handdator

Visa fullständig version : Lowrance-ägare, har ni sett det här:

Flodström
2007-09-26, 18:48
Vi kanske går spännande tider till mötes, om man skall tro på reklamen och på de som provat grejen, digital signalbehandling av ekosignaler:

http://www.lowrance.com/Company/press/ETHERN.pdf

mvh :D

TAMTAM
2007-09-26, 19:33
Om jag inte minns fel har Raymarine flera färglod sen några år ute på marknaden med digital signalbehandling, verkar inte vara enorma försäljnings sucseer direkt även om det säkert är bra grejor, tyckte skärmarna var små när jag kikade på dem, denna blir väl bättre då man enligt artikeln kan välja storleken på skärmen själv (och plånboken!)

Flodström
2007-09-26, 20:59
Om jag inte minns fel har Raymarine flera färglod sen några år ute på marknaden med digital signalbehandling, verkar inte vara enorma försäljnings sucseer direkt även om det säkert är bra grejor, tyckte skärmarna var små när jag kikade på dem, denna blir väl bättre då man enligt artikeln kan välja storleken på skärmen själv (och plånboken!)

Det fina med den här är att du kan koppla in den på ditt analoga lod du redan har i båten förutsatt att du har ett lod med Lowrance NMEA-2000 teknologi som jag har förstått. Det skall vara en helt otrolig detaljupplösning på signalen från givaren gämfört med vanlig analog signalbehandling, med denna modul ansluten.

Som du säger, om du vill ha digital signalbehandling på ekot så är du tvungen att köpa ett proffesionellt lod typ Raymarine, Simrad, Furuno, - you name it och då blir det inte Lowrance-priser.

Sounder-1 kan bli ett mycket billigare alternativ till proffsloden då man kan behålla det gamla (nåja, inte så gamla, det måste vara utrustat med NMEA-2000 protokollet) lodet som det ser ut.

mvh

TAMTAM
2007-09-26, 21:04
Blir nog inte gratis direkt heller mvh

Flodström
2007-09-27, 00:55
Blir nog inte gratis direkt heller mvh

Återkommer då jag fått ett pris på den (blir nog till vintern) :beer:

Danne67
2007-09-27, 10:55

intressant, håll oss uppdaterade!

/D

Daniel L
2007-10-13, 20:51

Har hört ryktas om att den kommer att hamna under 10 000kr
Kommer nog att komma till sverige till båtmässan i göteborg

Flodström
2007-10-14, 01:01
Har hört ryktas om att den kommer att hamna under 10 000kr
Kommer nog att komma till sverige till båtmässan i göteborg

Ok, vi får väll se. För min egen del så köper jag den i så fall direkt från staterna, blir billigast i längden. Intressant att se vad den hamnar på för pris. :oj:

Vet inte om den är kompatibel med högeffekt givare (typ 1kW och över), men det är kanske bara signalekot (receive) som behandlas digitalt? I så fall har det inte någon större betydelse vilken givare man kör med. :ogen:

Men skall högeffeksignalen (transmit) digitaliseras, då vete f.n :rolleyes:

mvh

Daniel L
2008-04-27, 11:53
Nu sitter den på plats ska ut o testa den under 6 dagars fiske i veckan.