handdator

Visa fullständig version : Penn vs Avet?

pawe75
2008-01-21, 22:55
Är på väg att köpa mig en ny rulle. Valet har hamnat mellan en Penn vsx16 eller en Avet HXW Wide Hoo X 2 Speed.
Nu till funderingarna om vilken man skall välja. Intresserad av att läsa era åsikter ang rullarna. Nån som har erfarenhet av rullarna eller liknande rullar.
Skall ha den till havsfiske i norge. Åker till söröya i slutet av maj.:fiska2:

Sturgeon
2008-01-21, 23:13
Du får en väldigt fin rulle i Avet! Inte familjär med just den modellen, men Avet släpper inte mycket dålig. Däremot tycker jag personligen att den är på tok för stor för norgefiske om det är torsk, sej, hälleflundra med mera du är ute efter. Smaksak förstås. Penn har jag inte provat på länge så den kan jag inte uttala mig mer om än det jag läser, vilket är ganska begränsat med lovord från diverse utländska forum!

Är på väg att köpa mig en ny rulle. Valet har hamnat mellan en Penn vsx16 eller en Avet HXW Wide Hoo X 2 Speed.
Nu till funderingarna om vilken man skall välja. Intresserad av att läsa era åsikter ang rullarna. Nån som har erfarenhet av rullarna eller liknande rullar.

pawe75
2008-01-21, 23:18
Har du nått tips vilken rulle som man ska välja då av avet modellerna?

JohanP
2008-01-21, 23:19
Hej!

Vet inte om detta hjälper men....
Har inte använt/sett Avet men har bra erfarenhet av Penns International V serie. Har använt 70 VS, 50 VSW och 30 VSW. Mycket fina rullar som man törs skruva i (serva)... Riktigt bra broms, kan inte tänka mig att bromsen på 16 VSX skulle vara sämre...
Bra rullar som håller i saltmiljö, i tuffa förhållanden och för snabba fiskar...

Mvh
Johan P

JohanP
2008-01-21, 23:20
Har du nått tips vilken rulle som man ska välja då av avet modellerna?

Den som inte är Wide.

pawe75
2008-01-21, 23:32
Den som inte är Wide.

Så du menar nån av dom här två?
Avet HX Hoo X 2 Speed Reel eller Avet HXJ Hoo X Narrow 2 Speed.
Vad är skillnaden mellan dom?

Sturgeon
2008-01-21, 23:33
Finns smalspolig variant. Eller någon av de andra om det skall vara Avet.

Missa inte att kolla på rullar så som Daiwa Saltiga eller (om du har pengar) Accurate.

Sturgeon
2008-01-21, 23:34
http://www.charkbait.com/cs/csrAvet.htm

Så du menar nån av dom här två?
Avet HX Hoo X 2 Speed Reel eller Avet HXJ Hoo X Narrow 2 Speed.
Vad är skillnaden mellan dom?

pawe75
2008-01-21, 23:45
Finns smalspolig variant. Eller någon av de andra om det skall vara Avet.

Missa inte att kolla på rullar så som Daiwa Saltiga eller (om du har pengar) Accurate.

Vilken av Accurate rullarna rekomenderar du?

JohanP
2008-01-21, 23:45
Satsa på en narrow. Du lär väl inte behöva spola på mer än 300 yards med 80 Ibs flätlina?

pawe75
2008-01-21, 23:47
Satsa på en narrow. Du lär väl inte behöva spola på mer än 300 yards med 80 Ibs flätlina?

Det borde väl räcka...

Uttern_
2008-01-21, 23:59
Jag kom över en beg Avet LX two speed på Ebay, den hade knappt varit ute på havet.
Jag måste säga att jag blev grymt impad av finish och funktionalitet.
Spakbromsen är mjuk och fin hela vägen. Två växlar måste vara idealiskt när man fiskar så djupt som man bitvis gör i Norge.
Jag bevakade Ebay envetet en längre tid innan jag gjorde mitt fynd.

Avetrullarna säljs med smärre skönhetsfel för hyffsade priser på Ebay hela tiden. Men var observant häng inte med om priset närmar sig dem som finns på länken nedan. Kolla länken som har fri frakt till Sverige. Kan vara värt att lägga till några dollar o få en perfekt rulle.

http://www.jandh.com/c-151-avet-reels.aspx
Men rullarna är som sagt inte gratis. Men man får väga in att de förmodligen håller din livstid ut oavsett hur mycket du fiskar.
Som du ser så säljs även accuratrullarna och lite annat godis. Men allt är inte fraktfritt. Undvik att köpa lina där. Där kommer frakten till.

Räkna med tullavgift.

mvh

Uttern_

Sturgeon
2008-01-22, 00:03
Mer exakt vad skall du ha rullen till?

pawe75
2008-01-22, 00:06
Jag kom över en beg Avet LX two speed på Ebay, den hade knappt varit ute på havet.
Jag måste säga att jag blev grymt impad av finish och funktionalitet.
Spakbromsen är mjuk och fin hela vägen. Två växlar måste vara idealiskt när man fiskar så djupt som man bitvis gör i Norge.
Jag bevakade Ebay envetet en längre tid innan jag gjorde mitt fynd.

Avetrullarna säljs med smärre skönhetsfel för hyffsade priser på Ebay hela tiden. Men var observant häng inte med om priset närmar sig dem som finns på länken nedan. Kolla länken som har fri frakt till Sverige. Kan vara värt att lägga till några dollar o få en perfekt rulle.

http://www.jandh.com/c-151-avet-reels.aspx
Men rullarna är som sagt inte gratis. Men man får väga in att de förmodligen håller din livstid ut oavsett hur mycket du fiskar.
Som du ser så säljs även accuratrullarna och lite annat godis. Men allt är inte fraktfritt. Undvik att köpa lina där. Där kommer frakten till.

Räkna med tullavgift.

mvh

Uttern_

Jag kommer att köpa en ny rulle. Har en som ska ta den med hem.
Och jag tror nog det är en fördel med en två växlad rulle. Avet HX serien har ju en hyfsad utväxling.

pawe75
2008-01-22, 00:09
Mer exakt vad skall du ha rullen till?

Förhoppningsvis stor flundra och torsk.
Sen är jag av åsikten att man ska köpa bra grejer från början. Det blir billigast i längden.
För som endel skriver så håller dom riktigt bra, och det är ju en fördel när man sitter där i båten...

Sturgeon
2008-01-22, 00:25
80 lbs lina till rullen är inget att ha (tycker jag) för norgefiske. 80 lbs lina är mer rep än fiskelina. Helt ärligt så har faktist jag fiskat med det i Norge några dagar, men det var för tjockt, även om linan antagligen aldrig kommer att brista. 50lbs måste räcka fullgott, och säkert inte någon nackdel mot tunnaren linor vid ringa djup och om det inte är kraftig drift eller dyl. 2växlat är ju heller inget krav när det är relativt grunt, 100 meter eller så. 2-växlat passar ju vid stora djup och tunga sänken. Nåväl detta är min uppfattning. Jag hade gärna valt en Avet om pengarna fanns, men storleken mindre än den du tittar på.

Jag är på gång själv att införskaffa en Saltist 40 med utväxling på 6.4:1, som skall passa till Sej, Torsk, Fläckig katt, Hälleflundra etc i Norge/Island och för Mindre Tonfisk och andra snabbsimmare på varmare breddgrader. Siktar på att köpa och ha ett reservbromssystem när det behövs. Salstisten har en brom som troligtvis till och med knäpper Avet på näsan för motsvarande storlek på rulle. Detta till en i sammanhanget liten peng.

Förhoppningsvis stor flundra och torsk.

pawe75
2008-01-22, 00:34
80 lbs lina till rullen är inget att ha (tycker jag) för norgefiske. 80 lbs lina är mer rep än fiskelina. Helt ärligt så har faktist jag fiskat med det i Norge några dagar, men det var för tjockt, även om linan antagligen aldrig kommer att brista. 50lbs måste räcka fullgott, och säkert inte någon nackdel mot tunnaren linor vid ringa djup och om det inte är kraftig drift eller dyl. 2växlat är ju heller inget krav när det är relativt grunt, 100 meter eller så. 2-växlat passar ju vid stora djup och tunga sänken. Nåväl detta är min uppfattning. Jag hade gärna valt en Avet om pengarna fanns, men storleken mindre än den du tittar på.

Jag är på gång själv att införskaffa en Saltist 40 med utväxling på 6.4:1, som skall passa till Sej, Torsk, Fläckig katt, Hälleflundra etc i Norge/Island och för Mindre Tonfisk och andra snabbsimmare på varmare breddgrader. Siktar på att köpa och ha ett reservbromssystem när det behövs. Salstisten har en brom som troligtvis till och med knäpper Avet på näsan för motsvarande storlek på rulle. Detta till en i sammanhanget liten peng.

Och om du fick välja en avet rulle, vilken skulle det då bli?

Sturgeon
2008-01-22, 00:45
F*n va svårt om man får sitta och välja, Rullen du tittar på i narrow-utförande är ett alternativ. Annars så hade nog mitt val "i ditt fall" blivit LX 2-speed med 6.1 utväxling och lågväxel 3.0!
Själv hoppar jag 2-växeln och väljer bara 6.1. Men detta för de ändamål som du nämner!

Och om du fick välja en avet rulle, vilken skulle det då bli?

Uttern_
2008-01-22, 00:51
Avet LX räcker gott, "den äger" som ungdomarna säger nuförtiden.

Uttern_ som önskar alla en godnatts sömn!

pawe75
2008-01-22, 01:00
F*n va svårt om man får sitta och välja, Rullen du tittar på i narrow-utförande är ett alternativ. Annars så hade nog mitt val "i ditt fall" blivit LX 2-speed med 6.1 utväxling och lågväxel 3.0!
Själv hoppar jag 2-växeln och väljer bara 6.1. Men detta för de ändamål som du nämner!

Ja du, det här är inte lätt. Man vill ju gärna ha lite lina kvar på rullen om det skulle j-vlas. För det har ju hänt att linor behöver kapas.
Vad motsvarar 350yds 30# Mono mot flätlina? Har inte riktigt lärt mig jänkarnas mått.

pawe75
2008-01-22, 01:02
Det var inte många Penn fantaster vakna ikväll!!!

Sturgeon
2008-01-22, 01:15
Ja du, det här är inte lätt. Man vill ju gärna ha lite lina kvar på rullen om det skulle j-vlas. För det har ju hänt att linor behöver kapas.
Vad motsvarar 350yds 30# Mono mot flätlina? Har inte riktigt lärt mig jänkarnas mått.

Blir väl iaf 850-900 yds 30 lbs flätlina lite beroende på tjockleken.

Det bökigaste med en stor rulle är ju just det att den är stor och tung.

pawe75
2008-01-22, 01:20
Blir väl iaf 850-900 yds 30 lbs flätlina lite beroende på tjockleken.

Det bökigaste med en stor rulle är ju just det att den är stor och tung.

Målet var att ha strike wire 0.41 på rullen.
Men jag vet inte hur mycke lina man bör ha!
Avet rullen i LX-serien blir ju ganska måttlig i peng också. Det blir ju inte mer än 2500kr.
Det är ju vad Daiwan kostar i sverige.
Men om nån har tips om en lämplig Penn rulle får dom gärna skriva...

pawe75
2008-01-22, 15:27
Är det nån som har en åsikt om denna rulle?
Avet MXJ 6/4 2 Speed Reel

girren33
2008-01-22, 18:40
när jag fick hem min Daiwa Saltiga sa 30 blev jag förvånad av hur liten rullen är i förhållande till hur mycket lina den tar (720m20Ib) känns även stabil och gedigen ,
mer än så vågar jag inte uttala mej om rullen då jag bara torrvevat..
är INTE alls så dyr som Sturegon fått för sig :catfight: utan i billigaste laget :peta:
men har för mig att bbrf har daiwa``n så han kan uttala sig..
mvh Håkan

Sturgeon
2008-01-22, 21:40
Vart skriver jag att Saltigan är så dyr?:catfight: Den är dyrare än Saltist, men billigare än Avet. Däremot är Accurate rullar i den högsta prisklassen!!!

Har du snurrat på någon lina på rullen?

när jag fick hem min Daiwa Saltiga sa 30 blev jag förvånad av hur liten rullen är i förhållande till hur mycket lina den tar (720m20Ib) känns även stabil och gedigen ,
är INTE alls så dyr som Sturegon fått för sig :catfight: utan i billigaste laget :peta:
mvh Håkan

Sturgeon
2008-01-22, 21:46
Det här är ju en smaksak, men 0.41 mm är riktigt tjock lina för grunt fiske i så fall, för annars blir det drag i sakerna om det driftar eller strömmar. Och fiskas det grunt är ju inte kanske tväväxlat det mest nödvändiga.

Var har du sett/hört rekommendationer om dimensionen?

400-450 meter lina är ju ganska vanlig mängd lina på en rulle till allmänt havsfiske.

Tror både LX och MXJ passar, vet inte på rak arm vilken som är störst.
/K

Avet rullen i LX-serien blir ju ganska måttlig i peng också. Det blir ju inte mer än 2500kr.

BBRF
2008-01-22, 22:59

Penn vsx 16 lär nog hålla väl för Norgefisket, tror dock att den mest är lämpad för trolling efter sydliga långrusare och för tung för spöfiske i Norge, liksom shimanos och daiwas motsvarigheter. Lämpliga kvalitetsrullar för Norgefisket är mindre avet, daiwa saltist eller saltiga 30-40, shimano calcutta 700....

Sturgeon
2008-01-22, 23:02
Tack! Så har vi kommit en bit på vägen! :ordning:

Penn vsx 16 lär nog hålla väl för Norgefisket, tror dock att den mest är lämpad för trolling efter sydliga långrusare och för tung för spöfiske i Norge, liksom shimanos och daiwas motsvarigheter. Lämpliga kvalitetsrullar för Norgefisket är mindre avet, daiwa saltist eller saltiga 30-40, shimano calcutta 700....

BBRF
2008-01-22, 23:04

Personligen tror jag att det är överdimensionerat med 0,41, kör själv med flätlina med en brottstyrka på cirka 15 kilo och har inte behövt ångra det än i alla fall, men vem vet? Däremot är det viktigt med grov , fräsch nylon som tafs, välgjorda knutar, bra lekanden och beteslås mm...Vad gäller penn så verkar dom ha svårt att få fram bra rullar för lättare havsfiske som i skandinavien, där ligger andra tillverkare klart före, däremot verkar dom bättre på rullar för grövre havsfiske...

BBRF
2008-01-22, 23:07
mvh Håkan

Japp, har saltiga 30 och den är verkligen lätt och smidig med bra linkapacitet. Fick på 400 meter powerpro 0,23 + backing under.....Nästan så att den känns lite för liten för min smak, på gränsen till för fjollig för Norgefisket..:oj: Särskilt dyr var den inte eftersom jag tog hem den via en polare i USA...

BBRF
2008-01-22, 23:18
Sen undrar jag om inte ABU:s ny förbättrade ambassadeurer, t ex 7000 kan vara något? Dom gamla ambassadeurerna var däremot undermåliga...

flua
2008-01-22, 23:25
Vad motsvarar 350yds 30# Mono mot flätlina? Har inte riktigt lärt mig jänkarnas mått. har en accurate boss magnumB-870 riktigt grym rulle till norgefisket som jag e kanon nöjd med, ett tekniskt mästerverk ! http://www.accuratefishing.com/products/boss/B870.php

pawe75
2008-01-22, 23:59
För att underlätta så kanske jag ska skriva så här: Har mycket liten erfarenhet av fisket i norge. Fiskar mest här på hemma plan.
Åker till söröya och fiskar en vecka i maj. Kommer att köpa en rulle från USA som är av god kvalite`
och förhoppningsvis inte bara racklar. Kommer inte bli den enda fiskeresa till norge så om man köper en bra rulle från början så är det värt att kosta på sig en bra direkt. Är man missnöjd och ska byta så blir det dyrare i slutändan. Har lagt ribban på under 500$. Så kom med förslag!!!

Sturgeon
2008-01-23, 00:05
Vad har du slängt på för lina? Och vad betalande du för skönheten? Bromsspec?

Riktigt fin om pengarna finns!

har en accurate boss magnumB-870 riktigt grym rulle till norgefisket som jag e kanon nöjd med, ett tekniskt mästerverk ! http://www.accuratefishing.com/products/boss/B870.php

pawe75
2008-01-23, 00:07
Det här är ju en smaksak, men 0.41 mm är riktigt tjock lina för grunt fiske i så fall, för annars blir det drag i sakerna om det driftar eller strömmar. Och fiskas det grunt är ju inte kanske tväväxlat det mest nödvändiga.

Var har du sett/hört rekommendationer om dimensionen?

400-450 meter lina är ju ganska vanlig mängd lina på en rulle till allmänt havsfiske.

Tror både LX och MXJ passar, vet inte på rak arm vilken som är störst.
/K

Har pratat med några som varit där tididgare. Sen om dom har rätt är ju en annan sak. Vad klassas som grunt fiske?

flua
2008-01-23, 09:53
Sufix Matrix Pro 0,30, angående priset så var det sk kompispris så det blir bara missvisande (tävlingsvinst)

BBRF
2008-01-23, 10:28
Har pratat med några som varit där tididgare. Sen om dom har rätt är ju en annan sak. Vad klassas som grunt fiske?

Grunt fiske är enligt mig ett maxdjup på cirkus 100 meter

salmo32
2008-01-23, 11:42
Jag använder penn i nuläget vilket hittills har fungerat klockrent. Avet ligger dock i en klass för sig och är utan tvekan mitt nästa inköp inför norgeresorna i sommar.

BBRF: Vet du någon som kört med de nya 7000 i Norge ngt?

BBRF
2008-01-23, 11:47
Tyvärr inte, dom kom väl ut först i höstas, så jag tror inte någon hunnit det än...

salmo32
2008-01-23, 13:25
Tyvärr inte, dom kom väl ut först i höstas, så jag tror inte någon hunnit det än...

Ok, jag har köpt 2 st, får väl ta med en och testa

DavidL
2008-01-23, 14:12
Flætlina øver ca 0,35mm ær døden på lite djupare fiske. Krævs før stora sænken/pirkar etc før att hålla djupet. Fisket blir klumpigt och tråkigt.. 15kg sej/20kg torsk behøver man inte ge 1cm om man verkligen inte vill med kraftiga grejor. Fantastiska sportfiskar blir tråkiga med før kraftiga grejor..

Køp en rulle som tar ca 500m 0,25 flætlina, med bra broms och kraftig konstruktion. Så landar man det mesta som simmar i våra vatten. En kompis skall køpa Penn TRQ100, skall enligt engelska tester vara grym? Ær den fin kommer jag køpa en likadan. Accurate 870 ær också skitfin! Har fiskat med en sån på Røst några ggr (lånad). Ær inte TRQ vad jag ær ute efter blir det ett djupt tag i plånboken.

Har en Amb 7000 Mørrum. Fin och kraftig, men amb broms funkar dåligt nær storflundran drar ivæg, extremt ojæmn!

salmo32
2008-01-23, 14:21
Penn TRQ100 såg riktigt fin ut faktiskt men stjärnbroms avskräcker lite.

oringen
2008-01-23, 14:29
Du får en väldigt fin rulle i Avet! Inte familjär med just den modellen, men Avet släpper inte mycket dålig. Däremot tycker jag personligen att den är på tok för stor för norgefiske om det är torsk, sej, hälleflundra med mera du är ute efter. Smaksak förstås. Penn har jag inte provat på länge så den kan jag inte uttala mig mer om än det jag läser, vilket är ganska begränsat med lovord från diverse utländska forum!

Avet finns ju i stl med amb 6000

salmo32
2008-01-23, 14:34
Avet finns ju i stl med amb 6000

Tror han syftar på "HXW Wide Hoo X 2 Speed" inte Avetrullar som helhet...

Dabilur
2008-01-23, 16:31
Tjena!

Lånar tråden lite. Själv är jag ute efter en vänstervevad rulle för norgefisket. Nu använder jag en Amb. big game 7001 och är inte riktigt nöjd. Har ni några tips? Det verkar vara väldigt få tillverkare som gör vänstervevade rullar för denna typ av fiske.
/D

pawe75
2008-01-24, 00:14
Tjena!

Lånar tråden lite. Själv är jag ute efter en vänstervevad rulle för norgefisket. Nu använder jag en Amb. big game 7001 och är inte riktigt nöjd. Har ni några tips? Det verkar vara väldigt få tillverkare som gör vänstervevade rullar för denna typ av fiske.
/D

Har samma problem... skulle helst vilja ha en vänstervevad rulle också.

pawe75
2008-01-24, 00:26
har en accurate boss magnumB-870 riktigt grym rulle till norgefisket som jag e kanon nöjd med, ett tekniskt mästerverk ! http://www.accuratefishing.com/products/boss/B870.php

Är du nöjd med utväxlingen på rullen eller skulle man ha snäppet högre utväxling på den? T ex Accurate Boss Magnum 870XC. 6:1 i utv.

DavidL
2008-01-24, 08:59
Till aktivt vertikalfiske efter flundrorna skulle en vænstervevad vara perfekt! Men har heller inte hittat någon..

Accurate finns som 2væxlad också, kika hemsidan.

Bromsen på TRQ skall enligt tester vara bra?

BBRF
2008-01-24, 09:12
PENN TRQ ser ju helt ok ut, nu blev man sugen på en ny rulle...;-)

JohanP
2008-01-24, 09:16
Finns ett företag som kan fixa vänstervevade Shimano Tiagra 12, 16 rullar. De kerbjuder också Penn International 12 modellerna med förbättrad broms.
Super 12's

Covert your 12H, 12T or 12LT into a reel that can fish up to 80 lb. test. It has a 1/2 inch larger drag , than existing 12's....

Cost is $ 160 ... This includes all machining, drag material, servicing of reel reel!!!!

Here are the ways guys usually set up their reels up!!!!

40-60lb. (Min. of 16lbs. of drag available @ Strike)

50-60lb. (Min. of 18lbs. of drag available @ Strike)

60lb. (Min. of 20lbs. of drag available @ Strike)

60-80lb. (Min. of 20lbs. of drag available @ Strike)

80lb. (Min. of 22lbs. of drag available @ Strike)

Kom ihåg att strike inte är sunset.... dvs max broms utan när bromsen ligger "on the button"

/Johan

Alessandro
2008-01-24, 10:53
På tal om Accurate, dom började ju som trimfirma med specialite på pennrullar innan dom började göra egna rullar. Nån som provat deras trimmade rullar?

prylis
2008-01-24, 11:55
Tjena!

/D

Köpte en budgetrulle till mitt första Norgefiske eftersom jag inte visste om jag skulle fortsätta med det. Cardiff 401.. Klockren än så länge, fast rullen blir nog ännu lämpligare med power handle.

flua
2008-01-24, 18:43
Är du nöjd med utväxlingen på rullen eller skulle man ha snäppet högre utväxling på den? T ex Accurate Boss Magnum 870XC. 6:1 i utv.
är det inte några extrema djup det rör sig om så funkar det fint, men till "sejvevning" som kräver lite speed så hade det helt klart varigt intresant med högre utväxling tex 6:1

pawe75
2008-01-24, 21:15
är det inte några extrema djup det rör sig om så funkar det fint, men till "sejvevning" som kräver lite speed så hade det helt klart varigt intresant med högre utväxling tex 6:1

men du ser inte 6:1 som en nackdel?
Hur mycke lina får man på den rullen av den du har på?

flua
2008-01-24, 22:33
6:1 nej absolut ingen nackdel, eller varför inte en två växlad, bättre än så blir det knappast. angående linmängd http://www.accuratefishing.com/products/boss/B870.php

pawe75
2008-01-24, 22:49
6:1 nej absolut ingen nackdel, eller varför inte en två växlad, bättre än så blir det knappast. angående linmängd http://www.accuratefishing.com/products/boss/B870.php

B2-870 springer iväg över budget men den här känns intressant. Avet LX 6/3 2 Speed Reel

DavidL
2008-01-25, 08:44
B2-870 springer iväg över budget men den här känns intressant. Avet LX 6/3 2 Speed Reel

Tycker du ger ett litet gnidet och snålt intryck..:) Bra killar skall ha bra grejor..

pawe75
2008-01-25, 08:54
Tycker du ger ett litet gnidet och snålt intryck..:) Bra killar skall ha bra grejor..

Det blir ju bara som reservrulle!!!:oj:
Måste snart bestämma mig så jag inte missar chansen att få hem rullen...
svårt val:hoppa:

Dr. Rob
2008-01-26, 03:25
"Det var inte många Penn fantaster vakna ikväll.."

Ehhmm... kanske inte här uppe i norden, va?

De som är vakna kanske vill se film från Penn-fabriken...

http://www.sportfishermen.com/board/f30/penn-reels-vid-31253.html

Jo, Cal Sheets kan konvertera till vänsterdrift, men han o grabben verkar vara ganska upptagna. Lång leveranstid. Det finns några fler som kan göra också. (JohanP, haven't I seen you @ M-nut?)

Minns inte huruvida Avet gör vänstergrejor. Kan ju inte vara så svårt.

Samtliga Everol finns i vänsterutförande; inte svårt att konvertera heller.

Penn TRQ finns ju som spakbromsad; den släpptes sent i somras. Nice.

Lundgren's har en International 16S de kanske vill sälja.

Jäpp...

.

pawe75
2008-01-30, 22:21
Är det nån som kan tala om för mig hur jänkarna tänker angående linkapacitet på rullar?
Om dom uppger 360yds 20# Mono så undrar jag hur man ska översätta det till svenska mått?
T ex hur många meter 0.35 flätlina kan man få på spolen?
Har frågat många kunniga fiskare men ingen kan svara på det...

JohanP
2008-01-30, 22:34
Är det nån som kan tala om för mig hur jänkarna tänker angående linkapacitet på rullar?
Om dom uppger 360yds 20# Mono så undrar jag hur man ska översätta det till svenska mått?

20 # är 20 Ibs mono dvs 9 kilo

9 kilos nylon håller en tjocklek på ca 0,40- 0,45... IGFA nylon iaf!

Hoppas detta kan hjälpa dig!

Mvh
Johan Pettersson

pawe75
2008-01-31, 17:56
20 # är 20 Ibs mono dvs 9 kilo

9 kilos nylon håller en tjocklek på ca 0,40- 0,45... IGFA nylon iaf!

Hoppas detta kan hjälpa dig!

Mvh
Johan Pettersson

Så då får man gissa sig till hur mycket man får på rullen då!!! Skulle ha läst på matten bättre i skolan:oj:

BBRF
2008-01-31, 19:32

360 yard är cirka 320 meter. 0,35 flät motsvarar ungefär 0,50 nylon och 100 meter 0,40 nylon motsvaras av 65 meter 0,50 nylon. 320 meter 20# nylon blir alltså ungefär 208 meter 0,35 flät. Jag tycker dock att Du ska gå ned i flätlinedimension till en lina med cirka 15 kilos brottstyrka, t ex powerpro 0,23. Den motsvarar ungefär 0,30 nylon. 100 meter 0,40 motsvaras av 175 meter 0,30. I så fall blir 320 meter 0,40 cirka 560 meter 0,23 PP, vilket passar rullen bättre. Glöm inte att bottna med nylonbacking.

pawe75
2008-02-01, 14:55
Nu är valet gjort!!! Det blir en Avet LX 6/3.
Så man får hoppas det blir en bra rulle.
Tackar för alla tips jag fått...

pawe75
2008-03-21, 18:59
Har fått hem min rulle nu från USA och blev riktigt nöjd. Lämplig storlek. Hoppas bara att den kommer att fungera bra och att bromsen är jämn och smidig. Det blev dessutom en vänstervevad.
Skitfiske på er!!!