Visa fullständig version : Ekolodsproblem
Hej
Har lite problem med mitt ekolod.
Det fungerar kanonbra en period sen slutar det helt plötsligt hitta botten och får en massa störningar.
Jag har provat dra om elen och köra ekolodet på ett eget seperat batteri för att undvika störningar men detta hjälper inte.
Frågan är om det är placeringen av givaren som är fel och att det därmed skapas virvlar. Enligt mina erfarenheter borde det dock inte vara felplacerat (Ligger en bild under mina bilder).
Vart jag än läser verkar placeringen vara korrekt.
Jag har en Ryds Tumlare med ett Eagle Cuda 242.
Tacksam för tips om hur jag kan lösa problemt
Hej
Det fungerar kanonbra en period sen slutar det helt plötsligt hitta botten och får en massa störningar.
Jag har provat dra om elen och köra ekolodet på ett eget seperat batteri för att undvika störningar men detta hjälper inte.
Frågan är om det är placeringen av givaren som är fel och att det därmed skapas virvlar. Enligt mina erfarenheter borde det dock inte vara felplacerat (Ligger en bild under mina bilder).
Hej
Ser ut att vara en lurig bottenprofil att få en bra placering för en givare med så många steglister som orsakar turbulens, men vad jag ser på bilden så sitter den nära listen till höger och inte mittemellan dem det kan göra skillnad.
Sen nämde Du inte i vilken fart den tappar signalen, det ska till en optimal placering för att lodet ska visa rätt i farter på +20-25 knop men med Din bottenprofil skulle jag inte tro at det går att lösa alls.
Kan Du få signal upp till 10-15 knop så är det att betrakta som bra pga alla lister.
Vad Du kan prova är att sätta givaren på ett höj/sänkbart fäste så att Du kan justera höjden utan att behöva montera om givaren i akterspegeln, det är även bra när Du tar upp och lägger i båten då risken minskar för att slå i givaren.
Ett tips för att hitta den plats på aktern som har mins turbulens är att köra båten och titta ner vid aktern för att se var det virvlar minst där är bästa stället att montera givaren/fästet, testa att köra i olika farter då det skiljer.
Självklart måste man vara två ombord då och vara väldigt försiktig så ingen drattar i sjön.
Tjena
Vad det gäller farter så är det redan i trollingfart det börjar krångla.
Men jag ska ta och prova att flytta ut givaren mitt emellan listerna
lite längre ut till höger efter en provtur.
Ska även se om jag kan få tag i något fäste för att kunna höja och sänka givaren.
Tack för bra tips
Tjena
Vad det gäller farter så är det redan i trollingfart det börjar krångla.
Men jag ska ta och prova att flytta ut givaren mitt emellan listerna
lite längre ut till höger efter en provtur.
Ska även se om jag kan få tag i något fäste för att kunna höja och sänka givaren.
Tack för bra tips
Redan i så låga farter då skulle jag också kolla givarkabeln om den har några skador som kan orsaka glapp och dålig funktion, kolla också kontakten så att den inte glappar, kan bli lite glapp där om man monterar/demiontera lodet ofta och bryter lite i kontakt/kabel.
Givarkablar är avstämda och får inte kapas, men det har Du väl inte gjort?!
Är ett nytt ekolod som bara blivit påmonterat en gång utan att vara kapad.
Ska dock följa kabeln noga så det inte finns något veck eller att den ligger klämd någonstans.
Peterbärgare
2007-05-08, 15:23
Hade samma prblem med mitt gamla X-91(Lowrance)det var givarkabeln!
Höll på att bli galen inna jag hittade felet.Kunde funka toppen o flera dagar....men så plötslig,när det var som mest intressant så började helvetet krångla!
Ring Lasse ragnarsson på Navpoint.0300-566340.Han vet hur man stavar till service!
Lycka till!
Peter
Att kapa en ekolodskabel går utmärkt att göra enl Airmar. Det är nog ekolodstillverkarna som inte vill att vi skall göra det med anledning av att man råkar koppla fel el dylikt och kräver garantirep av lodet.
Airmars svar.
Yes, the transducer cable can be cut. However, if the transducer came with a connector do not cut it off. The molded on connector is waterproof. You need to cut and splice the cable away from the connector using Airmar's splash-proof Junction Box. The connections will not corrode and the strain relief grommets are water resistant and have excellent cable retention. Please note that cutting the cable or removing the connector, except when using Airmar's junction box, will void the sensor warranty. You can buy a junction box and splice kit from our distributor Gem Electronics.
Airmar står för större delen av givartillverkningen till Raymarine, furuno garmin osv.
Har en kompis som är elektriker och pysslar med finelektronik så om det är något problem med det så kan han nog fixa det. Å andra sidan lär det gå på garantin.
Innan jag reklamerar lodet vill jag dock vara säker på att det inte är jag som har lyckats montera på givaren på fel sätt alt. att jag lyckats skada kabeln.
Hultqvist
2007-05-22, 09:57
Har ett Cuda 168 som också strulade lite.
Visade sig vara glapp i kontakten på baksidan.
Var jag bara noggrann och tryckte in kontakten ordentligt så funkade det bra.
/Daniel
pröva som nån nämnde innan att höja givaren några centimeter. kan vara enklare att få signal i högre farter då. Men eftersom ditt krånglar redan på låga farter skulle jag tippa att sladden glappar eller dylikt.
Anders G
2008-03-24, 17:42
Hej
Hej fick du ordning på lodet ? har samma sorts problem.