Visa fullständig version : Gäddfiske i blekinge
fox_fisher
2007-12-01, 20:51
Tjena ska till svalemåla o fiska gädda nu nästa vecka o hade gärna uppskatteat lite tips om beten med mera !!! kommer mest fiska jerkbait:winner:
christer
2007-12-01, 23:11
har varit i svalemåla ett par gånger.. fisket brukar tyvärr suga för oss där.. men på våren. grönt gillar gäddorna där.. när du kommer ner till bryggan så ska du testa att köra långt åt vänster.. kommer inte ihåg vad det heter men du märker att vattnet blir brunare och brunare ju längre du kör. där kommer du in ett träskområde tillslut.. där fick polaren en pike på 11,1kg iallafall många fina vikar på vägen med. hör gärna av dig hur fisket gick vid denna årstid...
Tjena ska till svalemåla o fiska gädda nu nästa vecka o hade gärna uppskatteat lite tips om beten med mera !!! kommer mest fiska jerkbait:winner:
Jag har hört att följande ska vara bra i Blekinge skärgård:
Silver/blått, vitt, tigerstripe, svart, guld, gult, röd/vitt,
grönt, koppar och svart.
Drag: Wobbler, jerkbaits, spinnare, skeddrag, jigg. ;)
Ja du. Det där med färger och beten är väl nog rätt övervärderat
i de flesta fiskesammanhang vågar jag påstå.
Viktigare är väl hur och var du fiskar. Välj bete efter djup och
fiskemetod. Flytande stora wobbler vid grundvattensfiske på
våren och tunga eller dykande wobbler vid vinter och sommarfiske
på djupet. Även jiggar dyker ner bra om det är där du söker gäddan.
Testa blått och guld eller redhead.
Min personliga åsikt för bra fiske under denna årtid är hur du presenterar ditt bete.
Vissa dagar under den kallare delen av året kör jag vevstopp på ca 3-5 sek och titt som tätt smäller det på då.
Skitfiske på dig.
Chris
fox_fisher
2007-12-02, 16:08
:santa::santa:tackar hoppas dessa tips hjälper o man får asa med sig ekolodet åsså finns de fler tips så skriv gärna:appl:
Grävlingen
2007-12-02, 16:24
FÖr kyligt i vattnet för att de ka stå grunt iaf? eller har jag fel?
Jag hade testat lite djupkanter där vinden legat på ett tag!
Vad gäller färger så hade jag nog använt nturtrogan färger, typ brunt, grönt, silver... men testa något extremt oxo!
Fiska lååångsamt!
Skitfiske!
andrease
2007-12-02, 19:47
Jag tror nog dom står grunt nu också... Ni lär märka om dom står grunt, kommer nog skrämma endel fisk med båten isåfall.
fox_fisher
2007-12-03, 13:27
fler tips önskas!!!!! platser m.m:santa:
FiskeFreakOscar
2007-12-03, 15:25
Det står mkt fisk grunt och dem är mkt lättare att komma åt en dem som står djupt. Så kör grunt med dova färger.
Som du ser FOX_Fisher så finns det hundratals betesfärger
och lika många färg-filosofier. Kör den färgen eller det betet
du tror på. Viktigare är att du tar reda på var fisken finns
vid dagens tidpunkt och var vid vilken årstid.
Hämta hem långsamt med stopp å ryck. Det tycker jag är
det viktigaste. Tror inte gäddan bryr sig om det är en
fluogul jerk eller en grönbrun rapala. Bara betet rör sig
framför näsan på gäddan så ska det nog gå bra.
Askungen
2007-12-03, 17:09
. Tror inte gäddan bryr sig om det är en
fluogul jerk eller en grönbrun rapala. Bara betet rör sig
framför näsan på gäddan så ska det nog gå bra.
HAHAHA, snälla säg att du driver.
HAHAHA, nej.
Menar du att den skulle föredra den ena före den andra?
Nej, tror beteshysterin är överdriven.
Dom fick fisk på stora plåtbitar redan på medeltiden.
Folk får gädda på ank- och musimitationer, plåtdrag
på 40 cm, gäddan har bevisligen bitit folk i snoppen
och armar. Havsöringspionjärerna i Skåne utvecklade
det första havsöringsdraget och det ser ut som en
4cm:s pantoffel i bly. Ingen skulle ens se åt det idag.
Men dom fick bra med fisk på det.
Om det nu finns tailbaits, pencilbaits, wobbler,
jerbaits, bucktails, musimitationer, ankimitationer,
spinnare, jiggar, spinnarjiggar, jiggspinnare, jerkar,
mörrumsspinnare, poppers, levande bete, trollade levande beten och beten
med död fisk. Sedan finns det ett par hundra färgkombinationer
och mönster dessutom. Hela det enorma utbudet och mina 30 års erfarenhet
säger mig att gäddan gillar saker som rör sig och liknar en fisk. Punktum.
Är den hungrig eller om man provocerar dess huggreflex så hugger den.
Färgen har mindre betydelse för gäddfiske tror jag. Har fått gädda i skärgården på skrikiga rapala-wobblers precis lika mycket som på guld-gröna spinnare och diskreta naturalistiska jiggar.
Du får tro vad du vill men det här är mitt facit av läsning och
fiskeerfarenhet i alla fall.
tycker färger varierar, handlar om omständigheter så som, vindar, måne, vattenfärg, temperatur,betesfisktillgång och ljus. testa runt på färger och beten. jag skulle dock testa grunt för gädda, sen om de stora är på grunt vatten är en annan femma. små och stora gäddor har inte riktigt samma vanor,förutsättningar och önskemål. men för övrigt har tånglake ofta varit en stabil färg.
FiskeFreakOscar
2007-12-03, 20:00
¨
Haha el hur va snackar du om brownie?
Du har aldrig fiskat i blekinge va?
Att färgval, bete mm gör skillnad har ju bevisats så sjukt många gånger!
Hahaha (kul att folk skrattar så mycket och är glada här). :)
Jag har fiskat i gädda i Blekinge nästan årligen (runt Tjärö och Eriksberg m.m.)
sedan jag var 13. Är nu 37.
Bevis vad det gäller färgval och betesval
är nog inte möjligt att få fram eftersom man i slutändan
aldrig precis kan veta varför exakt gäddan högg.
Kanske just dess huggperiod kom igång när du bytte bete?
Kanske den högg för att du lade bete framför näsan på
den får tionde gången och den kände sig provocerad.
Men lägg gärna upp en länk till bevisen. Det skulle vara
intressant o läsa.
Om du sedan läser min inlägg nogrannare så har jag aldrig
sagt att färg och betesval INTE har någon betydelse alls.
Utan jag tror att det har mindre betydelse än många tror
eller betesindustrin vill påskina.
Och om du läser igenom de flesta heta debatter här så ser
du att folk bombaderar varandra med fakta och i slutändan
kan ingen bevisa något. Det slutar då med att folk får TRO
vad dom vill. Så kommer även denna tråden att sluta.
TRO mig.
När du blivit lite äldre och skaffat dig egen erfarenhet så kommer du kanske att inse att det som är avgörande för resultatet beror på vem som håller i spöt, inte färgen på betet som sitter i änden på linan.
Fråga GösJonas om färgen på betet spelar roll... :santa:
Flodebanan
2007-12-04, 17:11
När du blivit lite äldre och skaffat dig egen erfarenhet så kommer du kanske att inse att det som är avgörande för resultatet beror på vem som håller i spöt, inte färgen på betet som sitter i änden på linan.
Okej, så vi påstår alltså att ett helvitt bete kommer att fiska lika bra som ett med lite siluett(svart/blå rygg t.ex.) när det kommer till ett pelagiskt fiske?
Klart färgen har betydelse men jag tror att rörelsemönstret är klart viktigare.
Jag tror att ett rostigt gammalt utö kommer göra jobbet.
Jag vet inget fiske där färgen inte spelar någon roll alls. Färgen på gäddbeten spelar oerhört stor roll ibland enligt mig. Har ingen erfarenhet av just blekinge, men hur många ggr har man inte fiskat av en vik o inte haft ett hugg, för att sedan efter ett färgbyte smälla på ett par stycken direkt. Jag tror 100% på att det generellt stämmer med naturliga och lite diskreta färger fiskar bra i klart vatten och skrikiga som låter mkt fiskar bra i grumliga sjöar. Det finns ju undantag ibland, men helt klart, färg spelar roll.
FiskeFreakOscar
2007-12-04, 18:26
Självklar påverkar fiskaren resultatet mest, men inte bara! De enda jag sagt är att färg mm spelar roll, aldrig att hela resultatet hänger på själva färgvalet.
Du borde nog börja läsa...
christian
2007-12-04, 20:18
Sluta med den allmänt dryga attityden FiskeFreakOscar och alla andra dryga personer som skriver här.
Visst har färgen betydelse och det tror jag alla är överens om! Men jag tror absolut det är så sjukligt uppförstorat att det just är en speciell färg som funkar. Tror du på allvar det har den minsta betydelse om du fiskar med nya eller gammla tånglake färgade bustern eller om du fiskar med ett brunt drag som har svarta ränder eller ett brunt drag som har bruna ränder? Sen kan det självklart skilja om man kör med ett fluorgult drag eller ett mörktdrag och jag tror nog att alla är överens om det. Det har betydligt större betydelse hur du tar hem betet... tror jag.
Jag tror alla har sina favorit färger i olika vatten så du lär nog höra olika beroende på vem du frågar. Men testa buster shallow i tånglakefärgen eller någon annan mörkare färg så lär du inte bomma iallfall. Själv skulle jag aldrig få för mig att åka dit utan en attitudeshad men det är kanske bara jag.
Flodebanan
2007-12-04, 20:39
Visst har färgen betydelse och det tror jag alla är överens om! Men jag tror absolut det är så sjukligt uppförstorat att det just är en speciell färg som funkar. Tror du på allvar det har den minsta betydelse om du fiskar med nya eller gammla tånglake färgade bustern eller om du fiskar med ett brunt drag som har svarta ränder eller ett brunt drag som har bruna ränder? Sen kan det självklart skilja om man kör med ett fluorgult drag eller ett mörktdrag och jag tror nog att alla är överens om det. Det har betydligt större betydelse hur du tar hem betet... tror jag.
Du inbjuder till ytterligare ett "drygt" svar, att färger inte har så stor betydelse är din alldeles egna åsikt, och absolute inget konstaterande. Du får gärna tro det om du vill :) Att det är sjukligt uppförstora o.s.v får du gärna tro, men hur många storgäddor har du tagit, hur många timmar har du lagt i jakten på dom gröna o.s.v.
Vore kul att få redan på det med tanke på ditt utspel...
Grävlingen
2007-12-04, 23:17
Humm... Mja.. Jag vill nog påstå att det finna många ingångsvärden vad gäller bra gäddfiske! Färgen är självklart ett av dem men det är också följande:
Ljus, vind, tid på dygnet, årstid, vatten temp, sikt, djup, strömmar, storlek på bete, FÄRG, form på betet, betets gång, tillgång till övrig betesfisk osv....
Frågan är då, spelar verkligen färgen någon roll och i så fall hur stor roll? Jag har absolut inget svar men jag tror att en BRA fiskare vet hur ovanstående parametrar ska kombineras!
Min åsikt är att färgen spelar roll sen i vilken grad den spelar roll har jag inte en blekaste aning om! MEN FÖR !"¤¤%&?¤%&& man har väll inte med sig beten av en modell eller färg!
Bara att testa sig fram!
Skitfiske på er!
Visst har färgen betydelse och det tror jag alla är överens om!
De tror inte jag !
Själv tror jag att färgen spelar roll eller mest av allt att man tror på färgen/betet själv... :santa:
Gös Jonas
2007-12-05, 00:03
Det viktiga är att betet syns. Vi har ingen aning om hur en färg ter sig för gäddan. Inte ens bland oss människor är en färg samma sak. Men att vi själva skapar myter som inte håller vetenskapligt är ju ett som är helt säkert. Låt oss ta myten om att ett gäddfärgat bete på våren skall locka fram agressiva hugg från gäddan i tron att det är en konkurrent mm. Det skulle alltså betyda att en gädda har en bild av sig själv, vilket den givetvis inte har. Det har endast vissa primater, Delfiner, samt Elefanter. När du håller upp din bebis på ett år framför spegeln och den vinkar förstår inte ens våra barn att det är dem själva, det kommer vid ca 2 års ålder. Att den känner igen sin artfrände är genom ljud och lukt samt rörelsemönster, finns att lyssna på gäddor som leker. Sedan finns förvisso många fiskar som komminucerar med färger exempelvis många ciklider.
Ta en annan sak som stider mot många vedertagna teorier, fiskar föds inte helt sällan med pigmentfel. Exempelvis för ett antal fiskar är avsaknad av vissa piggment, som inte helt sällan ger dem en röd/orange färg. Hur många sådana lever till vuxen ålder? Att gäddan skulle föredra ett naturligt färgat bete finns inga belägg alls på. Dessutom såg ni nämnde tånglake, finns få fiskar som visar upp sådan skillnad i färger mellan individer. Inte fan stannar gäddan upp och funderar om den där med lite för orange mage verkligen är en tånglake, den kanske tror det är en tejstefisk. Samma sak med siluetter, när syns ett mörkt bete som bäst??? Jo i klara vatten, med vid laxtrolling skall det va ljusa beten. Men när det är gäddfiska mörka beten.
En annan sak inte fan är våra Jerkbaits på något sätt lika en skadad fisk, de är grymt överdrivna i rörelserna. Eller en spinnare vad fan är det???
Men huvudsaken är att de drar fisk.
Vi ger allt för ofta våra byten mänskliga värderingar och tror de ser saker med liknande ögon som våra. De har ingen aning om att de är gäddor mm.
Det allra viktigaste är att vi tror på det vi gör, och att betet attraherar fisk.
Riktigt hur och varför kanske vi aldrig får svar på, det är liksom bara fiska på.
Allt har sin tid och beten kommer och går även om vissa består.
Men det är kul med olika färger och närdet går trögt en dag och man byter ex antal beten och sen smäller det på första kastet med något nytt. Sedan får man flera till på en gång och ger betet all cred. Kanske var det djupet som avgjorde, kanske så syntes faktiskt den färgen bättre i muddy-water mm. Eller så var det så att man kom in i en huggperiod. Eller att man hittade ett litet område med flera fiskar mm. Det finns alltid flera alternativa förklaringar.
Det finns personer som väldigt ofta får stor fisk, det beror säkerligen på att de är s.k fishfinders, de har helt enkelt näsa och kunskap att locka upp stor fisk. 30 år innan kanske det var någon annan som firade triumfer på samma ställen med Atom och en Reflexspinnare.
Betet är jävligt kul och alla skickliga tillverkare av tex Jerkbaits gör det ännu roligare att fiska och samla på dem. Men att man skulle få mer fisk vete fan.
Tror på det ni gör så spelar färgen mindre roll.
mvh
Gös Jonas
christian
2007-12-05, 00:10
De tror inte jag !
Själv tror jag att färgen spelar roll eller mest av allt att man tror på färgen/betet själv... :santa:
Är det bara jag som tolkar att innebörden av att färgen spelar roll och att färgen har betydelse på samma sätt?
Edit: Eller så tror du att inte alla är överens om det. Vore bra om man läste igenom ett inlägg mer än två gånger. Cheers.
Är det bara jag som tolkar att innebörden av att färgen spelar roll och att färgen har betydelse på samma sätt?
Edit: Eller så tror du att inte alla är överens om det. Vore bra om man läste igenom ett inlägg mer än två gånger. Cheers.
Sorry,Jag menar givetvis att jag inte tror alla är överens om att färgen spelar roll.
Okej, så vi påstår alltså att ett helvitt bete kommer att fiska lika bra som ett med lite siluett(svart/blå rygg t.ex.) när det kommer till ett pelagiskt fiske?
Det påstår jag inte, men färgen på ryggen av betet skapar väl knappast någon siluett, dom flesta betena har väl vit buk så......
Tänk dessutom på att färgåtergivningen påverkas av vattendjupet, under 3 m
(inget rött ljus)blir ett vitt bete blågrönt går det djupare ändå blir det blått. (inget grönt ljus) Det blåa ljuset når längst ner.Ett rött bete som går på 4 m blir svart.:ordning:
Bonaparte
2007-12-05, 11:32
När jag var ute för en månad sedan vid nättraby/sjuhalla hållet körde jag en aborrimitation / slider. jag fick 14 gäddor. de andra två som var med mig i båten testade alla möjliga drag och fick tillsammans 3 gäddor. var detta tur? eller har färgen/draget rätt mycket att göra med om man får fisk eller ej?
Vi var ute cirka 4 timmar.
**EDIT**
Må tillägga att jag ALLTID får mer fisk på just detta betet vart jag än fiskar efter gädda. Ni kan se betet i min profilbild.
Grävlingen
2007-12-05, 12:33
^^Hade ni samma slags bete dvs. modell? Ni har förmodligen inte samma teknik?
Ingen som testat PN vobblern? den tillverkas i karlskrona. En läcker skapelse, med många inställningsmöjligheter för olika djup. Finns här: http://www.pnvobbler.com/index.html
Passa på att besöka PN, det gjorde jag. En trevlig kille med bra lokalkännedom om vart man ska fiska. Dessutom är hans vobbler ett gediget hantverk!!!
Hoppas du är mycket klokare av denna korta genomgång av bra färger till din blekingetur... Lycka till i blekinge!Hade varit nice om du kunde dra en 15 kilos.
fox_fisher
2007-12-05, 16:33
de e ju ngen omöjlighet haha:cheers:
Henrik S
2007-12-05, 17:24
Jag personligen är övertygad om att färgen har betydelse och det brukar visa sig gång på gång vid trolling och jiggfiske. Betets gång och infiskningstekniken är viktigare men nog har färgen stor betydelse många gånger. Inte för att det kanske påverkar om det det är silver eller guldflake på betet. Kör Big Bandit shallow, freestyler och pig i blekinge och gör många långa kast så.....
Självklar påverkar fiskaren resultatet mest, men inte bara! De enda jag sagt är att färg mm spelar roll, aldrig att hela resultatet hänger på själva färgvalet.
Du borde nog börja läsa...
Du har verkligen en överlägsen och dålig attityd, Oscar.
Jag tycker inte det passar i forumet.
FiskeFreakOscar
2007-12-07, 19:35
Du har verkligen en överlägsen och dålig attityd, Oscar.
Jag tycker inte det passar i forumet.
Blev sur för han dömde mej för min ålder..
Blev sur för han dömde mej för min ålder..
Men du hade en ganska kaxig attityd från början. Jag tror det
var så du drog på dig luftvärnet.
Till mig sa du att jag var "lost" och använde smileys som antyder
att det skulle vara något fel på min skalle. Det är personangrepp
och tolereras varken på arbetsplatser eller i någon forum.
Borde inte göras det i vilket fall.
Och att färger skulle bero på slumpen har jag aldrig skrivit.
Kanske är det du som skulle börja läsa istället?
Henrik Nordberg
2007-12-07, 20:35
Nu är det dags att återgå till ämnet i den här tråden. Då det är många som är intresserade av gäddfiske i Blekinge är det synd att låta den här tråden spåra ur med en massa käbbel. Alla vet att personangrepp och syrliga kommentarer inte är OK på Fiskesnack. Håll er till reglerna och snacka fiske så blir allt toppen.
Ha en bra kväll!
MVH,
moderator Henrik Nordberg
FiskeFreakOscar
2007-12-07, 22:40
Men du hade en ganska kaxig attityd från början. Jag tror det
var så du drog på dig luftvärnet.
Till mig sa du att jag var "lost" och använde smileys som antyder
att det skulle vara något fel på min skalle. Det är personangrepp
och tolereras varken på arbetsplatser eller i någon forum.
Borde inte göras det i vilket fall.
Och att färger skulle bero på slumpen har jag aldrig skrivit.
Kanske är det du som skulle börja läsa istället?
Hoppas du inte tog det alltför hårt! :oj:=oj
Men :btt3:
Det är blekingegäddor som är frågan. Och efter mina år av blekingefiske så kan JAG i allafall konstatera att ibland är färgen helt avgörande. Vissa färger är helt överlägsna än andra. Så är det bara. Men samtidigt så råder det ju stor oenighet om vilker färg eller färgkombination som är bäst. Så då kanske det inte spelar nån roll vilken färg man har utan att det gäller bara att tro på betet och färgen. Man kan älta detta fram och tillbaka men jag kör med mina färger och får gädda, så är jag ju inte helt fel ute i mina färgval. :fiska2:
Det viktiga är att betet syns. Vi har ingen aning om hur en färg ter sig för gäddan. Inte ens bland oss människor är en färg samma sak. Men att vi själva skapar myter som inte håller vetenskapligt är ju ett som är helt säkert. Låt oss ta myten om att ett gäddfärgat bete på våren skall locka fram agressiva hugg från gäddan i tron att det är en konkurrent mm. Det skulle alltså betyda att en gädda har en bild av sig själv, vilket den givetvis inte har. Det har endast vissa primater, Delfiner, samt Elefanter. När du håller upp din bebis på ett år framför spegeln och den vinkar förstår inte ens våra barn att det är dem själva, det kommer vid ca 2 års ålder. Att den känner igen sin artfrände är genom ljud och lukt samt rörelsemönster, finns att lyssna på gäddor som leker. Sedan finns förvisso många fiskar som komminucerar med färger exempelvis många ciklider.
Ta en annan sak som stider mot många vedertagna teorier, fiskar föds inte helt sällan med pigmentfel. Exempelvis för ett antal fiskar är avsaknad av vissa piggment, som inte helt sällan ger dem en röd/orange färg. Hur många sådana lever till vuxen ålder? Att gäddan skulle föredra ett naturligt färgat bete finns inga belägg alls på. Dessutom såg ni nämnde tånglake, finns få fiskar som visar upp sådan skillnad i färger mellan individer. Inte fan stannar gäddan upp och funderar om den där med lite för orange mage verkligen är en tånglake, den kanske tror det är en tejstefisk. Samma sak med siluetter, när syns ett mörkt bete som bäst??? Jo i klara vatten, med vid laxtrolling skall det va ljusa beten. Men när det är gäddfiska mörka beten.
En annan sak inte fan är våra Jerkbaits på något sätt lika en skadad fisk, de är grymt överdrivna i rörelserna. Eller en spinnare vad fan är det???
Vi ger allt för ofta våra byten mänskliga värderingar och tror de ser saker med liknande ögon som våra. De har ingen aning om att de är gäddor mm.
Det allra viktigaste är att vi tror på det vi gör, och att betet attraherar fisk.
Riktigt hur och varför kanske vi aldrig får svar på, det är liksom bara fiska på.
Men det är kul med olika färger och närdet går trögt en dag och man byter ex antal beten och sen smäller det på första kastet med något nytt. Sedan får man flera till på en gång och ger betet all cred. Kanske var det djupet som avgjorde, kanske så syntes faktiskt den färgen bättre i muddy-water mm. Eller så var det så att man kom in i en huggperiod. Eller att man hittade ett litet område med flera fiskar mm. Det finns alltid flera alternativa förklaringar.
Det finns personer som väldigt ofta får stor fisk, det beror säkerligen på att de är s.k fishfinders, de har helt enkelt näsa och kunskap att locka upp stor fisk. 30 år innan kanske det var någon annan som firade triumfer på samma ställen med Atom och en Reflexspinnare.
Betet är jävligt kul och alla skickliga tillverkare av tex Jerkbaits gör det ännu roligare att fiska och samla på dem. Men att man skulle få mer fisk vete fan.
mvh
Gös Jonas
Mycket bra skrivet !!:cheers:
MVH Bjurulf
Helt underbart skrivet!!! Jag älskar det! :appl::appl::appl:
fler tips önskas!!!!! platser m.m:santa:
Vågar påstå att Torhamns skärgård mellan Karlskrona och Torhamns udde
är ett av de finaste gäddvattnen i världen.
ps grönt e en mycket bra färg året runt tillsammans med papegojan
röd eller orange buk som glimrar till när du jerkar e helt kanon.
skitfiske hälsn wolfman
mvh
Gös Jonas
jonas! jag bjuder på en bira nästa gång! fan vad jag gillar att läsa dina inlägg...
Glöm inte ljuset i sammanhanget, vet att det kanske är drygt att påpeka!
Kunde inte skrivit det bättre själv. Gös-Jonas den gode. Är ju lite filosof och tänkare.
Det är ju vad fisket handlar om i grunden.
Tänket är ju det viktigaste.
Var kan dom stora firrarna hålla hus. Rätt bete för tiden, på morron, middag och kväll.
Curt Linde, Arne Broman och alla dom stora hade ett skönt tänk när det gällde fiske.
Gös-Jonas är inne på den nivån helt klart. MVH Gunnar J.
jonas! jag bjuder på en bira nästa gång! fan vad jag gillar att läsa dina inlägg...
G-J, du har en bira till att inkassera i Kalmar... Bra skrivet!
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.