kan styra lillsnurran med ratten) Finns det färdiga lösningar, eller får man snickra ihop nått eget av syrafast och uniballs?
Krav.. Med stormotorn upptiltad ska lillsnurran fortfarande kunna vara i plurret med full styrförmåga genom ratten. Och givetvis viseversa..
Tacksam för tipps..
//Abel
EZ steer är bökig att klämma på plats. Dessutom gillar inga motorer att bli styrda när dom är uppfällda. Det sliter på kablarna.
Bästa är att skapa nån egen konstruktion som enkelt kan sättas på plats efter att du fällt ner lillmotorn. Vänta några timmar så kommer nog TAMTAM komma med en massa bilder och tips!
Hälsningar
Anders Krus
Hallå
har ett tips kring detta hemma i en gammal FFA, hur man gör staget själv med lite småpyssel. Kanske kan vara till ngn nytta om jag hittar det, eller det gör jag , bara jag orkar leta genom högen av tidningar..;)
Perx
Tjena..
Tvärstag mellan huvudmotor och trollingmotor!? (så man även kan styra lillsnurran med ratten) Finns det färdiga lösningar, eller får man snickra ihop nått eget av syrafast och uniballs?
Krav.. Med stormotorn upptiltad ska lillsnurran fortfarande kunna vara i plurret med full styrförmåga genom ratten. Och givetvis viseversa..
Tacksam för tipps..
//Abel
Abelsson
2007-02-19, 10:44
Hallå
har ett tips kring detta hemma i en gammal FFA, hur man gör staget själv med lite småpyssel. Kanske kan vara till ngn nytta om jag hittar det, eller det gör jag , bara jag orkar leta genom högen av tidningar..;)
Perx
Vore super om du orka leta igenom högarna..
Mvh Abel
catchandreleasearn
2007-02-21, 02:50
Hallå
Perx
Jag vill med gärna se det!
Annars är väl teleflexstyrning med dubbelwire ett annat alternativ?
Ok, letar fram tidningen idag eftermiddag, återkommer.
Perx
Vore super om du orka leta igenom högarna..
Mvh Abel
catchandreleasearn
2007-02-26, 20:59
Ok, letar fram tidningen idag eftermiddag, återkommer.
Perx
hittat artikeln?
Anchovyman
2007-02-26, 22:19
Tjena..
Tacksam för tipps..
//Abel
Hej!
Jag köpte snabbkopplingar till virestyrning från hjertmans och svetsade fast dom på ett rundjärn i rostfritt. Monterade det framför motorerna så det är enkelt att montera. Har funkat fint i 4 år!
team char
2007-02-26, 22:32
Hej!
Jag köpte snabbkopplingar till virestyrning från hjertmans och svetsade fast dom på ett rundjärn i rostfritt. Monterade det framför motorerna så det är enkelt att montera. Har funkat fint i 4 år!
Så här ser det ut på min båt staget sitter bakom motorerna och måste demonteras för att kunna hissa trolling motorn
Hej!
Grym motorbrunn:cool2: :cool2:
snickarn
2007-02-26, 22:41
man kan använda trycklufts kopplingar som snabbfäste finns i rostfritt hannen i motorn och honan fäst i en kulled via ett stag mellan motorerna
Anchovyman
2007-02-26, 23:09
Grym motorbrunn:cool2: :cool2:
Plastade en ny motorbrunn på sidan för att det var så långt ut till motor nr. 2 och sen kunde jag ha styrstaget på framsidan också. Känns "lite" stabilare att ha den hänga på en "riktig" akterspegel.
Plastade en ny motorbrunn på sidan för att det var så långt ut till motor nr. 2 och sen kunde jag ha styrstaget på framsidan också. Känns "lite" stabilare att ha den hänga på en "riktig" akterspegel.
Fan du får inte visa sånt, blir ju toksugen på att göra ett litet snitt...:wow:
Jonas 37
2007-02-26, 23:30
Hej!
Ser att vi har samma hydraulstyrning , visst är det en Pompes LS?
Anchovyman
2007-02-26, 23:41
Ser att vi har samma hydraulstyrning , visst är det en Pompes LS?
Hej!
Ehh.. tror den heter LS 226.
Har funkat perfekt!:goodwork:
Tjena..
Tacksam för tipps..
//AbelEfter att ha kört av två eazy-steer (klena grejer...) så kapade jag ett rostfritt rör, plattade till i ändarna och borrade hål. På motorerna lät jag "underdelarna till kulkopplingarna" sitta kvar och sen var det bara att lägga dit stången.
Kanske självklart, men kolla vilket avstånd mellan motorerna som funkar bäst innan du fixerar det - det är inte givet att motorerna ska stå parallellt med varandra. Min första prototyp medgav bara vänstersväng...
Styrningen fungerar oftast bättre om du behåller stora motorn i vattnet vid trolling. (Lilla motorn driver, stora styr).
EZ steer är bökig att klämma på plats. Dessutom gillar inga motorer att bli styrda när dom är uppfällda. Det sliter på kablarna.
Bästa är att skapa nån egen konstruktion som enkelt kan sättas på plats efter att du fällt ner lillmotorn. Vänta några timmar så kommer nog TAMTAM komma med en massa bilder och tips!
Hälsningar
Anders Krus
Hej Anders här kommer min lösning till nya båten, förhoppningsvis ska det fungera bra att styra lillmotorn med knappar, ska bli spännande att prova, har en liggande i verkstan som väntar måste få ordning på fästet först bara, nackdelen är att det inte funkar med autopilot via denna, tur att Husse styr! mvh
http://www.marinetech.info/pmarine/pmarine_detail.php?sku=550100
catchandreleasearn
2007-02-27, 22:07
Kul med bilder så man får lite inspiration!:)
Ska försöka bygga mig ett stag från huvudmotorn till elmotor, kan slänga upp bild när det är klart så småningom.
åååå vad trött jag blir. Jag hade skrivit 4 rader text å sen försvinner det innan jag lyckas trycka iväg det... vi provar igen: Anchovyman: varför trollar du inte med 45:an? Blir förbrukningen för hög, eller bullrar det mer?
Jag hade monterat mitt stag mellan motorerna ovanpå kåpan på båda motorerna, funkade bra, men jag var tvungen att koppla lös för att kunna hissa motorerna. Sen fick jag trollingmotorn stulen i höstas, så nu har jag tröttnat och letar en 4-taktare så jag slipper dubbelmontaget.
Anchovyman
2007-02-28, 00:05
åååå vad trött jag blir. Jag hade skrivit 4 rader text å sen försvinner det innan jag lyckas trycka iväg det... vi provar igen: Anchovyman: varför trollar du inte med 45:an? Blir förbrukningen för hög, eller bullrar det mer?
Jag hade monterat mitt stag mellan motorerna ovanpå kåpan på båda motorerna, funkade bra, men jag var tvungen att koppla lös för att kunna hissa motorerna. Sen fick jag trollingmotorn stulen i höstas, så nu har jag tröttnat och letar en 4-taktare så jag slipper dubbelmontaget.
Hej!
Anledning 1 är väl att jag fiskar väldigt sakta och då är Yamahan perfekt med bra drivkraft i låga farter. (Det är en segelbåtsmotor Yamaha FT8)
Anledning 2 är väl säkerheten att ha 2 st motorer.
Anledning 3 är väl att soppaförbrukningen är väldigt låg.
Anledning 4 är att den är väldigt billig att underhålla när man kör så många timmar.3 oljebyten på ett år och summan blir 3 liter olja.+ 2 st. stift
Mvh Anchovyman:cool2:
Jonas 37
2007-02-28, 07:54
Hej!
Ehh.. tror den heter LS 226.
Har funkat perfekt!:goodwork:
Jag har också LS 226 ,dock gamla versionen som är för motorer upp till 90hk.
Året efter så hade dom uppgraderat den till max 115hk.
Anchovyman
2007-02-28, 17:07
Jag har också LS 226 ,dock gamla versionen som är för motorer upp till 90hk.
Året efter så hade dom uppgraderat den till max 115hk.
Ok Har du en kyrkö??
Jonas 37
2007-02-28, 19:03
Ok Har du en kyrkö??
Yes har en Kyrkö 520 trolling.Slipper krånglet med bökiga tvärstag då motorbrunnen har plats för en extra motor.Skulle vara fint med en extra motor typ nån 2-cylindrig 6-10hk.
Anchovyman
2007-02-28, 19:20
Yes har en Kyrkö 520 trolling.Slipper krånglet med bökiga tvärstag då motorbrunnen har plats för en extra motor.Skulle vara fint med en extra motor typ nån 2-cylindrig 6-10hk.
OK har sett en kyrkö 520 i stan som det står naturkompaniet på. Dom ser fina ut. Man skulle önska lite mer v på skrovet eller?
Jonas 37
2007-02-28, 23:33
OK har sett en kyrkö 520 i stan som det står naturkompaniet på. Dom ser fina ut. Man skulle önska lite mer v på skrovet eller?
Känner han som ägde den.Visst skulle skrovet kunna vara mer v-format men då krävs det ju lite mer power i motorn.Blåser det så får man oftast lunka i 7-10knop.Grattis till 10+larren.Fick själv en på 10.2kg i december 2005.Dan efter så fick kompisen en på 13.5kg.
Den vart ju största larren 2005.´Känner en som har 7st över 10+ från vättern.
team hilti
2007-03-01, 19:13
Tjena
Har sett att Buster har ett eget stag men verkar passa till de flesta.
http://www.buster.fi/fileadmin/user_upload/pdf/buster_tillbehor_se.pdf
sid 10
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.