handdator

Visa fullständig version : Regler om Asp

limnos
2007-05-02, 17:07
Det har påståtts så mycket om aspen och fredningsområden den senaste tiden så jag tänkte att det kunde vara lämpligt att lägga upp en länk till mer information. Det här är dessutom det som gäller - inte vad någon tror sig hört, hört av en kommungubbe, blivit informerad av någon som sett ut att veta, eller något annat dubiöst.
FIFS (http://www.fiskeriverket.se/download/18.5994f41e110b6bbe5b680001646/2004-37-keu.pdf)

3 § Fiske efter asp är förbjudet fr.o.m. den 1 april t.o.m. den 31 maj i alla
Vänern, Mälaren och Hjälmaren tillrinnande vattendrag.

Flodebanan
2007-05-02, 17:20
Det har påståtts så mycket om aspen och fredningsområden den senaste tiden så jag tänkte att det kunde vara lämpligt att lägga upp en länk till mer information. Det här är dessutom det som gäller - inte vad någon tror sig hört, hört av en kommungubbe, blivit informerad av någon som sett ut att veta, eller något annat dubiöst.
FIFS (http://www.fiskeriverket.se/download/18.5994f41e110b6bbe5b680001646/2004-37-keu.pdf)

Jag tror att 90% utav de som fiskar Asp vet om att det är förbjudet men gör det endå.

Måste rent teoretiskt sett fråga. Kan man ringa efter polisen för att "skärmma" bort lite folk från fisket?

Dvs, har dom "rätt" att "gripa" ngn för s.k. tjuvfiske?

BeBest
2007-05-02, 17:36
Polisen kan inte få bättre tillfälle att gripa någon är när den står med fingrarna i syltburken vilket i det här fallet innebär att man utövar fiske efter asp!

Redan om de hittar någon med aspar i en kasse är det troligt att även själva innehavet anses som brott. Asparna är fridlysta och liksom fridlyst trafikdödat vilt tillhör staten om inget annat kan göras gällande.

Vad sedan åklagaren tycker och en eventuell sakföring leder till är dock mera ovisst.

Rassie
2007-05-02, 17:36
Jag tror att 90% utav de som fiskar Asp vet om att det är förbjudet men gör det endå.

Måste rent teoretiskt sett fråga. Kan man ringa efter polisen för att "skärmma" bort lite folk från fisket?

Dvs, har dom "rätt" att "gripa" ngn för s.k. tjuvfiske?

Gripa kanske dom inte kan ,men personens utrustning kan väl beslagtas ?

Henrik Nordberg
2007-05-02, 18:16

I fallet med "hört av en kommungubbe" så är det som så att i fallet Svartån i Örebro är det kommunen som bestämmer huruvida det är förbud eller inte. Lagen säger att det är förbud efter aspfiske under perioden, ja, och det går liksom inte att disktuera oavsett om man snackar med kommunen, länsstyrelsen, polisen eller kungen himself. Däremot kan den som bossar över ett vatten, i Svartåns fall Örebro kommun, ändra omfattningen på detta förbud i en striktare riktning. De har också gjort så då det råder totalt fiskeförbud i Svartån under aspens lekperiod. Därför tycker jag att det är jävligt dåligt att folk har så förbannat svårt att fatta det eller att de skyddar sig med att de har hört från nån random person att polisen sagt att länsstyrelsen sagt osv...

Med detta sagt så är det alltså inte enbart möjligt att skydda sig med lagtexten säger att aspfiske är förbjudet om man blir haffad. Man är skyldig att ta reda på om det råder ytterligare förbud då markägaren har all rätt i världen att stärka skyddet av vattnet.

Gös Jonas
2007-05-02, 18:52
Vilka jävla kärringar ni är!! Ringa snuten och gola ! Ni skulle inte blivit gamla i mina kvarter! Jag fiskar inte asp och tänker heller inte försöka. Polisen har viktigare saker än att prioritera en fiskare. Limnos får väl ta på sig brickan och göra en räd. Sportfiskare gripen av Limnolog!!!! Man får bara ringa snuten om det gäller liv och död eller om någon mår jävligt dåligt. I övrigt skall man lära sina barn att man aldrig skvallrar till fröken eller magistern. Flode var lite sval nu och ryck upp dig, inget skvallrande till snuten!

popfredrik
2007-05-02, 18:52
om örebro kommun nu har gjort som Hendrik N skriver så tycker jag att det är högst otroligt korkat att det finns en tottal avsaknad av förbudsskyltar längs ån. tidigare år så publicerades till loch med en lite info ruta om aspen och det rådande fiskeförbudet i tidningen för att informera allmänheten den borde komma tillbax om det nu råder en hårdare linje.
asptrappen är ju oxå ett stort skämt så bara förtydligar bilden av hur inkompitenta örebro kommun är på att ta till vara svartån.
Den ena handen säger att nu ska vi ta tillvara aspen och skydda dess lek vid slussen. Den andra säger aspen jaha just de ja den leker visst i svartån, ja ja vi tar ev. upp det längst ner på dagordningen om några år eller så.

Flodebanan
2007-05-02, 18:57
Vilka jävla kärringar ni är!! Ringa snuten och gola ! Ni skulle inte blivit gamla i mina kvarter! Jag fiskar inte asp och tänker heller inte försöka. Polisen har viktigare saker än att prioritera en fiskare. Limnos får väl ta på sig brickan och göra en räd. Sportfiskare gripen av Limnolog!!!! Man får bara ringa snuten om det gäller liv och död eller om någon mår jävligt dåligt. I övrigt skall man lära sina barn att man aldrig skvallrar till fröken eller magistern. Flode var lite sval nu och ryck upp dig, inget skvallrande till snuten!

Visst är det löjligt. Men är det fiskeförbud är det. Det är ju inte fiskeförbud för att ngn har kommit på en kul grej, utan det har ju faktiskt en mening. En mkt vettig sådan, nämligen att man även i fortsättningen skall kunna fiska denna grymma fisk. Ni skulle bli mörkrädda om ni såg det man kan se i Tidans mynning i Mstad.

Om Polisen bara skulle visa sig där en enda ggr. skulle aspen få vara i fred resten av perioden, vissa kanske inte skulle våga komma tillbaks på flera år. I mina ögon kunde det vara värt 30min polisarbete. Jämnförbart med alla plocka stressade arbetare påväg hem till lunchen för hastighetsöverträdelser...

Gös Jonas
2007-05-02, 19:01
Ok 'är det så jävla illa så kanske men det kanske räcker med att snuten säger till och inte börjar gripa mm. Jag prioriterar alltid människor först ett mäniskoliv är värt mer än alla andra liv. Fast vi är dåliga på att inte ha ihjäl varandra. Dock är höjden av förnedring att bli dödad av ett djur, tänk er bli deat-rolles av en krokodil så in i helvete förnedrande. eller en fet anaconda som skall sluka en fy fan. Men jag är djurvän för det!

Henrik Nordberg
2007-05-02, 19:07
Det finns ju andra än polisen som kan hålla koll på vatten. Var faen är tillsynsmännen??

Gös Jonas
2007-05-02, 19:13
Flode får väl med sig knogjärnen och ta en sväng förbi Tidan!
Rubrikerna kommer vara hemska !

Aspfiskare dödad av en Flodebanan, Blodshämd fruktas av polisen!
Limnolog försöker medla, han flikar också in att det är dåligt med fisk i Kalmarsund utan att specifera vilket område i kalmarsund.

Flodebanan
2007-05-02, 19:22
Det finns ju andra än polisen som kan hålla koll på vatten. Var faen är tillsynsmännen??

Dom tillåter det! Det är ju där problemet ligger.

Annars hade jag ju verkligen inte börjat tjabbla om Polisen o.s.v.

Har inga dom helst prob med att skvallra på folk som fiskar Asp och häver upp i ICA-kassen bakom.

BeBest
2007-05-02, 19:23
Flode får väl med sig knogjärnen och ta en sväng förbi Tidan!
Rubrikerna kommer vara hemska !

Aspfiskare dödad av en Flodebanan, Blodshämd fruktas av polisen!
Limnolog försöker medla, han flikar också in att det är dåligt med fisk i Kalmarsund utan att specifera vilket område i kalmarsund.

Med sådana vänner som du Gös Jonas behöver Sportfiskarna inga fiender. Din raljanta ton ovan skulle vilken husbehovsfiskare som helst gärna stå för.

Ta och kamma dig nu och vinn lite respekt!

Gös Jonas
2007-05-02, 19:31
Nu blev man sugen på lite aspfiske i Tidan ! Det är tillåtet där enligt Flode!
Det är det jag kommer säga iaf, samt sprida ut mm.

Aspen är numer inte hotad man kan fiska och döda, den är kvotad!
Att med ett drag med många krokar rycka ger i asp i påsen och lycka.

Limnos blir arg ledsen och gråter, han tor aldrig mera aspen kommer åter.
Flode ringer snuten och Golar, själv står jag med asp i handen och solar.

Håva och klubba dem likt en säl det känns i själen alltför väl.

Det är fisk vi vill åt !

Gös Jonas
2007-05-02, 19:34
BeBest jag förväxlar fortfarande rädsla med respekt !

Det var ironi din gamle dragsamlare!
Ibland undrar jag om ni ser allt här i världen så allvarligt måste vara jobbigt att bara se det så. Själv tycker jag om er alla! Fast ni är småsinta och snåla bönder till flertalet:)

minken
2007-05-02, 19:45
det är skillnad på att gola och gola GJ nu är det ju aspfiske det snackas om och inte bankrån/mord/narkotikabrott.klart man golar dit en aspfiskare..

Gös Jonas
2007-05-02, 19:49
Det är ju tvärtom Minken man måste ju gola om en människa kommit till skada det är ens plikt. Nä ärligt är det som Flode säger att vissa individer som enligt dera kultur äter asp så bör man fan göra något åt det. Jag får rätta mig i ledet i denna fråga!

Flodebanan
2007-05-02, 19:51
Nu blev man sugen på lite aspfiske i Tidan ! Det är tillåtet där enligt Flode!
Det är det jag kommer säga iaf, samt sprida ut mm.

Aspen är numer inte hotad man kan fiska och döda, den är kvotad!
Att med ett drag med många krokar rycka ger i asp i påsen och lycka.

Limnos blir arg ledsen och gråter, han tor aldrig mera aspen kommer åter.
Flode ringer snuten och Golar, själv står jag med asp i handen och solar.

Håva och klubba dem likt en säl det känns i själen alltför väl.

Det är fisk vi vill åt !

Jag visste att Poesin var din dolda talang! Dags att lägga ner fisket :)

minken
2007-05-02, 19:55
ok kan tänka mej gola ett mord och aspfiskare då! ;) bra detta ämne tas upp ännu en gång!lite skit ska myndigheterna ha oxå som inte ens orka göra sig besväret at sätta upp ett par skyltar här och där med info om fiskarten asp och om dess fiskeregler.i sagån saknas bra info.

Gös Jonas
2007-05-02, 20:02
Fiska asp är både lätt och kul, men ibland blir det med lagen strul.
Först fick jag i Tidan inte längre gös näta, nu utan asp va fan skall jag äta?
Limnos säger att det knappt finns några kvar, ähh va fan det räcker till flera var!
Minns ett foto i galleriet det var på Mika, va är vi inte alla för lagen lika?
Folk dunkade honom i ryggen och gratta, vadå han hade den ur ån snatta!

Men se nu står där BeBest, han vet om aspen allra mest.
Han ser med allvar på allt jag gör, tycker att jag mest på nätet förstör.
För på aspar som är dräktiga fiskar inte de präktiga.

Nu bäst springa hem i full rulle, för frugan på bordet dukar en aspbulle!

Henrik Nordberg
2007-05-02, 20:10
Dom tillåter det! Det är ju där problemet ligger.

Annars hade jag ju verkligen inte börjat tjabbla om Polisen o.s.v.

Har inga dom helst prob med att skvallra på folk som fiskar Asp och häver upp i ICA-kassen bakom.

Jag håller med men det var mer riktat som "Varför i helvete gör inte tillsynsmännen det som de ska göra?!?". Jag är helt inne på din linje.

Aspen är en sjukt rolig fisk att få på kroken så jag tycker att det är synd att reglerna för detta fiske inte följs. Ta bara en titt i fotoalbumet. Det fiskas ju asp så det står härliga till och folk är inte blyga med att skylta med det heller. Helt sjukt.

Ola
2007-05-02, 20:14
Polisen kan inte få bättre tillfälle att gripa någon är när den står med fingrarna i syltburken vilket i det här fallet innebär att man utövar fiske efter asp!

Redan om de hittar någon med aspar i en kasse är det troligt att även själva innehavet anses som brott. Asparna är fridlysta och liksom fridlyst trafikdödat vilt tillhör staten om inget annat kan göras gällande.

Vad sedan åklagaren tycker och en eventuell sakföring leder till är dock mera ovisst.

Rätta mig gärna men jag TROR:
Är inte Aspen rödlistad?
Om den vore fridlyst så skulle det väl vara fiskeförbud alltid överallt på den?

Rudan
2007-05-02, 20:17
Rätta mig gärna men jag TROR:
Är inte Aspen rödlistad?
Om den vore fridlyst så skulle det väl vara fiskeförbud alltid överallt på den?

Du tror inte, du vet. Så är det.

//Stefan

Jimmiee
2007-05-02, 20:45
hahaha gösjonas..
fan vad man skrattar :D:cheers:

BeBest
2007-05-02, 21:00
Fisken är under fredningstid i praktiken fridlyst. Det är väl inte riktigt det samma som fridlyst men under fredningsperioden skall fiskarna ha frid i sitt område så de kan leka.

Du som vet allt om Asp GJ, visa mig en en dräktig sådan, för det har jag ännu inte sett. ;)

limnos
2007-05-02, 21:33
GJ: Stockholmare är också människor - sägs det. :) Men om du sett dessa ståtliga fiskar stående i strömmen med blödande sår här och var - garnerade med flugor, spinnare, jiggar och vobblers från nos till svans - så skulle du kanske också engagera dig i frågan... Eller skita i det vad vet jag.

Det fanns skyltar både här och var, men de "försvinner" relativt snabbt. Det blir för dyrt att ha en heltidsanställd som åker omkring och sätter upp skyltar. Inte ens i stockholm står det skyltar vart tionde meter som lyder "OBS! Det är förbjudet att klubba tanter och ta deras väskor". Ignorance is a crime.

Flodebanan
2007-05-02, 21:48
GJ: Stockholmare är också människor - sägs det. :) e ens i stockholm står det skyltar vart tionde meter som lyder "OBS! Det är förbjudet att klubba tanter och ta deras väskor". Ignorance is a crime.

Klockrent :)

Sander L.
2007-05-02, 23:02
Asparna är fridlysta och liksom fridlyst trafikdödat vilt tillhör staten om inget annat kan göras gällande.

Fridlyst och statens vilt är inte samma sak.

BeBest
2007-05-02, 23:47
Fridlyst och statens vilt är inte samma sak.

Såå? Tillfaller inte allt vilt som dödas utanför lovlig tid staten men älgar som hittas döda inom jaktvårdsområde räknas bort från den kommande kvoten?
Lär mig hur det ska vara!

jögge
2007-05-03, 01:17

Tack för att du tog tag i detta då jag inte hade tid att leta paragrafer beroende på jobb och studier! Jag hade tänkt be fiskerikonsulenten (Martin Engström) i örebrolän skriva ett par rader här på FS för att hjälpa vissa personer förstå hur det ligger till med aspfredningen, men nu är inte det nödvändigt!:sol:

Flymaster
2007-05-03, 13:08

Ja,var faen är dom???, jag ringde för nåt år sen och erbjöd mina tjänster då jag har gått tillsyn förr i ån några år, men det fanns inte nått större intresse för det även om jag erbjöd mej att gå tillsyn gratis.
Laxtrappan,:asflabb2: om dom nu tror att aspen skulle söka sig till en liten bäck istället för den perfekta stömmen dom redan har så tror så tror jag nog att dom inte vet så mycket om aspen, vad jag har hört så gjorde dom trappan bara för att det ska vara snyggt:mices_bla

Henrik Nordberg
2007-05-03, 13:11
Ja,var faen är dom???, jag ringde för nåt år sen och erbjöd mina tjänster då jag har gått tillsyn förr i ån några år, men det fanns inte nått större intresse för det även om jag erbjöd mej att gå tillsyn gratis.
Laxtrappan,:asflabb2: om dom nu tror att aspen skulle söka sig till en liten bäck istället för den perfekta stömmen dom redan har så tror så tror jag nog att dom inte vet så mycket om aspen, vad jag har hört så gjorde dom trappan bara för att det ska vara snyggt:mices_bla

Oavsett om det är tillsynsmän som patrullerar längs sträckan eller inte så är det förbud där nu. Meningarna går verkligen i sär om det här på Fiskesnack men för alla som tvivlar ber jag ringa kommunen och fråga. Där lär ni bara få ett svar: "Ja, det är förbud mot ALLT fiske under den sträckan 1/4-31/5."

Gös Jonas
2007-05-03, 13:31
Limnos jag ändrade mig ju och kom fram till att ni har rätt.
Att jag sedan diktar och skriver skalder om er skall ni se possitivt!

mvh

Guldberget!
There can only be one!

Flymaster
2007-05-03, 13:37
Jag ska kontakta komunen och höra vad som gäller, personligen tycker jag att skylltarna ska tillbaka så folk vet att det är förbud. fisketrycket efter Båge/gädda är ju ganska hög bland folk när det är solvarma dagar, det märkliga är ju att om dom nu byggde laxtrappan för att aspen skulle vandra upp,varför är det då inte fiskeförbud vid slottet också,,, typ dessa frågor ska jag ta upp med komunen.

Henrik Nordberg
2007-05-03, 13:43
Det låter bra! Det vore skönt om fler slöt upp i min kamp för att hålla folket borta från ån under fredningstiden.

limnos
2007-05-03, 14:36
GJ: Ja, det är inte varje dag någon sjunger lovsånger om ens insatser. Många tack.

Gös Jonas
2007-05-03, 14:55
Limnos den gode gillar inte att aspfiske blivit mode!
I strömmen därnere där det förr virvlade av fenor, är det tomt de har blivit tagna av hyenor.
Killar som aldrig chillat i en båt, de står längs kanten med krokar det är fisk de vill åt.
På Limnos längs kinden tårar bara rinner, han tänker på aspen som bara upphör och försvinner.
Till matbordet ja killarna tar den dit, trots att de vet att aspen smakar skit.
Denna våren de möter döden på deras färd, tänk om alla som Limnos var lärd.
Men killarna med krokar de fortsätter slakta, för vid ån går ingen och vakta.
Kanske lika bra att gola för snuten, för säger man till själv får man näsan bruten.

Skriva på FS och gapa, sedan hem och pilla sig i naveln med bira och rapa.
Fan hjälper det en fisk som knappt finns, och om tio år ingen längre minns.
Bättre ta saken i egna händer, helt enkelt knäppa killarna som bänder.
Ta tio år på kåken, bli rikskänd för de stora aspbråken.

BBRF
2007-05-03, 15:41
Det är ju tvärtom Minken man måste ju gola om en människa kommit till skada det är ens plikt. Nä ärligt är det som Flode säger att vissa individer som enligt dera kultur äter asp så bör man fan göra något åt det. Jag får rätta mig i ledet i denna fråga!

Gola? Man styr upp situationen istället för att "gola" och sitta och rulla tummarna, särskilt om någon riskerar komma till skada.

VectoR
2007-05-03, 16:12
I strömmen därnere där det förr virvlade av fenor, är det tomt de har blivit tagna av hyenor.
Killar som aldrig chillat i en båt, de står längs kanten med krokar det är fisk de vill åt.
På Limnos längs kinden tårar bara rinner, han tänker på aspen som bara upphör och försvinner.
Kanske lika bra att gola för snuten, för säger man till själv får man näsan bruten.

Fan du är grym! :D Dramaten nästa?

Ola
2007-05-03, 17:44
Är det ingen av er som orkar engagera er i att meka ihop några informationsskyltar och sätta upp längs ån?

Det är väl bara att fråga på kommunen de lär väl bara tycka det är positivt.

LarsÖ
2007-05-03, 19:32

En klämmig melodi på den och du är hemma! Mkt fint! :-)

Stenbocken
2007-05-07, 22:29
Är asp gott? Har jag missat en delikatess?

Går det att köpa i hallarna eller måste jag rycka upp den själv?
Är det hedströmmen som är bäst inom bilavstånd från Stockholm?

jögge
2007-05-08, 01:39
Är asp gott? Har jag missat en delikatess?

Går det att köpa i hallarna eller måste jag rycka upp den själv?
Är det hedströmmen som är bäst inom bilavstånd från Stockholm?

Lokalbor vid vitt skilda vatten har tippsat om allehanda anrättningar av aspen! Vid Sagån ansågs fisksoppa kokad på Asp vara en höjdare.
Vid en "annan" å ansågs det att aspen var en gourmémåltid som rökt(annars dög den mest som hönsföda).
Vid ännu en annan å pratade di gamle om inkokt Asp som något man absolut inte fick missa(även här ansågs aspen vara bra hönsfoder).

"Tyvärr" finns det inga aspar i saluhallarna, så du måste nog fixa dom på annat vis. :wink:

BeBest
2007-05-08, 12:12
Jag kan berätta att min morfar fiskade asp långt upp i Örsundaån (Torstuna socken norr om Enköping). Detta skedde under 1930-talet. Han lade nät på nätterna och for runt till bönderna i bygden på dagarna med fångsten. Den veckan då aspen gick till fick han mer i inkomst än för en månads jordbruksarbete åt dessa bönder. Det var uppenbart att dessa fiskar var eftertraktade till matbordet.

limnos
2007-05-08, 13:05
"Det enda som slår aspen i välsmaklighet är den feta braxen" /Gammal skrift som jag för tillfället förträngt namnet på.

Gös Jonas
2007-05-08, 15:53
Den smakar både bra som grillat och stekt, speciellt när den i ån har lekt.
Knaprigt och fin bara äta med händerna, kanske måste du sen ta bort aspfjäll från tänderna.
År 1930 en bonde på asp blev rik, de smakade bättre än lax och sik.
BeBest han har aspätande i sina gener, de simmar runt i hans fjälliga gener.
Hans morfar la sina nät om natten, måhända tjuvfiske i asprika vatten.
Sen åka runt och sälja till bönder, trots att hans aspvatten nu fiskats sönder.
För BeBest morfar var en fattig dräng, som sov i en äcklig och lortig säng.
Kunde inte motstå att på asp tjäna en hacka, som feta bondfar la på en macka.

Det verkar som om traditionen nu dött ut, eller är det så enkelt att aspen är slut.
BeBest nu är lack på sin morsans far, för att han i socknen inte lämnade någon asp kvar.
Men Limnos föredrar braxen så feta, att de smakar skit tycks endast resten i familjen veta.
Han suktar efter en braxen inkokt i sitt slem, bara tanken får honom att rusa hem.
Fast en sak han inte riktigt minns, är att asp egentligen är det godaste som finns.

Äh shit det asp vi vill ha!!

Stenbocken
2007-05-08, 15:57
Känns som att det kan vara som jag befarade då, att aspen kan vara en smakupplevelse jag missat.

Någon som har svar på min andra fråga då? Är det till Hedströmmen jag ska bege mig inom bekvämt avstånd från Stockholm?

limnos
2007-05-08, 16:35
Gös, Jonas, kokt i sin egen sky
Det är gott
I koja som slott
Asp, Jonas, kokt i sin egen avsky
smakar dy
och ger bot
eller åtminstonde hot

Esh. Jag är nog ingen poet.

Gös Jonas
2007-05-08, 16:44
fjälliga vener skulle det ju vara, ser jag nu!

limnos
2007-05-08, 17:47
Ode to Stockholmare

Stockholmare är noga med sina vener, och tror att de har bättre gener
Bönder säger de är dumma djur, stockholmare är smarta - vilken tur!
Asfalt och betong, man vill ju nypa dem med tång!
Asp finns inte i strömmen, men det vore drömmen
Jonas kunde äta gott, i skuggan av ett slott
I Uppsala är aspen kungens vilt, i Stockholm härjar Kalle Bildt!

Nej, nu får det vara nog!

Stenbocken
2007-05-08, 18:07
"Nej, nu får det vara nog!"

Ja, låt oss det sannerligen hoppas / Smälek av den typen ska genast stoppas
Poesins estetik är nu förstörd / Av en uppsalabonde, en äkta nerd

Du får denna lektion helt gratis / Det brukar inte kosta småpotatis
Kasta inte skit på folk från eken / Vi är inte sena att vända på steken

I helgen ska aspen rycka och skjutas / för att till middag, med hollandaise, avnjutas

BeBest
2007-05-08, 20:24
Den smakar både bra som grillat och stekt, speciellt när den i ån har lekt.
Knaprigt och fin bara äta med händerna, kanske måste du sen ta bort aspfjäll från tänderna.
År 1930 en bonde på asp blev rik, de smakade bättre än lax och sik.
BeBest han har aspätande i sina gener, de simmar runt i hans fjälliga gener.
Hans morfar la sina nät om natten, måhända tjuvfiske i asprika vatten.
Sen åka runt och sälja till bönder, trots att hans aspvatten nu fiskats sönder.
För BeBest morfar var en fattig dräng, som sov i en äcklig och lortig säng.
Kunde inte motstå att på asp tjäna en hacka, som feta bondfar la på en macka.

Det verkar som om traditionen nu dött ut, eller är det så enkelt att aspen är slut.
BeBest nu är lack på sin morsans far, för att han i socknen inte lämnade någon asp kvar.
Men Limnos föredrar braxen så feta, att de smakar skit tycks endast resten i familjen veta.
Han suktar efter en braxen inkokt i sitt slem, bara tanken får honom att rusa hem.
Fast en sak han inte riktigt minns, är att asp egentligen är det godaste som finns.

Äh shit det asp vi vill ha!!

Det är ett kvalificerat skitsnack du kör med Gös-Jonas. Du vet inget om min familj eller vad jag tycker om deras förehavanden. Det vore klädsamt av dig att ta tillbaka dina påståenden om min morfar och hans fiske.

Min morfar ägde fiskerätten och marken där han fiskade. Det ingick i hans hemman. Hans egentliga yrke var byggnadsarbetare och jordbrukare men gården var inte stor, så när han gjort åkerbruket klart hemmavid var storbönderna runtom angelägna att få hjälp av honom. Utöver det vanliga jordbruksarbet var det en hel del underhåll på böndernas hus och som han utförde.

Gös Jonas
2007-05-09, 12:39
BeBest nu får du fan kamma dig! Tror du är den enda på jorden som kan se allvar i mina rimm. Det är ju bara ironi och dessutom verkligen inte elakt på något sätt. Om jag rimmar på något din morfar gjorde för snart 80 år sedan är väl för fan inget att bli upprörd över. Jag är säker på att det var en god man.

Klart det inte finns något allvar i det jag skrivit, det fattar du väl?

Så kom igen nu, om du är snäll skall jag skänka dig något gammalt skeddrag med massor med år på nacken som tröst.

mvh

Jonas

P.S

Stenbocken inte svårt köra battle med Limnos, han är inte ens nära:)

BeBest
2007-05-09, 14:16
Gös Jonas!
Jag har försökt ta dig på allvar tidigare. Det gör jag inte längre.

Gös Jonas
2007-05-09, 14:25
Nä och den här gången skulle du inte göra det heller!
Du kan ju fan inte bli sur för en sådan sak.
Men som tröst skall du få något fint drag som jag skall rota fram, eftersom jag vet du gillar sådant.

Den som har skrattat mest när han dör vinner!

limnos
2007-05-09, 14:59
Stenbocken inte svårt köra battle med Limnos, han är inte ens nära:)

Jag bör nog öva lite mer hemma på kammaren. Eller kanske hitta någon annan uttrycksform? Rap? Det förstår kidsen i Huvudstaden har jag hört. :pangpang:

Gös Jonas
2007-05-09, 15:08
Limnos det är precis det osm är hemligheten!
Men betongen i blodet är inte så lätt att efterlikna, men försök du kommer växa:)

Är du också sur för att jag rimmade och drog in din familj?
Sådan fall så kan du också få något, vad sägs om en gemensam kväll med europeisk Olm som samtalsämne. Olmarna har alltid förundrat mig.

limnos
2007-05-09, 15:24
Nja. Olmar är inga favoriter. Finns de ens i europa? Det skulle vara Stock-Olmarna då, men de räknas inte in bland de sanna Olmarna - och skulle säkerligen bli trist att diskutera en hel kväll, likväl som en helkväll.

O ja, jag blev mycket upprörd. Jag sitter o gråter just nu faktiskt. Funderar på att stämma dig för förtal, eller kanske förrim - men fann ingen reson.

Gös Jonas
2007-05-09, 15:30
Klart de finns Limnos i Bakans grottor. Kan fylla i kunskapsluckan! Tills vidare kan väl du gräva fram lite information om den fiskart som upptäcktes i en insjö i Norge för några år sedan. Tinnsjöormen!!! Var den släkt med rödingen mm. Minns jag såg reportaget under en resa med jobbet, det visades på NRK.
Vidare kan vi också disskutera sannolikheten att vi också har någon okänd fiskart i våra vatten. Själv fångade jag en stensimpa för några år sedan i ett vatten de aldrig dokumenterats i, den hade ganska stora olikheter med tex simporna från mälaren och andra sjöar i området.

limnos
2007-05-09, 15:31
Som av en händelse hittade jag den perfekta inspirationsCDn att lyssna på när jag ska försöka imitera mästerens poesi! Rim utan Reson (http://personal.inet.fi/musiikki/kra/rur.html)

Sannolikheten att hitta en ny art skulle jag nog kunna fylla en helkväll med dock. Det beror väldigt mycket på hur man väljer att definiera begreppet "art". Det finns många olika definitioner att välja mellan. Vissa räknar ju den skygga blånäsplanktonsiken som en helt egen art, medan andra väljer - som jag - att klumpa ihop alla sikliknande fiskar till just "sikar". Helst skulle jag nog klumpa ihop allt med fettfena under samlingsnamnet "tristfiskar", men det kanske är väl grovt.

Stenbocken
2007-05-09, 16:39
He he.. Jag vet två som direkt skulle hamna under den senaste kategorin - d.v.s. "tristfiskar" ;)

Highman
2007-05-15, 23:35
Nu har det kommit upp en skylt i alla fall http://www.fiskesnack.com/fotogalleri/showimage.php?iid=32264&cid=38&sort=date