handdator

Visa fullständig version : GPS å Plotter varförsig eller kombi

Gösen
2007-03-12, 18:12
skriver denna tråd utan att gräva efter gamla trådar med risk för att få bannor. jag ska alltså köpa mig nytt både ekolod och plotter. Ska jag då köpa kombiinstrument eller två olika instrument? Jag har cirkus 8' att spendera på detta. Kan nån insatt råda mig i frågan. Jag har hittills kört med skilda instrument, men behöver en ny plotter. Samtidigt har försäkringsbolaget löst in mitt suveräna ekolod (Humminbird Legend), så nu måste jag ju skaffa ett nytt. Snälla svara å det omgående!

Rospigg
2007-03-12, 18:19
Pga av Din budget så lär Du få mest för pengarna med ett kombi, men rent praktiskt och användarmässigt föredrar jag separata efter att ha provat båda varianterna och nu lämnar "kombivärlden" och kommer att köra med separata igen.

Tror nog Du kan hitta någon av Garmins kombi för runt 8 papp, annars finns ju beg då vissa byter ut och vill ha större skärmar, men har Du plats för separata och hittar apparater som inte spränger Din budget så kör på separata.

Flodebanan
2007-03-12, 18:59
Pga av Din budget så lär Du få mest för pengarna med ett kombi, men rent praktiskt och användarmässigt föredrar jag separata efter att ha provat båda varianterna och nu lämnar "kombivärlden" och kommer att köra med separata igen.

Tror nog Du kan hitta någon av Garmins kombi för runt 8 papp, annars finns ju beg då vissa byter ut och vill ha större skärmar, men har Du plats för separata och hittar apparater som inte spränger Din budget så kör på separata.

Håller med :) Kombi är precis som det låter en kompromiss. Men kanske e bra sådan?

Personligen valde jag ett bra lod (X135) och en Garmin 72 (som även funkar bra på isen och i lånebåtar) för att i framtiden uppgrader till ngn enklare plotter från Garmin.

Flodström
2007-03-12, 19:59
Hej

Har samma fråga som Gösen, nämligen vad är bäst (en "enkel" fråga eller hur?)

Har altid haft kombiinstrument men tänker nu köpa helt nytt och funderar på varför man överhuvudtaget skall ha separata enheter så länge som en kombi kan leverera den samma informationen som separata enheter kan?

Vad är fördelen/nackdelen med de båda varianterna (har ju själv bara använt mig av kombi.) Tänker på att det måste bra mycket mer plats till 2 enheter i cabinen om man använder sig av t.ex. två 10" skärmar för att inte snacka om ledningsdragningen (phuuu....). Klart det finns andra aspekter ochså så som, fallet med att byta upp sig till en "modernare" enhet, men då kan man ju byte hela kombiinstrumentet i så fall och uppgradera "hela skiten" på en gång så att säga.:D

Om man ser på t.ex. Lowrance LCX-112HD, nu 113HD så har ett sådant instrument i stort sett allt man kan önska sig, inklusive möjlighet att koppla till en radar til kartdelen. Är det bättre då att köpa separata enheter än ett sådant kombiinstrument. Några vettiga och filosofiska aspekter runt det här mottas tacksamt .:cheers:

Flodebanan
2007-03-12, 20:17
Hej

Har samma fråga som Gösen, nämligen vad är bäst (en "enkel" fråga eller hur?)

Har altid haft kombiinstrument men tänker nu köpa helt nytt och funderar på varför man överhuvudtaget skall ha separata enheter så länge som en kombi kan leverera den samma informationen som separata enheter kan?

Vad är fördelen/nackdelen med de båda varianterna (har ju själv bara använt mig av kombi.) Tänker på att det måste bra mycket mer plats till 2 enheter i cabinen om man använder sig av t.ex. två 10" skärmar för att inte snacka om ledningsdragningen (phuuu....). Klart det finns andra aspekter ochså så som, fallet med att byta upp sig till en "modernare" enhet, men då kan man ju byte hela kombiinstrumentet i så fall och uppgradera "hela skiten" på en gång så att säga.:D

Om man ser på t.ex. Lowrance LCX-112HD, nu 113HD så har ett sådant instrument i stort sett allt man kan önska sig, inklusive möjlighet att koppla till en radar til kartdelen. Är det bättre då att köpa separata enheter än ett sådant kombiinstrument. Några vettiga och filosofiska aspekter runt det här mottas tacksamt .:cheers:

Du får bättre överblick helt enkelt, desto större fönster desto mera information visar det. Finns ju givetvis en gräns, men endå.

joj
2007-03-12, 20:53
http://www.navigate-worldwide.com/ dom här verkar ha bra priser men sveriges segaste hemsida

http://www.blocket.se/vi/9205224.htm?ca=22_s

Fishcraft
2007-03-12, 20:56
Som det mesta tycke och smak. Kombi är ju helt ok t.o.m bättre men då gäller det att man har en fet skärm en kostnadsak mao. Lowrance 10.4" kombi split screen tycker jag är optimalt men det kostar.......
Har du inte lust att slänga ut 27 tusen så köp två mindre skärmar och du kommer undan med 10 - 12 tusen.

Flodström
2007-03-12, 21:11
Du får bättre överblick helt enkelt, desto större fönster desto mera information visar det. Finns ju givetvis en gräns, men endå.

Lite underligt att du säger det, då en 10" skärm inte är spesiellt liten, eller?
Hmmmm. Det går att anpassa bildernas storlek till varandre i detta kombiinstrument, så önskar man ha lodet större så gör man det större eller omvänt. Då får/har den bild man för tillfället önskar att se på minst lika stor eller större skärmbild än de flesta singel instrument är utrustade med.
Det är sällan man behöver, eller aldrig att man behöver full skärm för bägge funktionerna samtidigt, eller har jag helt fel här?
Förresten, vem har lod (enbart) med 10" skärm?

PS köper lod i USA för $ 1600-2000 så priset är inte någon större sak. DS

Flodebanan
2007-03-12, 21:15
Lite underligt att du säger det, då en 10" skärm inte är spesiellt liten, eller?
Hmmmm. Det går att anpassa bildernas storlek till varandre i detta kombiinstrument, så önskar man ha lodet större så gör man det större eller omvänt. Då får/har den bild man för tillfället önskar att se på minst lika stor eller större skärmbild än de flesta singel instrument är utrustade med.
Det är sällan man behöver, eller aldrig att man behöver full skärm för bägge funktionerna samtidigt, eller har jag helt fel här?
Förresten, vem har lod (enbart) med 10" skärm?

Som sagt, det finns en gräns. Har man en stor kombiskärm kan man ju likna det vid två mindre.

T.ex. Du måste snyta dig och rotar igenom väskorna efter pappernäsdukar, när du kommer tillbaks framför rodret upptäcker du en kant på ekolodet (som du inte hade sett med en mindre skärm) som ger dig ett kanonfiske och en ny favoritplats flera år framöver.

Är ju gött att inte behöva kika på lodet hela tiden och endå kunna sa "hela" bottenstrukturen. Likaså det är nice att kunna ha mkt zoom men endå få en bra överblick på kartan.

Säkert personligt :)

Anders (Team Lilla My)
2007-03-12, 21:28
Att "bara" ha 8000 att spendera på ett instrument som ska innhålla två så pass avancerade funktioner som GPS och ekolod är lite. Ofta är kombi-instrumenten sämre då flera funktioner ska pressas in i samma box och visas på samma skärm. Det är först när man börjar komma upp i stora skärmar på 8-10 tum och dyra enheter som det fungerar med kombinationsinstrument. Ett exempel på bra kombi-instrument är Lowrance LCX 112 och LCX 37. Men då talar vi om prisnivån 25000+
Det finns ju visserligen LMS 520 för runt 10000 som både har en bra plotter och lod men 5 tum kan jag tycka är litet att visa dessa båda på.

Garmin tillverkar väldigt bra navigatorer så den delen är bra på deras kombi-instrument. Däremot är ekolodet en katastrof. Därför ska du inte köpa en Garmin kombo.

Sedan så finns ju "billighetsLowrancevarianten" Eagle 500C som i princip motsvarar Lowrance LMS 520. Du får den för ca 8500. Hur den är i kvalitet och funktion jämfört med Lowrance LMS 520 vågar jag inte utala mig om.

Hur Humminbirds produkter är har jag ingen erfarenhet av men det är väl dessa tillverkare som gör produkter i ditt prissegment.

Flodebanan
2007-03-12, 21:31
Att "bara" ha 8000 att spendera på ett instrument som ska innhålla två så pass avancerade funktioner som GPS och ekolod är lite. Ofta är kombi-instrumenten sämre då flera funktioner ska pressas in i samma box och visas på samma skärm. Det är först när man börjar komma upp i stora skärmar på 8-10 tum och dyra enheter som det fungerar med kombinationsinstrument. Ett exempel på bra kombi-instrument är Lowrance LCX 112 och LCX 37. Men då talar vi om prisnivån 25000+
Det finns ju visserligen LMS 520 för runt 10000 som både har en bra plotter och lod men 5 tum kan jag tycka är litet att visa dessa båda på.

Garmin tillverkar väldigt bra navigatorer så den delen är bra på deras kombi-instrument. Däremot är ekolodet en katastrof. Därför ska du inte köpa en Garmin kombo.

Sedan så finns ju "billighetsLowrancevarianten" Eagle 500C som i princip motsvarar Lowrance LMS 520. Du får den för ca 8500. Hur den är i kvalitet och funktion jämfört med Lowrance LMS 520 vågar jag inte utala mig om.

Hur Humminbirds produkter är har jag ingen erfarenhet av men det är väl dessa tillverkare som gör produkter i ditt prissegment.

Eagle och Lowrance är ju i grunden samma prylar? (Iaf på ekoloden) Typ Lowrance i sportfiskebutiker och Eagle på bensinstationerna. Lite kontakter skiljer.

Flodström
2007-03-12, 21:32
Som sagt, det finns en gräns. Har man en stor kombiskärm kan man ju likna det vid två mindre.

T.ex. Du måste snyta dig och rotar igenom väskorna efter pappernäsdukar, när du kommer tillbaks framför rodret upptäcker du en kant på ekolodet (som du inte hade sett med en mindre skärm) som ger dig ett kanonfiske och en ny favoritplats flera år framöver.

Är ju gött att inte behöva kika på lodet hela tiden och endå kunna sa "hela" bottenstrukturen. Likaså det är nice att kunna ha mkt zoom men endå få en bra överblick på kartan.

Säkert personligt :)

Det där med att snyta sig.....hmmmmm ha ha ha, bra poäng för jag blir alltid snorig på sjön.

Klart, du har säkert rätt i det du menar är fördelaktigare med två enheter, spesiellt om zoomen inte är oberoende av vardera bilden (karta/lod), men tror den är oberoende på 112/113.
Skulle jag bli "omvänd" så kommer jag nog i alla fall att köpa samma fabrikat på både lod och kartplotter för oftast kan det vara fördelaktigt, både på tot. priset (rabatter) och på användarfunktionen = likvärdiga lösningar på det mesta och oftast kompatibelt med varandra etc (fast i dag är väll det mesta kompatibelt).

Problemet kan vara att få plats med allt, två 8-10" skärmar, Autopilot, VHF, 5-7 givare/instrument till motor och båt....men det går nog. Vad har du själv för elektronik i din båt och i vilken båt?

martinvaxholm
2007-03-12, 21:37
Jag skulle ha satsat på skilda instrument om jag var du. Exv. 5 ' eller 6'. Garmin gör ju bra gpser, som är lätta och smidiga att använda. Bluechart kartan är även bättre i förhållande till konkurrenter, enligt mig. Exv. Modell 172c,182c,192c. Till ekolod skulle jag rekomendera lowrance eller raymarine. Dessa är dock lite dyrare än garmins ekolod, men du får generellt mer för pengarna här.

Om du bestämmer dig för en kombi så skulle jag rekomendera antingen garmins 2010C eller raymarines C80! Dessa har lite större skärm (~10') och det är verkligen att föredra när det gäller kombi-instrument. Till dessa måste du dock skaffa en en ekolodsmodul och den är inte gratis. Till raymarinen krävs även en aktiv GPS-antenn, då C80 bara är en skärm egentilgen. Så om du ska ha en bra lösning (enligt mig) med kombi så blir det rätt dyrt med allt som ska köpas till.

martin

Gösen
2007-03-12, 21:42
många svar å ännu fler frågor... verkar lite knivigt detta. Flodström, du nämner att du köper billigt från staterna. Vad jag förstår så är det inte helt optimalt att köpa kartplotter då baskartan som är laddad från scratch kan ställa till det vid ruttskapande å dylikt (har jag för mig att jag hört/läst härnånstans). Vet inte om det är sant. Å kan du köpa billigt så hänger jag gärna på...;-)

Gösen
2007-03-12, 21:46
Jag skulle ha satsat på skilda instrument om jag var du. Exv. 5 ' eller 6'. Garmin gör ju bra gpser, som är lätta och smidiga att använda. Bluechart kartan är även bättre i förhållande till konkurrenter, enligt mig. Exv. Modell 172c,182c,192c. Till ekolod skulle jag rekomendera lowrance eller raymarine. Dessa är dock lite dyrare än garmins ekolod, men du får generellt mer för pengarna här.

Om du bestämmer dig för en kombi så skulle jag rekomendera antingen garmins 2010C eller raymarines C80! Dessa har lite större skärm (~10') och det är verkligen att föredra när det gäller kombi-instrument. Till dessa måste du dock skaffa en en ekolodsmodul och den är inte gratis. Till raymarinen krävs även en aktiv GPS-antenn, då C80 bara är en skärm egentilgen. Så om du ska ha en bra lösning (enligt mig) med kombi så blir det rätt dyrt med allt som ska köpas till.

martin
Som Martin skriver så är nog två enheter lösningen. Jag har funderat på Garmins 172c å sen tror jag att jag kompletterar med ett Humminbirdlod. Jag har alltid kört Humminbird å de är mycket bra. Framförallt det senaste (Legendserien) som nu tyvärr utgått. Jag fick mitt sabbat av tjuvar i höstas, det är som därför jag är ute på jakt.

Mera åsikter! Kom igen bara!

Jonas 37
2007-03-12, 21:51
Hade jag råd skulle jag köpa ett kombinationsinstrument med 10" skärm.
Kombinationsinstrumenten med 5" skärm blir för tunt för min smak.Jag har ekolod Lowrance 102c , plotter Lowrance 3500c båda är med färgskärm.Märkligt att det är billigare att köpa 2st instrument med 5"skärm.Man tycker att det borde vara billigare med ett instrument med 10" men icke sa nicke.

Flodebanan
2007-03-12, 22:06
Det där med att snyta sig.....hmmmmm ha ha ha, bra poäng för jag blir alltid snorig på sjön.

Klart, du har säkert rätt i det du menar är fördelaktigare med två enheter, spesiellt om zoomen inte är oberoende av vardera bilden (karta/lod), men tror den är oberoende på 112/113.
Skulle jag bli "omvänd" så kommer jag nog i alla fall att köpa samma fabrikat på både lod och kartplotter för oftast kan det vara fördelaktigt, både på tot. priset (rabatter) och på användarfunktionen = likvärdiga lösningar på det mesta och oftast kompatibelt med varandra etc (fast i dag är väll det mesta kompatibelt).

Problemet kan vara att få plats med allt, två 8-10" skärmar, Autopilot, VHF, 5-7 givare/instrument till motor och båt....men det går nog. Vad har du själv för elektronik i din båt och i vilken båt?

Som jag skrev ovan har jag i nuläget ett X135 och en Garmin 72:a. Planer på en färgplotter kommer i ledet efter bil och elmotor bl.a. Men har åkt i andras båtar med div olika maskiner.

martinvaxholm
2007-03-12, 22:08
Gösen!

Glömde tillägga att humminbird även är mycket bra ekolod, satsar du på ett sånt blir det säkert bra.

Om jag skulle tipsa ännu en gång om garmin-plotter, så tycker jag att du egentligen skulle satsa på en 192c istället för en 172c. Anledningen till detta är att 192c är lite rejälare, dels har den lite större skärm och dels lite enklare och smidigare menysystem (bättre lösning med att lägga in extra information som fart,position osv. ovanför för den plottade kartan). Sen är den aningen snabbare också. Fast den är väl en tusenlapp dyrare skulle jag tro.

Ang. Amerikansk plotter.
Jag är inte säker, men är inte den baskartan du menar bara koordinatsystemet som är inlagt? Ifall det är det som du menar så är det bara att ändra koordinatsystem på plottern (till exv. WGS84). Görs enkelt i system menyn.

martin

Sturgeon
2007-03-13, 00:10
Jag "köpte" en Lowrance LCX-27C, helt beroende på utrymmet framför mig. Skall samsas med Uniden VHF och ordentlig kompass, sedan ett antal motorinstrument ett dussin strömbrytare m.m.

Färgskärm på 7 tum, färgen inte så mycket för ekolodet som för plotterns skull, helt värdelöst med en gråskaleplotter om det är lite rörelse på båten.

Viesker
2007-03-13, 00:11
Inte alls konstigt egentligen eftersom det är skärmen som är dyr i sammanhanget. 10" skärmen är ju 4 ggr så stor som 5"-aren.
Hade jag råd skulle jag köpa ett kombinationsinstrument med 10" skärm.
Kombinationsinstrumenten med 5" skärm blir för tunt för min smak.Jag har ekolod Lowrance 102c , plotter Lowrance 3500c båda är med färgskärm.Märkligt att det är billigare att köpa 2st instrument med 5"skärm.Man tycker att det borde vara billigare med ett instrument med 10" men icke sa nicke.

Ola
2007-03-13, 00:22
Om en av enheterna går sönder eller blir omordern så blir det billigare att byta bara ett.

Flodström, har du dator i båten så kanske man ska fundera över den kompabiliteten med det man ska köpa.
Kolla på t.ex. lowrance-net eller nåt så man kan koppla ihop alla prylar. Om det är bra eller ej vet jag inte men det är ju lite av grejen med tekniksaker.

Flodström
2007-03-13, 00:46
många svar å ännu fler frågor... verkar lite knivigt detta. Flodström, du nämner att du köper billigt från staterna. Vad jag förstår så är det inte helt optimalt att köpa kartplotter då baskartan som är laddad från scratch kan ställa till det vid ruttskapande å dylikt (har jag för mig att jag hört/läst härnånstans). Vet inte om det är sant. Å kan du köpa billigt så hänger jag gärna på...;-)

Kartan i Lowrance loden ligger på en harddisk, den kan man iof radera och ladda in egna kartor på (Scandinavien eller vad som hällst), bara man har tillgång til en PC eller Mac. och software för det här, finns på Lowrance hemsida.

Möjligt man kan ladda in en Europeisk karta redan vid köpet, det har jag inte kollat upp än. Beror kanske lite på av vem man köper grejorna från.

Mitt gamla LMS350A som jag köpte i USA på 90-talet blev sagt att det inte skulle kunna gå att köra här då allt skulle vara i miles, och längd och breddgrader var programmerat för USA osv, osv,. När jag sedan fick instrumentet i min hand var det bara att anpassa den till våra förhållanden här med km, meter, sjömil och allt annat, exakt så som man ville ha det, skitenkelt. Manualen var förståss på engelska men det var inte problematiskt på något vis.

Så det du menar skulle vara ett prublem med rout-skapandet etc.. är naturligtvis ont förtal från de som marknadsför och säljer produkterna här i Skandinavien. Dom skyr inga medel för att hindra kunderna att vända sig till utlandet där grejorna säljs till "rätt" pris.

Tror ingen här på forummet som har köpt grejorna från utlandet har upplevt något av det du eller jag nämner av "ryktes-problem".

Förresten, mitt gamla LMS350A kostade mig komplett med GPS och "hela skiten" ca 8.000 då jag köpte det. Samma instrument såldes i Norge (jag bor där) för ca 25.000 samma år!!?? Så jag kunde ha köpt två instrument, ett lod (350A) och en kartplotter och endå inte kommit upp i den summan, kanske maks ca 15-16.000 som mest.

När jag skulle köpe dom här grejorna så skrev jag ett brev til en jäkla massa marin-elektronik butiker/säljare i USA och frågade om någon var villig till att sälja den här enheten till mig och ett pris på produkten (en lång lista med grejer). Köpte av en som var bland de billigaste, men inte billigast för han jag köpte av kunde också kommunicera. Det är det tyvärr inte alla som kan eller är intresserade av.

Gösen, lyssna på vad medlemmarna råder dig till för jag vet inte när jag själv skall prioritera köp av lod/kartplotter då jag har en hel del elektronik jag först måste sälja av.

Flodström
2007-03-13, 00:53
Om en av enheterna går sönder eller blir omordern så blir det billigare att byta bara ett.

Flodström, har du dator i båten så kanske man ska fundera över den kompabiliteten med det man ska köpa.
Kolla på t.ex. lowrance-net eller nåt så man kan koppla ihop alla prylar. Om det är bra eller ej vet jag inte men det är ju lite av grejen med tekniksaker.

Så sant, så sant, men som sagt en fråga om utrymme bl.a.

Tänkte just på det här med Lowrance net (NMEA-2000) som skall vara mycket smidigt vid hopkoppling med många instrument, man får bara en kabel att koppla allt till. Sen kan man också efter vart köpa nya funktioner (instrument) som t.ex. bensin/effekt mätare (som kopplas till NMEA-2000) så man kan köra mer ekonomiskt o.s.v. Ser ut att vara en bra ide det där.

Ola
2007-03-13, 01:09
Man kan väl köpa europakartor i USA också?

Jag blev lite nyfiken på det med att kartan ligger på en hårddisk.
På min LMS 337cdf så har man ju en demokarta över miami tror jag det är.
Kan man byta ut den?
Resterande sjökort ligger på SD-minnenkortet. Som jag inte vågar stoppa in i datorn för att det står att man kan radera allt då, (förmodligen också en skröna ifrån leverantören).

Gösen
2007-03-14, 19:51
mer kommentarer!

Boa
2007-03-14, 19:57
Pris och utrymmes fråga enligt mig...
Jämför prestanda och pris.
Själv så sitter jag inte och stirrar på lodet efter bågar (blir bara besviken när dom inte hugger) utan kollar mest på djup, bottenkaraktär och efter betesfisk (bollar). Detsamma gäller plottern.

patrika
2007-03-14, 20:07
köp garmin 292 eller 298ci det ska nog firra dina behov grabben

Rudan
2007-03-14, 20:15
Resterande sjökort ligger på SD-minnenkortet. Som jag inte vågar stoppa in i datorn för att det står att man kan radera allt då, (förmodligen också en skröna ifrån leverantören).

INTE en skröna. Jag har en kamrat som kan bekräfta sanningshalten i det påståendet. :D

//Stefan