handdator

Visa fullständig version : Lina för minusgrader?

Rigomortis
2007-11-25, 17:35
Var ute och fiskade HÖ i 3-4 minusgrader i helgen, tappade 2 öringar och 2 luddedrag pga min Fireline flätlina gick sönder som "glas"..

Någon som har tips på lina som funkar i minusgrader, måste man köra nylon?

/

TAMTAM
2007-11-25, 17:38
Låter märkligt minst sagt har pimplat med fireline i lägre temp kanske inte ideallinan men nog har den hållit utan problem konstigt

gladfisk
2007-11-25, 17:48
Var ute och fiskade HÖ i 3-4 minusgrader i helgen, tappade 2 öringar och 2 luddedrag pga min Fireline flätlina gick sönder som "glas"..

/

Jag hade samma problem med min nylon i helgen så det är nog inte bara flät som får problem, vilka linor funkar bra i minusgrader?

TommyMört
2007-11-25, 18:05
jag körde en del öringsfiske i våras (jan-april) för mej funkade det hyffsat med tuffline, tyckte annars att problemet var is i spö ringarna.. (gäller ju att mellan kasten pilla bort isen i ringarna) några drag blev jag dock inte av med!
skitfiske!

Dalis
2007-11-25, 18:13
Det finns en fireline för isfiske på marknaden, testade den förra säsongen utan att den nånsin frös. Tyvärr innebär dock antifrysbehandlingen även noll friktion vilket gör knutar ganska komplicerat.

Rigomortis
2007-11-25, 18:15
OK, kanske var något slags söndags ex av min lina..... men det kändes som om den frös till och stelnade nere vid knopen och sedan bröts den helt enkelt av när det blev belastning...

/

Rigomortis
2007-11-25, 18:16
Det finns en fireline för isfiske på marknaden, testade den förra säsongen utan att den nånsin frös. Tyvärr innebär dock antifrysbehandlingen även noll friktion vilket gör knutar ganska komplicerat.

OK, får kolla in den!

/

TAMTAM
2007-11-25, 18:29
Vid närmare eftertanke har jag kastat efter öring många gånger med fireline i minusgrader också aldrig noterat något sådant problem helt frågande upplever den som en utmärkt lina riktigt bra dock den har en tendens att frysa fast i isen vid pimpelfiske men inte värre än att man sliter loss den.
Skulle kunna tänka mej att fett för fluglinor skulle kunna göra susen för vatten avstötning om man orkar göra det bara lycka till

pepp-robert
2007-11-25, 23:19
Gick den av nere vid knuten eller uppe vid rullen? Om nere i knuten så lär den ju inte vart frusen iom att det är varmt (:-)) i vattnet. Jag har pimplat med fireline och fiskat öring i minusgrader utan att den krånglat mer än vanligt. Gillar dock power pro bättre om man tänker generellt.

pepp-robert
2007-11-25, 23:21
Däremot kanske det ju nöta på linan om det är mycke is-tjafs i ringarna? Kan det ha vart nåt sånt som spökade?

Alessandro
2007-11-25, 23:58
Nog en kombination, stora spö öglor är en fördel, glöm inte kolla spö öglorna
om det är nån spricka i dom, med en nylonstrumpa.
Vilken fireline var det klassisk eller XDS?

Rigomortis
2007-11-26, 22:05
Nog en kombination, stora spö öglor är en fördel, glöm inte kolla spö öglorna
om det är nån spricka i dom, med en nylonstrumpa.
Vilken fireline var det klassisk eller XDS?

Klassiska fireline var det 3-4 månader gamal...

Sir Fish-a-lot
2007-11-27, 00:07
Har för mig att silikonspray på ringarna gör att isbildning minimeras. Det kan dock bli lite kladdigt.

Jag har även hört att vissa gnider in spöringarna med en stearinklump...

Problem med flätlina brukar vara att man inte kan köra vanliga monoknutar (beteslåsknut). Sedan så kan en liten skada på spöringen trasa sönder flätlina (som tidigare nämnts). Dock var det ju inte det som var problemet här.

Jag vet inte hur fireline svarar på superlim men det kanske är en idé att använda en droppe?

Alessandro
2007-12-04, 11:26
Klart man kan köra vanliga betesknutar på flätlina, frisera bara inte änden så nära knuten, tillåter att den glider lite. Superlim kan man lägga på knuten om man vill det.
Inte bara flät utan även nylon slits fort om man har en spricka i en spöring.

Old Firehand
2007-12-04, 13:20

/

Hej Rigomortis; Jag fiskade efter havsöring med flätlinor när de började bli populära för cirka 20 år sedan och använde välkända fabrikat som Corastrong, Fusion och Fireline. Flätlinorna var starka och varenda litet öringnafs kändes ända in i ryggmärgen. Däremot visade sig nötbeständigheten hos flätlinor vara betydligt sämre än hos vanliga nylonlinor. När jag gick tillbaka till nylonlinor och jämförde med flätlinor igen kunde jag ganska snabbt konstatera att jag fick fler hugg med vanlig nylonlina och tappade betydligt färre havsöringar med nylon- än flätlina. Numera använder jag bara glasklar nylonlina som SilverThread Excalibur och Stren Clear Blue vid både trolling och vanligt haspel- och spinnfiske efter havsöring. Båda linfabrikaten fungerar fint vid minusgrader. Jag vet att det nästa år kommer en uppsjö av nya, otroligt starka nylonlinor från Japan.
Go for the Big Trouts!
Old Firehand

Bowen
2007-12-04, 13:30
Hej Rigomortis; Jag fiskade efter havsöring med flätlinor när de började bli populära för cirka 20 år sedan och använde välkända fabrikat som Corastrong, Fusion och Fireline. Flätlinorna var starka och varenda litet öringnafs kändes ända in i ryggmärgen. Däremot visade sig nötbeständigheten hos flätlinor vara betydligt sämre än hos vanliga nylonlinor. När jag gick tillbaka till nylonlinor och jämförde med flätlinor igen kunde jag ganska snabbt konstatera att jag fick fler hugg med vanlig nylonlina och tappade betydligt färre havsöringar med nylon- än flätlina. Numera använder jag bara glasklar nylonlina som SilverThread Excalibur och Stren Clear Blue vid både trolling och vanligt haspel- och spinnfiske efter havsöring. Båda linfabrikaten fungerar fint vid minusgrader. Jag vet att det nästa år kommer en uppsjö av nya, otroligt starka nylonlinor från Japan.
Go for the Big Trouts!
Old Firehand
Det kanske har hänt lite saker sen för tjugo år sen?

Alessandro
2007-12-04, 13:34
Så länge har inte fireline funnits på marknaden? Tror det var 1994 som den syntes första gången i svenska fiskepressen, man kunde enbart köpa linan ihop med ett spö?

Flodebanan
2007-12-04, 13:38
Så länge har inte fireline funnits på marknaden? Tror det var 1994 som den syntes första gången i svenska fiskepressen, man kunde enbart köpa linan ihop med ett spö?

Gissar att den fanns i USA låååångt innan som med allt annat smaskigt, OF kanske t.o.m med sina kontakter overthere fick provex att testfiska innan rel. o.s.v?

Bowen; Nylon är fortfarande nylon och fireline är fortfarande flät. Finns ju många förändringar, men grundprincipen mellan stum och fjädrande lina är ju densamma.

Old Firehand
2007-12-04, 13:53
Det kanske har hänt lite saker sen för tjugo år sen?

Hej Bowen; Visst har det hänt en otrolig massa saker inom fisket de senaste 20 åren. Ekoloden har blivit bättre och GPS-navigatorerna gjorde sitt intåg i sporfiskevärlden 1992. Nylonlinorna har blivit ännu bättre, nötbeständigare och starkare! PowerPro och TufLine XP har kommit...men Berkleys Fireline blir till samma taggtråd efter några haspel- eller spinnfiskedagar efter havsöring. Berätta gärna vad du personligen ser har blivit bättre och vad du tror kan förbättras ytterligare. Nya kvastar sopar alltid bäst!
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Old Firehand
2007-12-04, 14:01

Hej Alexander; Jag kan inte säga exakt vilket år jag köpte mina första spolar Fireline...men några år före 1994 tror jag det var. Du har ju betydligt bättre närminne än jag! CoraStrong minns jag att jag fiskade med hösten 1993. Du har kanske inte börjat inse det ännu, men varje år går snabbare ju äldre man blir....
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Old Firehand
2007-12-04, 14:03
Gissar att den fanns i USA låååångt innan som med allt annat smaskigt, OF kanske t.o.m med sina kontakter overthere fick provex att testfiska innan rel. o.s.v?

Bowen; Nylon är fortfarande nylon och fireline är fortfarande flät. Finns ju många förändringar, men grundprincipen mellan stum och fjädrande lina är ju densamma.

Hej Flodebanan; Tack för hjälpen! Den behövs lite då och då.
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Alessandro
2007-12-04, 14:11
Hej Alexander; Jag kan inte säga exakt vilket år jag köpte mina första spolar Fireline...men några år före 1994 tror jag det var. Du har ju betydligt bättre närminne än jag! CoraStrong minns jag att jag fiskade med i slutet av 1980-talet. Du har kanske inte börjat inse det ännu, men varje år går snabbare ju äldre man blir....
Go for the Big Ones!
Old Firehand
Ingen fara, men utvecklingen inom fiskeutrustning har gått fort, helt otroligt
att det är bara lite mera än 30 år sen första kolfiberspöna dök upp, först till flugfiske.
Superlinor har väl inte funnits mer än 10-15 år? Åter till nylon eller flät, jag tror dom som är vana vid nylon hade svårare att ställa om, man skall ju inte
göra lika hårda mothugg och gärna får bromsen vara lösare ställd. Sen kan
ett mjukare spö också vara bra.
Corastrong känner jag inte till...

prylis
2007-12-04, 14:46
Corastrong från Cormoran var den första lina som lanserades som superlina om jag minns rätt, kan nog ha varit för ca 20 år sedan.. Minns att det tog ett bra tag att vänja sig vid direktkontakten. Idag har jag vant mig så pass mycket att det känns hopplöst att gå tillbaka till nylon igen..

Old Firehand
2007-12-04, 15:54
Ingen fara, men utvecklingen inom fiskeutrustning har gått fort, helt otroligt
att det är bara lite mera än 30 år sen första kolfiberspöna dök upp, först till flugfiske.
Superlinor har väl inte funnits mer än 10-15 år? Åter till nylon eller flät, jag tror dom som är vana vid nylon hade svårare att ställa om, man skall ju inte
göra lika hårda mothugg och gärna får bromsen vara lösare ställd. Sen kan
ett mjukare spö också vara bra.
Corastrong känner jag inte till...

Hej Alexander; Jag sitter och bläddrar i en massa grossistkataloger från bl.a. HDF både när de hade SHIMANO (1985-1991) och DAIWA (1993- ***X) plus den tyska flätlinan CORMORAN Corastrong några år senare. Det står ju inga årtal på många av mina gamla grossistkataloger de åren NORMARK och HDF slogs om de stora fiskeagenturerna. Idag är HDF helt borta från fiskesidan och NORMARK har tagit allt större marknadsandelar. Å andra vet jag att jag köpte Corastrong coramidflätlinor av Lennart Björkgren på ADEXA år 1993, året som ADEXA introducerade CORMORAN Corastrong här i Sverige!
Go for the Big Ones!
Old Firehand

Ps. Alexander, här vill jag ge dig rätt igen! Före hösten 1993 fiskade jag alltså inte med vare sig Coramid, Dyneema eller Spectra flätlinor utan mitt gädd-, gös-, och havsfiske skedde med vanliga svarta och vita dacron flätlinor. Ds.

Alessandro
2007-12-04, 16:09
HDF, det var tider det. Corastrong det har helt gått mig förbi, var väl Siglon som man körde på den tiden, innan dess ABU Extra...

Old Firehand
2007-12-04, 16:20
HDF, det var tider det. Corastrong det har helt gått mig förbi, var väl Siglon som man körde på den tiden, innan dess ABU Extra...

Hej igen Alexander; Gå gärna tillbaka och läs att jag rättat mig från slutet av 1980-talet till år 1993 när det gäller introduktionen av den tyska flätlinan CORMORAN Corastrong här i Sverige. Linan introducerades våren 1993 av Lennart Björkgren, ADEXA. Lennart Björkgren var banbrytare och innovatör av många fiskeprylar och idéer inom sportfisket redan i början av 1970-talet. Han arbetade hos Alfa Laval i Tumba när han på fritiden startade ADEXA i Södertälje årsskiftet 1971-72.
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand

Alessandro
2007-12-04, 16:42
Jepp, känns som igår, Cardinal 55, Abulon Extra 0,35mm, Daiwa 10 fots-spö och
Salamander, då var man het på HÖ..
Måste varit unikt det som Berkley gjorde, släppte en lina enbart om man köpte ett spö till! Helt säker på att man inte kunde köpa fireline rakt över
disk först.
Likstel, ber om ursäkt att jag var med och snodde tråden..:oj:

tintin_jkpg
2007-12-04, 16:46
Det var någon gång i första halvan på 90-talet som jag också köpte flätlina för första gången.

Sen dess känner jag att nylon är på tok för segt att fiska med. Segt på det sättet att när man får napp känns det som det kommer fler ryck än de ryck som fisken gör, ungefär som det gungar några extra gånger med gummisaker. Detta slipper man med flätlina och jag gillar verkligen det.
Sen att flätlina är aningen tåligare är ju också bra, då kan man gå ner på tjocklek lite grann och det gillas det med =)

Skulle det komma nylonlina som har högre brytgräns och är lite lite mer stum så kan det hända att jag går tillbaks till det men sen min första flätlina runt 94-95 så är jag helt enkelt fast. Testat nyare nylonlinor så klart också, har det på UL-spö just nu, och jag kan verkligen inte gå tillbaks till dessa gummiband.

Nu finns det ju flätlinor för vinterfiske också så jag ser ingen anledning att snöa in sig på nylon bara för att det handlar om fiske i minusgrader. Men självklart ska man som alltid testa själv och välja det som känns rätt för just dig.

Old Firehand
2007-12-04, 17:30
Jepp, känns som igår, Cardinal 55, Abulon Extra 0,35mm, Daiwa 10 fots-spö och
Salamander, då var man het på HÖ..
Måste varit unikt det som Berkley gjorde, släppte en lina enbart om man köpte ett spö till! Helt säker på att man inte kunde köpa fireline rakt över
disk först.
Likstel, ber om ursäkt att jag var med och snodde tråden..:oj:

Hej Alexander; Jag läser i en 515 sidor tysk 2008 grossistkatalog om en ny japansk, temperaturbeständig nylonlina 2008 som heter Centron. Den håller diameter/dragstyrka kilo: 0,20 mm/4,0 kg, 0,22 mm/5,0 kg, 0,25 mm/6,1 kg, 0,30 mm/8,6 kg, 0,35 mm/11,9 kg, 0,40 mm/13,9 kg, 0,45 mm/16,7 kg.
"Probably the most powerful monofilament worldwide!"

Några dimensioner lämpar sig för jigfiske, några för havsöringsfiske och några för gäddfiske. Jag ska testa Centron-linorna vid havsörings- och laxfiske till våren.
Old Firehand

Hasse69
2007-12-04, 18:07
Hej Old Firehand.
Jag äger ett Adexa Tempest, haspelspö, 10 ft, 30-90 g, jag har knappt använt det.
Tänkte att det kunde vara ett bra reservspö, t ex till göstrolling, och till gäddspinn.
Inte visste jag att Adexa fanns här i Södertälje, på den tiden. Fick reda på det, först för några år sedan, så det känns lite ärofyllt o ha det kvar.
Tyvärr är ju inte andrahandsvärdet så bra på gamla spön, men för samlare kanske?
Vet att tråden handlade om linor, men kunde inte låta bli, när jag såg ditt inlägg om Adexa.

Old Firehand
2007-12-04, 18:55
Hej Old Firehand.
Jag äger ett Adexa Tempest, haspelspö, 10 ft, 30-90 g, jag har knappt använt det.
Tänkte att det kunde vara ett bra reservspö, t ex till göstrolling, och till gäddspinn.
Inte visste jag att Adexa fanns här i Södertälje, på den tiden. Fick reda på det, först för några år sedan, så det känns lite ärofyllt o ha det kvar.
Tyvärr är ju inte andrahandsvärdet så bra på gamla spön, men för samlare kanske?
Vet att tråden handlade om linor, men kunde inte låta bli, när jag såg ditt inlägg om Adexa.

Hej Hasse 69; Ditt 10 fots Adexa Tempest haspelspö duger till det mesta utom att slå Milo Salars gamla stavrekord-;). Det är troligtvis byggt på en Sportex carbonklinga. Ja, det stämmer att Lennart Björkgren startade sportfiskegrossisten Adexa i Södertälje. Han flyttade sig och Adexa till Trollhättan för närmare 30 år sedan. EL-GE Sportfiske i Göteborg (Stefan Hansson) köpte Adexa och flyttade det till Hisingen (uttalas hissingen) i Göteborg. Lennart Björkgren lyssnar mest på musik idag och längtar emellanåt efter att få komma ut och fiska på Vänern efter lax med sin Ryds Camping.
Go for the Big Salmons!
Old Firehand

Jonas 37
2007-12-04, 19:04
Hej Hasse 69; Ditt 10 fots Adexa Tempest haspelspö duger till det mesta utom att slå Milo Salars gamla stavrekord-;). Det är troligtvis byggt på en Sportex carbonklinga. Ja, det stämmer att Lennart Björkgren startade sportfiskegrossisten Adexa i Södertälje. Han flyttade sig och Adexa till Trollhättan för närmare 30 år sedan. EL-GE Sportfiske i Göteborg (Stefan Hansson) köpte Adexa och flyttade det till Hisingen (uttalas hissingen) i Göteborg. Lennart Björkgren lyssnar mest på musik idag och längtar emellanåt efter att få komma ut och fiska på Vänern efter lax med sin Ryds Camping.
Go for the Big Salmons!
Old Firehand

Hej! OF jag var hem till Björkegren i mars 2001 och köpte en Big Jon mast och 2st Mariestadspulkor.Grejorna var över efter att han precis sålt sitt företag.Vad jag kommer ihåg så sa han att han precis sålt sin Ryds camping.Jag gav 2500kr för masten och den var sprillans ny och låg i kartongen.Mvh Jonas :offtopic:

Rigomortis
2007-12-05, 00:52
Ska göra ett nytt försök på HÖ till helgen och det verkar ju bli milt väder så kommer köra på TUF line XP denna gång.

Kommer dock inte chansa och köra på flätlina nästa gång det fryser på lite utan blir nån nyonlina som jag inte bestämt än... kollar på stroft eller stren :)

Tack för svaren
:fiska2:

micke g
2008-11-03, 20:35
Plockar upp tråden då det börjar bl aktuellt. Hur ska jag göra nu då?
Ska upp norr och fiska öring om ett par veckor. nylon vid minus och flät vid plus, eller?
Ge mig ett klart svar, snälla!

micke g
2008-11-12, 11:18
Bumpar denna tråden för nu börjar det bli riktigt aktuellt. Om det är minusgrader i luften och ungefär 5-6 grader i vattnet. Vad göra? Finns det risk att flätlinan fryser under transport mellan fiskeplatser?
Börjar ångra mina 230 meter flät nu.......

Cole
2008-11-12, 19:14
Hej!
Jag vet att jag köpte min första flätlina -90 när jag låg i lumpen.
Minns inte fabrikat men tror faktiskt det var cormoran. Jag är ganska säker att det var en bild på en stork, häger, pelikan eller liknande på spolen. Jag minns det särskilt väl för det var dyrt att köpa den med mina värnpliktspengar.Jag hade inte gjort ett kast med min nya dyra lina när en lumparkompis fråfade om han fick provkasta och visst fick han det. Det visade sig emellertid att han hade lite vana att kasta med multi så han fixade till ett herrejösses skatbo. han satt ganska länge och nystade ut allt trassel.
Jag gjorde lumpen i Älvdalen och hade väldigt fint fiske där.
Som tur var hade jag två fisketokiga befäl som tog med mig och några andra på både skjutfält och andra ställen.

//C

Larsch
2008-11-12, 19:33
nylon vid minusgrader. vattensugande flätlinor blir ungefär som att stöpa ljus.

micke g
2008-11-12, 20:22
nylon vid minusgrader. vattensugande flätlinor blir ungefär som att stöpa ljus.

F-n också. Hatar nylon. Kan liknas vid kondom vid annan aktivitet.....
Om flätlinann är helt ny då? Jag kan förstå att en väl använd kan bli svår att hantera.
Jag testar helt enkelt och kommer in med rapport.

micke g
2008-11-20, 13:06
Ja, då var jag tillbaka efter äventyr i norr.
Jag kan rapportera att flätlina, både ny och gammal, fungerar utmärkt ned till -4 grader.
Större problem med slirbromsarna faktiskt.
Största fisk från Ljungan denna gång: En öring på 2.75 kilo. Jag vann en tävling på den och är en Ambassadeur och ett presentkort rikare.
I övrigt ca 15 öringar runt kilot på 3 dagars fiske. Jag är nöjd , men några av de bamsingar som jag tappade hade jag gärna tittat på.

karki
2008-11-20, 13:20
Vad rekomenderar ni för dimension på nylonlina till hö? 0,25?.

Ska ut i helgen och ser att det ska bli minusgrader. Så har införskaffat mig sånt där antifrysmedel att ha i spöringarna. Återkommer med rapport hur det funkar.

micke g
2008-11-20, 13:24
Jag körde 0.20 och mer tror jag inte man ska ha mer om man kör haspel.
Har du en liten rulle tror jag 0,15-0,17 räcker gott. Om du kör i älv ska du ha rejält med lina på. Stor fisk kan dra iväg med strömmen. Jag passade på och körde med 230 meter 0,20 flät, oskarvad. Det kändes skönt att veta när man fiskade, men inte att betala. Det var 40% rabatt i butiken men det sved ändå.

micke g
2008-11-20, 13:25
Oj. såg att du skrev nylon lina....
Då skulle jag inte ha under 0,33.