Visa fullständig version : gäddflugor..?
vilka krokar ska man köra med till gädda
å vilket material ska man ha till poppers å andra gäddflugor?
Det beror helt på vilken typ av Gäddfluga du ska binda. Vanligast ä väl vanlig rak krok med "vanligt" kroköga. typ 5 - 8 cm (olika märken har olika nummer för olika storlekar.) Krokskaften bör inte vara rundt utan lite plattare för att minska i vikt, Viktigt.
När du ska göra egna poppers så är det bra att ta en speciel krok som har et utdraget Z i formen på krokskaftet. Popper sitter då mycket bättre och riskerar inte lika lätt att glida år sidan efter ett hugg.
Viktigaste är att du köper riktigt bra krokar på en gång, dom är dyra men jag anser att det inte finns något allternativ. Fråga efter det i din lokala fiske affär.
Det är så JÄVLA surt att äntligen ha lyckats med en riktigt snygg fluga och så rätas kroken ut eller skadas på annat sätt efter första hugget.:cool1:
Det har även börjat att komma allt fler stora krokar för gäddflugor som är laserslipade de är oftast de bästa.
När du binder gäddflugor är det bra att variera storleken på krokarna (=vikten) bind samma typ av fluga på olika krokstolekar så att du kan använda dem i olika fiskeförhållanden.
Lämpligt material kan du alltid köpa i en bra fiskeaffär. Men du kan hitta lämpliga grejer i nästan vilken affär som helst. Liggunderlag, hår från leksaks dockor, peruker, julpynt, färgglada gummisnoddar, pärlor, glittrande nagelack mm.
Vad vet jag....
// Ivman
Glömde en grej!
Det är viktigt att kroken även har stort gap = avståndet mellan krokens hals och spetsen, "luften" där i mellan.
// Ivman
muskynicke
2007-05-07, 21:39
använd framförallt hullinglösa krokar ,mycket bättre + lättare att returnera fisken
mvh niclas
Muskytracker
2007-05-07, 21:48
Kolla flugan överst på bild i artikeln om gäddflugor i senaste Fiskefeber!:cool3:
muskynicke
2007-05-07, 21:53
Kolla flugan överst på bild i artikeln om gäddflugor i senaste Fiskefeber!:cool3:
DEN E RUGGIG!!!!!!!!!
använd framförallt hullinglösa krokar ,mycket bättre + lättare att returnera fisken
mvh niclas
Visst! Men de ytterst få hullinglösa krokar jag har sett i olika affärena, har inte varit av någon större kvallite. Är det någon som bättre erfarenheter skulle jag gärna vilja veta detta, och var det finns.
Men detta är ett extremt I-landsproblem, när du lätt kan göra din krok hullingsfri med en platttång och fil.
// Ivman
Muskytracker
2007-05-07, 22:36
Bara att trycka in hullingen... som du skrev ja! HICK!
partridge har en hullingslös gäddkrok. jävligt snygg :) dock ingen "snipkrok"
"Partridge AD SWIER BLACK NICKEL ABSOLUTE PIKE HOOK" ..du har aldrig sett en större 4/0'a :P
annars är min favorit "kamasan B950u uptide", en väldigt lätt och vass krok med väldigt fina krokningsegenskaper. enda nackdelen med den jämfört mot typ "john holden" och andra krokar med tjockare gods är att den är lite lättare att böja med peangen. så man får vara lite försiktig när fisken väl är landad ;D ett ganska behagligt och litet problem.
okey tack för tipsen grabbar då ska man se vad man kan hitta hos den lokala butiken
de här ska bli intresant....:)
fiskenez
2007-10-26, 15:30
Jag har testat 7/0 trolling/bait hooks (minns ej märket) gjorda för varmare breddgrader och starkare fiskar, dessa är lite småtunga men det gick bra ändå går snabbt ner till 1-1,5 m. Flugorna jag binder på dessa är STORA och till för riktiga krokodiler. De funkar perfekt för skärgårdgäddan av modell större!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.