handdator

Visa fullständig version : Gps

Björnsitsen
2008-02-04, 23:06
Funderar på att köpa en handburen gps å ha till fisket.
Framförallt till trolling för att märka ut rutter, kanter och andra hotspots.
Vet inte riktigt vad man ska köpa och vilka funktioner man ska ha.
Hoppas att ni har lite erfarenhet och bra ideer att dela med er av.
MVH Björnsitsen

trashmasta
2008-02-04, 23:11
Själv kör jag med en E-trex legend CX från garmin. Väldigt smidig och lätt att hantera samtidigt som man kör. Helt klart värd att kolla. Sedan om man vill ha färgskärm eller ej är väll mer en smaksak.

lodur
2008-02-04, 23:19
Jag har en Garmin etrex legend cx till ungefär samma sak som dig.

Den något mindre skärmen gör att man antingen får välja detalj eller översikt, med en större skärm kan man få bättre överblick utan att zooma ut så mycket att detaljerna försvinner.

Jag lägger spår, markerar waypoints (hotspots, grund m.m), använder den som knopmätare, i viss mån har jag den även till navigering på vägen. Kartan som jag använder är Garmins Friluftskarta.

Jag är nog en ganska enkel användare men för mina behov fungerar den bra, jag gissar att de flesta handhållna modellerna är tillräckligt bra. Fundera bara på vad du "måste" ha för funktioner och sedan vilka du tror kan vara bra, kolla vilka modeller som har funktionerna du söker och sen är det bara att välja. Min uppfattning är att man ska välja Garmin före Magellan, andra märken har jag ingen koll på för friluftsbruk.

lodur
2008-02-04, 23:21
Själv kör jag med en E-trex legend CX från garmin. Väldigt smidig och lätt att hantera samtidigt som man kör. Helt klart värd att kolla. Sedan om man vill ha färgskärm eller ej är väll mer en smaksak.

Jag har provat en utan färg och det är helt klart något man ska undvika idag, det är absolut värt att betala lite mer för färg. Det är trots allt inte några stora skillnader i pris.

carpio
2008-02-04, 23:35
Jag har kört med Magellan SporTrak Color under några år och tycker den funkar bra till det mesta, fundera dock på att köpa en nyare modell då jag även använder gps´n till annat än fiske (jakt mm).
Magellan SporTrak Color har de flesta funktioner man kan tänkas behöva samt 32MB minne så man kan lägga in extra kartmaterial.

Konkwista
2008-02-04, 23:59
har en magellan meridian marine. Tycker den funkar bra. men eftersom jag mest metar så skrapar jag bara lite på ytan av vad den klarar av då den har massa sjöfarts prylar i sig och stort plus är att den flyter. den har ett par år på nacken nu så det finns ju bättre och säkert inget jag skulle köpa idag.

Rospigg
2008-02-05, 00:13
Jag var in och klämde lite på denna http://www.garmin.se/productpage_tab1.aspx?pageid=3017 och det skulle bli mitt val för dem behov Du beskriver iaf, vattentät, klarar både sjökort och landkartor och kan kopplas till datorn med USB för att föra över filer!!

Inte farligt dyr heller och som nämts ovan färgskärm vilket är värt varenda krona!!

walleyebuster
2008-02-05, 00:21
Även jag kör eTrex Legend från Garmin. Funkar kanon.
Köp med färgskärm!

Flodebanan
2008-02-05, 00:28
Kör en Garmin 72a funkar alldeles utmärkt till mina behov, färgskärm är i mina ögon inte motiverat med dom priserna, kanske har blivit billigare nu än för ett år sedan jag köpte. Fick 72an inkl. fäste och strömkabel för 800kr.

Sedan kommer det väl hamna en "riktig" i båten när man köper en lite större variant som kommer agera trollingskuta och bada i saltvatten.

Björnsitsen
2008-02-05, 18:46
Bra råd hitils.
Vill ha fler, är det värt att satsa på en dyrare med färg eller snåla?
Vilka andra funktioner kan vara bra?
Har bara fiskat lite med en billigare gps tidigare och har inget annat att jämföra med.

christer
2008-02-05, 19:13
kan rekomendera garmin 60c finns en del olika beteckningar efter 60c?? men jag hade en 60c för ett tag sedan och den har tillräckligt bra skärm för att även navigera efter i typ mörker eller till en viss position. köp en begagnad med bluechart redan inlagt. om du vill komma billigare undan.. klart man ska ha färgskärm!! 99% av oss har ju till ockmed färg i mobilen nuförtiden.. ;-)

Flodebanan
2008-02-05, 19:34
Skall man ha ett bluechartkort i, såvisst då köper jag att folk vill ha färg för att enklare kunna följa bottentoppografin, men annars ser jag ingen fördel, köp en elmotor för dom pengarna ist :) Eller en RIKTIG PLOTTER :) Kostar ju ganska likvärdigt med en vass handgps idag?

Jann
2008-02-05, 19:53
kan rekomendera garmin 60c finns en del olika beteckningar efter 60c?? men jag hade en 60c för ett tag sedan och den har tillräckligt bra skärm för att även navigera efter i typ mörker eller till en viss position. köp en begagnad med bluechart redan inlagt. om du vill komma billigare undan..

Håller med. Har en äldre Garmin 60C som har inbyggt minne till skillnad från övriga Cx CSx som har microSD-minne. Tankar över bluechart, fritidskartor etc från datorn vilket funkar fint. Ska ge mig på att göra kartografi i Mapwel någon dag när jag har tid över :oj:.

Björnsitsen
2008-02-05, 19:56
Ok.
Nu får någon förklara lite närmare vad bluechart är.
Ska man ha med kartor inlagda oxå?
Den jag lånade hade definitivt inte nån sån.
Jag fiskar inte i sådana vatten som är kända och har sjökort vad jag vet iaf.

grudor
2008-02-05, 20:15
Bluchhart är garmins sjökort som du kan köpa å lägga i GPSen finns för haven å våra större sjöar. Frilufskartan heter motsvarigheten till grönakartan.
Köp en Garmin 76CSX eller 76CX mycke fin gps, lägg sedan in Frilufskartan (Köp eller ladda ner på nätet). Då har du en kalas GPS till sommar och vinter fiske, mycke fin att hitta stigar/ vägar så du kommer så nära vattnet som möjligt. Lägger du in Bluchart har du en GPS som funkar bra till trolling på våra sjöar.

Färgskärm är ett måste tycker jag. Har haft äldre Garmin 72 ,76 å dessa är gamla å slöa.
Men det är ju så en kostnadsfråga.