Visa fullständig version : Plotter? Va é plotter???
Verkar lite dumt att kalla kartbilden i GPS'en för plotter... En plotter är ju en skrivare!
Kanske jag missförstått benämningen, men alla talar om plotter och man menar kartbild, eller?
:popcorn:
tintin_jkpg
2008-01-04, 22:30
En GPS är ju i sig också en typ av skrivare, den skriver ut kartbilden+positionen på en monitor istället för ett papper men visst skriver den :P
Att ordet plotter används just för detta vet jag inte dock, kanske någon annan vet bättre.
pepp-robert
2008-01-04, 22:37
Jag har inte alls koll på om detta är sant men såhär uppfattar jag att det är.
Jag tror att man kallar en gps som kan rita karta, dvs rita ut positionen mot en bakomliggande bild för plotter. En GPS uppfattar jag som något som kan hålla reda på en position i förhållande till en annan position och ge en riktning mot en angiven position. Jag har en sån gammal handburen GPS som man kan mata in positioner på å så anger den en riktning var man skall gå för att komma till angiven pos. En plotter är en kraftigare grafisk representation av samma funktionalitet och kommersiellt behövde man ett produkt namn som särskiljer de båda.
Kan det vara så?
Ordet Plotter översatt till svenska enligt, http://lexin.nada.kth.se/swe-eng.html
lägesmarkör, plottare {militärt}; plotter kurvritare (substantiv)
Spåret, dvs. det streck som ritar hur man förlyttat sig, på GPSen kallas plot. Typ som ett digitalt snigelspår :)
Jag och P-U svarade tydligen samtidigt (Tjena P-U förresten :)
Edit: Förtydligande översättning: Engelskans plot översatt till svenska: kartlägga, markera, pricka in, lägga ut, plotta, rita
Ordet Plotter översatt till svenska enligt, http://lexin.nada.kth.se/swe-eng.html
lägesmarkör, plottare {militärt}; plotter kurvritare (substantiv)
Stämmer väl!
Inte så dum benämning trots allt..:appl:
Spåret, dvs. det streck som ritar hur man förlyttat sig, på GPSen kallas plot. Typ som ett digitalt snigelspår :)
Jag och P-U svarade tydligen samtidigt (Tjena P-U förresten :)
Edit: Förtydligande översättning: Engelskans plot översatt till svenska: kartlägga, markera, pricka in, lägga ut, plotta, rita
Great!
Det kan kanske bidra att det faktiskt skrevs ut på papper en gång i tiden.
Alessandro
2008-01-04, 23:51
Precis som gamla ekoloden med pappersremsa, hur kul var det att byta pappersrullar i ösregn...:oj:
QUOTE=Ola;325492]Det kan kanske bidra att det faktiskt skrevs ut på papper en gång i tiden.[/QUOTE]
Ahh... därav benämningen. Anade att det fanns något historiskt samband... :popcorn:
Flodström
2008-01-05, 00:39
I dagligt tal då vi snackar om plotter så menar vi egentligen en karta där möjligheten finns att tekna en position, eller en mängd positioner så att det blir till en linje..
På en elektronisk karta så kan ett speciellt gjort program rita en linje över själva kartan som baseras på GPS-angivelser. En GPS kan inte rita någon karta, men kan "plotta" en sorts "route" färdväg i positionsangivelser.
En elektronisk karta kan t.ex. vara en från "Navionics". På den kartan kan en "plotter" rita en linje ut i från GPS-informationen från din egen position. Hur ofta GPS-signalen uppdateras och hur noggrann den är sätter gränserna för hur noggrann själva plotterlinjen är på den elektroniska kartan. Dessutom så måste kartans "datum" också programmeras in på plottern för att den skall kunna kompensera för jordklotets ojämnhet (minska avvikelsen till ett minimum).
mvh
I dagligt tal då vi snackar om plotter så menar vi egentligen en karta där möjligheten finns att tekna en position, eller en mängd positioner så att det blir till en linje..
På en elektronisk karta så kan ett speciellt gjort program rita en linje över själva kartan som baseras på GPS-angivelser. En GPS kan inte rita någon karta, men kan "plotta" en sorts "route" färdväg i positionsangivelser.
En elektronisk karta kan t.ex. vara en från "Navionics". På den kartan kan en "plotter" rita en linje ut i från GPS-informationen från din egen position. Hur ofta GPS-signalen uppdateras och hur noggrann den är sätter gränserna för hur noggrann själva plotterlinjen är på den elektroniska kartan. Dessutom så måste kartans "datum" också programmeras in på plottern för att den skall kunna kompensera för jordklotets ojämnhet (minska avvikelsen till ett minimum).
mvh
Nja.. För mig och för de flesta icke "fiskefreek" är nog en plotter en skrivare! Oftast en skrivare för ritningar (maskinritningar, kartor mm).
Nja.. För mig och för de flesta icke "fiskefreek" är nog en plotter en skrivare! Oftast en skrivare för ritningar (maskinritningar, kartor mm).
Nja...själv har jag väl bara stött på ordet när jag har plottat en graf = fört in datapunkter i ett koordinatsystem, och när jag har plottat positioner i lumpen...på papperskarta
Sir Fish-a-lot
2008-01-05, 03:57
The plot thickens...
Plot may refer to:
Plot (narrative), the order of events in a narrative.
Plot (architectural company), a now-defunct Danish architectural company.
a conspiracy
a chart or diagram
the output of a plotter
Nja...själv har jag väl bara stött på ordet när jag har plottat en graf = fört in datapunkter i ett koordinatsystem, och när jag har plottat positioner i lumpen...på papperskarta
Det är precis just det som en plotter (skrivare gör) "plottar in punkter på pappret så det blir en ritning (eller en karta av något slag).
Men frågan är löst nu när förklaringen kom fram tidigare i tråden. Dvs att skärmen faktiskt var en pappersplotter en gång i tiden... Benämningen har levt kvar i folkmun såsom mycket gör..
Har väl också med möjligheten att DU kan plotta småfiskstim med hjälp av tryckknappar direkt på kartan som flyter fram på skärmen och inte bara det i stort sett allt av intresse i området kan läggas in som det passar sen sparas ner för framtiden, vid ett senare tillfälle kan allt läggas upp igen, tycker plotter är ett ganska passande namn.
Det är precis just det som en plotter (skrivare gör) "plottar in punkter på pappret så det blir en ritning (eller en karta av något slag).
Men frågan är löst nu när förklaringen kom fram tidigare i tråden. Dvs att skärmen faktiskt var en pappersplotter en gång i tiden... Benämningen har levt kvar i folkmun såsom mycket gör..
Fast du sa att det hade med en skrivare att göra och det skulle alla "icke fiskefreaks" stött på - och dessutom för ritningar. Hur många stöter på skrivare som gör ritningar?
NinjaLinus
2008-01-05, 15:43
Fast du sa att det hade med en skrivare att göra och det skulle alla "icke fiskefreaks" stött på - och dessutom för ritningar. Hur många stöter på skrivare som gör ritningar?
jag! mest hela tiden!! hehe
jag! mest hela tiden!! hehe
Ja den statistiken går ju inte att säga emot...:)
Det kan ju vara så att han menar att de som kommeit i kontakt med ordet plotter OCH inte är fiskefreaks assosierar det med skrivare.
Jag antar att en politiker aldrig hört ordet plotter och vet inte mer om det än nåt annat.
Det kan ju vara så att han menar att de som kommeit i kontakt med ordet plotter OCH inte är fiskefreaks assosierar det med skrivare.
Jag antar att en politiker aldrig hört ordet plotter och vet inte mer om det än nåt annat.
Och jag menar att jag har kommit i kontakt med det utanför fiskekretsar men inte i de kretsar han syftar på. Dessutom tycker jag att det är konstigt att han tar för givet att det är vanligare att man har hört det i ritnings-/ skrivaresammanhang vilket för mig känns otroligt mycket smalare än en kartplotter i fiskesammanhang.
NinjaLinus
2008-01-05, 18:52
Ja den statistiken går ju inte att säga emot...:)
Nä, just det!! :D
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.