handdator

Visa fullständig version : Hälleflundra, hur....?

Flodström
2007-11-30, 00:22
Någon som har bra (goda) recept på Hälle? Vilken maträtt passar bäst för den här stora firren (svårt att helsteka skulle jag tro, hehehe).

mvh

pepp-robert
2007-11-30, 02:28
Jag tycker den blir god grillad, man kan marinera den lite innan med en senap/olja/salt blandning eller med chilli å vitlök. Jag har fått för mig att den blir bäst om man har nåt förjävligt varmt på grillen och ba grillar varje sida nån minut å sen eftervärmer i en ugn på typ 170 grader lr nåt. Kotletter är fint. Låt gärna skinne sitta kvar, är massa gosaker och fett i det.

Till det grillade har jag nåra gånger gjort nån sorts salsa med typ en söt frukt, annanas gärna, nåra tomater, en rölök, lite honung, röd chilli, och så sån här blad-persilja typ 2-3 hekto och en kruka koriander (viktigast) + salt. Man hackar ihop det rätt fint och så låter man det stå ett par timmar och gosa ihop sig, det blir en snygg och god sås.

Annars har jag gjort soppa, det tycker jag den passar fint till, typ kuba upp den i en tomatbasserad soppa.

Har gjort gratäng nåra gånger oxå men det tycker jag inte riktigt den passade så bra till. Annars kan man ju ugns steka/baka den med grädde bara, men den är ju rätt mastig så det är inte jättelätt att få till det tycker jag, blir lätt lite träig. Får man till det är den riktigt fin.

Sån här cervice (vad det nu heter) har jag gjort en gång oxå, hacka fint som fan, på med citron salt och kapris, låt stå ett par timmar. Det var riktigt riktigt bra.

Piz

BBRF
2007-11-30, 07:08
Detta recept är riktigt gott tycker jag. För 4 personer:

800 gram hälleflundra i 2 centimeter tjocka skivor. Gör en marinad av 1 msk limesaft, 3 msk olja, 1 tsk salt och 1 tsk citronpeppar, rör ihop detta och lägg fisken i en ugnssäker form, skeda över marinaden och vänd fisken så så att båda sidor fuktas...Låt stå en stund. Skala och skiva en morot tunt, skiva en selleristjälk och en rödlök i tunna skivor. Fräs detta så dom knappt mjuknar i olja, smaka av med salt och vitpeppar. Baka sedan fisken i ugnen i 200 grader cirka 5 minuter, fördela grönsakerna ovanpå fisken, strö på riven ost, gratinera sedan i 250 grader under grillelementet cirka 5 minuter, Servera med potatis eller ris.

pepp-robert
2007-11-30, 10:14
Det lät fint, men det är lite samma sak där. Kort tillagningstid och varmt som f-n. Ska testa. Va kör du för sås till det?

BBRF
2007-11-30, 11:02
Det lät fint, men det är lite samma sak där. Kort tillagningstid och varmt som f-n. Ska testa. Va kör du för sås till det?

Har gjort den ett par gånger utan sås med bara ris till. Tycker det räcker bra med grönsaksblandningen, sen blir det lite "sås" av marinaden....Tänk på att inte ha fisken i ugnen för länge, max 10 minuter så det inte blir torrt.

Flodström
2007-11-30, 13:40
Jäklar vad hungrig jag blev nu då! :hungrig: Tack för intressante gourmet-tips. :buga:
Så var det då "bara" att hämta flundran då i Hardangerfjorden. :fiska1:

mvh

TAMTAM
2007-11-30, 18:58
Avundsjuk blir man du får låta bli att skriva sånt där! mvh
PS skulle kunna tänka mej att drivmetad tacklad småsej på djupriggarna kan ge resultat om du bara vet att du är i rätt område, fy fan vad spännande frysa behöver du väl inte heller göra i den fina TGn?

Flodström
2007-12-01, 01:04
Avundsjuk blir man du får låta bli att skriva sånt där! mvh
PS skulle kunna tänka mej att drivmetad tacklad småsej på djupriggarna kan ge resultat om du bara vet att du är i rätt område, fy fan vad spännande frysa behöver du väl inte heller göra i den fina TGn?

Du är hjärtligt välkommen TAMTAM om du får vägarna förbi, hehehe.

Ja det är säkert ett kanonagn. Vet också att sill eller makrill funkar. Här har just nu bonansan på stor sej börjat (rapporter säger 10-kgs just nu på 160 m).

Men vädret är för det mesta skit och man tvingas ligga här i "bivack" så länge. Nåja, ligger inte och latar mig precis. Jobbar vidare med installationer i båten. Just nu så har jag fått i gång båtvärmaren jag köpte i Sverige (Wallas). Nu kan snart "Kveitefisket" på allvar starta upp. Jag ser fram mot det.

I fjol så hade jag ca 20kg file av bleka (och en och annan långa och torsk-file´också) liggande i frysen den här tiden. I år finns inget, har bara jobbat med båten. Gourmet-lökarna svälter just nu. Men ser fram mot lite trevligt fiske snart och då skal vi snacka fisk-recept hehehe. :ordning:

mvh :cheers:

TAMTAM
2007-12-01, 13:55
Lycka till!
Låt mej veta hur Wallasen funkar vilken modell har du min är en 1800 ny i kartong har inte skruvat dit den ännu kul att veta om den funkar bra mvh
PS 10kilos sejar på 160m låter som en svettig uppgift tyckte det var ett helvete att veva hem tomt från 180m!!

BBRF
2007-12-01, 15:52
Lycka till!
Låt mej veta hur Wallasen funkar vilken modell har du min är en 1800 ny i kartong har inte skruvat dit den ännu kul att veta om den funkar bra mvh
PS 10kilos sejar på 160m låter som en svettig uppgift tyckte det var ett helvete att veva hem tomt från 180m!!

180 meter? Rena semestern med sånt grundvattensfiske..:sun:

Hjonsson
2007-12-01, 16:07
Finns ett hellt ok recept på hälleflundra i senapsgrädde i bonniers kokbok.

Flodström
2007-12-02, 02:04
Lycka till!

Wallasen funkar bra (1800), ingen imma på frontrutorna längre, helt kanon, du kommer verkligen att upskatta aggregatet. Ett tips: skaffa en Y koppling (60-60-60 cm, med spjäll) kopplas til övre urtaget, och dra ner en del till golvet/durken. Det skall i varje fall jag gjöra.

Ang. 10 kg´s sej och div. fiskedjup: :D

mvh :cheers:

Ola
2007-12-03, 01:42
Gott & enkelt blev det förra helgen med 2cm fileer som enkelt kryddades och stektes några minuter på var sida. Klyftpotatis och grönpepparsås och sallad till.
Osså Öl förstås.

Flodström
2007-12-03, 10:48
Gott & enkelt blev det förra helgen med 2cm fileer som enkelt kryddades och stektes några minuter på var sida. Klyftpotatis och grönpepparsås och sallad till.
Osså Öl förstås.

Låter verkligen smaskens det där Ola. Tackar för fina gourmet-Hälle-tips :hungrig:

mvh

skralle
2010-01-16, 21:26
hälften salt hälften socker, färsk ingerfära, koriander, vitlök och lite citronskal,
det blir inte bättre än så

Flodström
2010-01-21, 19:17
Dom få gånger jag har ätit flundra så har den varit ugnsstekt med en krabb, eller skaldjurssås över. I proportion med fisk och sås i lika tjocka lager. Med potatis och sallad till. Någon som provat det?

Hemi
2010-01-21, 20:13
Btw...På Gustav Bratt, mycket mysig restaurang i Falkenberg, precis vid tullbron där Ätran forsar ut i hamnen är en av deras populäraste rätter, bara typ 200 spänn.... går åt i närmast osannolikt antal... Hälleflundra med potatismos, vitvinsås och räkor, gratinerad i form..Rekommenderas..JÄVLIGT gott! Höjdare..Fisken är tagen i Norge..

Flodström
2010-01-22, 00:57
Har fiskat där, hehe.
Låter helt klart som en höjdare. Du måste skaffa receptet, hehe (spionage?)

Hejan
2010-01-22, 10:28
I Norge äter man fisksoppa - Denna är godare...

Fisk- & skaldjurssoppa med aioli (6pers.)
1kg fast fiskfilé (torsk, hälleflundra, marulk, sej, lax etc.)
3-4hg räkor
15-20 musslor
4 finhackade schalottenlökar
½ purjolök (julienne)
½ färsk fänkål (julienne)
1 bit rotselleri (julienne)
3 stjälkar blekselleri (slantad)
5 tomater (skållade, urkärnade, tärnade)
75g smör
1-1,5l vatten+fiskfond
5-10dl torrt, vitt vin
5dl grädde
1g saffran
3 vitlöksklyftar, finhackade
1/2tsk färsk finhackad timjan
peppar
salt

Aioli
Smaksätt majonnäs med vitlöksklyftor, peppar, cayennepeppar.

Fräs grönsakerna i smöret (ej tomaterna) utan att de tar färg. Späd med buljong + vin. Tillsätt saffran, koka upp och låt koka/sjuda några minuter.
Tillsätt fisken samt musslorna i koktidsordning och låta sjuda tills nästan klart. Tillsätt tomaterna & grädde och koka upp. Ta av från värmen och tillsätt räkorna.
Servera med aioli och bröd.

Hemi
2010-01-22, 12:25
Har fiskat där, hehe.
Låter helt klart som en höjdare. Du måste skaffa receptet, hehe (spionage?)

Hehe..ska lyssna nästa gång jag droppar förbi.,,men så här skulle jag göra: Gör potatismos, låt svalna något, (annars koagulerar ägget) blanda i ägg, rör om s.k, fransk potatismos. Finare färg, håller formen i ugnen och godare.
Gör "världens godaste räksås" så här: Skala ett lämpligt antal räkor, lägg undan. Spara allt rens från räkorna och koka det i kort vatten men typ en halv fiskbuljongstärning i 10 minuter, sila ifrån och reducera spadet..nu har du en superfond, en grund. Pyttsa i lämplig mängd grädde, vitt vin, lite citron och lite charlottenlök. Smaka av med peppar. Reducera såsen till lämplig tjocklek. Själv brukar jag köra mycket dill i bla testad på egenfångad rödspätta vid skreaholm söder falkenberg. Sedan i med räkorna. Gott!

Men Gustav Bratt kör utan dill..Kör allt i ugnsform ..

Jaha nu har du receptet till en supermiddag...kveiten får du fixa själv ;-)

Symon
2010-01-31, 12:27
Föredrar min hälle smörstekt i panna, stycka ganska stora bitar av filen gärna 4-5cm tjocka.
Börja med att steka i vanlig matolja tills du har en ljus fin brun färg sen börjar du till sätta smöret, nån matsked i taget men snåla inte smör är gott dra ner värmen på plattan och stek på lågtemperatur tills du har en inne temp på ca 45 grader under stekningen så ska du ösa fisken med smöret så mycket du kan detta kommer att höja smaken på fisken.

För ni vet väll att fisk har en naturlig smak förhöjare

Servera gärna med potatis pure smaksatt med citrus och en vitvinssås smaksätt gärna denna med dllfrön och varför inte lite lätt blancherade Sugarsnaps som sedan smörslungas med lite havs salt och nymald svartpeppar.

Azerbajan
2011-01-06, 00:38
Stekt hälleflundra är det bästa som finns. Ta en filé bit av hällebarn.

Tricket är att hitta rätt värme och att absolut inte steka mer en 2 filéer i en panna.

1. Salta och vitpeppar på båda sidorna.
2. Värm upp stekpannan till medel hög värme.
3. Olja lätt stekpannan med neutral stekolja, torka bort överflödet med hushållspapper.
4. Pressa fisken med den fetare sidan ner, arbeta ut i pannan med fingrarna och tryck till lätt i alla hörn.
5. Fisken ska fastna i pannan efter en stund kan man ha i lite mer olja och tilta pannan så det rinner in underfisken.
6. När fisken börjar lossna och sig själv i kanterna är den snart klar, med en stekspade hjälper man fisken att lossna om det behövs, tillsätter en rejäl klick smör en vitlöks klyfta och lite timjan och badar klar fisken för förhöjd smak och höjt kolesterol värde.

Var sin 400grams bit brukade jag och polaren äta till middag när vi bodde i Norge. Sen gör man bara tomat, lök och kapris sallad till. Vissa människor vill gärna komplicera matlagning med goda råvaror skall njutas i sin enkelhet.