Visa fullständig version : Ekolod med Gps!
Ngn som kan tipsa om ett bra Ekolod med Gps och hella kittet. Tänker skaffa en till sommaren lite värre en den jag har nu som är utan gps! :/ så skulle inte vara fel om några erfarna Trolling fiskare kunde komma med några förslag! :)
Ngn som kan tipsa om ett bra Ekolod med Gps och hella kittet. Tänker skaffa en till sommaren lite värre en den jag har nu som är utan gps! :/ så skulle inte vara fel om några erfarna Trolling fiskare kunde komma med några förslag! :)
Du lär få mer realistiska tips om Du anger en budget för kitet :cheers:
Har själv en Garmin 188C som är en kombi med 5tum skärm kombinerad med en Raymarine 10,4 tum och det funkar fint, efterträdaren som finns att få tag på nu heter 298C och är ännu bättre än min, men om den ska användas till trolling på stora vaten så skulle jag säga att en skärm på min 7 tum helst 10 så Du kan köra med splitscreen, kolla på tex Garmin 3010C den har nätverk så att samma skärm kan visa ekolod, GPS plotter, radar och motordata (om din motor är kompatibel) det är nog det mest prisvärda kombi instrumentet om Du vill ha stor skärm.
Sen har Du Lowrance kombi instrument och dem är kanonbra på ekolodsbiten och har fina skärmar men jag gillar inte plottern i dem, men det är min personliga uppfattning, rent tekniskt är det inget fel på dem, även dessa har nätverk för inkoppling av div givare.
My 2 Cent
Visst har vi förslag men det blir dyrt!!:sun:
Förutom att det visar en grad för lite (vilket iofs inte gör nåt bara man vet om det) är jag väldigt nöjd med mitt Garmin 520 S.
Okej tack för allt! Jag hade tänkt mig sätta ett pris mellan 5-7 tusen.
Okej tack för allt! Jag hade tänkt mig sätta ett pris mellan 5-7 tusen.
Då lär det bli tufft att få till mer än 5 tums skärm men kolla på Blocket efter nyare beg tex Garmin 298C den är väldigt bra som sagt och brukar vara hyfsad i pris men den har utgått ur sortimentet men kan finnas någon kvar hos någon handlare som kanske kan göra ett bra pris :cheers:
Flodström
2007-12-31, 00:06
Jag har ju inte nån aning om de svenska priserna på lod, verkar vara höga som det ser ut. Om du köper utomlands kan du få mer för pengarna men mer problematisk garranti service kanske.
LMS-522 IGPS kanske kan vara nått
eller
den med kraftigare lod, LMS-527 IGPS
Båda har kartplotter/GPS och ekolod men ingen har större skärm än 5 tum.
Om jag får rekommendera ett lod/plotter så skulle det i så fall vara LCX-27C
som har 7 tums skärm och bättre upplösning i tillägg. Men kostar säkert "skjortan" och lite till (men inte utomlands).
edit: Eller gör som Rospiggen tipsat om, sök de här på blocket t.ex. Beg. kan vara ett alternativ, bara du vet vad du skall söka så är det ju enkelt.
mvh
Tack så mycket, tror jag hittat något intressant. Men tyvär inte Garmin 298c. Men däremot Garmin 520s Tror jag nappar på den!
Tack så mycket, tror jag hittat något intressant. Men tyvär inte Garmin 298c. Men däremot Garmin 520s Tror jag nappar på den!
Den såg klart trevlig ut och med nya snabbfästet med svirvel samt att den klarar G2 korten med alla dess finesser, får erkänna att den klår mitt förslag :appl:
Du lär bli nöjd med den så bara att slå till och sen ut och :fiska2:
Tycker att en behovs/användningsanalys är en bra början.
Ska det användas till trolling? Endast trolling? . Maxdjup i dina trollingfiskevatten?
Här är lite av mina personliga funderingar:
-Kravet på uteffekt är lågt och givarvinkeln bör vara stor(minst 20 grader)
-Valet av plotter/ekolod styrs till stor del av tillgänglig kartografi om du ska använda det i närheten av bostadsorten.
-All kartografi längs kusten och V-sjöarna bygger på sjöfartsverkets uppgifter. Garmin har dessutom sjökort över Storsjön, Storavan, Hornavan Tjeggelvas m fl. Dvs inget sjökort är bättre än sjöfartsverkets, och dom innehåller väldigt mycket fel där det inte finns yrkessjöfart, men dom kan vara sämre. Det beror på hur noggrann man varit vid vekoriseringen. Se SXK:s jämförelse på västkusten
-Om ditt fiske ska bedrivas på sjöar som inte har kommersiella sjökort har du ingen nytta av alla finesser som finns i moderna sjökort , utan måste ordna något själv.
-Endast till Lowrance finns det gratisprogram för att göra sjökort eller vektorisera fiskevårdsföreningarnas/båtklubbarnas papperskort.
-Till Garmin finns ett betalprogram.
-Med Lowrance kombimodeller kan du logga djupen utan att ha datorn med dig i båten.
-För framtida utbyggnad av systemet är NMEA 2000 värdefullt, då du kan komplettera med många instrument
-I dom plottertester som jag sett i båttidningar har Raymarineplottrarna fått bästa betyg för den sammanvägda hanterbarheten, men dom använder endast Navionics kartografi
-Små bildskärmar är svårlästa i båt under gång
Någon av dom minsta kombiplottrarna från Lowrance, Garmin eller Raymarine(vad jag känner till) bör passa dina behov, men ploblemet blir att hitta en till budgeterat pris(USA?)
Jag ska enbart använda den till Trolling, Sjön som jag fiskar i är ganska grund 40 m. djup branter. Finns det sjöplotter över Norrlands sjöar till Garmins?
Jag ska enbart använda den till Trolling, Sjön som jag fiskar i är ganska grund 40 m. djup branter. Finns det sjöplotter över Norrlands sjöar till Garmins?
Kolla här http://www.garmin.se/productsegment.aspx?pageid=433 så ser Du vad Garmin har för kartografi, Blue Chart och G2 är sjökort men är det mindre vatten så kanske Friluftskartan är bättre men kolla på täckningsområdena på allihopa via hemsidans täckningskarta!!
Finns inte Din sjö med så kan Du enkelt lägga upp Waypoints för intressanta ställen som Du hittar med hjälp av lodet så att Du kan skapa ett eget "sjökort" direkt på plotterskärmen med alla bra fiskeplatser inlagda :appl:
Med den användningen och djupen så behöver Du inte titta så noga på uteffekt då även dem svagare räcker till +40m inte heller behöver Du en dubbelfrekvensgivare då 200khz är det bästa för din användning.
team char
2008-01-01, 16:33
Garmins plotter har en bra grund karta där det syns vad som är sjö och land. Skrivar man in djupet på waypointsen så efter ett tag har man ganska bra koll på djupen över sjön. den jsg provade hadde inget ekolod det var en 172c
Beteckning: MEU047R
Täcker in Bottenviken och Bottenhavet från Gävle i Sverige till Pori i Finland. Täcker även in Åland samt de svenska sjöarna Tjeggelvas, Hornavan, Aisjaur, Fluka, Uddjaur, Storavan och Storsjön.
Om andra sjöar är dina huvudsakliga fiskeplatser är det enligt mitt tycke lättare att logga djup med Lowrance och göra sjökort till Lowrance
Plotterbilder med många waypoints blir snabbt grötiga och svårlästa
Kom ihåg att översikten är dålig med en liten plotterskärm, men det går alltid att fösiktigt åka hem hur tät dimman än blir om du har ett bra sjökort i plottern
I en liten båt är det praktiskt med inbyggd GPS-antenn
Går det inte att få in Södra Norrland i Garmin 520s plotter? Står att det inte finns ngn Friluftskarta till Garmin 520s. Som behövs för att få in Betarsjön på plottret??
Det borde ju gå att köpa till Norrlads karta tyck ja! Vill så järna ha en Garmin om man tänker ta båten på andra ställen i framtiden så skulle det kännas bra!
Team Fanny Farm
2008-01-01, 19:13
Går det inte att få in Södra Norrland i Garmin 520s plotter? Står att det inte finns ngn Friluftskarta till Garmin 520s. Som behövs för att få in Betarsjön på plottret??
Nej friluftskartan funkar inte till 520/520s.
Det är bluechart G2 vision som gäller dom modellera.
Du får kolla om den finns med på nåt av deras kort annars får du använda grundkartan som redan finns i.