Visa fullständig version : Flötmete efter havsöring
Flötmete efter havsöring? Tips, tackel?
Flötmete efter havsöring? Tips, tackel?
Jag har bara fiskat med ett flytande bombarda. Och bara enstaka gånger. Använde ett heavy matchspö (som hade en liten avkapad topp). Lång tafs. Fick tips att använda så lång tafs som det går. Fiskade bara med räka fäst på en enkelkrok med wide gap (alltså stor krokböj). Använd inte för tjock krok så att räkan sjunker för snabbt. Du kan ha en sjukt långsam hemtagning vilket fungerade bra de kyliga dagar jag testade. Ha ett mjukare spö så rätar du inte kroken. Hade braid vilket inte var helt lysande när det kröp under nollan.
Har en polare som testade att wagglerfiska med en vanligt stort wagglerflöte och en standardupptackling. Han fiskade lite djupare än mig. Han fiskade också med räka och fick bra med fisk på det. Se i så till att ha ett flötesfäste så att du kan ändra djup och testa dig fram.
En jag känner brukar meta öring med vilket kastflöte som helst tynger med ett Catherine på 15-25 gram eller så och sen en trekrok med pålindad kokt räka längst ner påstår att man ska sova med räkorna i armhålan minst tre nätter innan man fiskar! (skojar naturligtvis men räkor omfrysta flera gånger som luktar s--t funkar utmärkt enligt honom)
Har fått hundratals på detta under åren
Fråga på Bombarda, hur gör Du för att det inte ska trassla när man kastar?
En jag känner brukar meta öring med vilket kastflöte som helst tynger med ett Catherine på 15-25 gram eller så och sen en trekrok med pålindad kokt räka längst ner påstår att man ska sova med räkorna i armhålan minst tre nätter innan man fiskar! (skojar naturligtvis men räkor omfrysta flera gånger som luktar s--t funkar utmärkt enligt honom)
Har fått hundratals på detta under åren
Har faktiskt funderat på denna metoden många gånger tidigare.
Kul att se att det funkar. Mask borde väl oxå vara väldigt effektivt,
eller?
Har faktiskt funderat på denna metoden många gånger tidigare.
Kul att se att det funkar. Mask borde väl oxå vara väldigt effektivt,
eller?
Det funkar också men om bättre vet jag inte PROVA mvh och lycka till:sun:
Jag brukar använda Drennans genomskinliga gäddflöte med ordentlig bärkraft, 25g, så man kan kasta ordentligt. Under fisket gäller det att vara med hela tiden, undvika linbåge och hålla spöet i handen, och göra mothugg så fort flötet dyker.
Så brukar jag fiska. Sedan vet jag inte om någon annan har andra erfarenheter?
undvika linbåge och hålla spöet i handen, och göra mothugg så fort flötet dyker.
Exakt kompisens erfarenheter!
Fråga på Bombarda, hur gör Du för att det inte ska trassla när man kastar?
Prova att bromsa upp flötet/bombarda precis innan nedslag detta sträcker tafsen och därmed undviker man trassel.
Jag ska ge det en chans till, jag har ju funderat på glidmedel och vässa "sugröret" för att minska risken.
Tack för bromstipset!
BERNT MOBERG skriver trevligt om fiske i GD bla om
Öringen föll för en räka
http://www.gd.se/Article.jsp?article=118147
Har metat en del havsöring på flöte/räka. Typ på toppknutetsavstånd. Anmärkningsvärt är att trots att du tidigare i timmar, resultatlöst, fiskat av vattnet med drag...kan få hugg inom någon minut 3-4 m ut från stranden med flöte/räka. Min erfarenhet är att du måste vara blixtsnabb med mothuggen..Kör själv på kort lina med 4-5 g flöte..Flötet dyker sällan..Minsta rörelse, typ 5 cm-"mörtnapp" måste följas av blixtsnabbt mothugg..Ofta är nappen så obetydliga att det är svårt att tro att en stor havsöring naffsat..
En historia jag själv tog lärdom av:En jag känner hade varit och metat Hö i djurgårdsbrunnskanalen med flöte/räka, flera gånger. Resultatlöst..men han hade haft ett 20-tal "mörtnapp". När han av andra förstod att det inte var småmört som nafsade åkte han och drog två Hö i 4-5 kg,s-klassen..Andra har beskrivit när de själva sett Hö i 5-6 kg,s klassen ta snabbt räkan i munnen och spottat utan att den andra fiskaren knappt registerat napp..
Visste detta när jag första gången provade... stilla vatten, inte en tillstymmelse till hö..inte ett pet eller följe på drag..På flöte räka vid tredje "mörtnappet"..böjde sig bara spöt vid mothugget..först..vill minnas att den vägde 4,4..
Ja tänkte mete nu om inte strömmen e på. Den kommer nog stängas av om några dar så det blir mete iaf. :)
Mothugget
2007-11-27, 10:16
ska du fiska i stockholms strömm bör du få tag i levande nors, kanonbete i strömmen. använd en sänkhåv för att fånga norsen. du behöver inga speciella rullar eller spön men kanske att spöt inte understiger 9 fot är väl bra men längre är nog att föredra om du ska fiska från land.
Gör ett tandemtackel av två trekrokar i storlek 8, som tafs räcker det med 0,30 nylon, ett drennan pike flöte med en bärighet av 25 g e lagom samt kulbly. sen e det bara att ge sig ut runt slottet och båda sidorna om skeppsbron , fiska någonstan runt 2,5-3 m. Det brukar funka kanon för oss när vi fiskar.
tight lines// Patrik
Jag har kört med flytande bombarda så man får lite längd i kasten, trekrok och något lite tyngre sänke. Sen är det bara att slänga på en räka.
Hade en magisk timme för några år sedan med detta fiskesätt.
4 landade havsöringar där den minsta vägde runt 3 kg och den största runt 4,5 samt säkert 10 försiktiga hugg. Det gäller som tidigare sagts att göra mothugg bara flötet rör sig lite grann. Det är sällan det dyker helt.
MOthugget: Eh ja har nors i frysen. Tack för tips.
Visst är nors oxå ett bra bete..har kört mycket flötmete/död nors per drivande båt vintertid..Sällan eller aldrig att jag inte hade flera påslag..
Hemi - Är det hellucka? Har du testat
Visst är nors oxå ett bra bete..har kört mycket flötmete/död nors per drivande båt vintertid..Sällan eller aldrig att jag inte hade flera påslag..
Hugger dom lite hårdare än på räka och försöker dom
svälja eller är dom lika försiktiga?
aliosh..inte testat men det är hellucka. Norrström går helt fritt.
Brownie, de hugger hårdare på nors ofta ser man flötet (20-25 gramms) studsa till och sedan försvinna..Ibland, vissa dagar, funkar det bättre utan flöte med bottenstudsande blyad nors,trevägstackel..
ArekBakomFlötet
2007-11-27, 17:07
Vad jag läst i nordmarks tidning (special tidning , våren 2007 med vinter avsnitt , artiklar om popper fiske , havsöring m.m) så skulle man använda ett bombarda flöte och ca 5 m tafs med flugor som upphängare. Halva tafsen skulle vara i vattnet och halva i "luften". Ett 13 fots spö och det ska gå hur bra som helts.
mkt intressant trån får jag säga. *riggar prylarna* ;)
Om man har ett känsligare och väl nedblyat flöte/bombarda registrerar det minsta rörelse ;)
Angående trassel: långt spö och som någon sa: bromsa upp precis före nedslag. Särskilt viktigt om man har sänke på linan.
Mothugget
2007-11-28, 17:59
kan säga att levande nors (om man inte fiskar i ghettot) rockar död nors utan tvekan. har testat med död kontra levande och det e STOR skillnad, men får man inte tag på levande ska man helt klart köra på död.
finns ett reportage i fiskejournalen som heter "Julöring i strömmen". Den artikeln är bra, läs den;)
// patrik
Ärligt, under förutsättning att strömmen är på eller båten driver..Har jag inte märkt någon större skillnad mellan död eller levande nors.. men förutsättningen är att norsen rör sig. Iofs har jag även haft hugg av Hö på död nors i totalt stillastående vatten..
Första vintern med drivande båt i strömmen flötmete/död nors..hade jag och kompisen i genomsnitt på några timmars fiske (ett spö var) hugg på varannan drift typ 8-10 påslag per fisketillfälle..Död strömming är fö oxå helt ok..
Har även testat med lockblänke som sänke vid flötmete/död nors..samtliga hugg föll när först norsen och blänket pressats upp och med vidhängande nors sjönk, vaggande ner...På "vevstoppet"..
Alla strömmen kändisar kör med levande nors.
Har du länk till den? för ja hittar ej den.
Alla strömmen kändisar kör med levande nors.
Det bete de flesta kör på tar ju givetvis mest fisk. Själv tror jag inte det finns något universalsbete. Ett exempel..tidigare från känd bro togs det nattetid på våren fina havsöringar. Alla körde på levande nors. Supermetoden..sedan visade det sig att det under samma tid var kanonfiske med spinnfluga utanför national....
Sugen på lite kanalmete. :/
Allmänt uppfattar jag att havsöringen hugger på i princip allt..Fast olika metoder och beten vid skilda tillfällen..Varierande från timme till timme dag från dag..En sak är säker..Finns den där hugger den vid rätt tid och bete..Plåtbit, wobbler, spinnare, jigg, fluga,bläckfisk, död eller levande betesfisk, rensad strömming, räka, mask.. Välj själv..Öringen, väljer, nyckfullt, men käkar allt, vid rätt tillfälle..;-)
Jo var där i gettot. Togs en del lakar med. Var med en gång när två fiskare fick samma fisk. Laken hade tagit bådas norsar. det var häftigt.
RobRaven
2007-11-29, 03:16
Nån som har testat mete i Kalmarsund?
Mothugget
2007-11-29, 09:38
jag kan bara dela med mig av mina erfarenheter. har kört med båt i strömmen många turer under flera år. medn det viktigaste av all är att du ska tro på det du använder.
Om man har ett känsligare och väl nedblyat flöte/bombarda registrerar det minsta rörelse ;)
Angående trassel: långt spö och som någon sa: bromsa upp precis före nedslag. Särskilt viktigt om man har sänke på linan.
Benste: Berätta mer om känsligare flöte och hur Du blyar ner ett bombarda..!
---
Bra tråd det här, följer med stort intresse!
Allmänt uppfattar jag att havsöringen hugger på i princip allt..Fast olika metoder och beten vid skilda tillfällen..Varierande från timme till timme dag från dag..En sak är säker..Finns den där hugger den vid rätt tid och bete..Plåtbit, wobbler, spinnare, jigg, fluga,bläckfisk, död eller levande betesfisk, rensad strömming, räka, mask.. Välj själv..Öringen, väljer, nyckfullt, men käkar allt, vid rätt tillfälle..;-)
Kan bara säga att detta inlägget speglar min syn på öringen
till 100%!
Sorry om jag missledde någon att tro att jag har lång erfarenhet av att fiska Waggler och bombarda efter havsöring.
De få tillfällen då jag fiskat efter havöring med bombarda så har jag faktiskt mest gått på kännsel. Jag drar in linan sakta sakta för hand och vevar då och då upp slacket. Lite jobbigt men det har funkat bra för mig. Jag har ändå satt några blyhagel (nedanför bomnardan, mot kroken) för att vattenmotståndet vid napp skall bli mindre. Fisken måste ju dra i bombardan för att jag skall känna det. Desto mer som är ovan vatten, desto okänsligare. Nappen har varit väldigt försiktiga.
Jag köpte på mig två bombardas från Maver. De låg redan lågt i vattnet. Så det behövdes inte mycket bly. Men det finns andra som verkar vara rena flytkorkar.
Man kan förståss också titta på spötoppen (eller på bombardat) men jag har fått bäst på att dra in.
Men jag brukar fiska en hel del waggler efter andra arter som brax, id och sutare. Men upptacklingen är generell och går att köra även på havsöring. Har en polare som har fått bra med havsöring på waggler. Har man rätt sorts flöten, antenner och blyar ner dem blir de hyperkänsliga.
Jag har precis börjat på en artikel om wagglerfiske och hoppas att den blir klar före jul. Det viktiga vid wagglerfiske är att ha ett flötesfäste (så att man kan byta djup), ha förblyade flöten men viktskivor (så att man slipper fästa blyhagel mer än som signalhagel på linnan) och att man har ett bra långt mjukt spö. Köper man ett begagnat kan man hitta bra spön för några hundringar. Nya får man ett bra för under 900kr.
Bifogar lite bilder. Det sista bilden är på en ihålig öppen antenn (ett rör) som man fäste i toppen. Är till när man fiskar långt ut. Syns bra men gör inget motstånd.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.