Visa fullständig version : Bete till ål.
Tjenixen.
Hur sätter man på en hel betesfisk när man ska fiska ål?
Sätter man kroken i munnen??
Funkar det att meta ål med Hel sill vid en mynning till havet?
Eller ska jag ta mask?
Vilka sorters spö är bäst?
har ett 9fot 15-40 grams kastvikt... lagom eller?
och farsans spö 9fot 30-60 gram
har också ett Feeder spö 12 fot...
och 8 fot 15-30 grams vikt
och 7fot 5-20 grams vikt...
vill ha 2-3-4 spön vilka ska jag ta?
:beer:
Säkrast blir det om du kör med en betesnål och då trär linan genom betesfisken. Jag skulle nog rekommendera att köpa ett par billiga "stockiga" karpspön. Inte speciellt kul om du krokar i en stor ål på de prylarna.
tror nog ålarna väger högst 1.5 kilo i den kanalen
DanneStock
2003-07-31, 13:30
Du kan kroka fisken i munnen men då får du vara snabb med mothuggen, och som sagt så bör du köpa ett par billiga karppåkar om du vill ha upp fisken.
El Crapone
2003-07-31, 13:51
1,5 kg´s ål på ett 7,8 eller 9 fot spö blir inget roligt för sig.. elelr roligt blir det kanske, men ålen lär gå till första bästa stock på botten =)
hmm...
Vet inte om ålfiske är min grejj ännu, vill först testa om det är nåt jag vill fortsätta med... om jag får hugg, rusning m.m fast jag inte får upp den blir det nog skaffa karpgrejjer, men ska köra med dessa tills vidare...
så vilka spö ska jag ta? farsans 9fot, mitt 9fot och feeder?
0.30 nylon som tar 3 kg??
El Crapone
2003-07-31, 14:44
0,30 nylon som tar 3 kg? kanske läst av fel?
Jo, de spöna ska du nog använda i så fall.. jag har fått en ål påett 8 fot en gång, liten men iaf =) så det gick lätt som en plätt..
nje du läste rätt den tar 3.4 kg tror jag.
Köpte en billig lina för 39 kr/1000 meter :)
får kanske köpa nån ny lina till ålfisket, eller räcker det?
Kolla lite på de andra trådarna om ålfiske här på forumet. Det mesta i redskapstips finns redan där.
El Crapone
2003-07-31, 21:40
Originally posted by Lazinko
nje du läste rätt den tar 3.4 kg tror jag.
Köpte en billig lina för 39 kr/1000 meter :)
får kanske köpa nån ny lina till ålfisket, eller räcker det?
Hehe, menade att det borde vara du som läst fel på spolen =)
Kanske tar den 13,4kg? låter mer rimligt även om den va billig.. :cheers:
13.4 kg tror jag absolut inte att den klarar, och speciellt inte till det priset!
Din lina verkar otroligt dålig Dan, köp ny!
Nu krånglas det.... Dela fisken på mitten, sätt kroken i det starkaste partiet dvs huvudet, se till att det finns lite inävlor dinglande. Ut med eländet och vänta på napp. Kom ihåg, när engelsmännen fiskar djupt så fiskar dem djupare än 30 cm, så ålen finns både riktigt grunt och riktigt djupt.... Kör med dina tuffaste påkar och 0,40 lina minst på rullen, 0,50 på tafsen, pumpa som f..n vid napp så kommer du att få ål på land, förr eller senare.... Kom ihåg, Krångla inte till det.....
Precis, krångla inte till det, polarn fick 2 st kilo ålar sist vi var ute, på 7 fot spö.
Fiska med grejerna du har, det är tråkigt att tappa fisk men det är grymt kul att ta ål på lätta grejer.
Go for it...
kollade på den, 6 kilo tog den, hade en annan på 0.20 som tog 3
El Crapone
2003-08-01, 03:36
Hehe.. trodde det =)
Saizen: Jag har sett en som drillat en ål på 950g på ett 8fot 10-40g spö.. och jag kan ju garantera att det inte är någon bra kombination, det kom ner flertalet gånger till botten, men hade inget att klammra sig fast i så den kom upp.. men det var nog mer tur än skicklighet, här snackar vi stenhård kamp utan slirbroms =)
hmmm... ska man nte släppa efter när den rusar?
DanneStock
2003-08-01, 14:39
Nej, för faan!
nehe... jag har köpt makrill jag ska agna med... sillen var slut... ska dela den i bitar..! har även mask med mig... kör med 3krok på Makrillen och enkelkrok på Masken...
ska bli kul o få sitt första ålpass...!!!
Originally posted by Foppa
13.4 kg tror jag absolut inte att den klarar, och speciellt inte till det priset!
Din lina verkar otroligt dålig Dan, köp ny!
men vadå... Har den bara på metes grejjerna till brax o sånt, kör med flätad till Gädda, abborre...
enligt mig behöver inte brax och liknande på 2 kg så stark lina
:headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang: :headbang:
Mindre skojj om du skulle dra på nånting större, stor bra/id, eller abborre, och så blir det bättre känsla i en mindre töjbar lina
Och så sätter du så mycket sänken och krokar med en dålig lina!
El Crapone: ingen som sagt att det är en bra kombination, men däremot skrev jag att det är grymt kul att ta ål på lätta grejor.
Själv kör jag alltid med mitt 4.80 m haspel, väldigt mjukt men gosse vilka lyft.
Det är en bra lina för 39 kr...
ska dock skaffa ny snart...
Har kommit hem från Ålpasset nu. Fiskade från halv nio till kvart i tolv..! hade bara hugg med abborre o brax, mört men ingen Ål inte... testade både makrill och mask som bete...
Gick hem för det inte kändes så säkert med massor med ungdomsgäng i närheten :-S
Sturgeon
2003-08-02, 00:14
Originally posted by Lazinko
Det är en bra lina för 39 kr...
ska dock skaffa ny snart...
Har kommit hem från Ålpasset nu. Fiskade från halv nio till kvart i tolv..! hade bara hugg med abborre o brax, mört men ingen Ål inte... testade både makrill och mask som bete...
Gick hem för det inte kändes så säkert med massor med ungdomsgäng i närheten :-S
Förnuftigt av dig att gå hem faktiskt, när idioterna är ute stannar den förnuftige inne.
Nåväl, du fick iaf fisk.
De ålar jag fått har varit på makrillbitar, i och för sig har jag fiskat i havet.
detta var på halvkusten kan man säga :) en å med bräckvatten som mynnar ut i havet...
jo visstfan sticker man när gängen är i närheten... de kan ju knäcka mina spön :)
man får passa sig så man inte får spö :)
(oj nu är det sent..)
El Crapone
2003-08-02, 02:49
haha.. aa nu är det nog lite sent =)
Lazinko: Kan ju varit tur att du gick hem, vem vet =/
Men enligt mig så missade du de bästa timmarna för ålfiske, mellan 00:00 och 02:00... Det är då dom är igång på riktigt, iaf i mina vatten =),
Ett alternativ om man vill slippa alla elaka ungdomsgäng, är ju att fiska en annan dag än fredag, lördag så man kan ha riktigt kul! Jag hade valt en tisdag eller något om jag inte ville träffa på dom... Lycka till i framtiden med ditt ålmete!
är det någon mer än jag som haft bäst ålfiske mellan 19-21??har gjort 5 pass och fått 4 men alla har nappat mellan 19-21...inte ett liv efter att det mörknat..lite mysko tycker jag sen har jag även trubbel med att få ålen att inte svälja.krokar efter ca 5 sek från att den börjat ta lina..lider när jag inte kan sätta tillbaka dem!!
Sätt tillbaka ålen fast kroken är i magen. Engelsmännen har gjort många tester som visar att dom flesta kan spotta upp kroken ändå. Sen vet jag folk som har rensat ål efter att den har legat i sump 1-2 dygn och är kroken kvar så är den nästan helt sönderfrätt.
ok..har satt tillbaka dem som inte har blött(om det heter så) så mycket...
ål är ju rätt gott annars
har en som ligger och grinar i kylen och väntar på att bli gryta..
Quivertip
2003-08-02, 19:47
Jag skulle alldrig släppa tillbaka en ål som har kroken långt nere i halsen. Har kroken passerat halsmuskeln så har den punkterat magtarmen med resultatet att bakterier kommer ut i kroppen . Det blir en plågsam död för ålen.
Sen får Engelsmännen säga vad dom vill. Är man inte beredd på att avliva ålen bör man nog tänka sig för innan man fiskar effter den. Dom flesta ålar sväljer sitt bete.
Quivertip
2003-08-02, 19:50
Lazinko>> Varför använder du trekrok vid ålmetet, det behöver du annars inte. Der räcker gott med en stor enkelkrok. Kan äve tänka mig att resultatet blir bättre. Mina bästa pass har ålen nappat från 21-02.
Unregistered
2003-09-08, 16:18
Tänk bara på när ni avlivar ålen så ni inte får blodet in i nåt sår, det är giftigt.
....det tror jag vad jag vill på.....
Originally posted by Unregistered
Tänk bara på när ni avlivar ålen så ni inte får blodet in i nåt sår, det är giftigt.
Det är en gammal skröna! Ålblodet är inte giftigare än andra fiskars blod. Men, det är klart att man ska vara försiktig när man rensar fisk så att man inte får in fiskblod i sår. Djurblod och människoblod är inte bra att blanda.
Unregistered
2003-09-09, 17:00
Jag har själv läst det i en bok av "Ål-Åke" Madsen, sveriges meste ålmetare och rekordinnehavare, så jag tror iallafall det.
Alltså inte dödsgiftigt, men det är inte så värst bra att få i sig. Sedan innehåller de flesta ålar bla DDT, som heller inte är så speciellt bra att få i blodet! Sug på det, Push up
Man skall helt enkelt passa sig att få "vilka främmande saker som helst i sitt blodomlopp"
....Åke Madsen har lämnat många tvivel efter sig......
.....gillar inte annonyma inlägg.....
Unregistered
2003-09-09, 18:26
Sorry, har tappat koden! =(