Visa fullständig version : Fånga o släppa...
Det är så att jag funderat lite på dé här med c & r..
Som jag har förstått det så använder sig de flesta av er här av cor.. ibland kan man läsa under fotona att man ALLTID cor:ar..
Det verkar som att INGEN får allvarligt felkrokade fiskar..
När jag fiskar brukar jag släppa tillbaks dem..undantagen är när kroken sitter så illa att fisken blöder...eller när jag ngn enstaka gång tar hem en matfisk. (detta gäller då främst gädda..att de blöder alltså)
Nu till själva frågorna:
1. Får NI aldrig några felkrokade fiskar?
2. Släpper ni tebax blödande fiskar?
3. Hur undviker jag felkrokningar?
4. Var går gränsen för när man ska klubba eller släppa tillbaks? (skademässigt alltså)
Jag har märkt att jag får mindre felkrokningar när jag använder mig av vobblers..än vid användande av skeddrag eller spinnare..
Anledningen till det här inlägget är att jag på mina två senaste fisketillfällen har fått blödande fisk..båda på atom som gäddorna har sugit i sig bakifrån..tar de draget från sidan är det inga problem, då är de fint krokade..(f-n kanske ska skita i att fiska med skeddrag då..det är ju ändå roligare att få dem på vobblers..)
Vore tacksam för svar o invändningar på inlägget!
Mange Wiberg
2003-08-13, 23:09
1.jodå rätt ofta men dt brukar inte va så farligt
2.ibland o dem flesta klarar sig bra
3.gör inte för sena mothugg
4.när dt verkligen rinner bloD!!!!!
Mange Wiberg
2003-08-13, 23:12
assåå med felkrokningar menar du då att dt kommer långt ner i svalget??? lr att krokarna typ fastnar i huvet lr kroppen
Jag får lite felkrokad fisk, men mest braxen, har aldrig felkrokat en gädda
Fisk som böder mycket har jag ihjäl, det finns många som vill ha om inte jag vill ha fisken, så då kommer den iaf till användning
Det kan nog vara svårt att undvika att felkroka fisk.. jag menar, man vill ju fiska där det finns fisk :)
Jag har ihjäl fisken då den är krokad i svaljet (har aldrig hänt mig vid spinn dock) och när den blöder från gälarna, och med blöder menar jag så att det droppar med i båten om du håller upp den, även om en del fiskar kanske skulle överleva vill jag inte riskera nått, och som sagt kommer de alltid till användning.
Jag har haft turen att aldrig hamnat i ett gränsfall med en större gädda, en stor (nåja, stor enligt mig iaf) gädda har jag avlivat, på 6.7 kg, den lämnade moln av blod efter sig i vattnet.. resten av mina stora ( >4kg) har jag kunnat släppa tillbaka
Unregistered
2003-08-13, 23:21
Vill bara upplysa om att telemetri studier på gäddor/muskie i USA och Canada har visat, att även om fisken blöder mycket och gäl locken är skadade, så överlever de flesta fiskarna utan men. Darför tycker jag att man alltid ska ge dem chansen att överleva.
Viktigt att ha bra grejor bl.a en rejäl avbitare till hands om krokarna behöver klippas.
MVH
Jenk
Jag resonerar ungefär likadant. De fiskar som är illa krokade och som jag inte räknar med skall klara sig, tar jag hem till morsan och farsan. På det viset får dom en lagom dos fisk årligen för att klara sig. Målet är dock alltid att släppa tillbaks dom (alltså fiskarna), men det händer emellanåt att det inte går och då anser jag att det är bättre att göra processen kort med dom.
jag kör c&r ifall krokarna inte sitter djupr t.ex i svalget och jag inte får ut dom lätt. ibland händer det dock att man får ut dom utan några problem och den blöder inte. blöder fisken så avlivas den oftast. ibland chansar jag och kanske ger kräftorna mat.
Om fisken blöder väldigt mycket, inte vill simma iväg utan vänder sig med buken uppåt så tar jag alltid upp dom igen och avlivar dom även om jag bara slänger dom på land
Sturgeon
2003-08-13, 23:42
Under de flesta omständigheter går det för det mesta bra med återutsättning, sällan allvarligare felkrokningar för de flesta personer med lite rutin. Större är problemet där stora djup förekommer, främst då till havs, även om det i många fall går att punktera simblåsan eller dylikt, så är det alltid vanskligt.
Blöder en fisk lätt och jag har tror på överlevnad, samt att jag inte behöver fisk så får den snabbt återgå till sitt rätta element.
jo men vissa fiskar klarar sig om man bara har av linan och låter kroken sitta kvar
som lokar gjorde med en liten gös osm sen kurre fick upp?
vill bara tillägga att det inte är nåt som brukar hända..att jag började fundera lite var att det hände på två pass i rad och precis likadan krokning i svaljet på båda fiskarna med samma drag...visst blir det goda maträtter av dem men det var inte riktigt planerat..
tycker det är intressant att höra hur ni hanterar fiskarna!
Även en avsliten gälbåge behöver inte innebära slutet för fisken. Många återfångster på gädda har gjorts trots en gälbåge som är av.
Sök i forumet så finner du garanterat debatter i ämnet sedan tidigare.
Danne - det vet jag, men hur många med avslitna gälbågar dör? om 90% dör är det ingen ide att släppa tillbaka en gädda till en troligen plågsam död
Cad - Använder du små drag vid gäddfisket?
Låt gärna fisk som är felkrokad och avlivad ligga kvar i vattnet om ni inte ska äta dem. Kräftor och annan fisk äter den döda fisken och som vi vet så resulterar det i större fisk eftersom fisk äter kräftdjur.
Foppa: Helt sant kan många dö. Hur många är svårt att gissa till. Behövs en vetenskaplig undersökning för att ta reda på det.
I min värld äts inga gäddor (jag och inga jag känner äter inga gäddor=smakar bläää). Så istället för soptunnan vill jag hellre ge gäddan en chans till överlevnad. Skulle den inte överleva så är det som Andreas säger att näringen behålls i ekosytemet och i den specifika biotopen.
Enda problemet med den metoden är att en del fisk möjligtvis plågas, men jag tyckar/anser att fisken vill nog hellre ha en chans att överleva än att smaka på klubban.
Jag gör som jag själv skulle vilja bli behandlad :)
Jag släpper tillbaka fisk om krokning blev bra, men om det blöder så får den oftast smaka på klubban. Jag chansar sällan - jag avlivar hellre än att låta den möta en plågsam död.
Har sett att vissa släpper tillbaka fiskar som är väldigt skadade och säger något i stil med: "de har större chans att överleva om de släpps tillbaka än om de blir klubbade" det är helt fel att göra så tycker jag. Som Foppa sa dör nog de flesta fiskar med avsliten gälbåge, även om vissa överlever.
Sen tycker jag inte att det är fel att ta upp en matfisk då och då. Vissa personer här inne har ju typ sagt att alla som inte släpper tillbaka all sin fisk inte är sportfiskare. Jag tycker snarare tvärtom, en sportfiskare ska ju kunna tillvarata sin fångst.
Alltså, jag släpper tillbaka all fisk som enligt mig har god chans att överleva, och om jag ska ta upp någon matfisk så tar jag helst skadade fiskar - men ibland ryker någon oskadad med också.
Vi pratar väl egentligen om samma sak.
Skillnaden är den att några har möjlighet att ta till vara på fångsten och några inte. Då är en skadad fisk utmärkt att ta med hem.
Om man sedan är allergisk, inte kan/vill äta gädda så vore det mer illa om man klubbade fisken och lät den ligga i en soptunna.
Jag hållermed Danne. Fisken har större chans att överleva om man släpper tillbaka den än om man skulle klubba den. Gäddan är mer uthållig än många tror. Men ser jag att fisken är riktigt illa krokad så brukar även jag ta upp den till bekanta som äter gädda.
Till Cad säger jag att med skeddrag får man nästan alltid sämre krokningar. Draget är så pass litet jämfört med gäddans enorma käft. Om man inte vill skada gäddan kan man alltid köra med hullingslösa krokar. ;)
esoxlucius74
2003-08-14, 13:09
Enda gången jag verkligen klubbar Gädda är om man krokat så att ögonen är skadade eller om blodet SPRUTAR...
Det verkar som om de överlever med mer skador än vad man tidigare trott...
Fast jag har effektivt slutat att få felkrokad fisk genom att nästan uteslutande fiska Gädda med fluga!!
Ett tips till er som vill få ut MYCKET av fisket men skada Gäddan så lite som möjligt!!
I höst ska jag dessutom testa "Den kroklösa flugan" Jag lovar att återkomma med resultatet!!
Jag anser att man inte bör chansa när det är ett gränsfall, definitioner på gränsfall finns det nog lika många som det finns fiskare, men jag är hellre på den säkra sidan och avlivar när en fisk har liten chans att klara sig.
Det känns ju också bättre att avliva en skadad fisk än en oskadad. Man får mindre tankar efteråt typ, fan, varför släppte jag inte tillbaka den..
En hemsk sak som hände mig för någon vecka sedan uppe i ljungdalen var att jag fick en röding på, när denkom fram såg jag att kroken satt bara rakt genom ögat, inte i munnen (!). Precis när jag skulle ta upp den och avliva den sprattlade den till och simmade iväg. Tittade på kroken och såg att ögat satt kvar, fy fan vad dåligt jag mådde efter det.
Jag är inte riktigt med på vad för onödigt lidande en del av er talar om? Enligt rådande forskning så saknar fiskar de receptorer som behövs för att känna smärta. Detta faktum är idag endast bestritt i en rapport som dock sågades rätt så snabbt.
Därmed inte sagt att man ska peta ut ögon med tånaglarna och stoppa tops i näsborrarna på fiskarna - man försämrar ju deras livsvillkor om man skadar dem, inget tvivel om det.
Vidare så tror jag att en lättare utrustning ger bättre krokningar. Jag fiskar nästan uteslutande med UL-spö sedan ett par månader och bara små-abborrar är felkrokade. Oftast beror detta på att jag inte känt att de varit på.
Stora fiskar känner man ju direkt på ett sådant spö och gäddor (tagit 4-5 stycken) och större abborrar har alltid suttit långt ut. Jag har bara tappat en gädda än så länge och det var precis intill båten.
Onödigt lidande? Ja, även om fisken inte har dessa smärtreceptorer så tror jag fortfarande att en fisk inte mår särskilt bra av att ha haft en krok i ögat, eller har en avsliten gälbåge.
Nackdelen med för lätt utrustning är ju att man ibland blir tvungen att hålla på med fisken för länge, vilket kan resultera i att fisken blir alldeles för utmattad för att klara en utsättning. Visst är det kul på lättare utrustning - men ska fisken återutsättas så ska den ju tas in så snabbt som möjligt.
Originally posted by Stizo
Till Cad säger jag att med skeddrag får man nästan alltid sämre krokningar. Draget är så pass litet jämfört med gäddans enorma käft. Om man inte vill skada gäddan kan man alltid köra med hullingslösa krokar. ;)
Originally posted by Foppa
Cad - Använder du små drag vid gäddfisket?
Är så att jag egentligen brukar använda vobblers o oftast modell större..då har krokningarna varit bra..mkt sällan felkrokningar eller blödande. I den sjö jag brukar fiska har det sedan urminnes tider varit känt att atom är ett riktigt vasst drag..så jag tänkte pröva..hade ett biltema atom typ 20g i lådan så det åkte på...o visst funkade riktigt bra (förutom att de satt i svaljet på två av fyra).. (Tror inte jag fortsätter fiska med det atomet när de sitter fel 50% av gångerna)
Hullinglösa krokar..har inte haft problem med hullingar..visst é det säkert "snällare" att fiska utan o det finns säkert många som fiskar så..men tycker själv att det går bra att kroka av med hullingar...
Visst..inser oxå att draget är för litet för gäddgapet..tänkte inte på det innan jag använde det..
En variant är att köra hullinglöst på den bakre trekroken vid vobblerfiske om man har problem med djupa krokningar.
//K
Unregistered
2003-08-14, 17:02
är det inte lite löjligt att oroa sig om att fisken ska lida om man släpper tillbaka den? Du har ju först fått den att lida genom att fiska upp den. jag tycker inte man ska fiska överhuvudtaget om allt man oroar sig för är att fisken ska lida. Varför är det då ok att sätta kroken i ryggen på en mört för att fiska upp en pike? Håller med Danne att fisken tar nog hellre chansen att leva. Med det sagt tycker jag självklart ska vara seriös och försöka sätta tillbaka all fisk men inte ska äta. Har du bara bra utrustning så är 99.5% av all fisk återsättnings bar.
Jenk
esox_lucius
2003-08-14, 17:05
Och då får ju wobblern även mycket bättre gång! Nej alla mina wobbler med mer än två krokar har jag tagit bort bakre kroken på. En annan sak som hänt några gånger med t.ex en zalt som hänger utanför käften på en liten gädda är att när den hoppar så brukar den främre kroken komma in bland gälbågarna och ingen av de gäddorna har visat några tecken på att överleva alls. Efter kanske 10 min utan att dom ens försöker simma brukar jag klubba dom och ta hem. Tycker att det på någe vis är en fiskares skyldighet att ta hem o äta en gädda som inte släpps tillbaka. För då dör dom ju inte helt i onödan..
en variant är att ta bort den bakre kroken om problem med svalgkrokningarna uppstår allt för ofta, t.ex på mellanzalten fungerar detta kanon och gången bli mkt bättre allt som oftast!
Originally posted by esox_lucius
Och då får ju wobblern även mycket bättre gång! Nej alla mina wobbler med mer än två krokar har jag tagit bort bakre kroken på.
Nu var det iofs hullinglöst jag förordade men visst funkar det att ta bort bakre kroken och köra extra fjäderring på den främre :)
//K
Originally posted by Unregistered
är det inte lite löjligt att oroa sig om att fisken ska lida om man släpper tillbaka den? Du har ju först fått den att lida genom att fiska upp den. jag tycker inte man ska fiska överhuvudtaget om allt man oroar sig för är att fisken ska lida. Varför är det då ok att sätta kroken i ryggen på en mört för att fiska upp en pike? Håller med Danne att fisken tar nog hellre chansen att leva. Med det sagt tycker jag självklart ska vara seriös och försöka sätta tillbaka all fisk men inte ska äta. Har du bara bra utrustning så är 99.5% av all fisk återsättnings bar.
Jenk
Löjligt?
:mad:
Du tycker alltså att den som bryr sig om fisken kommer lida eller överleva inte borde fiska, det var bland det dummaste jag har hört. Tvärtom, tycker jag, borde den som inte bryr sig om fisken inte få hålla ett spö i handen.
Jag fattar inte hur du kan säga att den som bryr sig om fisken inte borde få hålla i ett spö, jag trodde det var det c&r handlade om - att bry sig om fisken.
Sportfiske handlar inte bara om att fånga fisk, sportfiske handlar om att värna om fisken, vattnet och naturen - allt för en fortsatt bra vistelse i den underbara naturen.
Unregistered
2003-08-14, 19:57
Sluta fiska då!!!
Om du bryr dig så mycket så borde du inte hålla på med djurplågeri. För det är vad fiske är!!! mer eller mindre. Jag vet att jag plågar fisken när jag får den att hugga på mina trekrokar och jag är Ok med det. Jag släpper tillbaka all fisk jag får och jag gör det på rätt sett. Kan fisken hålla rätt köl tror jag den i många fall klarar sig även om den blöder. om du oroar dig så mycket över fiskens lidande, så du hellre bonkar än ger den chansen att överleva, så borde du inte försätta den stackars fisken i sådan situation genom att fiska. Svammel kanske men fiske är en form av djurplågeri.
Sen jag började med cirkelkrok 1999 har jag problemet med att metkroken fastnar i svalget eller tränger ut i ögonen på småfisken i princip försvunnit. Jag kan därför mycket lättare släppa tillbaks dem jag underkänner som matfiskar. Jag får inte färre fiskar nu än då men jag slår ihjäl färre och för dem som blir släppta med ett litet hål i mungipan eller läppen spelar det nog en roll. Jag tappar dessutom färre men om det gör fisken gladare vet jag inte. Men skulle jag fiska med den gamla tekniken med rappa mothugg blev jag nog helt utan. och det skulle säkert glädja alla fiskar. =)
En form av djurplågeri, hmm ja kanske det, men man kan göra plågeriet mindre genom att visa hänsyn - det tycker jag att varje fiskare bör göra.
Som du säger så överlever nog fisken om den klarar att hålla rätt köl om den blöder, men blöder det f ö r mycket så klubbar jag den då jag anser att den inte har en vettig chans att överleva.
jag tänker inte så mycket på om det är djurplågeri eller inte när jag fiskar...men om jag inte tror att fisken kommer överleva då avlivar jag den snabbt och så är den välkommen på middagsbordet.
Sen kanske det inte är helt fel (föutom om man tänker på djurplågeri) att släppa tebax döende fiskar..eftersom de med stor säkerhet blir föda åt andra o på så sätt kommer naturen till nytta...
Anledningen till att jag släpper tebax de flesta fiskarna är att jag har inget behov att ha hela frysen full med fisk..sen önskar man ju att man kan fånga samma fisk igen (om den är stor.. tja annars oxå) när den vuxit till sig ytterligare..
jag fiskar för jag tycker dt är roligt, spännande, utmanande och det ger en naturupplevelse varje gång!!
Den färgen på Zalt i din avatar måste jag nog kalla min vårfavvorit.
//K
Det är min första zalt och har fungerat alldeles utmärkt! Tyvärr é bilden för liten för man ska se alla goa tandmärken på den!
Originally posted by Cad
Det är min första zalt och har fungerat alldeles utmärkt! Tyvärr é bilden för liten för man ska se alla goa tandmärken på den!
Säg att det är en 19 cm flyt blyad till sväv så är jag din idol, eller hur det nu va :)
//K
19 cm flyt , 65g. Har precis "upptäckt" det här med att blya vobblers..har läst en del om det så den är på väg att blir svävande..
Originally posted by Cad
19 cm flyt , 65g. Har precis "upptäckt" det här med att blya vobblers..har läst en del om det så den är på väg att blir svävande..
Stora flytzalten har så bra gång att den kan blyas direkt på främre kroken till skillnad från mellanzaltar och i viss mån sjunk.
//K
Tackar för tipset..du é min idol :)
Originally posted by Cad
Tackar för tipset..du é min idol :)
hehe ;)
jo visst får man får jag felkrokade fiskar släpper tillbax dem om de inte sitter så hårt mina fiskar brukar inte blöda om de gör det så håller jag om dem i vattnet om de stannar kvar en stund så behåller jag dem för då överlever de antagligen inte