handdator

Visa fullständig version : Geta Åland

Masen
2007-06-01, 00:05
:sun:Har nyligen kommit hem efter en helg på Dånö, fisket va väl inte det bästa men vädret underbart.
Vi har stora planer på att åka tillbaka i höst men vet inte när?! kanske ni har mera koll på när gäddorna är på hugget.
Har hört att fisket är bra på geta under sommar och höstkanten.
Tacksam för svar
Mvh Stefan:cheers:

Hippo
2007-06-01, 00:45
:sun:Har nyligen kommit hem efter en helg på Dånö, fisket va väl inte det bästa men vädret underbart.
Vi har stora planer på att åka tillbaka i höst men vet inte när?! kanske ni har mera koll på när gäddorna är på hugget.
Tacksam för svar

Skicka ett PM till ALQ, han har åtminstone stuga där, om han sedan vet något av värde är väl rätt tveksamt :rolleyes:

Crazy d
2007-06-01, 02:59
Jag å en till ska åka dit första helgen i november, efter låga en del samtal med (nu har jag glömt namnet på dom) guiderna där kom vi fram till att vi ska va där den veckan. Med guidning första dagen..

Vi ska bo i finström.

Vet inte om de hjälpte nåt.. :D

PudDphantom
2007-06-01, 11:27
Tacksam för svar

det brukar vara bra fiske där på hösten.. håller inte till så mycket just i på Dånö... men resten utav geta brukar vara bra. men satsa på att komma dit i september oktober typ, då brukar det vara riktigt bra. Planera gärna in resan i samband med getadraget, en seriös c&r fisketävling som det brukar komma upp bra med fisk i. E inte riktigt säker när den e men andra eller tredje lördagen i septemder. Och det e ju bevisat att man inte behöver kunna fiska gädda för att vinna den, FS egen lilla hustomte ALQ har ju vunnit den en gång och det säger väl allt:wow3:

Masen
2007-06-01, 16:53
Haha ja det låter ju riktigt spännande med geta draget.
Va på isaksö och fiska för 5årsen och tycker då helt klart att det vattnet va bra mkt bättre än de vid Dånö.
Hm kruxet är väl att jag ska till kanarie holmarna i mitten på september, hade tänkt mig att åka i slutet på augusti till dånö.
vet ni om det går att köpa till sig större fiske vatten för jag tycker inte att det är så himla mkt att välja pårunt Dånö.
Och sen om det är någon Ålänning som är sugen på att guida ett gäng killar en förmiddag eller nått så vore det riktigt roligt.

toxs
2007-06-01, 17:57
det brukar vara bra fiske där på hösten.. håller inte till så mycket just i på Dånö... men resten utav geta brukar vara bra. men satsa på att komma dit i september oktober typ, då brukar det vara riktigt bra. Planera gärna in resan i samband med getadraget, en seriös c&r fisketävling som det brukar komma upp bra med fisk i. E inte riktigt säker när den e men andra eller tredje lördagen i septemder. Och det e ju bevisat att man inte behöver kunna fiska gädda för att vinna den, FS egen lilla hustomte ALQ har ju vunnit den en gång och det säger väl allt:wow3:

Det säger ju tyvärr en hel del om det andra deltagarna också... :)

ALQ
2007-06-12, 11:35
Det säger ju tyvärr en hel del om det andra deltagarna också... :)

nåja, vann ju bara en gång!!!

BBRF
2007-06-12, 11:53
nåja, vann ju bara en gång!!!

Trodde det var Rialin som vann....

ALQ
2007-06-12, 12:10
Trodde det var Rialin som vann....

nja, det är ju så att man ställer upp som ett team. delad glädje är dubbel glädje. man måste vara minst två i teamet (annars är det knappast ngt team!), och alla bidrar på sitt sätt till fiskelyckan. jag vet tex. att många gillar att fiska med dig, då man garanterat slipper kroka av massa gäddor och att det över lag är duktigt underhållande att se dig "fiska".

BBRF
2007-06-12, 12:23
nja, det är ju så att man ställer upp som ett team. delad glädje är dubbel glädje. man måste vara minst två i teamet (annars är det knappast ngt team!), och alla bidrar på sitt sätt till fiskelyckan. jag vet tex. att många gillar att fiska med dig, då man garanterat slipper kroka av massa gäddor och att det över lag är duktigt underhållande att se dig "fiska".

Det var alltså Rialin som vann...:nut: Men sura inte nu, nästa gång dominerar du...:appl:

KG?
2007-06-12, 12:38
Det var alltså Rialin som vann...:nut: Men sura inte nu, nästa gång dominerar du...:appl:

Det låter kanske inte alltför troligt...

ALQ
2007-06-12, 14:44
ställ nu upp båda tvä nästa år!!! ett team BBRF/KG? vore välkommet. om inte annat så får vi andra en chans att lära oss lite. det är en kul och välordnad c&r-tävling som går av stapeln i slutet på sept. förmodligen kan ni få låna en stuga av mig.

BBRF
2007-06-12, 15:59
ställ nu upp båda tvä nästa år!!! ett team BBRF/KG? vore välkommet. om inte annat så får vi andra en chans att lära oss lite. det är en kul och välordnad c&r-tävling som går av stapeln i slutet på sept. förmodligen kan ni få låna en stuga av mig.

Låter kul, bara den inte krockar med VC, hade tänkt dominera där först..Alternativet är väl skicka KG? att ta hand om Geta själv..

ALQ
2007-06-13, 11:27
Låter kul, bara den inte krockar med VC, hade tänkt dominera där först..Alternativet är väl skicka KG? att ta hand om Geta själv..

jag förstår att ni inte vill äventyra er svit på VC!!!

BBRF
2007-06-13, 11:43
jag förstår att ni inte vill äventyra er svit på VC!!!

Team slapstick har ju faktiskt vunnit pris på VC!

ALQ
2007-06-13, 12:05
Team slapstick har ju faktiskt vunnit pris på VC!

men inte fiskerelaterat, vilket kanske är en tautologi?

Alessandro
2007-06-22, 12:56
Läste att Åland fått en ny variant på fiskekort, man ringer in till ett nummer och dom kollar var man är nånstans och drar av fiskekortsavgiften på nalle-räkningen. Nån som provat detta?

Philp
2007-09-25, 12:16
Vi är ett gäng som skall åka till Geta/Dånö kommande helg så därför googlade jag runt efter lite info om fisket i området och hammnade i denna tråd!

Skulle vara trevligt om man kunde få lite tips på fisket runt Dånö. Fiskekortetsområdet som vi tänkt fiska på är Dånö (http://www.visitaland.com/files/sportfiskekarta.pdf) men vi funderar på att köpa till V.Geta också, tror ni att det kan vara en bra idé eller räcker det med Dånö-kortet?

Vi kommer väl främmst fiska efter gädda och i andra hand abborre, men hur ser det ut med möjligheterna att få sig en gös eller HÖ (kanske lite för tidigt på säsongen för HÖ)?

Eftersom vi är ett gäng i bästa fall mediokra fiskare så mottages gladeligen även andra tips om betesval/färgval, vilket djup vi ska söka fisken på etc.

Vet någon om man kan hitta ett sjökort över området på nätet?

Tacksam för svar
//

Philp

MKFT
2007-09-25, 13:42
borde det inte va geta draget nu till i veckoslutet? kanske ni kan gira lite efter ALQ?

Douglas
2007-09-25, 14:03
Jo den är nu i helgen 29 Okt

ALQ
2007-09-25, 14:16
någon mer som ska vara med i getadraget? andree och husberg är med under namnet "team ben dover, andree och husberg" och jag är med i "team gaydogpikehonkeys". det brukar vara en ganska kul tävling med ett hundratal deltagande team.

toxs
2007-09-25, 15:16
någon mer som ska vara med i getadraget? andree och husberg är med under namnet "team ben dover, andree och husberg" och jag är med i "team gaydogpikehonkeys". det brukar vara en ganska kul tävling med ett hundratal deltagande team.

Team inolarsej dyker säkert upp har jag hört, rätt duktiga fiskare i den båten. kanske att jag kommer dit med ett lag också, inte riktigt säker vad det blir för väder ännu...
:D:D

Edit: Hörde att Team inolarsej skulle ha en praktikant i båten så det är inte säkert att det går så bra för dem...

PudDphantom
2007-09-25, 16:18
Hörde oxå att proffsen i CSC skulle vara med iår.. riktiga "down to earth killar";) bara jag hinner få hem 3 nya bränslepumpar så finns det risk för att det kan gå riktigt fort oxå.. Även vi lär ha en praktikant med iår, vem e bestämt än e kvaltävlingar under vekan.. men platsen e ej bestämd ej, kanske lägger båtar vid båda startplatser o avvaktar väder o vind, o främst spelar det väl in vilka lag som startar var så man inte hamnar i samma vik som alla "fiender";)

ALQ
2007-09-26, 09:09
Hörde oxå att proffsen i CSC skulle vara med iår.. riktiga "down to earth killar";) bara jag hinner få hem 3 nya bränslepumpar så finns det risk för att det kan gå riktigt fort oxå.. Även vi lär ha en praktikant med iår, vem e bestämt än e kvaltävlingar under vekan.. men platsen e ej bestämd ej, kanske lägger båtar vid båda startplatser o avvaktar väder o vind, o främst spelar det väl in vilka lag som startar var så man inte hamnar i samma vik som alla "fiender";)

jag ska dra förbi lundgrens och se om inte jag kan få med mig ditt spö!!! för jag vet ju att du gillar spö!!!
kommer du loss, så vet du vart jag bor :-) torsdag-söndag är vi i stugan!

toxs
2007-09-26, 09:20

inte du lägga båten var som helst? Det tar väl inte mer än 5 minuter för dig att köra runt området :D.

Hörde att det skulle vara rätt hård ostlig vind men får väl se om det håller i sig. Ut norr på nu och testa egenskaperna i lite sjö :D:D

Skitfiske

PudDphantom
2007-09-26, 10:15
jag ska dra förbi lundgrens och se om inte jag kan få med mig ditt spö!!! för jag vet ju att du gillar spö!!!
kommer du loss, så vet du vart jag bor :-) torsdag-söndag är vi i stugan!

låter kanon det.. känns som man måste komma förbi o ta en öl eller eventuellt två:cheers: Ja bara man e på den övre delen utav prispallen iår så e jag nöhjd, man skall inte ha för höga förväntningar

ALQ
2007-09-26, 10:22
låter kanon det.. känns som man måste komma förbi o ta en öl eller eventuellt två:cheers: Ja bara man e på den övre delen utav prispallen iår så e jag nöhjd, man skall inte ha för höga förväntningar

kul om du kan komma förbi!!! har några nya beten som kanske är kul att titta på och sukta efter.. klart du kommer upp på prispallen detta år, jag har ju visat dig alla bra ställen nu!!!!

Philp
2007-09-26, 16:55
Ingen som som har några tips? Vore väldigt tacksam om någon kan besvara åtminstonde en del av mina frågor nedan!

//
Philp

Vi är ett gäng som skall åka till Geta/Dånö kommande helg så därför googlade jag runt efter lite info om fisket i området och hammnade i denna tråd!

Skulle vara trevligt om man kunde få lite tips på fisket runt Dånö. Fiskekortetsområdet som vi tänkt fiska på är Dånö (http://www.visitaland.com/files/sportfiskekarta.pdf) men vi funderar på att köpa till V.Geta också, tror ni att det kan vara en bra idé eller räcker det med Dånö-kortet?

Vi kommer väl främmst fiska efter gädda och i andra hand abborre, men hur ser det ut med möjligheterna att få sig en gös eller HÖ (kanske lite för tidigt på säsongen för HÖ)?

Eftersom vi är ett gäng i bästa fall mediokra fiskare så mottages gladeligen även andra tips om betesval/färgval, vilket djup vi ska söka fisken på etc.

Vet någon om man kan hitta ett sjökort över området på nätet?

Tacksam för svar
//

Philp

Perx
2007-09-27, 08:29
är det nu i helgen, 29-30 sept ni kommer över?
Då är det som sagt fisketävling i geta, över hundra båtar ute....Så det är väl bara att följa massan av båtar, eller hålla sig undan....

Köp fiskekort för fler ställen annars, är korta avstånd med båt här på Åland, på en halvtimme förflyttar du dig långt om du inte ror förstås.

Angående HÖ, och gös så tror jag inte det är värt att försöka, gös kan jag inte uttala mig om i de vattnena och visst finns det väl en liiiten chans att få en HÖ, är nog lite tidigt för dem än. Men abborrfisket har varit riktigt bra senaste tiden runt om på Åland.

Perx

Ingen som som har några tips? Vore väldigt tacksam om någon kan besvara åtminstonde en del av mina frågor nedan!

//
Philp