handdator

Visa fullständig version : Placering av givare och plastfrågor.

Cole
2007-05-28, 22:25
Hej!
Jaha, då kommer det fler ekolodsfrågor.
Jag har idah ett garminlod som ofta "tappar" kontakt med botten och visar alla möjliga djup ibland. Läste i en tidigare tråd att det kan bero på bubblor o dyl från proppen. Nu ska jag köpa nytt lod imorgon pga att min nuvarande givare träffat något i hög fart och hela givaren är spräckt. Men var ska jag sätta givaren för bästa placering?
Upptäckte också att det är sprickor i akterspegeln längst till höger precis ovanför reflexen. Ska jag få panik nu och inte våga sjösätta igen eller vad ska jag göra?
Tacksam för svar.
//Cole

Rospigg
2007-05-28, 23:10
Ska direkt säga at jag inte är någon plastexpert men det ser onekligen ut som om det gått in fukt i skrovet via sprickorna då färgen runtom är torr men blöta fläckar runt sprickorna och då bör du torka ur fukten och försegla sprickorna för att förhindra ny vatteninträngning för det förstör materialet på sikt och när hösten kommer med minusgrader kan det leda till frostsprängning.
Men någon med goda plasterfarenheter får ge tips på hur exakt Du ska göra.

Vad gäller givaren så ser den ju ut at sitta bra i sidled, ingen steglist framför vad man såg på bilden och den verkar ju sitta horisontellt så att den skickar signalerna rakt ner, vad Du kan göra är att montera en höj/sänkbar fästplatta på akterspegeln och montera givaren på den så kan Du exprimentera med höjden efter att givaren är på plats det brukar lösa såna problem som Du beskrev.

Såna givarfästen finns om tillbehör till både Buster och Linder men passar så klart på alla fabrikat, jag köpte en sån till min skuta nyligen och valde Busters då den var lite smäckrare i utförandet, går så klart att göra en egen men med en prislapp på +400 kr är det knappast värt mödan och tiden att pula själv.

Eino
2007-05-29, 06:38
Sjösätt ! ingen fara för din säkerhet bara gelcoaten som spruckit
klart överdrivet med frostsprängningar mm

Cole
2007-05-29, 23:10
Tack för era svar!
Köpte ett Lowrance X-125 som ska monteras imorgon.
Hoppas det var det gamla lodet och inte placeringen det var fel på.
Sedan blir det fiske till helgen igen!
//Cole