handdator

Visa fullständig version : Vitlöks Gädda!

016Mackez
2007-04-16, 20:11
Hallå!

Läst här under ett par dagar och registrerade mig nu och tänkte dela med mig av en ny smakupplevelse..
Tänkte skicka in lite vitlök i gäddan tillsammans med lite citron och salt!

1st Gädda ca 2kg
4st vitlöksklyftor- bankade för mer smak
Salt lagom (smaken är som baken).
1/2 citron.

Återkommer med rapport om en timme hurvida det smakade.

Med vänlig hälsning

Marcus :banana:

016Mackez
2007-04-16, 21:13
Givetvis smörades och pepprades gäddan..
225grader åkte den in på..

Smaken? lite mer vitlök hade gjort susen även lite mer salt.
Serverades med potatis och dillsås samt en pilsner. Mumms.

Ambassadeur5000
2007-04-16, 21:35
Vitlök i gädda? funkar det? Låter som gräddtårta med ketchup:nut:
Kanske är gott? Berätta:rockbanan

016Mackez
2007-04-16, 21:43
Jag tyckte det var riktigt gott, fick tipset av en vän och var inte sen att prova. Måste medge att även jag rynkade lite på ögonbrynen först.. Men inte efter att ha smakat :cheers:
Ska nog prova med att hacka vitlöken istället för att bara banka och stoppa i..

Ambassadeur5000
2007-04-16, 21:46
Jag tyckte det var riktigt gott, fick tipset av en vän och var inte sen att prova. Måste medge att även jag rynkade lite på ögonbrynen först.. Men inte efter att ha smakat :cheers:

Ska vi testa:rockbanan Kanske ta en öring att prova med, funkar säkert bra:headbang: Vitlök är ju alltid gött:headbang:

Lind5kog
2007-06-17, 17:24
Det lät ju riktigt gott . Ska väll prova på en liten pike. Hehe. Älskar vitlök

Nilsson
2007-06-17, 17:30
Lät rätt gött faktiskt. Blir och prova när man har tid, :)

Muskytracker
2007-06-17, 18:37
Är inte Tore Wretmans Vitlöksgädda en speciell delikatess?

/MT

PojkenMedKepsen
2007-06-17, 22:32

Prova att pressa hälften och hacka hälften. Då får man det som är bra, med båda!

JG
2007-06-17, 23:16
Gädda och andra fiskar lyfts rejält av att fyllas med vitlök, salt och en klick smör (tänkte främst på ugnsbakning och foliegrillning). Pepparrot är ju annars en klassiker de flesta testat någon gång, så det vore rätt intressant att testa kombinationen gädda+vitlök+pepparrot. Låter lite väl galet, eller? :p

PojkenMedKepsen
2007-06-19, 19:18
Vitlök är gott till ALLT! Jag och min kompis lagade mat tillsammans på hemkunskapen i skolan. Endast en gång hade vi inte vitlök i maten, det var en soppa! :)

Pike1
2007-06-19, 20:32
Otroligt gott men mycket smör o många vitlöksklyftor. Kom ihåg att ösa över Gäddan ofta med skyn som blir av smöret o vitlöken. Favoriten på herrmidagar :cheers::cheers:

Gotefunk
2007-07-02, 21:38
Själv kör jag med vitlök, timjan, salt vitpeppar och citron som jag blandar ihop med flutande smör (går lika bra med smält). Smetar på ordentligt i och på gäddan. Sedan strör jag på med ströbröd. Snåla inte med något ting.

Servera det med pepparotssmör eller en kall sås och färskpotatis.

Efter det ligger du bra till hemma. Och slipper ursäkta dig när du ska ut å feska.

Gotefunk
2007-07-02, 21:41
"Flytande smör" ska det vara.

Att man aldrig lär sig att läsa igenom meddelandet innan man skickar i väg det.

Bowen
2007-07-02, 21:43
"Flytande smör" ska det vara.

Att man aldrig lär sig att läsa igenom meddelandet innan man skickar i väg det.
Du kan editera dina egna inlägg så slipper du korrigera med ny post!

Ambassadeur5000
2007-07-02, 22:38
Du kan editera dina egna inlägg så slipper du korrigera med ny post!

Usch vilken tråkig attityd, bara gnälla på folk hela tiden:mad:
Skärpning om jag får be!!! :fingers:

BBRF
2007-07-03, 00:58
Vitlök i gädda? funkar det? Låter som gräddtårta med ketchup:nut:
Kanske är gott? Berätta:rockbanan

Tore Wretmans vitlöksgädda är en klassiker....Fyll gäddan med ett gäng vitlöksklyftor + lite smörklickar, salt och örtkryddor. Ugnstek i form och rör sedan ut skyn med lite grädde till en sås......Mmmmmmm.

jolle77
2007-07-03, 02:35
mixa vitlöken i olja och blanda den i rumstempat smör. tillsätt lite hackad persilja, citron, salt och peppar. så har du ett gott kryddsmör som du kan använda. jag brukar fylla fisken med vårlök eller salladslök, tunnt skurna morötter och inlagda vitlökar från hemköp om jag inte har vitlöks smör mixxat hemma eller orkar göra.... de e najs :)

Onyx
2007-07-18, 16:01
Jag hatar gädda som matfisk. "/

TAMTAM
2007-07-18, 18:40
Tusan ni får det att låta riktigt gott vitlök som är en favorit ska man behöva dra en gädda också länge sen sist det var avsiktligt, i elden DRÄNKT i pepparrot och smör svept i folie är den en delikatess trots allt :ogen:

Tau
2007-07-27, 21:41
Tack för tipset!
H*lvete vad gott det var!

Credit for you!

hundguld
2007-08-06, 11:54
Vitlök o gädda låter faktiskt inte så tokigt. måste prövas :D