handdator

Visa fullständig version : Trolling med betesfisk!

JohanP
2007-07-11, 20:53
Hej!

Som jag har förstått så ska löjan snurra när man trollar den. Detta gäller vid öring/röding och lax trolling.
Inom big game är ett snurrande bete helt fel.. Ett snurrande bete resulterar aldrig i några hugg och det går sönder mycket lättare. Nu trollar vi våra i mellan 5-10 knop... Lite skillnad men ändå.

Ingen som riggat en betesfisk för att simma riktigt?

Är fiskarna här dummare?

Mvh
Johan P

Gruvis
2007-07-11, 21:46
vouksi raksi luhr jensen beteshållare har inte snurrande bete däremot anchovy och pro troll mfl

JohanP
2007-07-11, 22:17
Ingen som riggar dem med nylon genom skallen och en blykula framför? Som på bilden jag har på fotoalbumet.

andrease
2007-07-11, 22:22
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med hela inlägget, men de gånger jag trollat med död betesfisk har jag tacklat den med en lätt böj så att den roterar i vida cirklar, precis som du konstaterat.
Vid big game är tanken att den ska simma naturligt och det uppnår man genom att tackla den som du visat i fotoallbumet, eller?

mvh

JohanP
2007-07-11, 22:34
Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt med hela inlägget, men de gånger jag trollat med död betesfisk har jag tacklat den med en lätt böj så att den roterar i vida cirklar, precis som du konstaterat.
Vid big game är tanken att den ska simma naturligt och det uppnår man genom att tackla den som du visat i fotoallbumet, eller?

mvh

Ja exakt. Alltså varför riggar man dem inte så att de simmar? Borde inte det vara bättre?

Man skulle ju aldrig fiska en wobbler som roterar.

andrease
2007-07-11, 22:38
Som jag tackla dom roterade dom i stora cirklar, över en meter i diameter skulle jag tippa på. Vad som är tanken med det vid laxtrolling vet jag faktiskt inte, men uppenbarligen fungerar det iallafall:)

JohanP
2007-07-11, 23:00
Jag får väl försöka ta en tur på vänern till vintern och testa varianten som jag lärt mig. Återkommer i ärendet. Men visst är det väl en intressant tankeställare.

Alessandro
2007-07-12, 14:24
Ja exakt. Alltså varför riggar man dem inte så att de simmar? Borde inte det vara bättre?

Ingen regel utan undantag, på laxtrolling så vill en del ha roterande wobbler, sabbar därför nosöglan.
Vouksi Raksi är en beteshållare med sked, dock så sitter splinten dåligt så jag rekommenderar tandpetare istället.

team char
2007-11-06, 22:37
Om man tittar på en skadad löja så ser man att der roterar när den försöker simma så det är nog en anledning till varför man vill få löj tacklen att rotera. men som sagt innan så finns det även ett antal tackel som inte roterar. Och jag tror att det är mest av bekvämlighet som man använder huvor istället för att sy dom. Finns guider i amerika som fiskar betesfisken utan huvor.

dandark
2007-11-06, 22:44
jag har funderingar på att trolla gädda med sill eller mört jag håller på med lite egna specialare som ska testas i helgen, nån som har trollat gädda med betesfisk? inte flötestrolling då altså hehe

JohanP
2007-11-06, 22:49
Testade att rigga en mört när jag var ute med MT för nån vecka sedan. Med rätt mängd bly så kan man få dem att simma naturligt. Borde fungera bra. Måste testa!

Olof
2007-11-06, 22:51
Vi har kört framgångsrikt med hel sill eller död mört tacklad så att den snurrar vid flötestrolling. Har visat sig ge fler hugg än livebait. Presenterar sig bättre säkerligen än en levande, som mest hänger med som ett streck. Ska utvärdera detta mer framåt, känns fel, men ändå rätt..

Flodebanan
2007-11-06, 23:11
Hej!

Som jag har förstått så ska löjan snurra när man trollar den. Detta gäller vid öring/röding och lax trolling.
Inom big game är ett snurrande bete helt fel.. Ett snurrande bete resulterar aldrig i några hugg och det går sönder mycket lättare. Nu trollar vi våra i mellan 5-10 knop... Lite skillnad men ändå.

Ingen som riggat en betesfisk för att simma riktigt?

Är fiskarna här dummare?

Mvh
Johan P

Om du testar att köra en "roterande" löja i 10knop får du nog svaret ganska omgående :)

DavidL
2007-11-07, 11:02
Är ganska svårt att få en ca 10cm lång hård fisk att simma? Vid långsam trolling (1-1,5knop?) fungerar det ofta fint med en så yvig och långsam rotation som möjligt, frekvensen på rotationen får gärna vara så låg som möjligt? Då blir det en "blinkeffekt" ljusbuk/mörkrygg. Vid snabbare trolling funkar det ofta bra att tackla löjan helt rak, så den går som en pinne genom vattnet.
Gången på löjan skall dock inte överdrivas, nappar på det mesta!

LordPike
2007-11-07, 11:38
jag har funderingar på att trolla gädda med sill eller mört jag håller på med lite egna specialare som ska testas i helgen, nån som har trollat gädda med betesfisk? inte flötestrolling då altså hehe

prövade lite i somras, fetta på rikligt med bly säg en 4 meter innan betesfisken så den svävade bakom eller vad man ska säga. Blyet åker då dybotten (rekommenderas) :D och dunka vilket ledde till att även den segaste fisken vaknande, resultatet kom efter bara 3 minuter med en hel drös gäddor. jävligt svåra hugg men det funkar sannerligen. bara dom är rejält i stöten, slackhugg glöm det.

Flodström
2007-11-07, 18:56
Är ganska svårt att få en ca 10cm lång hård fisk att simma? Vid långsam trolling (1-1,5knop?) fungerar det ofta fint med en så yvig och långsam rotation som möjligt, frekvensen på rotationen får gärna vara så låg som möjligt? Då blir det en "blinkeffekt" ljusbuk/mörkrygg. Vid snabbare trolling funkar det ofta bra att tackla löjan helt rak, så den går som en pinne genom vattnet.
Gången på löjan skall dock inte överdrivas, nappar på det mesta!

Om man tittar på en skadad löja så ser man att der roterar när den försöker simma så det är nog en anledning till varför man vill få löj tacklen att rotera. men som sagt innan så fins det även ett antal tackel som inte roterar. Och jag tror att det är mest av bekvämlighet som man använder huvor istället för att sy dom. Finns gider i amerika som fiskar betesfisken utan huvor.

Här har du svaret/svaren på dina frågor JohanP. Då du trollar med 10 kn så immiterar du säkert en flyende betesfisk. Då vi trollar lax etc... så immiterar vi en skadad betesfisk och dem beter sig vanligen så som beskrivet här ovan. Rorationen skal vara så ojämn och yvig som möjligt, gärna med slumpvisa vändningar och cirklar. Dödligt vapen vid trolling i 1-2 kn.

mvh

JohanP
2007-11-07, 20:16
Här har du svaret/svaren på dina frågor JohanP. Då du trollar med 10 kn så immiterar du säkert en flyende betesfisk. Då vi trollar lax etc... så immiterar vi en skadad betesfisk och dem beter sig vanligen så som beskrivet här ovan. Rorationen skal vara så ojämn och yvig som möjligt, gärna med slumpvisa vändningar och cirklar. Dödligt vapen vid trolling i 1-2 kn.

mvh

Tackar tackar!

En bra sammanfattning! Men jag ska ändå testa mina swimrigs.......

Muskytracker
2007-11-07, 20:36
Det måste absolut testas seriöst, jäkla vilken simeffekt det blev med din riggning JP!

MVH

dandark
2007-11-07, 20:38
prövade lite i somras, fetta på rikligt med bly säg en 4 meter innan betesfisken så den svävade bakom eller vad man ska säga. Blyet åker då dybotten (rekommenderas) :D och dunka vilket ledde till att även den segaste fisken vaknande, resultatet kom efter bara 3 minuter med en hel drös gäddor. jävligt svåra hugg men det funkar sannerligen. bara dom är rejält i stöten, slackhugg glöm det.

jag tänkte testa en på paravan och en på djuprigg får se hur det går hehe!

Gruvis
2007-11-07, 23:15
http://www.tradera.com/MORTGILLER_120_mm-auktion-51119602

järven
2007-12-18, 18:29

En roterande löja i låg trollinghastighet (1,6-1,9 knop) skall efterlikna en skadad betesfisk och är med andra ord ett lättare byte än en "pigg wobbler"

diedose
2007-12-18, 20:09
Så om jag har fårstått saken rätt. Trolling med löja och man ska tackla den så att den roterar? Det låter ju sannerligen helt knäppt men värt att prova. Hur bär man sig åt att tackla fisken då? Död/levande? Fryst kan ju vara en fördel och om den är lite böjd kanske? Ge mig lite tips :)

team char
2007-12-18, 20:47
Här finns det lite att läsa första länken är hur löjan ska se ut när den snurrar den andra är om tekniken hur och varför
http://www.lakemichiganangler.com/tips/bait_action.htm

http://www.lakemichiganangler.com/tips/trolling_bait.htm

Riofredda
2007-12-23, 00:46
Roll - in', rollin', rollin' on the river

Creedence Clearwater Revival

var Fogerty löjfiskare (=rollin´) från Vättern (=clearwater) månne ?