handdator

Visa fullständig version : Förvara levande mört

Jonas 37
2007-05-16, 00:05
Har en plasttunna i mitt garage som rymmer ca 100L.Har även en akvariepump som jag kan koppla in.Hur länge klarar sig 15-30 mörtar i den med pumpen påslagen? Hur ofta ska man byta vatten? Ska man mata mörtarna? Förvaringen kommer främst att ske nu i sommar mellan maj-augusti.Nån värme blir det inte heller då det är ett garage med betongväggar

Konkwista
2007-05-16, 00:15
Håll dem så svalt du kan. Jag använder just nu IKEAs plast låda på 130l och hade närmare 100 mört i 1-2 månader och många lever än men det tar ju på dem när man är ute och fiskar.. mata dem inte och byt vattnet ofta i början för de skiter som fan, sen ser du nog när det är dax att byta, jag byter när det blir lite grumligt. Du kan även ha Jod fritt salt i mot svamp på fenorna. tror rekomenderad salt nivå är 1dl på 100l men jag använder mindre och har inte sett något på fenorna.. De ska heller inte ha strömt vatten det pallar de inte, en vanlig bubbelpump har fungerat bäst för mig..
Hoppas det var lite hjälp iaf..

Lycka till

Jonas 37
2007-05-16, 17:51
Håll dem så svalt du kan. Jag använder just nu IKEAs plast låda på 130l och hade närmare 100 mört i 1-2 månader och många lever än men det tar ju på dem när man är ute och fiskar.. mata dem inte och byt vattnet ofta i början för de skiter som fan, sen ser du nog när det är dax att byta, jag byter när det blir lite grumligt. Du kan även ha Jod fritt salt i mot svamp på fenorna. tror rekomenderad salt nivå är 1dl på 100l men jag använder mindre och har inte sett något på fenorna.. De ska heller inte ha strömt vatten det pallar de inte, en vanlig bubbelpump har fungerat bäst för mig..
Hoppas det var lite hjälp iaf..

Lycka till

Tack för svaret men hur klarar dom sig utan käk i 1 månad?

Flodebanan
2007-05-16, 17:59
Tack för svaret men hur klarar dom sig utan käk i 1 månad?

Maten genererar "gift" (limnos kmr säkert snart med en limnologisk förklaring) i form av avföring. Så att mata dom är som att döda dom. Salt, 1DL till 100L vatten tror jag det var?

Själv har polaren kubiktank i garaget med rinnade vatten, funkar grymt bra :)

BeBest
2007-05-16, 18:40
Fiskar klarar sig mycket länge utan mat men får det gå tillräckligt lång tid kommer de inte att börja äta igen.

Vill du vara snäll mot mörtarna kan du vid tillfälle ge dem lite mygglarver om du hittar sådana. ger du inte fler än ca 10/fisk och dag. Håll botten i tunnan så ren du kan genom att slanga ur skiten varje dag helst. Ersätt med motsvarande mängd vatten. Byter du sedan ca 1/3 av vattenmängden i veckan kommer mörtarna att klara sig väl och länge.

PojkenMedKepsen
2007-05-16, 18:50
Har mört i mitt akvarium! Matar dem iaf en gång i veckan, ingen har dött hittills, haft dem typ ett år! Dock åt dem upp malen och två platy fiskar som inte pallade trycket.. mes fiskar :)