handdator

Visa fullständig version : Nya båten äntligen här! Men tyvärr genom oseriös handlare!

Rixman
2007-03-03, 18:40
Hej alla!

Nu har min efterlängtade båt äntlige kommit till sin rätta ägare. Jag fick leveransdatum slutet av januari början av februari, tyvärr så dröjde det och båten var inte här förrän igår. Ska kanske passa på att nämna att lotten föll på en linder 400 sportsman med en 20hk hond 4t med en esay line trailer 2007 på hela paketet. Båten är verkligen bra , var ute och provkörde den ideg och allt gick super fint.

Tyvärr så upptäckte jag en hel del fel på både båt och motor. Det hela började igår när jag hämtade båten på Marin och Fritid i Laxå . Först och främst så såg allt fint och bra ut. Dom hade provstartat motorn och kört den innan jag kom så försäljaren sa att att var klart och att det bara var att koppla på båten och sen skulle vi skriva på papper. Jag kollade igenom båten och såg inga större fel på plats. Men jag såg omgånde dock att inga motorlås var monterade, vilket försäljaren sagt via telefon att det skulle ingå. Jag påpekade detta för försäljaren, men han svarade att jag hade fått så bra pris så att jag inte kunde få lås i det priset. Det kunde jag iof hålla med om så jag disskuterade inte detta vidare. När det väl kom till betalning så påpekade jag att ajg skulle ha 20% rabbat på styrpulpeten då denna var lite repad och jag hade kommit överens med linder om detta. Ännu en gång så påpekar försäljaren att jag fått så bra pris så att han tänker inte göra något åt detta. Något snoppet sväljer jag detta då jag inte hittade några synbarar repor på pulpeten. (tittade inte på resten av båten). Dom hade även monterat en vindruta till båten vilket jag inte beställt så jag tänkte att det går väll jämt ut.

Nu var alla papper påskrivna (trodde jag)och jag fick med mig manualer till både båt och motor. spännde fast båten och körde de 35 milen hem med båtpaketet. Resan gick oföskämt bra.

Väl hemma köper jag och installerar motorlås samt klass 3kätting och klass 3 lås. Efter detta står jag och beundrar min skönhet då jag upptäcker att det är en del otäcka märken i båten. Det ser ut som produktions fel. Jag hittar drygt 5 olika fel på båten när den står inne i mitt garage. Väldigt besviken över dett så beslutar jag mig att jag måste ringa Linder eller marin och fritid om detta på måndag.

Jag forsätter med att titta på motor testar att lägga i växelbn och då plötsligt hörs en "smäll" inne från motorn. Jag lyfter av kåpan och lonstaterar snabbt att växelvajerna har lossnat från "växet spaken". Förbannad över detta och vilka jävla klåpare som monterat motorn börjar jag lyfta av plastkåpan som sitter på höger sida av motorn detta för att kunna åtgärda problemet. Då upptäcker jag att den som monterat motorn har klämmt en slang till till kylarsystemet mellan kåpan och motorn. hade jag kört med motorn innan jag upptäckde dessa felen vet jag inte vad som hade kunnat hända.

Idag lördag var jag ju bara tvungen att ta ut båten på en tur och få känna vad den går för. Dett var som en dröm allt flöt på utan minsta lilla bekymmer och jag är verkligen nöjd med motorval och båtval. bränslesnålt, tyst lätt att sjösätta och att ta upp. den perfekt fiskebåten.

Nät jag väl var klar med min tur tog jag upp båten och åkte hem till garage och ställde in båten. Nu tittared jag lite extra på min ögonsten och läste vad det stod på ena klistermärket på insidan av båten. där sitter en text som lyder ungefär. Denna båt har smärre skönhetsfel som har uppstått under produktionen... Va fan tänker jag har dom sålt mig en båt av andrahandsortering till fullpris!!!!

Detta får inte lov att hända! Inte mig och ingen anna heller! Man säljer inte en båt med skönhetsfel till fullpris och man gör det deffenitivt inte utan att medela kunden om detta. PÅ måndag kommer jag ringa linder och höra vad för prisavdrag de har på båtar med produktionsfel, där efter kommer jag ringa marin och fritid och fråga vad fan dom sysslar med och mer eller minder försöka kräva dem på pengar för skadorna på båten som de har sålt till fullpris. Gör dom inget åt saken så kommer jag garanterat att göra en anmälan till konsumentverket.

Jag är grymt besviken på Marin och Fritid i Laxå och jag kan inte rekomendera dessa återförsäljarna till någon.. Håller er borta från dessa oseriäsa och respektlösa båthandlare.

DaSwede
2007-03-03, 18:45
Jag som tänkte köpa en båttrailer därifrån...hmmmm...man får se sig om efter något annat dårå.

Passa på att fotografera alla fel du hittar. Bara ett tips....

Ringaby
2007-03-03, 18:48
Oacceptabelt :ordning:

Xtreame
2007-03-03, 18:51
Äh fy f-n! Kan tänka mig besvikelsen när man köper NYTT och det inte är som nytt...
Du gör rätt i som ringer Linder först och samlar lite info och sen ringer du och lever rövare hos Marin & Fritid

Tala om hur det gick sen!

tre S
2007-03-03, 19:30
Man ska väl inte hänga ut nån i onödan men du är inte den första som blivit blåst av herrarna i Laxå! En kompis köpte en Ryds 485:a därifrån som tog in vatten. Marin o Fritid vägrade hjälpa till men en annan Rydsåterförsäljare i trakten ställde upp i stället. De fixade felet men upptäckte även att Marin o Fritid ljugit om motorns årsmodell. Den visade sig vara 2 år äldre än vad som sagts och stod i köpekontraktet! Allt ordnade sig dock till slut men ingen i min bekantskapskrets åker till Laxå och handlar!

AndreasBlekinge
2007-03-03, 19:50
Sverker är nog sugen på höra lite om det :ordning:
Hoppas att det löser sig med skeppet.

AndreasBlekinge
2007-03-03, 19:51
för jävligt! skriv här hur det går. och det är inga problem. ring konsumentverket, skriv till den lokala tidningen, och kontakta en advokat som kan hjälpa dig. den säljaren kommer ge med sig OCH DET SKA DEN!

Blir nog smidigare att hoppa över advokaten. Annars kan det bli en dyr båt :)

Flodebanan
2007-03-03, 19:51
Grattis till en grym båt! :) Hoppas allt löser sig fint!

Glöm INTE efterdra alla bultar på kärran(inte bara hjulbultarna), om dom inte klarar av att montera motorn vet man aldrig hur det är med kärran! Annars kan det gå som för Markus :) http://www.mypix.se/usrimg/JMNREPDSCRQ/lrg/JMRQEQOQEPMNM8.jpg

Har läst en hel del skumt om Laxåbutiken också, bl.a att dom är riktigt dåliga på reklmationer av alla olika slag. Med min tur hade jag aldrig valt den firman :)

elanen
2007-03-03, 19:56
Oj vad dåligt det där låter. Har som sagt skrivit en del om att det finns för många Roy och Roger inom båtbranchen. Alldeles för många klåpare utan utbildning och vana att jobba med båtar och motorer. Nu får du leva ordentligt rövare. Häng ut dom ordentligt. Tala om för dom att det är ett jättegäng på nätet som kan få reda på vilken skitfirma dom har. Om dom inte bättrar sig gentemot dej blir dom uthängda ordentligt på nätet.
Att du ska varna alla i ordådet runt Laxå med omnejd för deras fuskfirma.
Du har mer makt än vad du tror. Om det är befogat att snacka skit om ett företag, så är det okey. Kör hårt och tryck på.

Ola
2007-03-03, 20:53
Rixman, Det är båtmässa nu i stockholm. Du känner ingen som är där?
Då kan du ju få svar redan i morgon på dina frågor.

Detta vet jag inte om jag förstått riktigt:
Linder rekomenderar inte att båten står på endast de hjulen som är på easylinetrailern utan säljer någon typ av glidskena på sin hemsida har jag för mig.

Jag har dock kört så i ett par år och inte haft några problem än.

En till sak som jag inte heller vet om det stämmer, man ska inte köra trailern med motorn uppfälld. Såg din bild i fotoalbumet men motorn kanske skulle fällas ner innan avfärd.

Calex
2007-03-03, 21:09
Så här har det hållit på i massor med år, det är ett under att de fortfarande är så pass stora som de är.
En liten anekdot är ju att ägaren orka fuska i expedition robinsson.
Sen har Göran Persson handlat båt av dom oxå. Unndrar om han hade nåt strul ?

Pig-king
2007-03-03, 21:16
Rixman, Det är båtmässa nu i stockholm. Du känner ingen som är där?
Då kan du ju få svar redan i morgon på dina frågor.

Detta vet jag inte om jag förstått riktigt:
Linder rekomenderar inte att båten står på endast de hjulen som är på easylinetrailern utan säljer någon typ av glidskena på sin hemsida har jag för mig.

Jag har dock kört så i ett par år och inte haft några problem än.

En till sak som jag inte heller vet om det stämmer, man ska inte köra trailern med motorn uppfälld. Såg din bild i fotoalbumet men motorn kanske skulle fällas ner innan avfärd.

Om du har power-tilt så är det ok att köra med motorn uppfälld!
Har du lång rigg är risken att den kan gå i vid vägbulor tex, annars är det optimala att låsa den med en träbit eller vad som helst när motorn är nertiltad!

Rixman
2007-03-03, 21:22
Har du lång rigg är risken att den kan gå i vid vägbulor tex, annars är det optimala att låsa den med en träbit eller vad som helst när motorn är nertiltad!

Det är inte omtimalt att dra upp båten för rampen med motorn nedfäld. Annar kör jag den alltid nedfälld.... men tack för tippsen ändå...

Xtreame
2007-03-03, 21:33
Undra om det är samma S-holms firma jag köpte min Mercury motor ifrån?
Köpte en Ny mercury men fick betala 3tusen mer än polaren som köpte sin någon månad före mig plus att han fick med 2st flytvästar på köpet.
Jag fick inte en pryl på köpet och när jag var halvägs hem ringer försäljaren en dam och berättar att jag fick en årsmodell äldre men det tyckte hon inte gjorde nått!!
Då var man sne!!!

Egge
2007-03-03, 22:11
Har man inte ångervecka,eller gäller den från datumet man betalat.

xaphod
2007-03-03, 23:06
Oj vad dåligt det där låter. Har som sagt skrivit en del om att det finns för många Roy och Roger inom båtbranchen. Alldeles för många klåpare utan utbildning och vana att jobba med båtar och motorer. Nu får du leva ordentligt rövare. Häng ut dom ordentligt. Tala om för dom att det är ett jättegäng på nätet som kan få reda på vilken skitfirma dom har. Om dom inte bättrar sig gentemot dej blir dom uthängda ordentligt på nätet.
Att du ska varna alla i ordådet runt Laxå med omnejd för deras fuskfirma.
Du har mer makt än vad du tror. Om det är befogat att snacka skit om ett företag, så är det okey. Kör hårt och tryck på.

Förjävligt! Håller med Elanen, häng ut dom och "informera" att en jädra massa potentiella kunder lätt kan få en negativ bild av dem om de inte sköter sig!

GL!

Olof
2007-03-04, 00:50
Ujujuj. Det här låter inte kul Rixman, det är bara att stå på sig och få en fet rabatt och en ursäkt. Då vet jag att jag har något att se fram emot när jag hämtar min likadana båt där i maj.. Ska fan ringa till dem innan och se till att jag inte får en båt som det är en klisterlapp som berättar att det är skönhetsfel på den.. tattare. Väntar några dagar med att ringa tills du har hört något. Jag har ju Örebrobutiken jag köper från, men det är väl samma skrot och korn..

elanen
2007-03-04, 09:15
Han från Robinson tävlingen. Var det han som fiskade med spö och rulle i den tidigare tävlingen. Ljust hår och han fuskade visst har jag för mig. Han verkade skum redan från början när jag såg tävlingen. En riktig försäljartyp (bilnasare) eller dörrknackare. Kolla alltid den vara ni köper ordentligt. Dom är inte många gånger bättre än vilken annan försäljare som helst. Transportskador är ganska vanligt när det gäller båtar. Är ju väldigt repkänsligt. Monteringar av alla dess slag är den ömmaste punkten. Alldeles för små tidsramar som dom jobbar på. Blir oftast havsslafs jobb. Eller så får nån göra jobbet som knappt hållt i en skruvmejsel.

Ola
2007-03-04, 10:28
Rixman, fick du verkligen den båt du hade avtalat om?

Du skriver att du fick "ett bra pris", det kanske var p.g.a. skadorna?

Hoppas detta löser sig för dig och det vore intressant att läsa här hur det gick.

Flodebanan
2007-03-04, 13:48
Ujujuj. Det här låter inte kul Rixman, det är bara att stå på sig och få en fet rabatt och en ursäkt. Då vet jag att jag har något att se fram emot när jag hämtar min likadana båt där i maj.. Ska fan ringa till dem innan och se till att jag inte får en båt som det är en klisterlapp som berättar att det är skönhetsfel på den.. tattare. Väntar några dagar med att ringa tills du har hört något. Jag har ju Örebrobutiken jag köper från, men det är väl samma skrot och korn..

Dom är nog tacksamma om du ringer innan så dom inte glömmer ta bort lappen... :)

Henrik Nordberg
2007-03-04, 14:01
Trist som fan. Om de sätter sig på tvären så skulle jag kontakta Konsumentverket och få lite tips från dem. De har ju koll på lagar och regler kring köp och felaktiga varor så då kan du ju sko dig med argument som dessutom har juridisk tyngd. Jag vet inte hur det är i just din hemkommun men jag vet att i många andra kommuner finns det jurister som man kan rådfråga gratis och en sådan lär ju också kunna tipsa om lämpliga tillvägagångssätt.

Rixman
2007-03-04, 15:33
Rixman, fick du verkligen den båt du hade avtalat om?

Du skriver att du fick "ett bra pris", det kanske var p.g.a. skadorna?

Hoppas detta löser sig för dig och det vore intressant att läsa här hur det gick.

Jo jag tror att jag fick ett hyffsat pris 75000för båt, trailer easy line, honda 20hk 4t allt 07. Men det som står på kvittot är ny 07 på båt motor och trailer. inget nämt om några fel.

Jag vet inte vad ni andra har fått betala för er ekipage.

Test005
2007-03-04, 15:57
Fan vad irriterande! Traila tillbaka båten och kräv pengarna tillbaka + rese ersättning.
Gå till konsumentverket om de krånglar.

Sen köper du en 100% ny och felfri båt från annan firma.

Flodebanan
2007-03-04, 16:18
Jo jag tror att jag fick ett hyffsat pris 75000för båt, trailer easy line, honda 20hk 4t allt 07. Men det som står på kvittot är ny 07 på båt motor och trailer. inget nämt om några fel.

Jag vet inte vad ni andra har fått betala för er ekipage.

Helt OK pris.

Den gamla 400;an och en 15hks kostade runt 67k om jag inte missminner mig.
20hks och en trailer för 7-8k för 75 är väl ok då?

goesta
2007-03-04, 17:04
fasen va trist!.. Som olof säger, ska bli intressant att se sen när vi åker upp o hämtar våran båt.... Men jag fick en rapport från han idag om er provtur=).. Låter härligt..

Olof
2007-03-04, 18:48
Dom är nog tacksamma om du ringer innan så dom inte glömmer ta bort lappen... :)

Haha jag tänkte faktiskt så långt. Jobbigt värre.

Fan vad irriterande! Traila tillbaka båten och kräv pengarna tillbaka + rese ersättning.
Gå till konsumentverket om de krånglar.
Sen köper du en 100% ny och felfri båt från annan firma.

Det dumma är att man får vänta ett bra tag, samt att det är inte många som har så bra pris.

fasen va trist!.. Som olof säger, ska bli intressant att se sen när vi åker upp o hämtar våran båt.... Men jag fick en rapport från han idag om er provtur=).. Låter härligt..

Jajamen brorsan. Vi kommer granska den noggrant. :)

CalleX
2007-03-04, 20:22
Haha jag tänkte faktiskt så långt. Jobbigt värre.

Det dumma är att man får vänta ett bra tag, samt att det är inte många som har så bra pris.

Jajamen brorsan. Vi kommer granska den noggrant. :)

Säg till om du vill ha med en till att "övertala" :D

Calex
2007-03-04, 20:43
I Robinsson pröjsa han nån inföding som kom farande med mat när ingen såg.
Sen tror jag det lättaste är att tala med båttillverkaren och den vägen få till lite påtryckningar. Tror inte Linder vill att nån ska betala fullpris för en båt som har skador. Vet en snubbe som fick göra så med Ryds där.

snickarn
2007-03-04, 20:55

jag kör aldrig med motorn upptilltad längre efter att ha sett en person bil körta in i en bil med släp, om det hadde varit en båt med motorn upp tilltad inte kul att krocka med en sådan
:offtopic:

Rixman
2007-03-06, 22:08
Igår satte jag mig och ringde till Linder fabriken i tingsryd och dessa var lite chokade över det som hänt. Jag hade förväntat mig en större rabbat men de gjorde ett avdrag på 5% på båtar med de fel som jag beskriev... alltså ca 1550kr. Vidare så berättade jag om pulpeten som jag skulle ha fått rabbat på eftersom att denna hade en liten repa. En rabbat på drygt 700kr allt som allt skulle jag minst ha haft ca 2200kr i rabbat för de ovan nämnda skadorna på båten och dessutom skulle jag ha blivit informerad om de felen som fans på båten.

Efter samtalet med linder så ringde jag Marin och fritid i laxå och fick tala med den försäljare som sållt mig båten. Han började med att köra snacket om att jag har fått så pris ändå... vilket inte spelar någon roll då jag beställt en helt ny båt ny trailer och ny motor. Men han står vid vid att priset varit bra.... efter en stund börjar han kör en annan taktik om att alla båtar blir repade förr eller senare och att det är vanligt både på de plastbåtar och aluminuimbåtar som de säljer.... skojar du eller svara jag och säger att detta inte är okej.. efter ytterligare en stund ger Peter försäljaren på marin och fritid upp och kopplar mig vidare till en micke som ska ha hand om reklamationer. Micke tar trevligt imot informationene om mina skador och säger att han ska höra av sig under morgondagen när han hört sig för lite mer om fallet.

Idag på morgonen dimper posten in och jag får registreringspapper på min trailer som skulle ha varit helt ny. Det visar sig att marin och fritid sålt kärran och sedan köpt tillbaka den 13 dagar senare.. en missnöjd kund... vem vet vad kärran kan ha råkat ut för under dessa 13 dagar... Detta har jag heller inte fått någon information om av försäljaren. Förjäkligt!

Vidar så väntar jag på ett samtal hela dagen utan att få något så vid 17.30 ringer jag till marin o fritid och får prata med micke igen. Han menar på att det är olyckligt och tycker att detta är inget man kan gråta över 2 veckor... lite stöddig och otrevlig.... han kör på om att jag har fått ett bra pris på båten och att man får räkna med att det blir repor förr eller senare... att kärran inte var helt ny och att den har haft en annan ägare såg han inte som något problem och att motorn var felaktigt ihopmonterad var inte så stor sak heller... det är sådant som händer menar han.... efter lite dividerande så försöker han att lösa de problem så jag har fått ekonomiskt ...men han är jävligt snål. Han säger att han kan tänka sig att ge mig 1500kr men gärna som ett tillgodokvitto på marin och fritid... vilket jag givetvis vägrar att gå med på... jag tänker inte ta så lite pengar och säger att jag ska minst ha de 2000kr vill nog ha mer (ska prata med konsumentverket i morgon och höra vad de säger) han vägrar och säger att han ska fundera på saken och fortsätter mena på att jag har fått så bra pris så att de kan inte göra så mycket utan att gå förlust... vilket inte är mitt bekymmer anser jag.... i vilket fall så skulle han ringa tillbaka i morgon .... vi får se vad som händer då

Ett gott råd är att ni ska hålla er borta från Marin och Fritid. De kör inte med rena kort även om de har bra priser så vet man aldrig vad man får.... lägg pengarna på någon handlar som ni litar på till hundra procent.

Jag hör av mig i morgon och låter veta hur det har gått

Jimmiee
2007-03-06, 22:26
FY FAN VA DÅLIGT!!!!!!!!!!!!!!!!
vilka jävla idioter (förlåt för språket)
hoppas värkligen du får den ersättningen du ska ha och inga fjuttiga 2000kr!
båten är ju repad och trailen är inte ny!
om du beställer ny båt,ny trailer och ny motor skall de vara nytt!och inte vara repor och andvänt..punk slut :)
de får fan fixa ny båt,ny trailer och ny motor eller någon annan bra lösning!:ordning:

fan va sur man kan bli,skulle gått upp i taket av ilska!

hoppas de löser sig!
återkom med allt de säger!
mvh LillJimpa :cheers:

Ringaby
2007-03-06, 22:29
Fy för satan...

pasi75
2007-03-06, 22:40
Först kontaktar du KO sen så ringer du ARN (allmänna reklamationsnämden) till 100% så står de på din sida å hjälper dig. Efter kontakt med dessa ringer du upp firman å berättar att du varit i kontakt med dem, då lär det lösa sig :) Kryper de inte till på alla fyra då är de dumma å kan stå dem dyyyrt !! STÅ PÅ DIG !!

Fy fan, för dessa svin som lurar folk. Vet av en båtaffär som ÄLSKAR att köpa upp båtar från en speciell firma som säljer billigt de modeller som har allvarliga brister. Då tjänar de mer pengar på detta. SÄGER INGA NAMN ; MEN SKANDAL !!!! De säger till båttilverkaren att de skall fixa till problemen, så inte varumärket skadas, men skiter oftast i att fixa det seriöst, å köparen får en båt som uppträder annurlunda i sjön mm !!!

Rospigg
2007-03-06, 22:51
Fy för tusan vilken behandling, som "gammal" butikssäljare blir jag riktigt arg när jag läser hur dem behandlat Dig, det är helt oacceptabelt :headbang:

Har inte lusläst konsumentlagen på ett tag men när jag jobbade i butik så var reglerna såna att en kund i Din situation hade rätt att häva köpet fullt ut och få pengarna tillbaka samt ersättning för uppkomna kostnader i samband med ärendet (i Ditt fall transportkostnader), men kolla med den lokala konsumentvägledaren för jag tvivlar på att dem fått urholka konsumentköplagen så att kunderna förlorar så mycket.

Dokumentera (foto) alla skador och när Du upptäckte dem och vad som sagts i dem olika kontakterna datum tid och vem som sagt vad för då ökar Dina chanser att få rätt väldigt mycket.

Principen för såna här fall är ju ganska enkel, Du har beställt en produkt med vissa specifikationer och det har Du fått papper på att dem levererat, men produkten Du fått överenstämmer inte med specen och det är dem som gjort fel och då är dem skyldiga att åtgärda det så att det stämmer, eller ge Dig skälig ersättning för strulet.

Normal lösning på detta hos en seriös butik vore att Du fick lämna tillbaka hela paketet och få ett nytt som uppfyller specen samt ersättning för Dina utlägg, detta utan minsta knussel eller undanflykter.
Alternativt ekonomisk kompensation och då pratar vi klart mycket mera än 2000kr eller 5%, skulle säga att 20-30% av värdet är skäligt.

Stå på Dig och håll oss underrättade!!

Rixman
2007-03-06, 22:58
http://www.fiskesnack.com/fotogalleri/images/3155-1507920766-fel_du_inte_vill_hitta_paa_din_nya_linder.jpg

ZanderMan
2007-03-06, 22:58
Som jag skrev i en annan tråd här på forumet för länge sen så är firma Marin o fritid bara skit helt enkelt!

HANDLA INTE DÄR!!!!

Om det inte är nog så är dom DYRA, DRYGA och KLÅPARE! Z

Rixman
2007-03-06, 23:02
Under denna tråd har jag fått höra mycket dåligt om Marin och Fritid inte bara från mig själv utan även från andra håll. Hört en del om andra oseriösa båthandlare. Vi är många som är beronde av dessa handlare när vi ska införskaffa oss våra båtar. kanske det är dax att man sätter betyg på båthandlare lika väl som man sätter betyg på olika beten och annan utrustning.

Någiot som bergman kanske kan dra igång ?

Hade jag vetat vad jag vet om marin och fritid idag så hade jag nog heller lag ett par tusen extra och sparat mig allt strul!

Ola
2007-03-06, 23:05
Rixman, Jag håller med Rospigg till 100%
Se till att du får tillbaka pengarna eller ett nytt ekipage.

Bra att du informerar oss om ett dåligt företag.

Så stå på dig och gör inga förhastade beslut!

knota
2007-03-06, 23:18
Hittade denna annons på Blocket, Linder med skönhetsfel, avdraget ca 8000kr på den.
http://www.blocket.se/vi/11088313.htm?ca=14_s

Rixman
2007-03-06, 23:23
Hittade denna annons på Blocket, Linder med skönhetsfel, avdraget ca 8000kr på den.
http://www.blocket.se/vi/11088313.htm?ca=14_s

detta är lite sanning med modifikation detta är linders äldre modell alltså är denna båten inte försedd med förvaringsutrymme i mittoften och antagligen inte heller typad för 20hk.... iaf om det är den båten som syns på bilden.... har för mig att det är först på 2007 som 20hk är tilllåtet rätta mig om jag har fel

Mitt3
2007-03-06, 23:29
FY fan se till att du får en redig ersätning inte fjutiga 2000kr..
De är hemskt att sånt här händer ens..'
du skulle fan inte sagt något om motorn att de va fel monterat och kört sönder den och lämnat in den de hade vart kul och se deras min när dom får fixa en ny motor:P

knota
2007-03-06, 23:33
detta är lite sanning med modifikation detta är linders äldre modell alltså är denna båten inte försedd med förvaringsutrymme i mittoften och antagligen inte heller typad för 20hk.... iaf om det är den båten som syns på bilden.... har för mig att det är först på 2007 som 20hk är tilllåtet rätta mig om jag har fel

Enl texten i annonsen så står det "Rek motor: 6-20 hk (4,38-11 kW) OBS! 20 hk (11 kW) motor ska endast användas i samband med styrpulpet!"

Men kan ju va fel text till båten.

Men för tusan stå på dig i denna affär. Ring/maila Sverker på SVT.

Tänkte köpa båttrailer av dom förra våren, men som kanske tur va så svarade dom inte på min intresseanmälan, så jag hittade en anna firma.

KG?
2007-03-06, 23:45
Vad är rek. pris på ekipaget?

Ola
2007-03-06, 23:46
De ställer ju ut på båtmässan, man kanske skulle fråga om de brukar ha det förhållningssättet till sina kunder om man går dit.

Pegu78
2007-03-07, 00:10
De ställer ju ut på båtmässan, man kanske skulle fråga om de brukar ha det förhållningssättet till sina kunder om man går dit.

Säg att dom ska läsa lite på fiskesnack vad folk tycker om dom:bootyshak

Test005
2007-03-07, 00:30
Att du fått ett bra pris är ingen ursäkt att de säljer dig en defekt båt och begagnad trailer som "nytt".
Att det blir repor i en båt är förvisso sant, men du köper den ju ny och då ska den vara ny vid leveransen och inte i skick som den kommer se ut nästa säsong!
Du har garanterat pengarna tillbaka och kompensation för sveda och värk om du får hjälp av KO eller AR. (Speciellt på den beggade trailern som bevisligen, med papper, är såld två gånger)

Lämna tillbaka ekipaget och ta inte de futtiga 2000.- som erbjuds, det är åt h-vete för lite pengar om de vill göra upp i godo. 20-25% skulle kunna vara intressant.... + en ursäkt.

KG?
2007-03-07, 00:34
Att du fått ett bra pris är ingen ursäkt att de säljer dig en defekt båt och begagnad trailer till fullpris.
Du har garanterat pengarna tillbaka och kompensation för sveda och värk om du får hjälp av KO eller AR.

Lämna tillbaka ekipaget och ta inte de futtiga 2000.- som erbjuds, det är åt h-vete för lite pengar om de vill göra upp i godo. 20-25% skulle kunna vara intressant.... + en ursäkt.

Frågan är ju egentligen vad Rixman får pröjsa för en annan båt om han lämnar tillbaka båten och istället köper från en annan handlare? Är prisskillnaden värd reporna och att trailern haft en annan ägare? Är den inte det så är det bara att upphäva köpet, det borde det finnas grund för. Är prisskillnaden stor så kanske det inte är värt pengarna att byta båt?

R.E
2007-03-07, 01:03
Såna här saker gör en ju så galet förbannad!
För mig handlar är det principsaker. Har någon försökt blåsa mig så bryr jag mig inte om det kostar några tusingar mer hos konkurrenterna, då ska "skiten" tillbaka till buffel & båg-firman per omgående.

I det här fallet handlar det ju inte heller om ett enstaka felsteg från säljaren utan grejorna radar upp sig.

Att bli erbjuden 1500-2000 kr i kompensation är löjligt och att säljaren motiverar det med att dom annars går back på affären är ju rena lögnerna. Även om du fått ett "bra pris" så har dom garanterat ganska många tusenlappar i marginal.

Någon skrev 20-25% i kompensation och det låter rimligt tycker jag.

Att dom försöker blåsa dig har, att döma av den här tråden, redan kostat dom några dussin tusenlappar i uteblivna vinster från båt/trailer-köp. Du kan ju tipsa dom om den här tråden. Gör det samtidigt som KO och AR har kommit med ett utlåtande så kanske Buffel & Båg ger dig en vettig och rättvis kompensation.

Annars är det bara att köra ner ekipaget till dom, ta tillbaka pengarna och gå till deras värsta konkurrent.

Låt det dock inte gå för lång tid innan du tar ditt beslut. Drar det ut på tiden, och dagar blir till veckor, så tror jag att dina chanser till pengarna tillbaka eller kompensation minskar.

Jag hade nog personligen varit ett riktigt pain-in-the-ass och ringt några gånger per dag. Jag hade i alla fall inte väntat på att Buffel & Båg skulle ringa upp eller gett dom tid att hitta på fler lögner och argument till att inte ge dig rättvis kompensation.

Att dom sen motiverar felen på båten med att den ändå kommer bli repig är ju bara så jävla lågt. Åk ner till chefen på Buffel & Båg, snitta däcken på hans bil och motivera det med att han förmodligen skulle få punka förr eller senare ändå...

Test005
2007-03-07, 01:05
Personligen tycker jag prisskillnaden bör vara jäkligt stor innan man lämnar över x antal tusenlappar till en firma som behandlar en som kund på det här viset.

Vad jag förstår framgick det inte att han fick ett speciellt bra pris pga. skadorna och att skadorna påvisades, utan att när Rixman kontaktade dem och upplyste om skadorna säger de; "Du fick ju en rätt schysst deal, så vi glömmer skadorna, OK?".
Har han gjort upp om ett pris i samförstånd med att skadorna påvisats är det helt grönt, men inte annars.

KG?
2007-03-07, 01:15
Personligen tycker jag prisskillnaden bör vara jäkligt stor innan man lämnar över x antal tusenlappar till en firma som behandlar en som kund på det här viset.

Vad jag förstår framgick det inte att han fick ett speciellt bra pris pga. skadorna och att skadorna påvisades, utan att när Rixman kontaktade dem och upplyste om skadorna säger de; "Du fick ju en rätt schysst deal, så vi glömmer skadorna, OK?".
Har han gjort upp om ett pris i samförstånd med att skadorna påvisats är det helt grönt, men inte annars.

Men 20-25% rabatt är inte vidare realistiskt. 15-19000 kr mindre för skadorna som visats upp är nog tyvärr inte tänkbart.

Test005
2007-03-07, 10:19
Som sagt, antingen en rejäl kompensation, realistisk eller ej eller så lämnar man tillbaka ekipaget och betalar mer hos en seriös firma.
"Att köpa billigt blir ofta dyrt" som man säger :)

Vem vet vad som händer sen? Mototrn skär ihop för de glömt att sätta igång oljepumpen och de säger; "Nej, motorn kan vi inte byta, du fick den ju så billigt"?
Eller; "Att hjulet på trailern lossnar är normalt, det händer förr eller senare...och du fick den ju så billigt" :(

Rixman
2007-03-07, 11:30
Idag har jag pratat lite med linder och de kunde uppmana mig att inte handla hos Marin och fritid. Dom är ett lågpris bolag och man får vad man betalar för. Men de höll med om att jag skulle ha blivit upplyst om skadorna på båten och de har tagit på sig att granska foton på skadorna för att sedan låta mig veta vad det ungefärliga avdraget kan bli. Ungefär mellan 5%-10%

Jag har även samtalat konsumentverket och de tycker att jag ska anlita en besiktningsman som ska bedöma om skadorna är värda över 2000kr är dom det så kan fallet tas vidare. En besiktiningsman finns tydligen i kalmar för denna typen av skador och har jag tur så kommer det inte kosta skortan heller. Tas fallet vidare så kommer marin o fritid antagligen få pynta en del.

Om marin och fritid däremot väljer att ta tillbak ekipaget och ge mig ett nytt så ska de enligt konsumentlagen betala alla omkostnader om uppstår vid ett sådant byte.
Med andra ord en heldagslön, samt soppa och slitag på bilen ca 75mil samt mat och fika som kan behövas under färden.

Eller så kan dom få ge mig en skälig ersättning för trailern, motorfelen samt den rabbat som linder lovat för styrpulpeten samt den rabbat som linder tycker är rimligt för skadorna på båten samt kanske en ursäkta mig summa med... jag vet inte var prislappen kommer att hamna då men jag hoppas att Marin o Fritid gör rätt för sig!

Rixman
2007-03-07, 11:55
Jag samt Olof har kollat runt lite på vad priserna på samma ekipage ligger på runt om i sverige och det bästa pris efter marin och fritid ligger på ca 80-85000 om jag inte mins helt fel. Alltså kan de kännas så sokm om det inte är värt att lämna tillbaka ekipaget men att de utlovade rabbaterna ska lämmnas!

Fick precis samtal från Marin och Fritid, nu är det slut på förhandlingarna. jag fick inte mycket men jag fick dem 2270kr som jag var/är berättigag till enligt mitt tycke. Samt att jag slipper forsätta att ringa och bråka och krångla....

alltså 5% för skadorna på båten 15% på styrpulpeten. Inget för det dålig arbete på motorn och heller inget för att vangnen varit i en annans ägares händer i 13 dagar. Kanske låter jag dem komma billigt undan, men som så många andra påpekar är principen över att man inte behandlar en kund på vilket sätt som helst.

Men som jag har sagt och som linder har sagt och som många andra här på forumet har sagt. handla inte av Marin och Fritid i Laxå ! :yiack:

Jimmiee
2007-03-07, 12:04
så du fick bara 2270kr och inget mer?
fan va kässs!:peta:

Rixman
2007-03-07, 14:11
Marin & Fritid Laxå
Båtar - Motorer - Båttillbehör

Välkommen!

Marin & Fritid Laxå är Sveriges största marina med 50 000 m2 utställning, vi blev valda till årets företag 2001.
I år har vi försett svenska folket med båtar i 27 år, personalen har över 415 års erfarenhet av hur båtlivet fungerar och förändras, utnyttja vår kunskap.

Hos oss hittar ni många fina och välbalanserande båtpaket och våra stora inköp gör alltid att vi kan erbjuda rätt pris, hör alltid med oss innan köp så får du ett proffsutlåtande om din kommande affär.

Marin & Fritid har tilldelats AAA-ranking av Dun & Bradstreet för högsta kreditvärdighet.
Detta är en exklusiv utmärkelse som bara innehas av knappt 5 % av alla Sveriges företag, därför är det tryggt för dig att handla av oss, vi finns kvar.

Är du misnöjd eller nöjd låt oss veta. Vi går upp varje dag för att göra vårat yttersta, vårt liv, ditt fritidsliv.

Välkommen till oss för din bästa affär.

Öppettider: Vardagar 9.00-18.00 Lördagar 9.00-14.00, under säsong även Söndagsöppet i laxå.

Xtreame
2007-03-07, 15:14
Ja det låter stort när katten skiter!!!

Kanske skulle finnas en ris och ros tråd om båtförsäljare?

Rospigg
2007-03-07, 17:02
Du lät dem komma undan alldeles för enkelt och billigt, hade det varit min båt så hade jag kört över dem hårt :pangpang:

Speciellt med tanke på om det är dem som ska sköta kommande garantiservice på motor och ev andra åtgärder så hade jag lämnat tillbaka hela paketet och krävt pengarna tillbaka och köpt en ny hos en seriös handlare oavsett om det kostat lite mera då jag inte skulle vilja ha något med dem att göra i framtiden :headbang:

R.E
2007-03-07, 21:49
Jag samt Olof har kollat runt lite på vad priserna på samma ekipage ligger på runt om i sverige och det bästa pris efter marin och fritid ligger på ca 80-85000 om jag inte mins helt fel. Alltså kan de kännas så sokm om det inte är värt att lämna tillbaka ekipaget men att de utlovade rabbaterna ska lämmnas!

Fick precis samtal från Marin och Fritid, nu är det slut på förhandlingarna. jag fick inte mycket men jag fick dem 2270kr som jag var/är berättigag till enligt mitt tycke. Samt att jag slipper forsätta att ringa och bråka och krångla....

Ett litet tips i all välmening är att du inte nöjer dig med futtiga 2270 kronor i kompensation!

Våga var obekväm och våga ställ ultimatum! Du kommer inte få bättre kompensation om du inte vågar/orkar/vill säga att du kommer ner med ekipaget och ställer det hos säljaren för att sedan åka hem med summan du köpte det för.

Enligt myndigheterna du pratat med så har du ju alla förutsättningar för att antingen få bättre kompensation eller nytt ekipage! Gå inte miste om den möjligheten.

Test005
2007-03-07, 21:59
Om vi glömmer pengarna en sekund skulle jag vara orolig att ha min garanti hos den firman.
Din motor har ju 2-4(?)års garanti och båt + trailer går under vanlig konsumentgaranti och efter allt tjaffs du tvingas gå igenom nu blir det inte roligare/enklare att ha att göra med dem om nått går sönder inom en snar framtid.

Den ekonomiska aspekten är givetvis väldigt viktig, men frågan man måste ställa sig är om det kanske kan vara värt att kräva pengarna tillbaka och köpa ett dyrare ekipage nån annanstans som står bakom produkten till 100% och du enkelt och utan knorr kan få hjälp av i garantiärenden?

För dig kanske det är viktigt att tjäna några tusen på ekipaget, för andra kanske det är viktigare att ha en bra firma man kan ha ett samarbete med, det är upp till var och en.

Hasse-Halvljus
2007-03-07, 23:11
ja vad ska man säga....jag är inte förvånad. ställ på dom om trailern för det är om jag inte har helt fel olagligt att hävda att nånting är nytt när det inte är det.

Danne67
2007-03-08, 22:57
Jag kan ha helt fel, men garantiarbete på motorn kan väl vilken auktoriserad Hondaverkstad som helst göra. På samma sätt som att vilken auktoriserad Hondaverkstad som helst kan serva den.

Så fungerar det i alla fall i bilbranschen och det borde det göra med det liknande servicenätet för båtmotorer. På själva båten kan det naturligtvis vara annorlunda, men att den skulle behöva en garantireparation verkar inte vara så stor risk för.

Själva kostnaden för reparationen står dessutom inte återförsäljaren för, utan det gör den tillverkande firman. I detta fall Honda, Linder samt trailer-tillverkaren.

/D

Flötet
2007-03-08, 23:55
Först och främmst tycker jag synd om rixman som blivit förd bakom ljuset.

Men några saker är viktiga här. Om du tänker gå till KO och ARn så kan du räkna med en mycket dryg och utdragen process. Räkna med minnst ett år. Och lika säkert som du tycker ditt fall är solklart så tycker tydligen MF samma sak.

Detta känner såklart MF till och räknar med att du tröttnar på byråkratin. De är säkert heller inte lättskrämmda av olika smällar som typ skadestånd i efterhand eller kompensationer på 20- vad vet jag i tusen. Sen har du ju skrivit på och godkännt vissa fel då, tydligen även muntligen. Det är viktigt att du har papper som kan styrka att den skulle ex vara repig i pulpit istället för på sidan o.s.v. Annars blir det ord mot ord.

Många privata jurister har gratis rådgivning på telefonen. Detta för att få in kunder. Ring till 10 olika sådanna och skapa dig en bild av dina RIKTIGA juridiska förutsättningar. Pressentera dem sen för säljaren. Sista utvägen är de statliga verken.

Stort lycka till!

Roggla
2007-03-10, 13:06
Säger bara en sak (Borgs motor i kumla)

Lärlingen
2007-03-10, 18:50
Såna här saker gör en ju så galet förbannad!
För mig handlar är det principsaker. Har någon försökt blåsa mig så bryr jag mig inte om det kostar några tusingar mer hos konkurrenterna, då ska "skiten" tillbaka till buffel & båg-firman per omgående.

I det här fallet handlar det ju inte heller om ett enstaka felsteg från säljaren utan grejorna radar upp sig.

Att bli erbjuden 1500-2000 kr i kompensation är löjligt och att säljaren motiverar det med att dom annars går back på affären är ju rena lögnerna. Även om du fått ett "bra pris" så har dom garanterat ganska många tusenlappar i marginal.

Någon skrev 20-25% i kompensation och det låter rimligt tycker jag.

Att dom försöker blåsa dig har, att döma av den här tråden, redan kostat dom några dussin tusenlappar i uteblivna vinster från båt/trailer-köp. Du kan ju tipsa dom om den här tråden. Gör det samtidigt som KO och AR har kommit med ett utlåtande så kanske Buffel & Båg ger dig en vettig och rättvis kompensation.

Annars är det bara att köra ner ekipaget till dom, ta tillbaka pengarna och gå till deras värsta konkurrent.

Låt det dock inte gå för lång tid innan du tar ditt beslut. Drar det ut på tiden, och dagar blir till veckor, så tror jag att dina chanser till pengarna tillbaka eller kompensation minskar.

Jag hade nog personligen varit ett riktigt pain-in-the-ass och ringt några gånger per dag. Jag hade i alla fall inte väntat på att Buffel & Båg skulle ringa upp eller gett dom tid att hitta på fler lögner och argument till att inte ge dig rättvis kompensation.

Att dom sen motiverar felen på båten med att den ändå kommer bli repig är ju bara så jävla lågt. Åk ner till chefen på Buffel & Båg, snitta däcken på hans bil och motivera det med att han förmodligen skulle få punka förr eller senare ändå...

Håller med till fullo, det ända jag skulle gjort är att lämna tillbaka ekipaget..
Inte en tvekan på det!
Låter som om jag skulle ha hur mycket stålar som helst vilket jag inte har men skulle lägga till några tusen än att ta en båt och motor med skador, grejorna skulle ju vara NYA...
Hela grejen med att du har blivit lurad att få nya prylar skulle få mej att se rött..
Hur som helst, vad du än kommer fram till att göra så hoppas jag att du kommer att bli nöjd med överenskommelsen..

PÅK
2007-03-10, 19:03
Marin & Fritid Laxå
Båtar - Motorer - Båttillbehör

Välkommen!

Marin & Fritid Laxå är Sveriges största marina med 50 000 m2 utställning, vi blev valda till årets företag 2001.
I år har vi försett svenska folket med båtar i 27 år, personalen har över 415 års erfarenhet av hur båtlivet fungerar och förändras, utnyttja vår kunskap.

Hos oss hittar ni många fina och välbalanserande båtpaket och våra stora inköp gör alltid att vi kan erbjuda rätt pris, hör alltid med oss innan köp så får du ett proffsutlåtande om din kommande affär.

Marin & Fritid har tilldelats AAA-ranking av Dun & Bradstreet för högsta kreditvärdighet.
Detta är en exklusiv utmärkelse som bara innehas av knappt 5 % av alla Sveriges företag, därför är det tryggt för dig att handla av oss, vi finns kvar.

Är du misnöjd eller nöjd låt oss veta. Vi går upp varje dag för att göra vårat yttersta, vårt liv, ditt fritidsliv.

Välkommen till oss för din bästa affär.

Öppettider: Vardagar 9.00-18.00 Lördagar 9.00-14.00, under säsong även Söndagsöppet i laxå.

Sök på "Årets företag 2001" och du får upp ett antal företag som påstår sig har fått den utmärkelsen. Jag kan tänka mig att de blev Årets företag 2001 i Laxå, eller nåt i den stilen. Det vore illa ställs med företagarsverige om ett båtkrängarföretag från Laxå fick den titeln alla kategorier.
Det borde f.ö. inte behövas något juridiskt processande alls för att häva köpet eller ekonomisk kompensation när de så uppenbart sålt dig en defekt vara utan att informera om felen. Det tog nog en rövare helt enkelt (med reservation för att jag inte läst igenom alla inlägg i tråden).

Flodström
2007-03-11, 01:18
Näe, sådane firmor skall man hålla sig långt ifrån. Har det börjat så dåligt som det har för dig så är utfallet i framtiden inte speciellt lysande.

Trailern, hmmm hur många varv runt Sveriges långa land har den gått? Var det en som köpte trailern för att hämta en båt långt åt helv... borta? Finns inga km-mätare på en trailer. Har den förra ägaren kört ner hjulhusen under vatten på Västkusten, vad vet du? Hur blir det med andrahandsvärdet på trailern när du senare skall sälja den -tredjehandsvärde = förlust vid försäljning.

Jag hadde krävt att häva köpet och gått till en välrenomerad firma och sagt att så här mycket vill jag lägga på ett (samma) ekipage så är jag säker på att dom gett dig någon form av rabatt och det hade kansje inte blivit så mycket dyrare. Skillnaden hade varit ditt välbefinnande, som hade varit något helt annat än vad det är just nu. Jag lider med dig. Hoppas i alla fall att du slipper fler problem, du är i vart fall en erfarenhet rikare, det är inte alltid att "billigt", är lika med bra. mvh Flodström