handdator

Visa fullständig version : laga en trasig båt

marlon3
2007-04-20, 08:06
Jag kan ev få (köpa billigt) en mindre roddbåt (Cresent 4 m). Detta pga att den legat i vattnet i vinter och frusit sönder. Skadorna är ungefär som på bilden (de röda markeringarna symboliserar vart båten har spruckit). Tror ni som är kunniga att den går att laga eller är det skrot som gäller. Obs det är inte båten på bilden. Sen undrar jag om någon vet om "båtlagningsprodukterna" på biltema är ok. Om ni tror att den går att laga kom gärna med tips på vad man ska tänka på. Tacksam för svar.

Da_Moose
2007-04-20, 08:11
Det där är inga problem att laga om det enbart är på insidan av båten, även utsidan går bra utan större problem. Är man inte så brydd i om det blir supersnyggt är det inte svårt alls.

Skaffa en Dremel och köp en massa glasfiberspackel + glasfiberväv. Och gärna en andningsmask med filter för glasfiberspackel luktar uggelmuggel och är inte så nyttigt.

Slipa bort all fransig och vattenskadad glasfiber runt kanterna och låt den torka ordentligt. Sen är det bara att varva lite glasfiber med glasfiberspackel.
Efteråt slipar du bort alla vassa "strån" som sticker ut, annars är det stor risk att du kommer att riva dig.

Abelsson
2007-04-20, 08:46
Köp riktig båtplast och fibermatta hos en en marina eller en välsorterad färgbutik.. Är inte spec dyrt.
NO1 Slarva inte med förarbetet.. Slipa bort allt sprucket och muggigt.. torka av med ex t-röd.. Pensla på ett lager plast, lägg dit fibermattan som du redan har måttat till.. OBS "ryck" kanterna på mattan med fingrarna.. Klippta "vassa" kanter blir inte bra.. varva detta ett par gånger och pressa ut all luft med en "roller" Vill du ha det riktigt snajsigt så toppar du det hela med gel/top coat.. Problemet är att du då bli tvungen att renovera hela båten , eftersom din lagning blev så jävla najs...

Good luck..

//Abel

MårtenS
2007-04-20, 08:55
Biltemas polyester, polyesterspackel och glasfiberväv är det inget fel på. Fungerar kanon.
Finns en och annan bok i ämnet.
Tex. denna tar upp det mesta:

http://www.bokus.com/b/9789197009461.html

I princip är det bara att slipa bort all söndrig glasfiber, låt torka länge så allt är tort. Spackla upp jämna kanter med glasfiberspackel och plasta sen in allt lagat med polyester och glasfiberspackel. Två lager glasfiber väv räcker antagligen. Slipa sen ytan jämn med tex. en excenterslip och måla sedan.

Tips är att läsa boken ovan som finns på många bibliotek. Den ger i alla fall en bild om hur allt fungerar tekniskt. Sen kanske man inte riktigt gär allt så himla seriöst som i den boken.

/ M.

Test005
2007-04-20, 09:23
På biltema kan man hitta sliptrissor som man moterar i skruvdragaren eller borrmaskinen.
De borde funka kanonbra för att slipa upp kring skadorna innan du lagar.

Kör hårt!
Det är kul att fixa med båtar och du lär dig samtidigt något vettigt :)

marlon3
2007-04-20, 09:30
Tack för alla bra tips! Då ska jag bara åka och hämta båten och dra på mig blåbyxorna!

MårtenS
2007-04-20, 12:26
Det bästa att slipa med är en liten vinkelslip som man monterar en gumirondell på med sandpapper. Efter lite användning blir man hur duktig som hellst att slipa runt hörn osv.

De rondeller man monterar på borrmaskinen är inte lönt att jobba med. De hoppar bara runt och lekel jävel. Detta är i alla fall min erfarenhet av dessa.

TAMTAM
2007-04-20, 14:11
Det bästa att slipa med är en liten vinkelslip som man monterar en gumirondell på med sandpapper. Efter lite användning blir man hur duktig som hellst att slipa runt hörn osv.

De rondeller man monterar på borrmaskinen är inte lönt att jobba med. De hoppar bara runt och lekel jävel. Detta är i alla fall min erfarenhet av dessa.
Bandslip med grovt papper är användbart också plast går att laga och lappa praktiskt taget hur långt som helst dock var mycket noga med förarbetet så du får utomordentligt fäste det är mycket viktigt, slipa bort ALL gelcoat topcoat etc så du får ren råplast väl uppriven att fästa på då är det inga problem använd polyester och matta spackel har jag iaf aldrig använt.(edit visst är polyesterspackel bra att laga gropar sprickor o dyl innan matta och plast läggs uppepå för styrka!)
Tänk på temperaturen vid härdning du bör sträva att ha runt 20grader ej för stor variation från detta i såna fall äventyras hela jobbet helt klart onödigt lycka till
PS tänk på att det är farliga saker slipning kräver minimum pappersfilter för andningsvägarna plast kräver ett bra gasfilter slipar du tejpa evt ärmarna på tröjan sparar lite kliande kanske

elanen
2007-04-20, 15:41
Glöm inte att båten måste vara torr. Fuktigt eller blött glasfiber måste torka ut först om den legat länge i vattnet. Jobba helst under tak om du vill ha det vackert gjort. Skicka en bild på båten. Vore kul att se vilken modell det är.

Shitlake
2007-04-20, 18:47
Jag kan ev få en mindre roddbåt (Cresent 4 m). Detta pga att den legat i vattnet i vinter och frusit sönder. Skadorna är ungefär som på bilden (de röda markeringarna symboliserar vart båten har spruckit). Tror ni som är kunniga att den går att laga eller är det skrot som gäller. Obs det är inte båten på bilden. Sen undrar jag om någon vet om "båtlagningsprodukterna" på biltema är ok. Om ni tror att den går att laga kom gärna med tips på vad man ska tänka på. Tacksam för svar.

e det den crescenten som har legat i mullsjön sen i höstas till nu?

marlon3
2007-04-20, 19:36
e det den crescenten som har legat i mullsjön sen i höstas till nu?

Nej den har legat i Fetfiskeklubben Kungens hemmasjö. Ps Fick klartecken i dag så nu ska jag bara hämta den och börja jobba. Tack igen till alla er som svarat.

:rockbanan

marlon3
2007-04-22, 21:17
Skulle hämta båten i dag. När vi kom ut till sjön såg vi snabbt att våran "ordinarie" båt inte låg vid bryggan. Tänkte att någon "släppt" iväg den, men när vi kom ut på bryggan så såg vi att den låg på botten. Någon hade slagit ett hål på 40*40 cm i botten på båten.

Även den båt som jag skulle laga hade ett likadant hål fast mer i sidan mellan bakre och mittersta sittbrunn.

Så i stället för att laga en båt får vi skrota två.

Gruvis
2007-04-22, 21:57
lägg masonit på utsidan efter du har slipat ner det trasiga plasta och näta efter behov tills du är nöjd med resultatet ,måla och båten är färdig

marlon3
2007-04-22, 22:09
lägg masonit på utsidan efter du har slipat ner det trasiga plasta och näta efter behov tills du är nöjd med resultatet ,måla och båten är färdig

Kanske går det att laga ändå. Jag får kollla på det. Har beställt boken Plastbåtsvård, kanske kan den ge ytterligare råd.

jögge
2007-04-22, 22:42
Kanske går det att laga ändå. Jag får kollla på det. Har beställt boken Plastbåtsvård, kanske kan den ge ytterligare råd.
Den går alldeles säkert att laga, följ bara de goda råden ovan så blir det bra. Riktigt otäcka skador i plasten går att fixa, själv kortade jag av en segelbåt jag fått för många herrans år sedan (slutet-80 el. början -90)och gjorde om den till bondtrollingbåt. Fungerade bra tills den en dag tydligen valt att bosätta sig på annat ställe än vad jag hade bestämt åt den, från den dagen sågs vi aldrig mer:(

elanen
2007-05-01, 19:47
Håller med Eino om att inte använda glasfiberspackel till båtar. Väv och polyester är vad som gäller i det mesta.