handdator

Visa fullständig version : Önskar förslag på styrpulpetare i Öresund

Conny T
2007-03-08, 00:24
Hallo gott fiskefolk,

Står i kast med att införskaffa en ny/beg styrpulpetare, båten ska anv mest i Öresund m ngt strandhugg (trailer) i Karlskrona och Göteborgs skärgård. Ser den tänka båten som ett rent fiskeredskap efter torsk, havsöring och gädda.

Frågar Er vad man bör tänka på när man köper beg båt, på en bil kan jag sparka på däcken, gunga på fjädringen och se så det inte läcker olja. Vad gör jag med en båt, några rostskador lär jag inte finna i skrov och gunga på båten lär inte säga så mycket då havet gungar tillbaka :)

Har ca 75-85kkr att spendera, det tänkte jag skulle räcka till "lagom" styrpulpetare för 2-3 personer med 4-takts motor. Har Ni något förslag på vilken båtmärke/modell + motor jag bör leta efter. Vet att det finns en uppsjö med modeller, men någon/några bör väl vara av något bättre kvalite än andra?!

Bugar och tackar på förhand...

/Conny

Test005
2007-03-08, 00:28
Jag köpte iofs min senaste båt både osett och otestad, men ett grundtips är väl
-allmänt skick
-provkörning.
-skick på riggen och propellern till motorn.
-sprickor repor skador på själva båten.
-servicebok till motorn?
-Impellerbyte, fräsh växelhusolja

Det finns en uppsjö av styrpulpeter i 4.5-5metersklassen, kolla om du hittar någon i närheten som du gillar och lägg upp annonsen här så får du säkert råd om det verkar vara ett bra köp.
Alla har sina preferenser av vad de tycker är en bra fiskebåt, så visa oss en bild och ge lite info om dina objekt så får vi börja tjaffsa om vilken du ska köpa :) :) Lycka till!

Conny T
2007-03-08, 19:58
Hej o tack för tips,

Ja, det verkar finnas en hel del båtar att välja bland. Kikat på Blocket och varit nere i hamnen för att se vad andra kör. Fastnat lite för Bella båtarna; 440R-490R modellerna. Har förvisso bara sett dem på bild, men dem "ser" i vart fall ok ut. Verkar dock bli något svårt att få på en elsnurra där bak, i alla fall när man ser bilderna på denna hemsida http://www.skanstullmarin.se/pages/bella.shtml

/Conny

_StoraLe_
2007-03-08, 20:32
Tja! Pappa köpte en Höga rodd 465 med en 50 hk Johnson i våras (helt ny med motor kostade den 100 000 kr, lite över det pris du skrev men beggad får du dem för ca 100 k med trailer och möjligtvis ett lod.) Suverän båt med hög komfort, och bra att fiska ur. Dock max 3 personer för att fiska utan besvär. Titta på den, det är det värt!

Skit Fiske!