Visa fullständig version : Knyta en berkley fireline
Tjena.
Tänkte höra ifall det är någon som har en
bildbeskrivning på en knop som är lämplig att
fästa ett beteslås i när man använder en berkeley fireline.
jag kör den "vanliga" fiskeknuten..den har aldrig svikit mig...=)
Berkley rekomenderar väl palomarknuten. Om jag minns rätt.
schlusser
2003-06-30, 13:16
grinner
qvarnis25
2003-06-30, 18:01
E inte så bra på knutnamn, men som sagt "den vanliga" (som är "den vanliga" häromkring), den var med i FJ ett par nr sedan. två varv genom beteslåset ögla så de bildas en ögla, i genom den, ca 5 varv runt linan, tilbaks genom linöglan, blöt, dra åt. Den har bra brottstyrka enligt mig och jag kör med fireline, går linan av så e de mkt sälan vid knuten faktiskt. Rapalaknuten har ok brottstyrka. Men funkar väl bäst om du knyter diretk i wobblern och inte vid beteslåsknut.
schlusser
2003-06-30, 18:04
den som du beskriver "vanliga" är absolut ej bra på flätlina!!!!!!!! Du kan testa själv genom att göra den knuten och sen dra i betet och linan åt olika håll hårt, den går upp! tänk dig själv att du får ett brutalt hugg av en stor fisk då är det en rejäl kraft som lätt tar upp den "vanliga"! jag fixar en bild på en grinner!
schlusser
2003-06-30, 18:09
nu kommer bilden!
qvarnis25
2003-06-30, 18:42
Schlusser: För mig har den inte gått upp en enda gång. Kan tänka mig att de gör de på grövre flät. Jag kör med 0,17 til 0,20 mm. Om man gör linan lite blöt och drar till så den verkligen går igen och sen kapar så e de lugnt. Iaf för mig...
Jag kör med PowerPro 0,17 och "vanliga" knuten o den funkar för mig med.
Hej
Jag kör med samma knutar som jag har till nylon - med den skillnaden att jag gör dem med dubbel lina.
MVH / Fisho
Sturgeon
2003-07-05, 18:44
Använder Palomar eller Grinner (enkel eller dubbel).
Vid havsfiske nästan enbart Palomar, är något svagare så att linan alltid går av i knuten och inte kanske 100 meter längre upp, vilket kanbli dyrt i längden.
Vanliga Knuten (Abu-classic) duger bra för de flesta linorna, men tycker inte den är lika hundra som de två ovan.