Visa fullständig version : Växelhusolja.
Matte222
2007-02-23, 09:53
Är det nån som vet varför man ska fylla på oljan i nedre hållet när man byter olja i växelhuset?
Jag tycker att det borde gå lika bra att fylla i det övre nivåpluggen eller?
Smidigare om inte annat!
Antagligen för att man ska trycka ut all luft så det blir helt fullt?
Det kan vara lättare om du har ett extra par händer som kan dra i pluggen när oljan börjar spilla ut.
Det är som Test005 skriver, trycker Du i den tjocka oljan i övre hålet får Du inte i mycket innan en luftbubbla ligger och blockerar all vidare påfyllning.
Om Man fyller på underifrån, med öppen övre plugg, är det busenkelt att trycka i upp till rätt nivå och de eventuella spilldropparna som runner ut innan man får dit undre pluggen är okritiskt ur driftssynpunkt.
ZanderMan
2007-02-23, 12:28
Det finns en billig pump med ett munstycke som man kan skruva fast i växelhusets nedre hål. Denna lilla uppfinning spar mycket kladd och tid! Tror den kostade mig 149:- Z
Giganticsalmon
2007-02-23, 12:39
Det finns en billig pump med ett munstycke som man kan skruva fast i växelhusets nedre hål. Denna lilla uppfinning spar mycket kladd och tid! Tror den kostade mig 149:- Z
Var kan man köpa den?
ZanderMan
2007-02-23, 12:51
Jag köpte min på NeMarin i kumla hos Johan! det är en trevlig kille!
Han sa att den inte passar alla motorer och kanske inte min Susuki 40 men den passade klockrent! Är man sen lite händig kan man alltid göra nya gängor på plastnippeln man skruvar fast i motorn!
Om du har långt kan du alltid fråga om fabrikatet på pumpen och sen kolla hemma! Annars skickar du ett PM så kanske jag kan ta en sväng förbi där och handla en!!! Z
Var kan man köpa den?
många ställen. Finns dom i små hålor i Finland där jag bor finns dom nog nästan överallt. Riktigt smidig tycker jag att den är om man har en större snurra för då slipper man byta tub emellan
Jag köpte min på NeMarin i kumla hos Johan! det är en trevlig kille!
Han sa att den inte passar alla motorer och kanske inte min Susuki 40 men den passade klockrent! Är man sen lite händig kan man alltid göra nya gängor på plastnippeln man skruvar fast i motorn!
Om du har långt kan du alltid fråga om fabrikatet på pumpen och sen kolla hemma! Annars skickar du ett PM så kanske jag kan ta en sväng förbi där och handla en!!! Z
Tror vi är många här som skulle uppskatta en sån manick så lägg gärna upp fabrikat här så kan alla intresserrade leta hemmavid och har Du en bild på pumpen så får Du säkert guldstjärna :)
Tror vi är många här som skulle uppskatta en sån manick så lägg gärna upp fabrikat här så kan alla intresserrade leta hemmavid och har Du en bild på pumpen så får Du säkert guldstjärna :)
http://www.topostop.fi/m-service/service.htm
Scrolla ner så hittar du
Giganticsalmon
2007-02-23, 13:06
Är det en sån här?
Toxs, "många ställen" har du inget att komma med kan du lika gärna knipa.
Är det en sån här?
att jag försökte hjälpa till, kan inte en enda affär i Sverige eftersom jag inte bor där, skall inte lägga mig i mera...
http://www.topostop.fi/m-service/service.htm
Scrolla ner så hittar du
Jepp det får Du :)
Det bästa är att mitt lokala varv säljer Quicksilver grejor så då kan jag skaffa en sån till kommande byten, tack för tipset och länken :goodwork:
Är det en sån här?
Nu ska Du inte var otrevlig när någon försöker hjälpa till och dessutom löser problemet, och den pump Du visar är för att suga upp olja ur oljesumpar på bla inombordare så inte direkt samma sak som det som diskuterades :yiack:
att jag försökte hjälpa till, kan inte en enda affär i Sverige eftersom jag inte bor där, skall inte lägga mig i mera...
Klart Du ska delta i snacket och komma med tips och ideer även framöver och Du fixade ju problemet, så ta inte åt Dig av den där otrevliga komentaren då iaf jag uppskattade Din hjälp och säkert flera med mig :)
Det är ju inte rimligt att begära att Du ska känna till Svenska affärer när Du bor i Finland och Du kom med fabrikatet vilket var det som eftersöktes sen kan man ju via nätet söka lokala ÅF vilket jag gjorde och hittade en på hemorten, och det lär nog fler göra med :ordning:
Var kan man köpa den?
Gigantic köp OMCs växelhusolja levereras i färdig pumpförpackning adapter till gängorna finns också, skitbra grej som skarpt rekommenderas bara återfylla efter behov mvh
Den här är till Mercruisers Alpha/Bravo drev men den kanske även passar till utombordare, det hoppas jag i alla fall.
Är det en sån här?
nej den har man till att pumpa ur olja ur motorn med:cheers:
De flesta utombordare har samma gängor. Pumpen till mercruiser passar de flesta utbordare. Den är bra och smidig att använda, minimerar kladdet. Och stressen med luftskruven. Skulle tro att alla båtaffärer som säljer Marine Powers grejor har den.
ZanderMan
2007-02-23, 14:36
Hittar ingen bra bild men har för mig det var qvicksilver kanske! Har den inte i näheten, båten finns på uppställning hos min mor med övriga grejor där! Kan återkomma! Z
Hittar ingen bra bild men har för mig det var qvicksilver kanske! Har den inte i näheten, båten finns på uppställning hos min mor med övriga grejor där! Kan återkomma! Z
Den jag la in bild på är en Quicksilver:cool3:
Giganticsalmon
2007-02-23, 14:51
Nu ska Du inte var otrevlig när någon försöker hjälpa till och dessutom löser problemet, och den pump Du visar är för att suga upp olja ur oljesumpar på bla inombordare så inte direkt samma sak som det som diskuterades :yiack:
När jag frågar en direkt fråga som " var kan man köpa den" och någon svarar "på många ställen" så känns svaret inte helt nödvändigt. Han lyckades posta sin länk medans jag svarade, därav den konstiga gången:radd:
Det är väl snarast så att dom handlare som inte har dom tillhör ett extremt undantag.
Giganticsalmon
2007-02-23, 15:00
Det låter ju kanon, då kan man alltså bara pipa ner till Bojen och säga att man ska ha en sån där grunkamoj som Joj använder för att fylla på olja i motorn:cheers:
Rally-Harry
2007-02-23, 15:14
http://drev.jetshop.se/default.aspx
Kolla här, under olja, färg ,kemi och sen under olja smörjmedel.
Giganticsalmon
2007-02-23, 15:21
Kanon, tack för länken.:buga: Kommer att spara kladdet på gräsmattan
Jonas 37
2007-02-23, 19:24
Har själv en sån där pump.Helt suverän när man byter växelhusoljan.Min passar till Qvicksilvers växelhusoljas förpackning som är på 1L.
har oxå en quicksilver pump och har servat polarnas suzuki med den. tror det är samma gänga på de flesta motorer....
ilhgösen
2007-02-23, 20:01
Tackar också för alla tips.....
EnEndaGös
2007-02-23, 22:05
Skippa den där pumpen, den är rätt värdo och jordens blåsning -- 149 kr för en plastpryl som lär kosta 1,49 att tillverka och som kladdar ner dig totalt. Köp växelolja på tub. Gick åt två kanske tre tuber till min 50 HK Evinrude. Gör så här: Skruva ur båda oljeskruvarna. Klipp av en snutt av tubens pip. Skriva in pipen i nedre hålet och kläm ihop tuben som en kaviartub. Vid tubbyte eller när huset är fullt (kommer ut olja i övre hålet), skruva i övre skruven, ta loss pipen och sätt dit en snabb tumme. Sedan i med nästa tub (eller skruven om huset är fullt). Efter ett par byten har man lärt sig, det blir minimalt med spill.
Jag har en 30hk Yamma och den tar bara en tub olja, inga problem att klämma direkt från tuben...
Testa innan ni köper pump tycker jag.
marbleman
2007-02-24, 01:25
En enda gös:Låter som ett handhavande fel, hur kan man kladda ner sig totalt när man använder pumpen? F.ö kan jag intyga att Vieskers pump funkar utmärkt. :-)
Anchovyman
2007-02-24, 08:59
Hej!
Jag köpte en pump hos min lokala mercury handlare som jag måste rekomendera! suverän pryl som man enkelt pumpar in oljan och när det kommer ut upptill så slutar man att pumpa och all olja blir kvar i växelhuset och man kan lugnt utan stress skruva dit den övre pluggen utan att det läcker något!! den heter quicksilver tror jag. dom har olika storlekar på gängorna till drevet så att i.a.f. yamaha, honda, mercury funkar vet jag!
Höj höj!! :)
EnEndaGös
2007-03-02, 11:37
marbleman:
Kanske jag gör fel, kanske det är fel på just min Quicksilverpump, men när jag pumpar kommer det upp olja runt "pumppinnen" som så klart snart fördelar sig över min pumphand. Själva pumpen är oxo helt nedoljad efter utfört uppdrag. Eftersom den skall användas nästa år får jag välja mellan att lägga den nedoljad i något tättslutande fodral och därmed olja ner mig direkt när den skall upp nästa år, eller försöka rengöra den vilket drar en massa lösningsmedel som inte är bra varken för miljön eller mina händer. Hade gärna fortsatt med tuber om inte oljan till min nya båts INU-drev endast finns på flaska (enligt handlar´n).
Men notera nu att även om mina problem endast gäller mig och min Quicksilverpump är ju poängen att pumpen INTE BEHÖVS.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.