handdator

Visa fullständig version : Nån som gott recept på gädda?

mr_cobra
2002-10-11, 21:34
Man drar ju up några gäddor om år och hittills har jag satt tillbaka alla på grund av att jag aldrig ätit gädda som smakat gott/gått att äta pga ben.

Finns det ingen som har något recept på gädda som är smarrigt, man borde väl kunna skära ut två fileér på varje fisk?

cico
2002-10-11, 22:25
Originally posted by mr_cobra
Man drar ju up några gäddor om år och hittills har jag satt tillbaka alla på grund av att jag aldrig ätit gädda som smakat gott/gått att äta pga ben.

Finns det ingen som har något recept på gädda som är smarrigt, man borde väl kunna skära ut två fileér på varje fisk?

Är väl inte benigare än andra fiskar. Fjälla och rensa kör hel i djupplåt. Massor av lök och smör i och utanpå. Serveras med pepparot. Ok det lät inte så gott men så gör man iaf :)

Kom ihåg att de godaste gäddorna är de kring 2 kilo. Det finns ingen anledning att ta hem en större. Dessutom är det de större som lägger rommen som ska bli till nya gäddor. Själv skippar jag fylla frysen varianten och tar endast en matgädda ibland. Skulle bli helt sjukt om man skulle bonka allt man får de dagar fisket är bra. Nu ska jag inte fylla receptsidan med c&r snack :)

//K

Sturgeon
2002-10-11, 22:31
Det skall vara MYCKET pepparrot, smör och salt, så blir det mumma för magen:hungrig: :hungrig: :beer: :cheers:

mr_cobra
2002-10-11, 23:15
Tackar för tipsen ska testa lite om man drar upp nån i lämplig storlek....

yoxler
2002-10-29, 07:46
ett annet tips som är supergott är gäddfärsbiffar.

Fungerar bra med pepparrotssås eller ngn dragonsås.

Madmagnus
2002-10-29, 17:42
Hej!!

Min morsas specialare med gädda är helstekt i ugn, med mandelflarn (ej för allegiker) Strö ut mandelflarn i smord form, fjälla krokodilen salta och citronpeppra överallt på firren, lägg den i formen på mandeln. Smörklickar i och kring, lika så med mandel efter att du lagt fisken i formen.

Smaklig måltid!

cico
2002-10-29, 20:36
Riktigt med pepparot är a och o vid förtäring av gädda. Skirat smör samt att man saltar fisken några timmar innan (alt. innan frysen) kommer på delad andra plats.

//K

Hundersmarck
2004-08-17, 20:27
här får ni de godaste receptet på gädda iaf! rensa gäddan invändigt och utvändigt asså ta bort inälvor o fjälla fisken! stoppa in gäddan i en djupplåt och gäddan ska vara saltad inne och utanpå och lite citron skadar inte heller. sen ska du koka lite färskpotatis o pepparotssås till de e rena ly***maten

mayday
2004-09-01, 20:39
In me den i Röken
smakar helt underbart med rökt gädda

Hundersmarck
2004-09-01, 21:27
håller me cicos recept fast jag brukar bara salta gäddan istället för lök o sen gör man pepparotssås me fäskpotatis Mmmm de e gott som lax nestan om inte godare

ALQ
2004-09-01, 22:00
jag säger bara "gäddbullar"!
samma som köttbullar men man byter ut köttfärsen mot grovmalen gädda. och mycket dill, förstås!

Hundersmarck
2004-09-01, 22:45
o ketchup o makaroner eller?

flyman
2004-09-06, 15:04
man filear gäddan och skär den i lagom stora bitar sen marinerar man den i santa marias grillolja och hackar över lite cirtronmelliss
sen lägger man den på grillen

etuna_alex
2004-09-06, 17:22
bra med lite tips har aldrig riktigt vetat hur jag ska tillga mina gäddor. när jag lagat dom blir de oftast smaklösa och vattniga! =(

BeBest
2004-09-06, 19:15
Prova Lyxgädda!
http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?s=&postid=31736#post31736

Unregistered42343
2004-09-06, 21:18
Fick en gång gäddfärsbullar på spenatbädd med romsås -- mums! Heter visst quenelles på franska och tillhör haute cuisine, dvs riktigt fint franskt käk!

Har inte stor aning om hur man tillagar detta, men recept finns på nätet. Bara att söka.

En gång blev jag för övrigt vittne till ett misslyckat fiskfärsbullekok. Istället för bullar blev det pannkaka. Har visst att göra med att det är väldigt lätt att förstöra proteinet i fiskköttet och utan det koagulerar inte köttet och därmed blir det inga bullar.

mahl
2004-09-16, 10:24
rensa gäddan invändigt och utvändigt asså ta bort inälvor o fjälla fisken!
sen lägger jag den i en form.
Tar en skål å blandar olja persilja gräslök ev lite lök salt vitpeppar .Gnider in fisken i den gröna geggan å lägger ut lite smörklickar i formen.
för att den inte ska se så ensam ut så kan man lägga dit lite frysta grönsaker.
serveras med nykokt potatis som kokats i citron .
Mums...

ngedda
2005-01-09, 00:54
Gädda är mycket god i de flesta sorters fisksoppor.
Min favorit är en fiskgryta typ fransk med grönsaker, tomat, vin, appelsinskal, fänkål,
o hemgjord ajoli (vitlöksmajonäs) . Av gäddbuljong med gäddfileer.

Smaklig måltid

Hemi
2005-01-09, 01:59
Ansjovisspäckad ugnstekt gädda brukar vinna recepttävlingar. Jag har inte receptet och har inte själv provat.

BBRF
2005-01-09, 03:44
Säger bara Tore Wretmans vitlöksgädda! Det exakta receptet har jag någonstans, men ös i ett gäng hela vitlöksklyftor, smör och lite pepparrot i en hel, urttagen gädda och ugnsstek i 200 grader i 20-25 minuter. Ta vara på skyn och gör en sås med lite grädde i. Servera med kokt potatis...Mmmmmmm.....

Lucius
2005-01-09, 15:40
Precis som Hemi säger så är det kanon att tillaga gäddan med ansjovis. Det funkar tom för de som vanligen har svårt för ansjovissmak. Gör så här:

Filéer från gädda på 1,5-2 kg
3 dl grädde
Liten burk ansjovisfiléer
Ströbröd
Smör
Viteppar, salt

Ugn 225 grader

Smörj en ungssäker form. Salta och peppra filéerna. Vänd dem i ströbröd. Lägg filéerna i den smorda formen. Gör ett streckmönster på gäddfiléerna med hjälp av hela ansjovisfiléer, ta ungefär hälften. Klicka i rejält med smör. Låt fisken steka i ugn i 10 minuter. Ta ur formen, knipsa resterande ansjovisfiléer i mindre bitar och lägg runt gäddan. Häll på grädden. Låt stå i ugn i ytterligare tio minuter. Servera gärna med pressad potatis.

Smaklig måltid!

Baloom
2006-10-15, 21:00
--------------------------------------------------------------------------------

Till ca. 4 personer

400 g skinn- och benfri gäddfilé (alt. annan vit fiskfilé)
1 msk maizena
1 liten gul lök
3 äggvitor
1-1 1/2 dl mjölk kör gärna 50/50 med grädde
salt och vitpeppar
2 dl ströbröd
smör till stekning

1. Kör fisk och lök till färs i matberedare med kniven monterad.
Tillsätt maizena, äggvitor och mjölk i omgångar och kör ihop till smet.
Smaka av med salt och peppar.
Om du vill vara säker på att inga ben kommer med, kör gäddan två ggr.
genom köttkvarn innan du blandar i övriga ingredienser.

2. Låt gärna färsen stå några minuter så den hinner sätta sig.
Häll ut ströbröd på ett smörpapper och klicka ut fyra biffar.
Vänd eller skeda över ströbröd på ovansidan.
Stek gäddfärsbiffarna i medelvarm panna i lika smör.

:cheers:

Gnagarn
2006-10-23, 09:03
Enl receptet i senaste allt om flugiske,,
Funkar !! :oj:

bastard
2006-10-23, 11:31
Om du ska bjuda stackare som vuxit upp med fiskpinneträd på ica och därmed är livrädda för lite ben i fisken kan det vara bra att filea gäddan och dela fileen i lagom stora bitar. När fisken är tillagad delar man bara fileen på längden(alltså gäddans längd, om fileen fortfarande vore hel), vips så är det jättelätt att plocka ut alla ben som sticker ut som ett kråkbo.
Observera att en 2-kilos gädda må vara en snipa i båten men den är ett helvete på diskbänken. Skaffa rensbräda i skogen. Jag har mer än en gång tapetserat köket med gäddfjäll...

ALQ
2006-10-23, 12:40
http://www.fiske.nu/medmera/kokboken/pike.htm

Tegel
2006-10-23, 12:47
I göran cederbergs bok gäddfiske finns det lite recept där bak. Prova den med saffran, det är grymt gott.

JG
2006-10-23, 15:39
Enl receptet i senaste allt om flugiske,,
Funkar !! :oj:

Ojdå.. Låter inte allt för gott, men med en hel del soja och wasabi bör det funka. :) Får testa det någon gång!

Helgonet
2006-10-25, 10:33

Här har du/ni massor av recept :-)

http://www.nordisktfiske.se/forum/viewforum.php?f=16&sid=1b6424da0d9c9f5ee5eaeaed030b29f9

Da_Moose
2006-12-02, 23:41
--------------------------------------------------------------------------------

Till ca. 4 personer

400 g skinn- och benfri gäddfilé (alt. annan vit fiskfilé)
1 msk maizena
1 liten gul lök
3 äggvitor
1-1 1/2 dl mjölk kör gärna 50/50 med grädde
salt och vitpeppar
2 dl ströbröd
smör till stekning

1. Kör fisk och lök till färs i matberedare med kniven monterad.
Tillsätt maizena, äggvitor och mjölk i omgångar och kör ihop till smet.
Smaka av med salt och peppar.
Om du vill vara säker på att inga ben kommer med, kör gäddan två ggr.
genom köttkvarn innan du blandar i övriga ingredienser.

2. Låt gärna färsen stå några minuter så den hinner sätta sig.
Häll ut ströbröd på ett smörpapper och klicka ut fyra biffar.
Vänd eller skeda över ströbröd på ovansidan.
Stek gäddfärsbiffarna i medelvarm panna i lika smör.

:cheers:

Detta recept funkar inte alls!

Slutresultatet ser ut som nått kon har kräkts upp.

Det är alldeles för mycket ägg, provade detta idag och det gick åt helvete. Det blir en gäddomelett kan man säga.

Här är det 3 äggvitor på 400 gram fisk, i en kokbok för fisk hittade jag ett annat recept som sa 1 äggvita på 750 gram fisk. Rätt stor skillnad.

Jag rörde ihop 5,5 liter av denna smet idag för att göra gäddbiffar, men det blev ju den största omelett jag har gjort iaf.
Tur att min lilla dotter gillar omelett, blev 14 burkar barnmat minst.

Jag försökte klicka ut det på ströbröd men det var för vattnigt så jag klickade det i stekpannan direkt. Fyllde även en ugnsform och slängde in det i 35 min.

Skall prova ett annat recept nästa gång....

Bowen
2006-12-03, 04:05
Detta recept funkar inte alls!

Slutresultatet ser ut som nått kon har kräkts upp.

Det är alldeles för mycket ägg, provade detta idag och det gick åt helvete. Det blir en gäddomelett kan man säga.

Här är det 3 äggvitor på 400 gram fisk, i en kokbok för fisk hittade jag ett annat recept som sa 1 äggvita på 750 gram fisk. Rätt stor skillnad.

Jag rörde ihop 5,5 liter av denna smet idag för att göra gäddbiffar, men det blev ju den största omelett jag har gjort iaf.
Tur att min lilla dotter gillar omelett, blev 14 burkar barnmat minst.

Jag försökte klicka ut det på ströbröd men det var för vattnigt så jag klickade det i stekpannan direkt. Fyllde även en ugnsform och slängde in det i 35 min.

Skall prova ett annat recept nästa gång....
Säg inte at du dödat en gädda? :wow1:

:)

Danne67
2006-12-03, 12:07

Gädda... Han dödade 3 ägg :wow1: :nej: :wasntme-s

posiedon
2006-12-05, 09:41
man gör som en smörgåstårta fast fyllningen mellan delarna är gäddfärs...det är smarigt det o sen kan man ta rommen om det är en hona man fått o ha högst uppe på tårtan bland skinkan.

Da_Moose
2006-12-05, 10:28

Jag erkänner mig härmed skyldig till att ha dödat 10-12 st gäddor till mig själv i år och tagit med hem för att göra gäddfärs.

Det är ett smutsigt jobb men någon måste göra det.... :wow1:

Färsk fisk, här var det färs-fisk!

jerklimpan
2006-12-11, 22:38

Filea gäddan som alltid när man filear fisk ha ryggen på fisken i mot dig på skärbrädan ¨så får du loss alla ben.

frityr smet 1 ägg gula 1 dl vetemjöl 1 msk olja 1 dl mörk lätt öl 1 äggvita . Blanda i hop allt utom äggvitan som vispas hårt till skum å sen vänds ned försiktigt . Värm upp Matolja i en stekgryta minst 5-6 cm över botten, den ska hålla ca 180 grader kolla med termometer vänd fisken i smeten å fritera tills den blir gyllebrun ett par min . Är oljan för kall losnar paneringen är den för varm blir den bränd . Seravera med strips å remulad sås å nån god sallad .

Lycka till.

pwrdesign
2007-03-26, 17:06
Kan bara hålla med om att gäddqueneller är mums!

Byfåne
2007-03-28, 10:20
Thai-inspirerad 2-kilosgädda:

1. Skär ut filéerna.
2. Skär filéerna i "skivor", ca 1 cm tjocka och stora som en snusburk ungefär. Lägg alltså filéen på skärbrädet och med kniven i sisådär ganska liten vilnkel mot bordet skär du sneda skivor... Fan så jag förklarar dåligt men i alla fall.
3. Blanda (ryps-)olja, Dijon-senap, honung, soijasås, ett fnyk salt och lite citronstänk i en skål och läg gäddbiffarna/-skivorna i. Låt stå dra i sisådär en timma.
4. Stek bitarna i het stekpanna, med liiiite smör. Peppra enligt smak & tycke.

Äts med ris av önskat slag. Mumsgott. Ja och man dricker förstås en iskall öl till maten.

Skitfiske.
-BörjeB-

tonkan1
2007-03-29, 16:59
Det klart bästa gädd recept.

1st gädda 2-3kg som man tar ur innanmätet och fjällar den, skär av huvudet.
Efter det salta & peppra rejält, svart eller vit spelar ingen roll, och låt det ligga i kylen ett par timmar. Sedan ska man fylla gäddan med gröslök.persilja,färsk timjan,färsk oregano och en röd chilifrukt som man delar på mitten. och stora klickar smör, lägg sedan gäddan på dubbla lager alufolie
vik i hopp så det blir tätt. lägg sedan gäddan direkt på glöden i grillen ca 10-12 min per sida.

Sås när gäddan är klar tar man ut örterna plus chilin lägger allt i en mixer och mixar det tillsammans med 3 dl grädde och 2 stora klickar smör sedan är det bara att sila det och koka upp det i en panna. Häll detta över gäddan.

Potatis färsk kall kokt potais som man skivar och lägger på små alufolie bitar mixa vitlök med flytandemargarim häll det över potatisen salta lite, gör små knyten och lägg detta oxå på glöden ca 10-15 min
servera och njut