Visa fullständig version : Motorn vid trailertransport
Jonas 37
2007-03-14, 19:32
Hur ska man göra med motorn när man kör långa sträckor med trailer? Jag har alltid kört med motorn fullt upptiltad som på ena bilden.Naturligtvis har jag låst motorn med den sk spärren.Eller ska man köra med planka som jag visar på den andra bilden?Kan man förstöra tilten om man trycker fast plankan för hårt?
Jag körde igång motorn idag då den stått konserverad sen december.Dålig fart på strålen så på måndag så lämnar jag in den för byte av impeller.Har aldrig bytt impeller så det vill jag inte ge mig på.
Jag har kört med motorn nertiltad för att slippa brytningarna, men det är naturligtvis anpassat till vilken markfrigång du får till propellern, inte kul med "bottenkänning" på väg till fiskeplatsen..
Rätt eller fel?? Vet faktiskt inte, men jag har aldrig haft problem i alla fall.
kan bara säga att riggen ska vara nerfälld vid transport. Farsgubben körde precis som man ska men motorfästet small av i alla fall. Han skulle inte få ut på försäkringen trots det. Det fanns "indikationer" på att han transporterat den i fel läge... han fick kämpa som bara attan för att få ut pengar. Så olyckor kan hända i båda lägena.
Jag kör också med träkloss. Det blir en väldig hävstångseffekt om man åker runt med en upptiltad motor, så det bästa lär vara att få ner motorn så långt det går utan risk för markkänningar.
Jonas 37
2007-03-14, 19:57
Blev nyfiken då många här skriver att dom andvänder kloss.Kör jag med motorn full nertiltad så har jag en markfrigång på 10cm ajaj.Om man kör utan kloss så kan man väl paja tilten? Var en båthandlare som sa att jag skulle köra med motorn fullt upptiltad med spärren i. En av mina fiskebekanta gav samma råd som båthandlaren.
Jonas testa flytta riggpinnen till översta läget sen kör ned motorn med trimmen funkar för mej vid trailertransport.
Byta impeller, börja med att kolla att du inte har skvallerhålet igensatt med skit testa najtråd eller nåt liknande kollade min impeller efter ca 1200 tim på grund av klantigt beteende vid en grynna helt felfri absolut inte i behov av byte men gjorde det iaf då¨ändå riggen var bortmonterad va ganska lätt på en F50 Yamaha, inget problem mvh
PS tänk på att vattnet du körde i var kallt termostaten kanske öppnar dåligt i början!
snickarn
2007-03-14, 20:05
aldrig fullt upptilltad om jag krockar med din båttrailer då vill inte jag ha en propeller i nyllet
aldrig fullt upptilltad om jag krockar med din båttrailer då vill inte jag ha en propeller i nyllet
Om du skulle krocka med min båttrailer kan jag lova att du får nåt annat än en propeller i nyllet. ;)
//Stefan
Jonas 37
2007-03-14, 20:09
Jonas testa flytta riggpinnen till översta läget sen kör ned motorn med trimmen funkar för mej vid trailertransport.
Byta impeller, börja med att kolla att du inte har skvallerhålet igensatt med skit testa najtråd eller nåt liknande kollade min impeller efter ca 1200 tim på grund av klantigt beteende vid en grynna helt felfri absolut inte i behov av byte men gjorde det iaf då¨ändå riggen var bortmonterad va ganska lätt på en F50 Yamaha, inget problem mvh
Har provat med pinnen i översta hålet men markfrigången blir lite klen.Har kollat skvallerhålet och det var ok.
snickarn
2007-03-14, 20:10
Om du skulle krocka med min båttrailer kan jag lova att du får nåt annat än en propeller i nyllet. ;)
//Stefan
då ska jag låta bli det !
Träbjälke. Fick rådet av personal på Skanstulls Marin och det fungerar utmärkt. Man ska komma ihåg att punktering är ganska vanligt på trailers, så man behöver en rejäl marginal för att rädda skädda och propeller.
I ungefär den här vinkeln står min motor vid transporter med en träkloss klämd emellan, skonsamt för allt.
Impellern fixar du enkelt själv annars, bara att lägga ut en fråga här eller på annat ställe så får du en nogrann beskrivning, jag bytte på den Honda 90 jag hade för några år sedan och jag fixade det på en halvtimma och jag är inte bra på sånt.
Jonas 37
2007-03-14, 20:51
I ungefär den här vinkeln står min motor vid transporter med en träkloss klämd emellan, skonsamt för allt.
Impellern fixar du enkelt själv annars, bara att lägga ut en fråga här eller på annat ställe så får du en nogrann beskrivning, jag bytte på den Honda 90 jag hade för några år sedan och jag fixade det på en halvtimma och jag är inte bra på sånt.
Skulle nån visa mig hur det går till så skulle jag nog greja det.Jag lämnar in motorn på måndag.tisdag.onsdag så blir det vänern.Surt att lägga ut pengar hos en verkstad.En kompis kan fixa det men har inte tid för tillfället+att jag har 4mil till honom.
Träkloss är melodin, bara och klämma fast med tilten. Det sitter ventiler i powertrimmet som släpper vid övertryck. T.e.x grundstötning. Detta för att spara på grejorna, när du kör på.
I ett våldsamt gupp på väggen, kan de i teorin göra det samma.
Sen trailar jag alltid med växel i och med motorn låst till nåt av ändlägena på styrningen.
Flodebanan
2007-03-14, 21:42
Tur att man har en så liten båt att man klarar att tappa ett hjul och endå ha lite marginal över med motorn nedfälld :)
Jonas du måste ha en låg kärra om inte översta rigghålet klarar frigången!
Som sagt funkar för mej på en -94 Gisebo/Fågelsta 850 inga problem.
Har bytt två impellrar på motorer bägge gångerna visade det sej vara onödigt definitivt de var som nya i princip även efter många gångtimmar suzuki och yamaha maskiner var det.
Det är ganska lätt kontrollera bara noga hur du demonterar växelstängererna ner till riggen ofta är de delbara nånstans på mitten så du inte behöver riva inne i motorn samt vid återmontering kolla noga att tätningen mellan impellerhus och röret uppåt verkligen blir korrekt utfört så är det inga problem ha en bra vårsäsong mvh
Ni som skriver att impellern var fin trots många gångtimmar så är inte det nåt konstigt. En impeller tar mer stryk av att stå torr. Det vanligaste är att en impeller torrspricker. Inte att den flyna slits. Mao så håller en impeller oftast längre hos en flitig båtåkare än en söndagsseglare.
Pikopath
2007-03-15, 21:02
På tracker trailern har jeg en transom saver (se bild) Skal jeg har motorn nertiltad så skrapar den asfalt i dumper.
Michael
På tracker trailern har jeg en transom saver (se bild) Skal jeg har motorn nertiltad så skrapar den asfalt i dumper.
Michael
Får man köra med en sån trailer i Norge? Jag sålde min originaltrailer eftersom den verkade omöjlig att regga in i Sverige. På min nya trailer funkar det inte med transom savern.
Pikopath
2007-03-16, 16:37
Får man köra med en sån trailer i Norge? Jag sålde min originaltrailer eftersom den verkade omöjlig att regga in i Sverige. På min nya trailer funkar det inte med transom savern.
Nej inte ennu. Men noen turer blir det jo :P
Men disse trailerne er jo nu godkänd i EU land og da skal det gå an å få dem reggad i Norge, (på grunn av EØS) Finner det merklig at de ikke er godkjente, fordi de har discbrakes, som jo er bedre enn vanlig trommelbremser.
Michael
Jonas 37
2007-03-16, 18:50
Jonas du måste ha en låg kärra om inte översta rigghålet klarar frigången!
Som sagt funkar för mej på en -94 Gisebo/Fågelsta 850 inga problem.
Har bytt två impellrar på motorer bägge gångerna visade det sej vara onödigt definitivt de var som nya i princip även efter många gångtimmar suzuki och yamaha maskiner var det.
Det är ganska lätt kontrollera bara noga hur du demonterar växelstängererna ner till riggen ofta är de delbara nånstans på mitten så du inte behöver riva inne i motorn samt vid återmontering kolla noga att tätningen mellan impellerhus och röret uppåt verkligen blir korrekt utfört så är det inga problem ha en bra vårsäsong mvh
Jag tycker motorn är farligt nära backen.Trailern är en bromsad Bålsta reg 1000 årsmodell 2003.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.