Visa fullständig version : Givare för djupvattensfiske, nån med erfarenhet?
Flodström
2007-10-05, 18:24
Hej!
Är på kanten till att installera en s.k. "in-hull" givare i TG:n vår. Är det någon här på forummet som har erfarenhet med ett sånt consept?
Har köpt en Airmar, 1kW halvproffsig givare för djupvattenfiske/trolling och skall montera den på insidan skrovet. Givaren är en M-260 som monteras i en separat, liten tank och som skall fästas till skrovets insida. Undrar om någon har erfarenhet av det här och i så fall, vad var utmaningen, svårigheterna och gick det greit eller var det supersvårt?
Tacksam för råd/tips om möjligt
Mvh :cheers:
Har monterat några få inombordsgivare men inte någon med en "tank" för montage utan inneslutningen har jag fått ordna själv.
Modellera och epoxilim har funkat bra vid såna monteringar!
Det som varit svårast är att hitta rätt placering för en så störningsfri funktion som möjligt med minsta möjliga effektförlust, men har Du en låda som den ligger i som Du kan flytta runt så underlättar det ju.
Klassiskt tips är annars att ta en plastpåse med vatten i och lägga givaren i den för att få en luftfri kontakt mellan givare och skrov och kunna testa olika positioner innan man monterar den för gott.
Du känner säkert till att givaren inte ska sitta nära steglisterna pga högre störning och inte nära kölen då laminatet är tjockare där, men jag nämner det för säkerhetsskull.
Hej!
Är på kanten till att installera en s.k. "in-hull" givare i TG:n vår. Är det någon här på forummet som har erfarenhet med ett sånt consept?
Har köpt en Airmar, 1kW halvproffsig givare för djupvattenfiske/trolling och skall montera den på insidan skrovet. Givaren är en M-260 som monteras i en separat, liten tank och som skall fästas till skrovets insida. Undrar om någon har erfarenhet av det här och i så fall, vad var utmaningen, svårigheterna och gick det greit eller var det supersvårt?
Tacksam för råd/tips om möjligt
Mvh :cheers:
Vore jag som du och siktar på djupt fiske skulle jag antingen montera på akterspegel eller genomskrovs definitivt men det är min åsikt lycka till mvh
Flodström
2007-10-05, 23:11
Du känner säkert till att givaren inte ska sitta nära steglisterna pga högre störning och inte nära kölen då laminatet är tjockare där, men jag nämner det för säkerhetsskull.
Tack för tipsen Rospigg.
Det är denna givare jag snackar om:
http://www.airmartechnology.com/airmar2005/ex20/RMProducts/ElectCat.asp?ProdID=53&Man=All&PageNo=101http://www.airmartechnology.com/airmar2005/ex20/RMProducts/ElectCat.asp?ProdID=53&Man=All&PageNo=101
Två frekvenser, 200 resp 50 kHz (6° och 19°) 1kW på varje frekvens.
Det är en avancerad monteringsmanual till den givaren och det är naturligtvis bara att följa den. Jag ställde frågan bara för att höra om det var någon som hade monterat en liknande, och om monteringen funkade bra. :kung1:
TamTam, givaren ligger hemma på mitt bord och anledningen till att det blev den här modellen var rätt och slätt att inte behöva göra/borra hål i skrovet, annars var det en jäkligt fin givare som konkurrerade med den jag köpte med tiltad kristall, inget behov för s.k. fairing-block (vinklatt block för att givaren skall skjuta rakt ner) men den krävde 136 mm hål i skrovet så då blev det denna i stället (M-260). Aktergivare s.k. skimmer transducers er bara på ca 200W och går inte djupt nog ner. Desutom, lätta att slå av som du säkert vet (har själv slått av 2 st) :(
Annars har du nog rätt i att en genomgående hade varit optimalt. Får bli på nästa båt i så fall (om några år kanske).
mvh
Tack för tipsen Rospigg.
Det är denna givare jag snackar om:
http://www.airmartechnology.com/airmar2005/ex20/RMProducts/ElectCat.asp?ProdID=53&Man=All&PageNo=101http://www.airmartechnology.com/airmar2005/ex20/RMProducts/ElectCat.asp?ProdID=53&Man=All&PageNo=101
Två frekvenser, 200 resp 50 kHz (6° och 19°) 1kW på varje frekvens.
Det är en avancerad monteringsmanual till den givaren och det är naturligtvis bara att följa den. Jag ställde frågan bara för att höra om det var någon som hade monterat en liknande, och om monteringen funkade bra. :kung1:
TamTam, givaren ligger hemma på mitt bord och anledningen till att det blev den här modellen var rätt och slätt att inte behöva göra/borra hål i skrovet, annars var det en jäkligt fin givare som konkurrerade med den jag köpte med tiltad kristall, inget behov för s.k. fairing-block (vinklatt block för att givaren skall skjuta rakt ner) men den krävde 136 mm hål i skrovet så då blev det denna i stället (M-260). Aktergivare s.k. skimmer transducers er bara på ca 200W och går inte djupt nog ner. Desutom, lätta att slå av som du säkert vet (har själv slått av 2 st) :(
Annars har du nog rätt i att en genomgående hade varit optimalt. Får bli på nästa båt i så fall (om några år kanske).
mvh
Det var rejäla grejor det och helt klart en högre division än dem jag monterat men verkar mycket vettig.
Snäva konvinklar så precsionen lär bli fin på båda frekvenserna och det kan behövas för precisionsfiske på tex vrak.
Fasen det var inte bra att jag fick veta hur billigt man kan handla såna här saker för nu fick jag en massa galna ideer om saker jag vill ha inför kommande säsong :D
Prylgalning JAG?? jomenvisst :kung1:
Hej.
Har monterat en b256 som inombordsgivare i min rocad. Den funkar utmärkt. Hade båten med mig upp till Söröya i somras och testade lodet ut till 250 - 300 meter. Hade klockren bild även då jag körde omkring runt 10 öringen och norr därom. Jag hade även bra bild i höga farter. Har alltid tidigare tappat bottenkontakt med akterspegelsgivare då jag ökat farten.
Det som är viktigt är att givaren inte ligger bakom någon steglist el dylikt. Dessa skapar ju luftbubblor med allt vad detta innebär.
Jag tillverkade en egen tank eftersom 256 är en 1 kw genomskrovsgivare. Plasttanken limmade jag fast med Sika 292. Fyllde upp denna med miljövänlig glykol. Tanken sitter idag fast som berg.
Flodström
2007-10-06, 18:59
Hej.
Har monterat en b256 som inombordsgivare i min rocad. Den funkar utmärkt. Hade båten med mig upp till Söröya i somras och testade lodet ut till 250 - 300 meter. Hade klockren bild även då jag körde omkring runt 10 öringen och norr därom. Jag hade även bra bild i höga farter. Har alltid tidigare tappat bottenkontakt med akterspegelsgivare då jag ökat farten.
Det som är viktigt är att givaren inte ligger bakom någon steglist el dylikt. Dessa skapar ju luftbubblor med allt vad detta innebär.
Jag tillverkade en egen tank eftersom 256 är en 1 kw genomskrovsgivare. Plasttanken limmade jag fast med Sika 292. Fyllde upp denna med miljövänlig glykol. Tanken sitter idag fast som berg.
Hej "snäck"
Kul att höra om ditt "lod-bygge". Låter som en fullträff. Klart du har sparat en del av båtens värde i.o.m. att inget hål borrats genom skrovet. Rocad, hmmmm undrar om inte Rospigg kör en sådan?
Jag fick problem med min TG då det är omöjligt att komma åt längst bak i båten (på insidan) p.g.a. motorbrunnen går långt ner och att det är stor tank i båten som är monterad mitt i båtens bakre halva.
Jag är tvungen att montera givaren framför tanken, längst bak i hytten. Men jag tror inte det blir så mycket sämre än att montera den längst bak. Kan bli något mer luft här men det kan inte bli mycket då givaren kan monteras på sidan av kölen.
Rospigg, bara hör av dig så skall du få tips, hehehe. :D
mvh
Hej "snäck"
Kul att höra om ditt "lod-bygge". Låter som en fullträff. Klart du har sparat en del av båtens värde i.o.m. att inget hål borrats genom skrovet. Rocad, hmmmm undrar om inte Rospigg kör en sådan?
Jag fick problem med min TG då det är omöjligt att komma åt längst bak i båten (på insidan) p.g.a. motorbrunnen går långt ner och att det är stor tank i båten som är monterad mitt i båtens bakre halva.
Jag är tvungen att montera givaren framför tanken, längst bak i hytten. Men jag tror inte det blir så mycket sämre än att montera den längst bak. Kan bli något mer luft här men det kan inte bli mycket då givaren kan monteras på sidan av kölen.
Rospigg, bara hör av dig så skall du få tips, hehehe. :D
mvh
Låter ju inte bra med tanken i vägen, kan Du inte lossa på tanken och montera givaren under tanken??
Kolla var den våta ytan slutar föröver i planingsfart från en annan båt och kolla var det blir inombords med tanke på givar placeringen inte kul om Du tappar signal i planingsfart.
Har en god vän som har en TG 7000 samma skrov som din och den går ganska högt så mycket av botten ligger i luften i högre farter så kolla innan Du monterar!!
Jag lägger det erbjudandet på minnet tills plånboken medger lite prylinköp :mices_bla
Jo visst har jag en Rival/Rocad samma båt olika namn efter att företaget bytte namn.
Flodström får du den givaren rätt installerad i skrovet blir det nog riktigt bra specificationerna är imponerande definitivt proffsgrejor måste kostat bra.
Backa upp den med snabba elriggar också då finns inga gränser på norska kusten mvh!
PS klarar verkligen LCX 112 av att driva en sådan tycker det låter som nåt för Furuno och liknande.
Det finns en m260 givare beg på ebay med lowrancekontakt. Säljaren är från tyskland. Det som fattades var själva tanken. Ifall någon är sugen. Jag tror att det var ett dygn kvar på budgivningen.
Flodström
2007-10-07, 00:19
Flodström får du den givaren rätt installerad i skrovet blir det nog riktigt bra specificationerna är imponerande definitivt proffsgrejor måste kostat bra.
Backa upp den med snabba elriggar också då finns inga gränser på norska kusten mvh!
PS klarar verkligen LCX 112 av att driva en sådan tycker det låter som nåt för Furuno och liknande.
TamTam, det fina med LCX-112 är att den har två effektval: det ena är för "vanliga" givare typ transom mount och det andra läget heter "1kW high power" och det är bara att skifta inställning när givaren kopplats in.
Snabba elriggar kan det nog bli, ja.
Det finns en m260 givare beg på ebay med lowrancekontakt. Säljaren är från tyskland. Det som fattades var själva tanken. Ifall någon är sugen. Jag tror att det var ett dygn kvar på budgivningen.
Såg också den auktionen. Det är en äldre modell av M-260. men den funkar säkert lika bra som den nya. Andra fysiska mått skulle jag tro (bredare). Går säkert att få tag på en ny tank från Airmar till gamla givaren. Kontakten passar inte till LCX-112 (kontakten till givaren är inte blå).
mvh
Rospigg, har inget val. Tanken är på 150 lit. och kan inte flyttas (pollyurethanskummad runt om dessutom). sender bilder i morgon (på TG-tråden).
mvh
Kontakten passar. Har gamla lowrance 10,4 tummarn och använder blåkontakt dubbelfrekvensgivare som reserv. Det som inte funkar är temp och fart. Själva kontakterna är same, same och funkar åt båda hållen.
Flodström
2007-10-12, 22:35
Ok, det börjar närma sig. Har slipat skrovets insida där givartanken skall sitta.
Har haft en givande konversation med Jan på TG-Boats om hur bottnen är konstruerad/beskaffad. Dessutom så fick jag mått på var den första steglisten kommer (50cm från kölen)
Nu skall tanken sågas och slipas. Sen är det bara att plasta fast grejorna. En lokal båtbutik gick i konkurs och där fant jag Watski-produkter til 60% rabatt och då köpte jag bl.a. polyester för arbetet med givartanken -kanon. Köpte även en massa syrafast skruv och bult (till trollingbaren bl.a.). Återkommer med bilder.
mvh