handdator

Visa fullständig version : Konsten att välja bete !?!?!

Bergman
2002-10-07, 14:07
Skulle vara intressant att veta hur just du gör när du ska välja bete på fisketurerna ... vilka principer går du efter ?

Foppa
2002-10-07, 14:59
jag börjar med att använda favoriterna, om jag inte har något nyinköpt som jag vill undersöka, om inte favoriterna går så är det bara att experimentera med allt möjligt

cico
2002-10-07, 16:33
Har just börjat jerka så jag kör med mina få jerkbeten och Zalt som funkar fint som jerkbait. Sen är det de beten som resulterar i skönast slackhugg som prioriteras :)

//K

cico
2002-10-07, 16:47
Originally posted by Tobbe

Hehe...du och dina slackhugg..........

Shooop...BOOH! :)

//K

CrockodileHunter
2002-10-07, 19:35
jag brukar ta de som går sämst i vattnet.............ellr så bockar jag till öglan lite :-)

annars e jag väldigt färgfixerad vid FT, fått väldigt mycket fisk på den, varför?????? sitter väl på mest tid förståss!!!!!!!, tror annars stenhårt på färger som liknar betesfisken..........

Dobbermann
2007-07-03, 17:24
Mörkt vatten/mörka drag
Ljust vatten/Ljusa drag
En världsstandard som funkat i alla tider.
betet kan ju inte se ut som en rymdsnubbe i mörkt vatten,
Då fiskeländet du jagar skiter ner sig.

Men det bästa råd jag kan ge dig, lär vara att TRO på det...
tro på det=)

MoSsE
2007-07-03, 18:42
jag börjar med att använda favoriterna, om jag inte har något nyinköpt som jag vill undersöka, om inte favoriterna går så är det bara att experimentera med allt möjligt

Exakt, och när inget är speciellt fångstgivande då tar man den "sämsta" och säger till sig själv nu kör jag med den här tills jag får fisk eller inte:sun:

mangeboy79
2007-07-03, 19:23
jag tar det betet jag vill ha fisk på ! sen om polarn fiskar med skrikig färg tar jag gärna en dov/naturlig

Jimmiee
2007-07-03, 19:28
Mörkt vatten/mörka drag
Ljust vatten/Ljusa drag

Jag tycker de är tvärt om helt klart..
Är de grumligt i vattnet vill jag ha en färg de lättare kan se ..
Om de är klart vatten så kör jag gärna typ färger som abborre och walleye...

Väljer favoriterna först som Foppa och sen prövar jag mig fram vad som är bäst för dagen.

Kolnej
2007-07-03, 19:32
Väljer betestyp beroende på förhållanden vid fiskeplatsen. Djup, växtlighet, temp...

Väljer färg efter ljusförhållanden, starkt ljus - mörka/dova färger. Svagt ljus, glittriga/ljusa färger.

gluten_71
2007-07-03, 19:41
Jag väljer beten som jag brukar få fisdk på och tror sedan stenhårt på dom men att prova nått nytt e kul de me.

Dobbermann
2007-07-03, 19:49
Jag tycker de är tvärt om helt klart..
Är de grumligt i vattnet vill jag ha en färg de lättare kan se ..
Om de är klart vatten så kör jag gärna typ färger som abborre och walleye...

Väljer favoriterna först som Foppa och sen prövar jag mig fram vad som är bäst för dagen.

Grejen är ju att det finns en miljon kriterier att gå efter..
föda, ljus, färg, tid på dagen, motsols, medvågs, halter av ditt och datt här och där..
Men många fiskesidor och andra rekomenderar en att tänka så
som jag just så, och det gör jag... Funkar som en klocka=)

Antar att "rätt & fel" inte finns inom detta...
Hoppas du lyckats med dina färgval oxå broder!

Rojje
2007-07-03, 20:35
Gör nog som dom flesta. Favoriterna först. Funkar det inte så är det bara att gå igenom allt man har.. Kom precis hemfrån en fisketur och fick lov att gå igenom bra många beten innan jag hittade de rätta. Gäddorna är nå sjukt galna nu. Docka ingen över 5

Jimmiee
2007-07-05, 09:03
Grejen är ju att det finns en miljon kriterier att gå efter..
föda, ljus, färg, tid på dagen, motsols, medvågs, halter av ditt och datt här och där..
Men många fiskesidor och andra rekomenderar en att tänka så
som jag just så, och det gör jag... Funkar som en klocka=)

Antar att "rätt & fel" inte finns inom detta...
Hoppas du lyckats med dina färgval oxå broder!

Joda ,jag lyckas med de redan...
Men spelar färgen värkligen så stor roll??
Fattar bara inte hur man kan sätta på ett mörkt bete när de är grumligt i vatten..
De funkar iallfall inge bra där jag fiskar i stockholmsskärgård....

BeBest
2007-07-05, 09:42
I humusfärgade grumliga vatten är det fluofärger, självlysande samt glitter som gäller. Betena måste göra reklam för sig om man vill få dem upptäckta av predatorerna.
Till gädda har ett egen preparerat UTÖ varit nära nog alltid varit första valet. Vid kallt vatten har ett specialmoddat Skeddrag gjort susen. Ibland har ett Siljansdrag varit god back up de gånger UTÖ eller Skeddraget falerat. De mer naturenligt färgade wobblerna har varit för ”snälla” och snälla gossar får inte kyssa vackra flickor.

Nu kommer jag framledes att fiska i klarare vatten och då kommer de gamla specialarna få stå åt sidan tills jag hittat den nya koden.

Alessandro
2007-07-05, 09:46
Beror på vad som funkat i vattnet tidigare under samma årstid, kör gärna olika beten om det är flera som fiskar, för att se vad som funkar bäst för dagen.
Om man fiskar på nya platser som man inte vet bottenförhållanden på så gärna en jigg med krokarna uppåt om man fiskar rovfisk, så man kan lära sig djupet på platsen.

Skruttapan
2007-07-05, 20:47
tid,plats,färg på vattnet,art och väder ?

Jenk
2007-07-05, 22:21
Pig i alla situationer. Farg spelar ingen roll:)

ALQ
2007-07-06, 00:04

håller med jenk, men med byt ut pig mot "valfritt handgjort och skitdyrt träbete med något rosa på".

Jörk
2007-07-06, 23:36
Jag kör med det som retar mig och gäddorna mest: En jerkplugg som påminner om min kärring och som allstrar samma jävla irriterande ljud!!! Slår minskäl aldrig fel, det hugger oavbrutet!!!

celtic
2007-07-22, 00:48
Favoriterna åker på först, sen så är det dem som är mörkast o ljusast i färgen...

Men i slutändan så är det favoriterna som sitter på vilket som!

lex
2007-07-22, 19:47
Nummer ett måste ju ändå vara vilken fisk jag ska fiska efter, därefter kommer olika kriterier såsom vattentemp, årstid, tid på dygnet etc.

Old Firehand
2007-11-29, 12:33

One man...one bait!
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Brownie
2007-11-29, 13:26
Läs den gamla klassikern av Olle W. Nilsson :ordning:

"Varför hugger inte fisken?"

Den handlar om just det som diskuteras här med skillnaden
att den bygger på fakta baserat på forskning av gäddor
och annan fisk i akvarier.

Läste den boken när jag var i tonåren och vet sedan dess
att mina betesval är baserade på fakta.