handdator

Visa fullständig version : Problem vid höga varv

newbee
2007-04-15, 19:08
Hej

har följande problem men min 35hk evinrude -81

1. den går jätte bra på tomngång
2. när jag gasar på så går den väldigt ojämt och tvekar
3. drar jag full choke (stänger luften) så går den precis som den skall.

a. det finns ingen luft/bensin skruv att trixa med förutom för lågfart (spelar ingen roll hur den står vid max fart)
b. spjället öppnar max.
c. ja den går klockrent med full choke på höga varv

några tipps?

myrslok
2007-04-15, 19:42
Låter på något sätt som du har problem att få fram tillräckligt med soppa som räcker till fullgas, har du kollat bränslefiltret och att ingen slang som sitter på har för klen diameter? Kör du trycktank (vilket jag antar) kan det även sitta ett filter i tanken så det kan vara värt att kolla.

I och med att det funkar med choken låter det som du behöver få mer sug från förgasaren så något knas är det med motståndet genom slangar/filter fram till förgasaren

// Mats

elanen
2007-04-15, 19:43
Frågade grabben om din motor.Har du kollat nippeln som reglerar fullgas. Annars är det nog troligt skit i förgasaren. Är det vanligaste felet. Äger själv en 35 :a och har en 25 just nu.

team char
2007-04-15, 19:47
Kolla slanganrna så det inte är några sprikor på dom. Är det de så kan den suga luft istället. En sak att kolla innan du river förgasaren/na

icax
2007-04-15, 21:22
Tycker det låter som den Tjuvsuger luft, hade liknande problem på vår motor. Precis som team char svarade, kolla sprickor på slangar och munstycken.

Lycka till
Icax/

newbee
2007-04-16, 10:55
Tack för tippsen,

Kanske var lite otydlig, den går alltså precis som den ska på höga varv med full choke (choken begränsar ju endast luft tillförslen) så att den drar tjuvluft är ju inget dumt tipps.. finns det något enkelt sätt att testa?

på bil kan man ju spruta startgas på sugsidan och lyssna på förändringar i varvtal, finns det något liknade man kan göra på båtmotor?

läckande slangar, ni som haft det problemet har ni då sätt / fått bensin läckage under kåpan? för här är det helt torrt o fint.

Ang munstycke, så verkar denna modell av förgasare ha ett fast sådant som inte går att justera (dock har jag blåst det rent) och symtomen indikerar ju inte brist på sopppa utan för mycket luft? någon som har kolla på dessa förgasare om man kan byta detta fasta munstycke, alt kontrolera att det är okay?

elanen
2007-04-16, 19:17
Bränslepump kan också vara paj. Prova att trycka på slangblåsan, är den mjuk eller blir. Då är det goodbye med membramet. Är också väldigt vanligt just på Evinrude och Johnson.

Jorgazz
2007-04-16, 19:57
Kan till 99% säga att det är skit i huvudmunstycket.... Hade exakt samma problem för någon vecka sedan, då vara bara att plocka ner förgasaren och pilla bort skiten med en nål lr blåsa vädigt hårt...

Lycka till

PojkenMedKepsen
2007-04-16, 21:23
Kolla så den inte drar tjuvluft nånstans (det tror jag) annars är det skit i munstycke eller nånannanstans i förgasaren.

Moppe ger en del ändå.. :)

icax
2007-04-17, 10:29
Tack för tippsen,

Kanske var lite otydlig, den går alltså precis som den ska på höga varv med full choke (choken begränsar ju endast luft tillförslen) så att den drar tjuvluft är ju inget dumt tipps.. finns det något enkelt sätt att testa?

på bil kan man ju spruta startgas på sugsidan och lyssna på förändringar i varvtal, finns det något liknade man kan göra på båtmotor?

läckande slangar, ni som haft det problemet har ni då sätt / fått bensin läckage under kåpan? för här är det helt torrt o fint.

Ang munstycke, så verkar denna modell av förgasare ha ett fast sådant som inte går att justera (dock har jag blåst det rent) och symtomen indikerar ju inte brist på sopppa utan för mycket luft? någon som har kolla på dessa förgasare om man kan byta detta fasta munstycke, alt kontrolera att det är okay?

Om du har trycktank så kan du prova byta den och se om samma sak händer, ofta när den tjuvsuger så är det i kopplingarna endre tank eller motor, iaf enligt min erfarenhet.

Icax

magic
2007-04-17, 10:41
Du kan prova att köra motorn på fullgas utan choke samtidigt som du pumpar som en tokig (på slangblåsan). Om det blir bättre så borde det inte vara förgasaren utan just slangar, slangklämmor eller slangblåsa. På Biltema finns prylar att byta mot.

Landin
2007-04-17, 10:56
Höj trottelnålen

catchandreleasearn
2007-04-19, 10:10
En motor kan inte få för mkt luft.
Man ska kompensera mängden bensin till luften som motorn tar in, inget annat.
Hör med din lokala båtförsäljare om det går öka bränslematningen på din förgasare genom att byta munstycken etc.

icax
2007-04-19, 13:40
Hör med din lokala båtförsäljare om det går öka bränslematningen på din förgasare genom att byta munstycken etc.

Men om den tjuvsuger luft så blir ju bränsle/luft blandningen fel, för mycket luft för lite bensin.
Så om man har en motor som tex tjuvsuger luft så ska man alltså inte leta efter läckaget utan modifiera motorn så att bränsle luft blandningen blir rätt efter de förhållandena...?..:cool3: :ogen:

Icax/

elanen
2007-04-19, 16:03
Fyfan vilken tomte som skriver höj trottenålen. Fast det måste ju vara ett skämt. Det finns ett fast munstycke och ett för lågfart (där skiten fastnar). Man byter inga munstycken om annat att det är slitet. Men det är sällsynt. Gör nu som flera tipsat om innan du börjar snurra till det. Har du kollat kompet på motorn. Det är alltid bra att kolla.

catchandreleasearn
2007-04-19, 16:30
Men om den tjuvsuger luft så blir ju bränsle/luft blandningen fel, för mycket luft för lite bensin.
Så om man har en motor som tex tjuvsuger luft så ska man alltså inte leta efter läckaget utan modifiera motorn så att bränsle luft blandningen blir rätt efter de förhållandena...?..:cool3: :ogen:

Icax/
Det ska man absolut inte göra!
All luft ska passera insuget på förgasaren så att blandningen inte blir instabil vid olika sug där den tar tjuvluft vid gaspådrag, sen ska även all luft passera luftfiltret på motorn om den nu har ett sådant.
Som ovanstående nämner kan även blandningsförhållandet ändras då komprissionen försämrats.
Höj trottelnålen var rätt kul:)
Men visst borde det finnas äldre udda motorer som använder trottelförgasare?

Grillen
2007-04-19, 16:38
Jag vill inte göra en ny tråd då ni redan disskuterar kring detta ämnet.

Min kusin har ungefär samma problem som newbee fast det roliga är att när man drar på fullt så går den rätt ok i 1-2 sec sen börjar den slaka efter och nästan dör... sedan så kan man dra tillbaks gasen och börja gasa igen, tills den börjar gå skit på nytt.

På Tomgång och lägre varv går den helt prima.

Nu till det lustiga... Lägger man i backen så kan man verkligen få den till att varva ut till max, det verkligen skriker om motorn och den går som ett skollat troll.
Har haft funderingar på att vända på motorn (haha)

Btw, det är en Jonson 15hk. års -00-02 tror jag.

Angla
2007-04-19, 17:15
Tack för tippsen,

jag tror inte att den får för mycket luft, det är troligen att den får för lite bensin som därigenom gör att den får för mycket luft...
i munstyckena blidas det bensinavlagringar, speciellt på en båtmor som står över vinter, s¨jag brukar ta en tråd och trycka igenom munstycket och dra frammochtillbaks några gånger... (det hjälper inte med att blåsa)
hittar du ingen lämplig tråd så kan du ta ettpar trådar från en stålborste...
annars så borde de vell gå att mäta trycket i tanken?

Angla
2007-04-19, 17:18
Det ska man absolut inte göra!
All luft ska passera insuget på förgasaren så att blandningen inte blir instabil vid olika sug där den tar tjuvluft vid gaspådrag, sen ska även all luft passera luftfiltret på motorn om den nu har ett sådant.
Som ovanstående nämner kan även blandningsförhållandet ändras då komprissionen försämrats.
Höj trottelnålen var rätt kul:)
Men visst borde det finnas äldre udda motorer som använder trottelförgasare?

äldre udda? t.e.x min Yamaha 2hp runt 97 är det de på....

Angla
2007-04-19, 17:20
Jag vill inte göra en ny tråd då ni redan disskuterar kring detta ämnet.

Min kusin har ungefär samma problem som newbee fast det roliga är att när man drar på fullt så går den rätt ok i 1-2 sec sen börjar den slaka efter och nästan dör... sedan så kan man dra tillbaks gasen och börja gasa igen, tills den börjar gå skit på nytt.

På Tomgång och lägre varv går den helt prima.

Nu till det lustiga... Lägger man i backen så kan man verkligen få den till att varva ut till max, det verkligen skriker om motorn och den går som ett skollat troll.
Har haft funderingar på att vända på motorn (haha)

Btw, det är en Jonson 15hk. års -00-02 tror jag.

låter absolut som skit i tanken (eventuellt filtret) som flyttar på sej när du backar, när du drar på fullt så går det åt mer soppa, och den verkar tydligen taslut ganska snabbt...
om det inte är trycktank så kan du ju kolla så att det inte blir vakum i tanken...

catchandreleasearn
2007-04-19, 18:17
jag tror inte att den får för mycket luft, det är troligen att den får för lite bensin som därigenom gör att den får för mycket luft...
i munstyckena blidas det bensinavlagringar, speciellt på en båtmor som står över vinter, s¨jag brukar ta en tråd och trycka igenom munstycket och dra frammochtillbaks några gånger... (det hjälper inte med att blåsa)
hittar du ingen lämplig tråd så kan du ta ettpar trådar från en stålborste...
annars så borde de vell gå att mäta trycket i tanken?
Angla-en motor kan inte få för mkt luft! Fatta det!
Om man minskar luften så stryper man effekten på motorn och hindrar den att utnyttja insugskanalens diameter och blanda en bra blandning i förgasaren.
Angående din 97:a som hade trottelfögge visste jag inte om, där ser man:)
Kan du förklara hur skiten kan flytta sig i en tank om det hela tiden sugs bränsle ur den?!
Grillen: Är det en 2 eller 4-takt?
Beskriv "slaka" mer noggrant så kan vi se om vi kan hjälpa dig.
Men nu som du beskrev verkar det som om motorn fyrtaktar och lägger sig och mullrar och puttrar på låga varv, men sen när du backar så kanske bränsleslangen kommer i kläm och gör så den går någorlunda rent eller så kanske vinkeln på förgasaren ändras så den går tunare och rent.

Angla
2007-04-19, 19:16
Om man minskar luften så stryper man effekten på motorn och hindrar den att utnyttja insugskanalens diameter och blanda en bra blandning i förgasaren.
Angående din 97:a som hade trottelfögge visste jag inte om, där ser man:)
Kan du förklara hur skiten kan flytta sig i en tank om det hela tiden sugs bränsle ur den?!
Grillen: Är det en 2 eller 4-takt?
Beskriv "slaka" mer noggrant så kan vi se om vi kan hjälpa dig.
Men nu som du beskrev verkar det som om motorn fyrtaktar och lägger sig och mullrar och puttrar på låga varv, men sen när du backar så kanske bränsleslangen kommer i kläm och gör så den går någorlunda rent eller så kanske vinkeln på förgasaren ändras så den går tunare och rent.

Jag vet att den inte kan få för mycket luft!! annars hadde jag vell inte skrivit det!!?!?!!

jag vet inte hur det ser ut i tanken, men sitter anslutningen i botten bak på tanken så kan den täppas med skit när man drar på och nån rostflaga lossnar när man gasar bakot, inte vet jag....
annars så kan det ju vara en annan utväxling på backen som gör att motorn går lättare och kräver mindre bensin då... och brännslefiltret delvis igensatt....

elanen
2007-04-19, 19:51
Nä nu börjar det bli ren komik. Dra en ståltråd genom munstyckena. Kan väl inte vara på allvar. Ja vill man förstöra dessa känsliga munstycken på en båtmotor. Då är det precis så man ska göra. När man rengör en misstänkt skitig förgaare skruvar man ut munstyckena för hand med speciellt verktyg. Åtminstone anpassat för jobbet.

team char
2007-04-19, 20:35
:wow1: Mycket tips nu :nut:

holmsunds fiskarn
2007-04-19, 20:58
Om man bara kollar på symptomen så kan det inte vara något annat än att den inte får nog med soppa när du drar på. Har du testat att smyga med gasen från tomgång till fullgas?? Annars så är det bara att börja vid tanken och arbeta dig upp mot förgasarn och kolla om du hittar något fel, t.ex som några är inne på skadade slangar.

Kan även vara som Angla säger skit i munstycket så när du drar på så öppnas spjället helt och drar in luft men i.o.m att munstycket är lite igensatt så får den för lite bränsle och därmed för mycke luft.

Jo en motor kan få för mycke luft om man har ställt in bränsle/luftblandningen och sen stryper en av dom, t.ex att soppan minskar men den skickar in samma mängd luft så får den alltså för mycke luft, om nu inte båtmotorer har nån special super turbo laser jet makapär till insugning som blandar allt i en bubbla först och räknar ut hur mycke det ska va av varje sen skickar in det i motorn....men va vet jag...har inte skruvat i en båtmotor så mycke men däremot bilar, moppar, lastbilar, traktorer, grävare, dumprar å töcke dyligt å dom kan iaf få FÖR MYCKE luft...

eller så kan man säga att den får för lite bränsle för det innebär samma sak om det nu är nån som inte förstått det...

testa även byta stift, kan funka, du får ju iaf en indikation om hur motorn går när du kollar på dom...

icax
2007-04-20, 15:25

Jag blev lite fundersam på ditt inlägg så jag var faktist tvungen att fråga min far som har 35+ års erfarenhet som båtmotormekaniker.
Enligt honom, och som jag själv trodde, så får ju motorn för mycket luft och för lite soppa om den tjuvsuger luft från tex kopplingen på trycktanken eller dyl. Det medför att den inte kan hålla varven vid "stort" gaspådrag.

Icax/

newbee
2007-04-20, 17:40
hej igen tack för alla svar, kommer dra ut till båten på söndag och testa lite av de prylar ni berättat om här.. återkommer med resultat.

holmsunds fiskarn
2007-04-20, 19:02
gör så å återkomm så fort som möjligt med svaret :popcorn:

och så vill ja bara säga tack till icax att han kunde konstatera att jag var inne på rätt spår, int varje dag man är inne på samma spår som en med 35+ års erfarenheter :headbang:

känner mig nästan lite stolt :ogen: (varning för för stort självförtroende)

icax
2007-04-20, 19:41
gör så å återkomm så fort som möjligt med svaret :popcorn:

och så vill ja bara säga tack till icax att han kunde konstatera att jag var inne på rätt spår, int varje dag man är inne på samma spår som en med 35+ års erfarenheter :headbang:

känner mig nästan lite stolt :ogen: (varning för för stort självförtroende)

De var så lite så :cheers:

Angla
2007-04-20, 19:54
Nä nu börjar det bli ren komik. Dra en ståltråd genom munstyckena. Kan väl inte vara på allvar. Ja vill man förstöra dessa känsliga munstycken på en båtmotor. Då är det precis så man ska göra. När man rengör en misstänkt skitig förgaare skruvar man ut munstyckena för hand med speciellt verktyg. Åtminstone anpassat för jobbet.

är de komik? hur gör dudå? skruvar ur munstycket och säger hokus pokus och skruvar tillbaks det?
duvet det räcker inte med att plocka isär och sätta ihop, man måste göra rent också!
vad skulle kunna hända med ett mässingsmunstycke då?

team char
2007-04-20, 20:50
är de komik? hur gör dudå? skruvar ur munstycket och säger hokus pokus och skruvar tillbaks det?
duvet det räcker inte med att plocka isär och sätta ihop, man måste göra rent också!
vad skulle kunna hända med ett mässingsmunstycke då?

Bästa sättet at renjöra ett munstycke är att blåsa med tryckluft och sen tvätta dom i sprit eller ful diesel och låta dom liga i ett bad och sen blåsa ur det som är kvar

elanen
2007-04-20, 21:22
Angla, skojar du nu igen. Eller tror du inte att folk fattar att om man tagit ut munstyckena som måste dom rengöras. Har du haft moppe med inställbart munstycke. Är precis på samma sätt. Team Char låter dig först lite bättre.

Angla
2007-04-20, 22:09
Bästa sättet at renjöra ett munstycke är att blåsa med tryckluft och sen tvätta dom i sprit eller ful diesel och låta dom liga i ett bad och sen blåsa ur det som är kvar

avlagringar i ett munstycke går inte att skölja/blåsa bort, då skulle dom försvinna när man kör motorn och bensinen strömmar igenom

Angla
2007-04-20, 22:15
Angla, skojar du nu igen. Eller tror du inte att folk fattar att om man tagit ut munstyckena som måste dom rengöras. Har du haft moppe med inställbart munstycke. Är precis på samma sätt. Team Char låter dig först lite bättre.

Jag har haft både mopeder,cross,motorborrar,motorsågar,grästrimmrar, båtmotor,skotrar, bilar mm.
och jag är utbildad bilmekaniker...
Den lokala Yamaha återförsäljaren här rekomenderar alltid folk att skrapa ur munstyckerna när det har blivit avlagringar...
SKOJJAR DU ELLER?? har du nångång lyckats haft sönder ett mässingsmunstycke med ståltråd/stålborste???

elanen
2007-04-20, 23:28
Angla, mässing är inte nåt hårt material. Skrapa du ut dina munstycken eller kör din ståltråd. Men låt det inte gå vidare till dom som är rädda om prylarna.

catchandreleasearn
2007-04-21, 02:06
Jag blev lite fundersam på ditt inlägg så jag var faktist tvungen att fråga min far som har 35+ års erfarenhet som båtmotormekaniker.
Enligt honom, och som jag själv trodde, så får ju motorn för mycket luft och för lite soppa om den tjuvsuger luft från tex kopplingen på trycktanken eller dyl. Det medför att den inte kan hålla varven vid "stort" gaspådrag.

Icax/
Okej?
Du tror inte att man fattar att motorn får för mkt luft om den tjuvsuger?!
Men en motor ska ju inte tjuvsuga luft, eller ska alla båtmotorer ha borrade hål på insuget?!
Luften som som motorn tar in ska passera förgasarens insugskanal, och därefter ställa in/byta munstycke/munstycken så den får rätt blandning(ger rätt mängd bensin) i förhållande till den luft som motorn tar in.
Kan du även förklara hur den kan suga tjuvluft från tanken???

elanen
2007-04-21, 10:20
Tjuvluft från trycktanken gör ju att det just inte blir nåt bensintryck till motorn.
Därför är det viktigt att alla anslutningar är korrekta.

holmsunds fiskarn
2007-04-21, 14:04

cathandrealesarn du e lite som man brukar säga "go with the flow", så fort de kommer fram att det är en mekaniker som säger att att en motor kan få för mycke luft så hakar du på, men när t.ex en "vanlig" person säger det så är dom dum i hövve.

Fattar int riktigt logistiken bakom ditt sätt att tänka.

Men ja håller med dig att drar den tjuvluft så får den för mycke luft, men det finns andra sätt den kan få det också.....

catchandreleasearn
2007-04-22, 15:03
cathandrealesarn du e lite som man brukar säga "go with the flow", så fort de kommer fram att det är en mekaniker som säger att att en motor kan få för mycke luft så hakar du på, men när t.ex en "vanlig" person säger det så är dom dum i hövve.

Fattar int riktigt logistiken bakom ditt sätt att tänka.

Men ja håller med dig att drar den tjuvluft så får den för mycke luft, men det finns andra sätt den kan få det också.....
Okej...jag har så fel och du har rätt......
Att det är hål på t.ex insuget eller hål i luftburken etc är ju självklart att den får för mkt luft, skrev det för att jag trodde att du trodde att jag inte fattade det.
Sen tjuvluft från tanken är fel benämning, då tjuvluft som kommer in i tanken och hindrar motorn att få bränsle kallas bränsletillförsel.
Tjuvluft är begreppet man använder vid matningen av motorn, så man ska hålla isär begreppen.....
Nog snackat, motorn i fråga får för klen blandning och behöver justera blandningsförhållandet på fullgas.
Eller så har den något fel som orsakar den klena blandningen.

holmsunds fiskarn
2007-04-22, 15:28
Okej...jag har så fel och du har rätt......

Tack...sen de dära om tanken tror ja han menar slangkopplingen utanpå tanken inte är riktigt tät och drar in luft den vägen...

Men vi får väll vänta å se vad han me motorn säger efter att ha testat lite olika grejjer å se vad han kommer fram till...

Deepbay
2007-04-22, 17:37
låter som ett solklart fall av bränsletillförselfel.
har haft samma på snöskotrar, byt slangar filter å renovera soppapumpen
så går den säker bra.

Jonas 37
2007-04-23, 19:17
Min Honda 50hk tappar varvtalet vid 4500v om jag har fel trycktank.Jag har

2st trycktankar som är på 23L st.Har nu köpt en ny trycktank,slang och

bränsleump.Var ut på Vänern i helgen.Gick bra och trolla med den defekta

tanken.Nu gav han upp helt då han la av redan vid 2500v.Har jag den andra

trycktanken så motorn klockrent.