handdator

Visa fullständig version : Hjälp med jerkspö!!

M@da
2007-12-15, 21:58
Hej, jag har funderat på o skaffa mig ett St. Croix jbspö. Fats jag är lite osäker på vilken modell jag ska välja det ska helst vara 6,9 ft .. ska ha det till kraftiga träbeten eller bullar.

jerklimpan
2007-12-15, 22:43
Hej, jag har funderat på o skaffa mig ett St. Croix jbspö. Fats jag är lite osäker på vilken modell jag ska välja det ska helst vara 6,9 ft .. ska ha det till kraftiga träbeten eller bullar.

Bullar å andra soft baites kastar du med ett kraftigt spinnspö på 8,6-10 fot i stället då blir kasten mycket längre plus att det är roligare å drilla på en ett kvast skaft. Bra spinn är Lf Chopper 9 fot 40-120 gram Zalt Solö , Dam har nåt också. Å så Davids spö singna Pike.

Ja har ingen erfarenhet av St croix kände på ett sånt på lundgrens tyckte korken va alldelles för tjock.

/Fredrik

Svartzonker
2007-12-15, 22:48
Bra val!

Beroende på pris så har dom massor av super härliga modeller.

Deras Triumph serie har 2 st 7 fotare: en på 3 oz= upp till 120 enligt swenska mått ( i mitt tycke max 100 grmen jag har polare som kör 150 gr beten med denna. Det handlar om tycke och smak) och en på 8 oz perfekt till att dänga 150 grams beten men ändå bra tryck i grejerna. dessa modeller kostar ynka 1000 kr på lundgrens.

Sen har vi premier serien sjukt jävla bra spön till billiga pengar (runt 1500 på lundgrens, AB och söderssportfiske)

Jag rekomenderar 7 fotarna som är 2 delade: en 3 oz med bra klipp upp till 100 gr och 6 oz upp till 180 gr+ fantastiska kast och fiske verktyg som tål massa stryk och kärlek.

Lycka till Claes

M@da
2007-12-15, 22:54
Bra val!

Beroende på pris så har dom massor av super härliga modeller.

Deras Triumph serie har 2 st 7 fotare: en på 3 oz= upp till 120 enligt swenska mått ( i mitt tycke max 100 grmen jag har polare som kör 150 gr beten med denna. Det handlar om tycke och smak) och en på 8 oz perfekt till att dänga 150 grams beten men ändå bra tryck i grejerna. dessa modeller kostar ynka 1000 kr på lundgrens.

Sen har vi premier serien sjukt jävla bra spön till billiga pengar (runt 1500 på lundgrens, AB och söderssportfiske)

Jag rekomenderar 7 fotarna som är 2 delade: en 3 oz med bra klipp upp till 100 gr och 6 oz upp till 180 gr+ fantastiska kast och fiske verktyg som tål massa stryk och kärlek.

Lycka till Claes

Det är premier modellerna jag har som hastigast kollat in...

christer
2007-12-15, 23:03
m@da.. ser att du är ung 15 år.. antar att du inte har så mycket pengar så du kan köpa nya spön varje gång trenden vänder.. i våras va det figrig man skulle ha. nu e det st croaix till våren är det g loomis sedan lamiglas. sedan börjar det om med fig. jag vet hur lätt det är att stirra sig blind på dyra spön som man enbart läst om och tror dem måste ju va grymma... ett tips åk till din lokala fiskebutik och känn på det han har.. fins massa bra spön för runt 1000:- lappen och blir bättre om du inte köper grisen i säcken... har du "små" händer ska du inte ha st croaix.

M@da
2007-12-15, 23:18
m@da.. ser att du är ung 15 år.. antar att du inte har så mycket pengar så du kan köpa nya spön varje gång trenden vänder.. i våras va det figrig man skulle ha. nu e det st croaix till våren är det g loomis sedan lamiglas. sedan börjar det om med fig. jag vet hur lätt det är att stirra sig blind på dyra spön som man enbart läst om och tror dem måste ju va grymma... ett tips åk till din lokala fiskebutik och känn på det han har.. fins massa bra spön för runt 1000:- lappen och blir bättre om du inte köper grisen i säcken... har du "små" händer ska du inte ha st croaix.

Jag har varit mkt hos sportfiskegiganten och kännt på allt nytt som har kommit in. Så kom St. Croixs spön in o jag tyckte att de verkade väldigt prisvärda, jag kör just nu med cwc pike range 6,6 150gr jag tycker att det kommer till korta med de lite större jerkarna så därför är jag ute efter ett annat spö för att komplettera mitt andra spö. Det med trenden bryr jag mig nt så mkt om bara jag får ut det allra mesta av min utrustning och har roligt så kan det kvitta...

christer
2007-12-15, 23:51
ok.. det e rätta takter m@da.. missbedömde dig lite kanske.. ville bara inte att du skulle köpa det dyraste, mest omtalade spöt och få något som inte passade dig.. men har du känt på det och det passar så e det ju bara köpa... jag har själv dåligt med möjligheter att känna på spön som inte heter shimano strikepro daiwa mm det e inga dåliga spön men hade vart kul att kunna känna på lite gobitar.. kör själv med ett figrig 6,6 fot 2-6 oz och e väldigt nöjd.

birkan
2007-12-16, 00:07
ST Croix 6,9 220OZ är grymt skönt att fiska med. Underbart att dänga beten över 200. ^^

Flodebanan
2007-12-16, 00:17
ST Croix 6,9 220OZ är grymt skönt att fiska med. Underbart att dänga beten över 200. ^^

220OZ , typ 6600g, lagom :)

M@da
2007-12-16, 00:22
220OZ , typ 6600g, lagom :)

tycker jag osså :appl: