Visa fullständig version : Tubefluer med "ny vri"
Hei fluebindere,
Her er et tips til hvordan du kan binde fortyngede tuber med korte kropper.
Genialt.........
http://www.granbo-flyfishing.no/_norsk/tubeflue-enhands.html
Föredrar att binda med X-heavy cones istället. Eller små kopparpluppisar.
Flodström
2007-10-06, 19:33
Hei fluebindere,
Her er et tips til hvordan du kan binde fortyngede tuber med korte kropper.
Genialt.........
http://www.granbo-flyfishing.no/_norsk/tubeflue-enhands.html
Förr så använde vi blytråd till att förtynga flugor av typen dubbelkrokade "räkimitationer" inkl. mindre och större tubflugor. Men numera har man slutat med det då bly förorenar en del, men mest kanske för att man är "lat" och inte gidder att binda in så många material i flugorna som förr.
Enig med "Henk" här, små koppartuber är suverent. Men också de s.k. Brass Botle Tubes är bra om man vill ha än tyngre flugor för vårfiske efter lax och/eller havsöring. Ellers, takker jeg for ditt tips her.
Skitt Fiske
hermelin
2007-10-09, 00:59
Är väl del med meningen att förtynga flugan att balansera upp obalansen man får i och med det man har en krok därbak och då verkar det ju dumt att ha förtyngningen bak också.
Är väl del med meningen att förtynga flugan att balansera upp obalansen man får i och med det man har en krok därbak och då verkar det ju dumt att ha förtyngningen bak också.
Mulig att jeg misforstår hva du mener nå, men det er nettop det han gjør her.
Fortynging foran (under framkroppen ).Antall omdreininger med blytråden skal tilsvare vekten på kroken som sitter i andre enden. Grunnen til at fortyngingen bindes på et tynnere rør er for å få en "slankere" kropp på flua.
Hver sin smak, men personlig synes jeg dette gir penere fluer enn om man bruker cones.
Billigere er det også:fiska2:
hermelin
2007-10-15, 23:54
Fortynging foran (under framkroppen ).Antall omdreininger med blytråden skal tilsvare vekten på kroken som sitter i andre enden. Grunnen til at fortyngingen bindes på et tynnere rør er for å få en "slankere" kropp på flua.
Hver sin smak, men personlig synes jeg dette gir penere fluer enn om man bruker cones.
Förtyngningen på bilderna är ju i bakänden, i alla fall tycker jag att det ser ut så.
Flodström
2007-10-16, 00:43
Förtyngningen på bilderna är ju i bakänden, i alla fall tycker jag att det ser ut så.
Ja du kan ha rätt här, om du bara ser/fokuserar på själva plasttuben på bilden. Men tänk sen när hela flugan är färdigbunden: förtyngningen sitter då i främre halvdel av själva flugan.
Nu har jag inte så stor tro på att det är snack om "balansera" ut själva krokvikten på en sådan kort-tubad fluga, men i stället så är det säkert att få hele flugan att gå mer horisontellt än vad den annars hade gjort.
På "lång-tubade" flugor typ havsöringstuber kan det vara effektivt och ha någon sorts förtyngning i framenden av den mycket längre tuben för att balansera ut krokvikten. :)
mvh
hermelin
2007-11-08, 22:19
Ja du kan ha rätt här, om du bara ser/fokuserar på själva plasttuben på bilden. Men tänk sen när hela flugan är färdigbunden: förtyngningen sitter då i främre halvdel av själva flugan.
Nu har jag inte så stor tro på att det är snack om "balansera" ut själva krokvikten på en sådan kort-tubad fluga, men i stället så är det säkert att få hele flugan att gå mer horisontellt än vad den annars hade gjort.
På "lång-tubade" flugor typ havsöringstuber kan det vara effektivt och ha någon sorts förtyngning i framenden av den mycket längre tuben för att balansera ut krokvikten. :)
mvh
Köper ditt resonemang!
Flodström
2007-11-11, 23:54
Enig med deg G.L. Men tenk på at av og til så trenger enn en flue som har litt "volum", d.v.s en flue for sjøørreten (f.eks. i Mørrumsåen). Da er en flue med feit, tykk kropp at foretrekke. Men den slanke kroppen du forespråker er også mit førstevalg men, jeg bruker dei mest i laksefisket.
Fordelen med de korte, tunge tubene er at heile fluen består til broparten av en livlig, bevegelig, fiskelik vinge og som ikke på noe vis striper når en hiver flua tvers elven på f.eks. et fossbrekke. Et annet fortrin disse fluene har foran andre typer er at dei begynner å fiske i det fluen lander på/i vannet (elven). I nedslage så dykker fluen ner mot bunnen og hvis en laks ser det så opptrer fluen meir naturleg (hodet ner mot bunnen) enn en flue som synker med kroken først og vingen peiker i en annen retning. Dette er i vert fall mine erfaringer i laksefisket.
Disse typene av fluer er vanligvis meget ulempelige for søørretfisket i det at sjøørreten er mye mer kritisk i sin måte å bite på (bak fluen) Laksen tar som regel fluen på tvers/rakt på eller full fart bakfra, ikke noe "fintfølende" her ikke.
mvh :fiska1:
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.