handdator

Visa fullständig version : Drivankare eller Elmotor?

Buster_L
2007-07-31, 18:52
Tjena på er alla!

Jag har en Buster L med en 50 HK Yamaha-fyrtaktare på. Fungerar underbart som fiskebåt om jag får tillägga. Nu kommer vi till problemet. Vid vanlig trolling eller flötestrolling går båten för fort. Den gör väl cirka 2,5 knop. Jag vill ju komma ner i en halv eller kanske mindre vid flötestrollingen speciellt.

Ska man ha en elmotor eller 2 drivankare på varsin sida. Jag är rädd att båten blir ostabil med en liten elmotor, men samtidigt skulle jag föredra en sån jämfört med drivankare. Jag har testat IKEA-kasse och hinkar men nu vill jag ha något rejält.

Går det förresten att montera en elmotor bra på en Buster L?
Jag är väldigt tacksam för alla svar

Ha det bra alla!:)

/Buster L

Old Firehand
2007-07-31, 19:09
Tjena på er alla!

Jag har en Buster L med en 50 HK Yamaha-fyrtaktare på. Fungerar underbart som fiskebåt om jag får tillägga. Nu kommer vi till problemet. Vid vanlig trolling eller flötestrolling går båten för fort. Den gör väl cirka 2,5 knop. Jag vill ju komma ner i en halv eller kanske mindre vid flötestrollingen speciellt.

Ska man ha en elmotor eller 2 drivankare på varsin sida. Jag är rädd att båten blir ostabil med en liten elmotor, men samtidigt skulle jag föredra en sån jämfört med drivankare. Jag har testat IKEA-kasse och hinkar men nu vill jag ha något rejält.

Går det förresten att montera en elmotor bra på en Buster L?
Jag är väldigt tacksam för alla svar

Ha det bra alla!:)

/Buster L

Hej Buster L; Kan du inte köpa en extra propeller med mindre stigning för att ha vid trolling? Då kan du hålla lägre trollingfart och samtidigt ha tillräckligt högt varvtal på motorn, detta för att motorn ska få tillräcklig smörjning.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Rospigg
2007-07-31, 19:19
Skaffa en Happy troller och montera så får Du ner farten men kan ha samma propp och slipper extra motormontage.

Har själv kört med elsnurra på en Buster L och före det en RS och det funkar för kortare förflyttningar vid fiske men jag tycker iaf inte att det var optimalt för att köra länge som Du gör vid trolling.

Räcker inte en Happy troller för att få ner farten så skulle jag satsa på riktiga drivankare.

Buster_L
2007-07-31, 19:20
Hej Buster L; Kan du inte köpa en extra propeller med mindre stigning för att ha vid trolling? Då kan du hålla lägre trollingfart och samtidigt ha tillräckligt högt varvtal på motorn, detta för att motorn ska få tillräcklig smörjning.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Bra förslag :) Men då tappar jag väl hastighet annars? Det vill jag inte.

Olof
2007-07-31, 20:15
En frontmonterad elmotor med autopilot är vad du behöver om du ska flötestrolla! Mvh Olof

Flodebanan
2007-07-31, 20:24
Till ren trolling, drivanakare, stadjar dessutom upp båten en del. Till lite kombifiske som även inkluderar flötestrolling, spinnfiske m.m så är elmotor svaret.

Sedan är det ju ingen antingen/eller igentligen eftersom du får ett par schyssta drivisar för 600spänn.

AndersJ
2007-07-31, 21:40
Dum fråga men hur mycket drar 2 ikea kassar ner farten ? :)
läste nånstans att folk använder det ? själv skulle jag inte vilja ha en tamp i propellern vid plötsliga stopp...

Danne67
2007-08-01, 12:01
En frontmonterad elmotor med autopilot är vad du behöver om du ska flötestrolla! Mvh Olof

Det att fungera även för vanlig trolling.

Du kommer inte att ha något problem med kraften (55 pund är den minsta med autopilot), när du vill stanna till så styr du bara upp mot vinden och sätter hastigheten lagom lågt för att stå still :D. Sen kompletterar du med en fjärrkontroll, underbara fisketillbehör.

Blir dessutom ett ypperligt hjälpmedel vid spinnfiske.

/D

AllIn Fishing
2007-08-01, 14:39
Hej Erik,

Du har en fin båt som plattform. Här har du en länk till riktigt bra drivankare, hållbara och väldigt prisvärda. http://www.blocket.se/vi/7926524.htm?ca=5_s
Danne som säljer är bra att handla av, ring honom så får du förslag på vilken storlek du ska använda för att uppnå hastigheten du önskar. Jag har kört med dessa ett tag nu strl 2 på en Silver Hawk 540CC och de är riktigt bra.

Du undrade över trollingmotor oxå och där kan jag bara hålla med Olof och säga Minn Kota Terrova 55 AP förmonterad med autopiloten. Min bästa trollingkompis när jag fiskar ensam i båten. Använder enbart den när det är lugnt väder men även som komplement när man måste köra med bensinmotor och drivankare. Behöver du släppa ratten ställer du bensinmotorn rakt och trycker in autopiloten på elmotorn så styr den medans du drillar fisk eller joxar med annat i båten. En betydligt billigare lösning än hydraulstyrning och autopilot som tillbehör.
Köpte min motor på Ebay av Jay på Guru Marine i USA. Han ordnar billig shipping och är en bra säljare. Dollarn är skapligt låg än så passa på.
Hoppas du hittar en lösning som passar!

// Uffe

Flodebanan
2007-08-01, 16:14
Dum fråga men hur mycket drar 2 ikea kassar ner farten ? :)
läste nånstans att folk använder det ? själv skulle jag inte vilja ha en tamp i propellern vid plötsliga stopp...

Dom pajjar bara, bättre satsa på riktiga prylar!

Buster_L
2007-08-01, 23:38
Tack så mycket! Det där tål verkligen att fundera på. Du vet inte vad drivankarna som du länkade till heter och vilka som är grossister?

Hej Erik,

Du har en fin båt som plattform. Här har du en länk till riktigt bra drivankare, hållbara och väldigt prisvärda. http://www.blocket.se/vi/7926524.htm?ca=5_s
Danne som säljer är bra att handla av, ring honom så får du förslag på vilken storlek du ska använda för att uppnå hastigheten du önskar. Jag har kört med dessa ett tag nu strl 2 på en Silver Hawk 540CC och de är riktigt bra.

Du undrade över trollingmotor oxå och där kan jag bara hålla med Olof och säga Minn Kota Terrova 55 AP förmonterad med autopiloten. Min bästa trollingkompis när jag fiskar ensam i båten. Använder enbart den när det är lugnt väder men även som komplement när man måste köra med bensinmotor och drivankare. Behöver du släppa ratten ställer du bensinmotorn rakt och trycker in autopiloten på elmotorn så styr den medans du drillar fisk eller joxar med annat i båten. En betydligt billigare lösning än hydraulstyrning och autopilot som tillbehör.
Köpte min motor på Ebay av Jay på Guru Marine i USA. Han ordnar billig shipping och är en bra säljare. Dollarn är skapligt låg än så passa på.
Hoppas du hittar en lösning som passar!

// Uffe

AllIn Fishing
2007-08-05, 01:59
Tack så mycket! Det där tål verkligen att fundera på. Du vet inte vad drivankarna som du länkade till heter och vilka som är grossister?

- Jag vet inte om han gör dom själv eller får dom tillverkade. Det jag vet är att den som tillverkat dessa har haft tillgång till riktiga maskiner då sömmarna är svetsade och öljetterna varmpressade i plast.
Det är inga lattjo-lajbangrejor som nån pulat ihop hemma i köket. Du får bra kvalité för pengarna. Bifogat är också en utförlig monteringsanvisning.
Jag har flera vänner som använder dessa drivankare och ingen är missnöjd.
Det finns säkert fler bra tillverkare där ute men jag kan enbart rekommendera dessa för att jag testat dom själv.

Drivankare är nog den enklaste lösningen för att temporärt få ner hastigheten när du fiskar utan att påverka körhastigheten på båten till och från fisket eller vid ren nöjesåkning.

Skriv gärna en rad till när du valt lösning så får vi höra hur det blev.

// Uffe