handdator

Visa fullständig version : Gäddfestivalen i Fryken 2007

Danne
2007-08-09, 07:38
Den 22-23 september är det dags igen för Sveriges största trollingfest. Gäddfestivalen i Fryken. Finns både en catch & cook klass samt en c&r-klass. Vinstbord för över 150.000 kr. Information finns på http://www.kils-sportfiskeklubb.se/gaddfestival.htm

Danne
2007-09-06, 18:51
Kommer det några fiskesnackare till c&r-klassen?

Jimmiee
2007-09-06, 18:58
Stödj inte en slaktar tävling ..

Danne
2007-09-06, 19:03
Då resonerar du ju helt fel Jimmie. Genom att delta i c&r-klassen så stöder du ju c&r-fisket. "Alla ni som gnällt" över avsaknad av c&r-klass - var tar ni vägen när det erbjuds en sådan? Mycket snack och liten verkstad! Kom istället och visa de andra att det går att tävla i c&r!

Jimmiee
2007-09-06, 19:19
Du stödjer ju den andra klassen genom att delta.
Genom att inte vara med kanske de blir mindre deltagare i den andra klassen också.
Kanske har fel.

Muskytracker
2007-09-06, 19:22
Man stödjer genom att uppmana personer som deltar i bonnaklassen att köra C&R istället, bojkotta låter så drastiskt och ineffektivt!

/MT:cool2:

grindpalm
2007-09-06, 19:23
Du stödjer ju den andra klassen genom att delta.
Genom att inte vara med kanske de blir mindre deltagare i den andra klassen också.
Kanske har fel.

Då är det nog bättre att vara med på tävlingen och prata med folk på plats om att de borde tävla c&r nästa år... men det är en trollingtävling... nja, vette fan om jag är så intresserad... :)

Jimmiee
2007-09-06, 19:24
Man stödjer genom att uppmana personer som deltar i bonnaklassen att köra C&R istället, bojkotta låter så drastiskt och ineffektivt!

/MT:cool2:

kanske är så,bara något jag har fått för mig :beer:

andrease
2007-09-06, 19:24
På vilket sätt stödjer man andra klassen genom att delta i c&r klassen? Don´t get it...

grindpalm
2007-09-06, 19:25
Finns både en catch & cook klass samt en c&r-klass.

Är du säker på att det är en catch & cook-klass och inte en catch & mata minkarna-klass?

Danne
2007-09-06, 19:27
Det har varit ca 180 båtteam de senaste 5 åren och inget tyder på en tillbakagång, vare sig deltagarantal eller fångster. Vill ni "omvandla" den stora skaran så är det ju genom att visa upp sig och vara informativ. Stödja gäddfisket, prata, umgås..... Vilket tillfälle. Ca 500 gäddfiskare på ett och samma ställe.
Genom att hålla sig i "sitt läger" bygger bara på devisen "vi och dom". Hur började ni själva idka c&r? De flesta genom att ett pedagogiskt lärande från en annan....

trashmasta
2007-09-06, 19:28
Självklart kommer vi ställa upp i C&R-klassen även iår. Vore kul om fler gjorde det så det blev lite tävling av det :)

Danne
2007-09-06, 19:39
Är du säker på att det är en catch & cook-klass och inte en catch & mata minkarna-klass?

c&r kan som i allt fiske inte garanteras. En mete-metodik hade varit det samma. Bilder på fisk som bevisligen hanterats på ett oriktigt sätt (ev jurybedömning) kan diskvalificeras. Det finns regler för handhavandet. Utifrån metodiken får man göra det bästa möjliga. Mete, havsfiske, trolling, spinn etc etc.
Trollingfiskad gädda, med rätt utrustninng och handhavande, har mycket liten direkt mortalitet.

Danne
2007-09-06, 19:40
Jag är med i arr.staben, men om jag får tid och övriga deltagare inte har invändningar kanske jag gör er sällskap.

grindpalm
2007-09-06, 19:42
c&r kan som i allt fiske inte garanteras. En mete-metodik hade varit det samma. Bilder på fisk som bevisligen hanterats på ett oriktigt sätt (ev jurybedömning) kan diskvalificeras. Det finns regler för handhavandet. Utifrån metodiken får man göra det bästa möjliga. Mete, havsfiske, trolling, spinn etc etc.
Trollingfiskad gädda, med rätt utrustninng och handhavande, har mycket liten direkt mortalitet.

Ööööhh, vad gafflar du om??? Frågan gällde vad som hände med all köttad gädda...

Danne
2007-09-06, 19:48
Läste totalt virrigt. Bonk-fisken säljs vidare och hamnar som matfisk i France eller var helst de vill äta den.

KG?
2007-09-06, 20:08
Håller absolut med om att det näst bästa sättet att få över folk till C&R-klassen är vara med så att den blir större. Det allra bästa är ju om arrangören enbart kör C&R-klass. Jag var med i C&R för två år sen och skulle gärna köra igen. Bra arrangemang och många trevliga och seriösa trollare på plats. Tyvärr passade datumet illa både förra året och i år, vilket känns trist. Vi som försöker arbeta för C&R bör vara med på ett sånt arr. Jag hoppas att några från SGK kan vara på plats i år.

g0wdn
2007-09-06, 20:35
På vilket sätt stödjer man andra klassen genom att delta i c&r klassen? Don´t get it...

Du handlar ju fortfarande av McDonalds även om du beställer en grönsaksburgare eller hur? Men jag är helt inne på det alla säger, vill ni förändra så gör ni det naturligtvis bäst på plats.
:cheers:

elanen
2007-09-06, 20:47
Där håller jag med dom som kör C&R klassen. Snacka för varan och fler fattar logiken att inte klubba. Svårt att omvända alla som vuxit upp med att laxfisk är det rätta och gädda skräpfisk.

Viesker
2007-09-06, 22:18
Just i det här fallet tror jag att det mest handlar om pengar. Tror inte att trollingteamen är intresserade av c&r klassen så länge den andra klassen finns enbart av ekonomiska skäl. Det enda rätta är nog att lobba för c&k klassen skrotas helt

Ola
2007-09-06, 22:50
Försök att se till att det blir bättre priser på C&R istället för C&K.
Då kommer nog anmälningarna öka på C&R.

Det är nog många som tycker det är värt att klubba ett par gäddor för att vinna första priset.

Danne
2007-09-07, 01:17
[QUOTE=Ola;295830]Försök att se till att det blir bättre priser på C&R istället för C&K.
QUOTE]

Procentuellt sett är priserna bättre i c&r.

daylight
2007-09-08, 22:26
det är väl ingen sport med trolling..byfåne tävling..

Linålen
2007-09-24, 14:37
Försök att se till att det blir bättre priser på C&R istället för C&K.
Då kommer nog anmälningarna öka på C&R.

Det är nog många som tycker det är värt att klubba ett par gäddor för att vinna första priset.

Tycker priserna i cr-klassen dög!

Vår vinnargädda och resten av fångsterna hade räckt långt även i huvudklassen.

http://fiskesnack.com/fotogalleri/thumbnails/39048-m.jpg

trashmasta
2007-09-24, 15:01
Grattis igen. Det var en bra gädda och väl värd en seger. Alla teamen i c&r som fick fisk bör iallafall hamnat bland de tio översta om man jämför med övriga.
Får hoppas på lite fler deltagare i c&r nästa år. Kanske får vi revansch då?

Everflow
2007-09-24, 18:55
det är väl ingen sport med trolling..byfåne tävling..

ja eller hur???... en klassisk kommentar ifrån en skärgårdsjerkare som inte är riktigt torr bakom öronen. Din kommentar berättar mer om dig än de som bedriver trolling!

Ang C&R klassen så säger det ju sig självt!, ju mer folk som deltar ju större kommer den att bli!, vill man förändra är det bara att precis som Danne säger ställa upp själv och diskutera med folk!

Ola
2007-09-24, 23:49
Linålen, Grattis till vinst och fin fångst.

Har inte lyckats hitta något om priser på hemsidan men det blev säkert bra priser.

grindpalm
2007-09-25, 08:33
Vad är det man ser? Fiskar du c&r på gädda Björn? Helt otroligt...

Bergman
2007-09-25, 08:38
Grattis till vinsten Linålen !

KG?
2007-09-25, 08:41
Är det okej om jag också reggar ett par extra användare? Kan ju vara bra med ett anonymt om man vill kasta lite skit på folk...

Bergman
2007-09-25, 08:51
Är det okej om jag också reggar ett par extra användare? Kan ju vara bra med ett anonymt om man vill kasta lite skit på folk...

Nej det är inte ok att ha flera användare och jag plockar bort de dubletter som jag är 100% säker på att det är just dubletter. Jag ska göra en kontroll av det jag tror du menar.

Hemi
2007-09-25, 14:05
Vad är det man ser? Fiskar du c&r på gädda Björn? Helt otroligt...

Håller med... scanner vinner c&r-klassen på gädda!!!

Rex Jonte
2007-10-02, 20:43
Jag har fiskat nästan hela mitt liv, mindre och mer seriöst..
Senare åren har blivit seriösa och det var länge sedan jag dräpte en gädda. Abborre har jag dräpt ett fåtal för att ha på mackan. Väldigt gott, fast det kanske inte är någon sportfiskar anda att ha ett sådant beteende. Jag försöker så gott jag kan att behandla fisken som jag själv skulle vilja bli behandlad den dagen jag får en krok i käften.

I allafall, jag trodde alla tävlingar för sportfiske var c&r fast se man lär sej alltid.

Sportfiske för mej är en fiskare som är mer mån om fisken som fisk, än mat eller skadedjur. En person som ej har en vilja att på något sätt lägga sej i lag med yrkes och nätfiskarnas slakt och ekonomiska intresse i fiskindustrin. En person som hellre ser än gädda glida ner i djupet igen än ligga mald hos grannens katt.

Att ni(blickar mot danne) sedan anordnar en tävling där 500 personer ger allt för att slakta så mycket fisk de kan under en tidsperiod och den som slaktar störst/längst/fläst (jag skiter i vilket) får desutom ekonomisk finnans/ utrustning för att ytligare utveckla och efektivisera sitt okontrolerade dödande. Det kallar jag iallafall inte sportfiskar anda. Skulle vilja höra ett argument varför man som fiskare väljer C&K klassen i stället för C&R klassen.

Om anledningen för att ha en C&K klass är ekonomiska intressen så skulle jag vilja veta om Danne kallar sej sportfiskare eller en del av den så kallade fiskeindustrin?

Tråkigt Tråkigt.. Kanske man skulle ställa upp i C&R klassen och ha en balja med pump där man sammla alla fisk man fick tills tävlingen var slut. Då gör man ju iallafall någe mera än gnäller, för det hjälper ju knappast fisken från detta..

Bergman
2007-10-02, 20:59
Bergman om man sitter bakom en sk proxy kan du väl inte upptäcka om folk har flera nick?

Det finns såklart väldigt få sätt att veta med 100% säkerhet. Jag brukar kolla dels på vilka IP-adresser de olika ID:na använder ochdels lite andra saker. Sedan brukar jag även fråga personen ifråga.

Danne
2007-10-02, 22:58
Att ni(blickar mot danne) sedan anordnar en tävling där 500 personer ger allt för att slakta så mycket fisk de kan under en tidsperiod och den som slaktar störst/längst/fläst (jag skiter i vilket) får desutom ekonomisk finnans/ utrustning för att ytligare utveckla och efektivisera sitt okontrolerade dödande. Det kallar jag iallafall inte sportfiskar anda. Skulle vilja höra ett argument varför man som fiskare väljer C&K klassen i stället för C&R klassen.

Varför sitta där och gnälla? Kom hit och se arrangemanget och skapa dig en uppfattning baserat på att se det hela. Vi har haft flertalet profiler från SGK som varit här, både som besökare och deltagare. Inte någon har kritik att framföra utan ser det som ett unikt tillfälle där 500 av Sveriges gäddfiskare är samlade för att utbyta idéer, moraliska kängor och allt annat mellan himmel och gjord. Det fysiska mötet mellan två personer är alltid ett bättre möte än webben. Tävlingen ökar ju också intresset för gäddfisket. Den höjer värdet på gäddan som sportfisk. Negativt?
Slakt? Mja. 500 kg gädda (+-100 kilo) under 2 dagars fiske och 500 fiskare betyder ett halvt kilo gädda per person och dag. Slakt???? Fryken är 8 mil lång och efter att ha fiskat i Fryken i många år kan jag garantera dig att denna slakt inte på något vis tär på kapitalet gädda.

Om anledningen för att ha en C&K klass är ekonomiska intressen så skulle jag vilja veta om Danne kallar sej sportfiskare eller en del av den så kallade fiskeindustrin?

Vi arrangerar ingen tävling primärt av ekonomiska skäl. Att en ideel förening också får en intäkt ser jag som en självklarhet. Stora delar av överskottet går till ungdomsverksamhet, stödutsättningar (hur många ideela föreningar har råd med det?) etc etc. Du käner inte mig så att bedömma mig som person betackar jag mig för. Kom hit på en bärs så tar vi en tur på böljan?

Tråkigt Tråkigt.. Kanske man skulle ställa upp i C&R klassen och ha en balja med pump där man sammla alla fisk man fick tills tävlingen var slut. Då gör man ju iallafall någe mera än gnäller, för det hjälper ju knappast fisken från detta..

Du är varmt välkommen. Jag marknadsför klassen så bra det går. Men de som gnäller mest tycks ändå inte vilja delta.

Rex Jonte
2007-10-03, 03:05
Varför sitta där och gnälla? Kom hit och se arrangemanget och skapa dig en uppfattning baserat på att se det hela. Vi har haft flertalet profiler från SGK som varit här, både som besökare och deltagare. Inte någon har kritik att framföra utan ser det som ett unikt tillfälle där 500 av Sveriges gäddfiskare är samlade för att utbyta idéer, moraliska kängor och allt annat mellan himmel och gjord. Det fysiska mötet mellan två personer är alltid ett bättre möte än webben. Tävlingen ökar ju också intresset för gäddfisket. Den höjer värdet på gäddan som sportfisk. Negativt?
Slakt? Mja. 500 kg gädda (+-100 kilo) under 2 dagars fiske och 500 fiskare betyder ett halvt kilo gädda per person och dag. Slakt???? Fryken är 8 mil lång och efter att ha fiskat i Fryken i många år kan jag garantera dig att denna slakt inte på något vis tär på kapitalet gädda.

Vi arrangerar ingen tävling primärt av ekonomiska skäl. Att en ideel förening också får en intäkt ser jag som en självklarhet. Stora delar av överskottet går till ungdomsverksamhet, stödutsättningar (hur många ideela föreningar har råd med det?) etc etc. Du käner inte mig så att bedömma mig som person betackar jag mig för. Kom hit på en bärs så tar vi en tur på böljan?

Du är varmt välkommen. Jag marknadsför klassen så bra det går. Men de som gnäller mest tycks ändå inte vilja delta.

Jag gnäller, det kan jag medge...

Det jag ser som felet är att mer priser om pengar motivera ett dödande av en fisk värd att låta se djupet igen.

Påverkan, direkt kanske det inte påverkar så länge det är kilovis med snipor som slaktas, vilket skulle bli mat till en artbroder. Problematiken i mina ögon ligger när störe exemplar ex över 5 kg slutar sprattla endast för att visas på våg. Dessa fiskar tar det årtal för att nå sin storlek.. En död 10+ gädda tar det lika lång tid att ersätta som det tog för en att växa. Självklart kan jag tänka mej att tävla i C&R klassen och det skulle vara trevligt att ta en öl och byta erfarenheter ihop. Problematiken är att jag ej har en båt anpassad för trolling, samt en populärt kallad "lure box" anpassad för detta.

Jag är en trångsynt man/pojke och kan inte förstå tjusningen med C&K fiske då detta anses för att anpassa andras behov(köpare av fisken).
En tanke vore att dyka upp utan spön och ge det en chans.. Mitt inlägg var inte skapt för att angripa dej i person utan mera det du marknadsför. En aning förhastat och en hel del antaganden resulterar oftast i ett inlägg liknande/identiskt med mitt. Ber om ursäkt för detta. Diskusion leder med större utfall till ett gott resultat en mina antaganden.

Posetivt att höra att ni investerar pengar i framtida fiske och sattsar på kommande fiskare. Men kan inte detta vara negativa förebilder, då man dödar fisk och detta ses som en del av sportfiske?

Vad exakt innefattar stödutsättningen?

Vilken klass skall du tävla i?

Danne
2007-10-03, 09:43
Påverkan, direkt kanske det inte påverkar så länge det är kilovis med snipor som slaktas, vilket skulle bli mat till en artbroder. Problematiken i mina ögon ligger när störe exemplar ex över 5 kg slutar sprattla endast för att visas på våg. Dessa fiskar tar det årtal för att nå sin storlek.. En död 10+ gädda tar det lika lång tid att ersätta som det tog för en att växa.

Det optimalaste ur beskattning av fisk torde vara att plocka fisk procentuellt över hela storleksordningen. Den minsta påverkan i storlekssammansättningen borde vara att för ex. 100 enkilosgäddor beskatta med 50 tvåkilos, 25 trekilos, 12 fyrakilos, 6 femkilos (mattematiskt). På så vis styrs inte storlekssammansättningen inom gruppen. Eftersom det knappast kommer upp några fiskar över 6 kilo så är jag övertygad om att mitt c&r-fiske i sjön har större mortalitet av större gäddor än vad denna c&k-tävling har.

Självklart kan jag tänka mej att tävla i C&R klassen och det skulle vara trevligt att ta en öl och byta erfarenheter ihop. Problematiken är att jag ej har en båt anpassad för trolling, samt en populärt kallad "lure box" anpassad för detta.

Jag har båt, t.o.m en till salu :-) Vi kör med fotodokumentation så ingen fisk behöver säckas eller dylikt.

Mitt inlägg var inte skapt för att angripa dej i person utan mera det du marknadsför.

Det jag försöker marknadsföra primärt är att folk ska komma och delta i c&r-klassen

Vad exakt innefattar stödutsättningen?

Vi har ett projekt som går ut på att göra stödutsättningar för en öringstam i sjön som pga dammar lever på exstistensnivå. Det är ett pågående projekt och vi försöker hela tiden finna nya spännande projekt.

Vilken klass skall du tävla i?

Jag är bara med och arrangerar. Hinner inte med eget deltagande, även om jag gärna hade viljat för att öka deltagarantalet i c&r-klassen.