handdator

Visa fullständig version : Motor går dåligt när den är varm

Dask
2007-05-20, 01:04
Jag har ett problem med samma motor, den har alltid gått dåligt när den är varm framför allt på låga varv.

Är det någon som vet vad det är för fel.

Jojje73
2007-05-20, 09:39
Jag har ett problem med samma motor, den har alltid gått dåligt när den är varm framför allt på låga varv.

Om den blir riktigt varm så kanske det är bensinen som förångas, men då borde den gå lika illa på högvarv.
Jag tror att du har en justerskruv för lågfart på den motorn, lek lite med den, det kan göra underverk.

elanen
2007-05-20, 10:55
Brytarmotor eller CDI-tändning. Vad för motor och årsmodell. Kan vara i princip vara flera faktorer på grund av motormodell.

UT
2007-05-20, 11:54

Om inte lite skruvande på justerskruven för tomgångsblandningen hjälper, är det kanske för mycket 2T olja i bränslet, för då brukar det bli precis som Du beskriver.

Dask
2007-05-20, 15:46
Hej
Det är en evinrude 25hk -79 och den går bara dåligt på låga varv när den är varm, bra på höga även när motor är varm och bra på låga när motor är kall.

elanen
2007-05-20, 17:38
Har du kollat att den får ordentlig kylning. Att det kommer ut ordentligt med vatten ur skvallerhålet. Du har ju termostat att kolla också. Om den inte öppnar ordentligt, kan det ge fel kylning. Prova också att varmköra motorn. Kan du hålla handen på motorn utan att bränna dig eller stänk lite vatten på motorblocket. Fräser det till är motorn för varm.
25:an är väl inte nåt uns att gå bra på tomgång i vanliga fall heller. Inte om det är det minsta Vaj-Kalle på nån småsak på motorn. Har du exakt eller nära rätt avstånd på stiften och rätt värmetal. Är du helt säker på att bränslepumpsmembranet är helt tätt. Tryck på blåsan vid körning. Blir den mjuk är membranet otätt. Finns massa hållpunkter att kolla tills man hittar felkällan.

catchandreleasearn
2007-05-21, 01:26
Som du beskriver det ska du ha tunnare blandning på tomgångsvarvtal och lågvarv.
Leta upp munstycke till lågfart och skruva in skruven så ska den nog gå bättre:)