Visa fullständig version : Mete efter Sutare
Spinnfiskaren
2003-06-06, 21:46
Hej hade tänkt jag skulle ut och meta Sutare. Problemmet är att det blir mitt första Sutare mete. Jag har ingen aning vad den tycker bäst om för bete, vilken tid på dygnet den vill hugga bäst, i sjön där jag ska fiska i finns det fina Sutare, (sett andra som fått). Sjön är det mycket vass,näckrosor och lite steningt på vissa delar av sjön. Var tror ni jag ska lägga mitt mete? är det vanligt flötmete eller bottenmete som funkar bäst.
Ge mig all tips ni har lust att erbjuda
Jag tycker flötmete efter sutare är absolut roligast. Som bete brukar jag köra majs eller majs och mask. jag brukar få fiska lite strött ifrån 4 till skymmningen men sen vid skymmningen brukar det nappa på rätt mycket ibland. Testa fiska vid näckrosor o näckrosbälten. Jag brukar också köra med den enkla mäsknings tekniken, majs :) Släng bara ut ett par nävar majs sen ser du om de kommer en massa bubblor ifrån mäskplatsen då vet du att det är fisk som är inne och äter. under håll mäskplatsen lite då och då och fiska på mäskplatsen sen ser man bubblorna komma närmre och närmne sen sjunker flötet, mothugg och så sitter sutaren där :)
kurre du får guida mej på sutarfiske nån gång
självklart! Sutarfiske är hur kul som hälst. Jag tror jag vet ett hett ställe där tårtan fick en på 3kg på en metartävling...
Spinnfiskaren
2003-06-06, 22:02
Tack för ditt svar, har mer chanser att få Sutare nu än för 10 min sen. Kanon
hehe mjo, bara ut och fiska hur kul som hälst med sutarmete
Jag tog en sutare på halv kilot idag. Men var på utflyckt med föräldrarna o smuggla med ett spö. så jag hade ingen kamera. men jag metade med mask. Hade nog mycket tur för jag mäskade inte något mer än med bröd
Spinnfiskaren
2003-06-06, 22:13
Kroken skall vara rätt liten eller? Vad brukar de normala vikten vara på Sutare? Linan hur tjock? för att inte vara för tunn eller tjock?
Jag är ingen metare, men sutare verkar kul och kämparvillig.
Majakovskij
2003-06-06, 22:14
Originally posted by Spinnfiskaren
Kroken skall vara rätt liten eller? Vad brukar de normala vikten vara på Sutare? Linan hur tjock? för att inte vara för tunn eller tjock?
Jag är ingen metare, men sutare verkar kul och kämparvillig. Medelvikt beror ju givetvis helt på vilket vatten du fiskar i..
kurre. betalt? av dina fiskkompisar? va e de för stil? guidning gratis tnk på att du ska få hänga me o meta storabborre nån gång när de e strömt
ok du kan få åka ut me min fina båt som betalning
Linán får du nog delvis välja efter hur mycket näckrosor och annat som sutaren kan köra fast i. 0.20 med 0.18 kroktafs fungerar oftast bra. Är det mycket näckrosor kan man kanske gå upp till 0.25. Flätlina 0,10-0.12 bör också fungera bra, men då bör man nog ha 0.20 nylon närmast kroken. Precis som det skrevs varierar medelvikten en hel del mellan olika vatten. Men en sutare är nog bland det starkaste som finns i svenska vatten om man räknar per kilo.
Spinnfiskaren
2003-06-06, 22:56
Vad ligger svenska rekordet på Sutare?. Ska sticka ut tidigt imorgon, får se om några av tipsen fungerar. Bara det inte blåser, då blir det svårt att se om det hugger eller är Sutaren en fisk som drar under hela flötet?
raniceps
2003-06-06, 23:23
Originally posted by Cello
Flätlina 0,10-0.12 bör också fungera bra, men då bör man nog ha 0.20 nylon närmast kroken.
Japp, tunn flätlina till sutarmete skall tydligen vara käckt. "Skär genom näckrosorna som om det vore smör".
Originally posted by Cello
Men en sutare är nog bland det starkaste som finns i svenska vatten om man räknar per kilo.
I sötvatten, bör poängeras :)
Majakovskij
2003-06-06, 23:27
hm.. har du glömt karpen och laxen?
De sutarnapp jag haft har oftast varit av den tveklösa och snabba sorten. Inget vel liksom.
Korten o fetost de va mest ett skämt :)
Spinnfiskaren 0.20 till 0.25 är lagom. Och krok brukar man använda storlek 8 men de går att anvånda både 6:or o 10 om inte mindre endå, det beror lite på vilken storlek det är på sutarna.
Svenska rekordet på sutare ligger po 5,076 kg
Jag har varit med om att sutaren har dragit iväg flötet sakta flera meter men oftast brukar flötet sjkunka rätt snabbt
Spinnfiskaren
2003-06-07, 00:12
Det VAR 5 kg svenska rekordet, imorgon bitti blir det ett nytt rekord :) Tack ska ni ha grabbar för alla besvarade frågor. Resultatet visar sig imorgon.
Hehe!
Det är ju det sidan är till för...lära sig, och dela med sig av sina erfarenheter
Skitfiske på dig.
skulle nog lägga ut metet runt ett av näckrosbältena.. tid på dygnet tycker inte jag har så stor betydelse, fast bäst fiske brukar man ha vid gryningen,men har tagit sutare vid alla tider på dygnet. jag brukar fiska med 0.20 nylon och en 12:ans wide gap specimen krok om inte jag minns fel, mäskning brukar vara samma som det man fiskar med, dvs majs. Drog 7 sutare vid första passet nu i helgen, inga stora men ändå! Medelvikten va väl ca 1,5 kg...
flötmetar
Spinnfiskaren
2003-06-07, 20:30
blev ingen Sutare idag, men hade nått kraftigt på som fastnade i näckrosorna och försvann...Men detta var bara första metet och det känns som det blir en Sutare vilken dag som helst här
Själv kör jag med 0,12 fireline, skitbra när sutaren rusar in i näckrosbältena, den spända linan skär av näckrosorna och man får lättare ut fisken. Fisken skrämms ej av att kroken knyts direkt i den gråa firelinen.
Typiskt sutaren att gå fast i dom förba***de näckrosorna :)
slutat med flätlinor helt.
för många fiskar som gått förlorade för att flätlinorna går av så fort dom skavs mot något, och sedan så har jag sett hur kroken vandrat i munnen på flera fiskar. Inget roligt då! Fiskar uteslutande med nylon sen juli förra året och har inget att klaga på mer än kanske trassel..
har inte haft några problem med brottstyrkan än.. fast det har ju inte blivigt några jättefiskar heller.
riverrave
2003-06-23, 15:57
på tal om medel vikt... jag har tahit 13 sutare nu i sommar och den minsta låg på 2,1 kilo.....
vad jag har hört så ska man vara ganska nöjd med en sån fisk....
qvarnis25
2003-06-23, 21:21
jag kan ju delge med hur jag fiskar sutare. Jag fiskar nästan enbart bottenmete eftersom det är oftast där de söker sin föda men jag kan hålla med om att de kan vara roligare med flöt. Oftast kör jag me feeder. kroken jag kör med är oftast kamazan wide gape (kanonkrok till allt mete) i strl 6. 4-8 kan gå bra efter stor sutare. 10an tycker jag blir för liten. lina behöver man inte ha så värst tunn, e sutarn på G så e de inte så försiktiga. Oftast så fiskar man ju i samhörighet med näckrosor och eftersom sutarn pressar sig åt kanterna hela tiden vid drillning så går de ofta in i näckorna å då kan de vara bra att ha lite tjockare lina för att kunna skära av dem. jag brukar köra med nylon 0,25 - 0,28 lr flät i 0,15 - 0,20. Tafsen bör inte vara för tunn heller (0,20 går bra). går du fast med tafsen i nylon och huvudlinan i flät så drar du av tafsen som ingeting, därför kör jag med nylon när jag metar. fast visst e de bra med tunnd flät. men då vill jag ha tafsen i de me...Själv mäskar jag helst. tycker att grövre mäsk, gärna lite mörkare (beror på vatten) med mkt majs i olika former går bra. Blodpulver eller blodpudding är kanon att ha i. på kroken kör jag ca 3 majskorn. ibland med mask på.
Jag tycker att du ska fiska kring de stora näckebältena i din sjö. hitta gärna hålor i dem och flötmeta i. Mäska gärna upp utifrån och inåt bältet/hålan. de kan locka fisk utifrån att komma inåt lr tvärtom.
skitfiske!
qvarnis25
2003-06-23, 21:24
Riverrave.. Du fiskar möjligtvis inte i rogberga!? =)
riverrave, låter som ett grymt stort medel ... våra har legat mellan 1-2.275kg. :)
qvarnis25
2003-06-23, 21:45
åh våra i medel mellan 18 och 26 hekto. med topp på 2905. de minsta har väl varit runt 1,5 kg.
Fan nu blir jag avis ... vill också ta större men får väl vänta til leken är över för just nu verkar dom ruggigt sega. :(
qvarnis25
2003-06-24, 01:28
De är ju nu, innan leken de är som bäst. Tyngst, och oftast lättast att fånga. Är du säker på att de inte leker nu? Eller att du är i ett vatten med grov sutare?
qvarnis, dom leker just nu eller har precis lekt ... vissa honor har släppt sin rom redan. Iallafall här i stockholm
qvarnis25
2003-06-24, 13:57
ok. själv sitter man på öland nu så ja har ingen koll på de där hemma, men de " planerat" att de skulle gå i lek denna veckan. Skule jag rikta något mete nu så skulle de bli efter sarv...
Spinnfiskaren
2003-07-10, 13:56
Det börjar bli frustrerande med att få en Sutare på kroken. Har varit ute nu 5 ggr och har haft 1 hugg som verkar vara Sutare eftersom det blev en kraftig kamp innan fisken gick in i näckrosorna och försvann. Hade några funderingar. När man ska meta Sutare med flöte ska man då försöka lägga beten nära botten eller finns Sutaren även 1-2 m ovanför botten? Var ska jag helst lägga betet? I en glugg bland näckrosorna eller kan jag meta 2-4 utanför näckrosorna? Jag kan se Sutaren inne i vassen, men där är det omöjligt att lägga ut ett mete, skulle bara få näckrosor på kroken......finns det någon Sutarmetare som kan ge en amatör metare lite tips ?
Betet läggs allt som oftast på botten, men det kan även vara bra att ha betet strax över botten.
Är det för mkt näckrosor kan du helt enkelt rensa upp en fläck som är lagom att meta i. Placera mäsket i öppningen så kommer sutaren snart dit. I vassen är ju som sagt jobbigt att meta, men om du mäskar en meter utanför vassen så kommer sutaren söka sig ut för å kolla in vad för godsaker som serveras.....var bered på en rusning i krokningsögonblicket som bär rätt in i vassen.
Mäskar du varje dag i ngn vecka så kommer sutaren lära sig besöka platsen varje natt i sitt födosök.
Sutren är en bottenavsökande fisk som trivs bäst i varma vegetations och näringsrika sjöarna. Sutaren döljer sig oftast i det grumligare vattnet nere bland växterna, den uppträder ofta i mindre grupper och med lojja rörelser söker den sin föda. Ibland kan den uppträda i ytvattnet och då i jakten på föda genomföra "rullningar" i ytan.
Spinnfiskaren
2003-07-10, 14:22
Ikväll blir det 6:e gången. Jag har gjort ett fel isåfall. Betet har jag haft 1-2 m ovanför botten, så nu ska det ändras lite djup på mete. Får se om det smäller på en ikväll :)
skicka i lite blodmjöl som luktar på botten oxå
Originally posted by Spinnfiskaren
Ikväll blir det 6:e gången. Jag har gjort ett fel isåfall. Betet har jag haft 1-2 m ovanför botten, så nu ska det ändras lite djup på mete. Får se om det smäller på en ikväll :)
Som Push-up sa så skall man ha betet på botten... Rigga penn flötet med för mycket hagel så att en av haglen ligger på botten. När sen sutaren kommer och lyfer lite på betet märker du det på en gång.
Vad kör du med för krok? Inte för stor hoppas jag. Jag kör med Kamasan Wide gape i Strl 8-12... Beroende på vad man har på kroken. Prova med kokt räka. Har inte hunnit testa det själv än men det skall tydligen vara en höjdare.
Vilken tid på dygnet fiskar du? Prova olika tider...
När du mäskar så försök att hålla mäsket på ett begränsat område. Sprid inte ut mäsket för mycket. När du märker att sutaren är på plats räcker det att underhålls mäska lite då och då.
Ge inte upp, sutaren kommer upp den gången du minst anar det!
SKITFISKE! :sol:
Krok..
Själv kör jag med krok stl:6-(8), på så vis få jag lätt plts med flera feta majskorn, majs/räka, alt. majs maggot som skiljer sig från allt annt som liger på botten.....dessutom är det ju relativt stora fiskar med ordentliga munnar...
El Crapone
2003-07-10, 18:13
Stizo kanske bra fiskar småfisk =)
SteveSideburn
2003-07-10, 21:47
Push-Up
Vart får man tag i blodpulver/mjöl ???
(enklast att fråga) =)
raniceps
2003-07-10, 21:54
Blodmjöl finns bl a i trädgårdsaffärer (används som gödsling / för att skrämma bort vilt).
SteveSideburn
2003-07-10, 21:58
Tack!!!
Finns även färdiga sutaranpassade blodblandningar, på t.ex. http://www.welcome.to/swedbait, som är kanon!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.